Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Siroki

Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door Siroki »

Hallo v-strommers,

Dit weekend lekker op de camping even m'n v-strom bekeken. Zag ik tot mijn grote schrik dat de olie nagenoeg op was! (heb pas 6 weken m'n eerste motor dus ben nog wat onervaren in de dagelijkse checks).

Ik heb dus toen van een mede-motorrijder wat 10W40 auto-olie erin gegooid. Hij zei al dat het beter van niet was, maar dat geen olie nog altijd slechter is. Kan ik begrijpen.

Maargoed, nu zit er dus gewone 10w40 auto-olie in. Kan ik dit er koud uit laten lopen en vervangen met goede olie? Wil hem eignelijk niet meer starten zodat die rommel niet meer door m'n blok loopt. Duurt misschien iets langer om het eruit te laten lopen.

Ik dacht zelf om twee flessen olie te kopen. Eerste koud eruit laten lopen en nieuwe motorolie erbij. Daar even een stukje mee rijden zodat het warm wordt. Dan die nieuwe olie er weer uit laten lopen zodat het gemixed is met de resten oude olie. En dan de verse nieuwe olie erin doen.

Is het noodzakleijk om de filters ook te vervangen?

Laatste vraag: is er een handige online winkel waar ik materialen kan bestellen (zoeken op merk model nummer zou handig zijn).

Alvast bedankt van een bezorgde motorrijder....
Dgr

Re: Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door Dgr »

Dat je de olie wilt verversen kan ik inkomen, maar die tweede spoelbeurt om alle "auto olie restjes" eruit te halen is gewoon zonde van je olie.

Sterker nog... Ik neem aan dat je hooguit een halve liter hebt bijgevuld? Dan zou ik er persoonlijk lekker mee blijven rijden tot je eerstvolgende beurt. Het mag dan geen specifieke motorfiets olie zijn, maar je viscositeit is goed.
Je bent er toch ook probleemloos mee naar huis gereden vanaf de camping? :wink:

Het oliefilter vervangen doe ik overigens wel elke 6000km. Voor die 10 euro en 5 minuten die het kost hoef je het niet te laten.
Siroki

Re: Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door Siroki »

Bedankt voor je reactie. Denk dat ik inderdaad gewoon de gehele olie 1x ververs. Heb ook een nieuw filtertje erbij gekocht. Rijden ging prima. Sterker nog, hij klonk een stuk beter dan zonder olie :schater:
Graafie68

Re: Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door Graafie68 »

ik zou gewoon je olie toch maar vervangen, binnen afzienbare tijd. voorkomen is beter als genezen.
voor het blok kan het geen kwaad die auto olie, maar voor je koppeling is het niet aanbevelingswaardig.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door Wullebolle »

idd beter foute olie dan geen olie.
Maar om nu moordbrand te schreeuwen om een halve liter droge koppeling olie die erbij gegooid is ?

Kan geen kwaad.
Het enige dat eventueel last kan hebben van die olie is je koppeling.
En een Vstrom is geen supersport qua vermogen die daardoor extreme eisen aan de olie en de koppeling stelt.

Gewoon doorrijden, en de koppeling niet overbelasten door uren aan een stuk topsnelheid te rijden.
MOEST je natuurlijk merken dat je koppelingsplaten wat beginnen slippen, dan is het een ander verhaal, maar dat lijkt me sterk.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door Dyrck »

Geen paniek mensen....
Onze stroompjes kunnen prima met auto-olie rijden hoor.
Een vriend van me gooit zelfs goedkope auto-olie in z'n Magna 1100 (die daar al weer meer als een ton mee draait).
Gewoon doorrijden dus en pas bij de volgende beurt olie wisselen. (Scheelt je meteen een hoop geld).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
M.A.D

Re: Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door M.A.D »

De oliesoort vind ik in dit geval nog niet zo heel belangrijk.
Wat ik veel voornamer vind is de oorzaak van de lage oliestand !
Een minimale oliestand is volgens mij toch niet echt gebruikelijk bij een Strom . ( heb je bij de aankoop hierop gelet ?)

Of dit moet komen doordat je zowieso aan je volgende beurt toe zou zijn waarbij je toch de olie zou moeten verversen.
Omdat je de motor pas 6 weken hebt kun je niet 100% vertrouwen op de laatste keer dat je onderhoud hebt gehad.
Dus : doe gewoon de noodzakelijke beurt , en je hoeft je geen zorgen meer te maken .
Kiekejan

Re: Uit noodzaak verkeerde olie erin gegooid

Bericht door Kiekejan »

Dat de natte koppeling er niet zo last van heeft van een half litertje olie zeker met het geringe vermogen van het blok begrijp ik wel maar maak me iets meer zorgen over de mee draaiende versnellings bak die als een mixer de olie opklopt en de olie kan doen schuimen.
Vandaar de extra toevoeging van anti schuim in de motorfiets olie waar een auto geen last van heeft( aparte versnellings bak).
Plaats reactie