gierend geluid 6e versnelling

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Na 13.000Km, maakt mijn DL650 van 12mnd ou,steeds meer geluid als ik overschakel naar de 6e versn.
Schakelen omstreeks 4.000 toeren.

Is dit een bekend probleem?

Maar ik wil eerst met vakantie. 2.500Km svp :mrgreen:

gr. Martin
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Stroompje »

eeeeh is dat niet een beetje vroeg bij 4000 toeren.......voor 'n DL650 ?
Ben niet echt technisch hoor...... :roll:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Remko

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Remko »

Stroompje schreef:eeeeh is dat niet een beetje vroeg bij 4000 toeren.......voor 'n DL650 ?
Ben niet echt technisch hoor...... :roll:

Nee hoor, zoek de koppelkromme maar eens op!!

8)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Na 45 jaar rijden zal het mij wel een beetje lukken dacht ik zelf :mrgreen:
Kimi40

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Kimi40 »

Ik ben dus blijkbaar niet de enige die de toeren zo laag houd :D Ik persoonlijk vind, dat mijn strom er om vraagt, om op te schakelen als ik rond de 4000 toeren zit.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Stroompje »

Remko schreef:
Stroompje schreef:eeeeh is dat niet een beetje vroeg bij 4000 toeren.......voor 'n DL650 ?
Ben niet echt technisch hoor...... :roll:

Nee hoor, zoek de koppelkromme maar eens op!!

8)
eeeeeh waar vind ik die...... :roll: :wink:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Pébé
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
Mijn motor is een: V-Strom 650
Woonplaats: Waalwijk

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Pébé »

Hoi Heleen, even gooogelen met koppelkromme dl650 en je komt uit bij een vergelijkingstest van promotor dl650/transalp.
Max koppel aan achterwiel gemeten bij 6000 toern!
Als je al bij 4000 toeren op wil schakelen val je terug in koppel ; zie de grafiek.
Het lijkt me in dat opzicht zinvoller om dat bij +/- 5000 te doen.
Bovendien kom je op de snelweg al gauw een paar versnellingen te kort als je wil schakelen bij 4000 toeren. : in de 6e versnelling is dat 95 km/u.
Met de DL1000 is dat 120 km/u, zoals je weet.
Groeten Peter
E-strommer

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door E-strommer »

White-Rhino Redhead schreef:Na 45 jaar rijden zal het mij wel een beetje lukken dacht ik zelf :mrgreen:
45 jaar zegt niks je kan het ook 45 jaar verkeerd hebben gedaan :idea:

Elwin :-)}
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Redhead »

:mrgreen:
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Het is een beetje lastig om advies te geven. Een gierend geluid kan op vanalles wijzen. Mijn vorige DL1000 maakte regelmatig een wat gierend/gonzend geluid, dat zich voordeed bij hogere snelheden. Uiteindelijk bleek het de rijwind te zijn die gierde in de kuip. Ik kwam er achter door bij hogere snelheid de motor even uit te zetten, maar het geluid bleef toen.
De Dl650 van mijn vrouw en mijn huidige DL650 gingen na verloop van tijd (dus toen het blok goed los was) meer geluid maken, maar dat is meer V-roffel. De motor is als het ware wat rauwer gaan lopen, maar dat doet hij in alle versnellingen. Een gierend geluid kan ook uit de versnellingsbak komen, al lijkt me dat sterk bij jouw kilometerstand. Ik zou er even de dealer naar laten luisteren, vooral omdat er nog fabrieksgarantie op zit. De Dl650 staat bekend als zeer betrouwbaar, maar er kan altijd iets kapot gaan. Knijp bij rijden in zijn zes eens de koppeling in. Verdwijnt het geluid dan of blijft het geluid aanwezig. Als het blijft dan zou het zomaar rijwind kunnen zijn die je hoort, als het geluid verdwijnt dan zou het mogelijk uit je blok kunnen komen en dan moet je nagaan of het normaal is of niet.
Wat betreft de discussie hierboven, die vind ik wat minder zinvol. Schakel lekker bij een toerental dat je zelf prettig vindt. De V-strom meldt zich direct als je te vroeg schakelt, want dan gaat hij bokken. Pas schakelen als het maximale aantal NM's wordt geleverd is doorgaans alleen interessant op het circuit. Trouwens in heel veel situaties is het weinig zinvol om de motor toeren te laten maken, bijvoorbeeld in de stad, daar zit je juist vaak ik het gebied tussen 2500 en 4000 toeren. Daarnaast vraag ik me een beetje af hoe men rijdt bij een koude motor. Het lijkt me dan niet slim om direct zoveel toeren te draaien, ten minste als je lang van je Strom gebruik wil maken. Overigens is het wel verstandig om zo nu en dan even lekker door te trekken om het blok aan het werk te zetten.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Ik heb vandaag, naar aanleiding van bovenstaande, een stukje zonder oordoppen in mijn oren gereden en hoor soms ook een gierend geluid. Als ik tussen de 60 en 80 km/u in zijn vijfde of zesde versnelling rijd dan hoor ik dat geluid. Daarboven en daar onder niet. Het klinkt als een een lager dat giert. Dat is het echter niet, want als ik de koppeling inknijp dan blijf ik het horen. Nu zou het een wiellager kunnen zijn, maar dat is onwaarschijnlijk, want ik merk er niets aan en de motor heeft pas 13.000 km gelopen. Met andere woorden, ook bij deze DL650 hoor ik soms de wind in de kuip gieren. Het is wel een wat typisch geluid.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Vandaag bij Motorport Zelhem geweest.
Monteur heeft een flinke proefrit gemaakt en bij terugkomst de ketting gespannen. :mrgreen:
Maar er zijn geen verkeerde geluiden wat hem betreft. :mrgreen:

Kosten = Service, dus Gratis Service deze keer. :mrgreen: :mrgreen:
Willystrom

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Willystrom »

Ik hoor het ook een beetje als ik op de linker helft in een tunnel rijd,denk dat het het gieren van de ketting is. :-)}
Flesdop

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Flesdop »

Hoi,

Sinds kort heb ik ook een gierend geluid vanonder het stuur vandaag komen, dat is alleen in de 6e versnelling. Nou maakte die zowiezo al een wat gierend geluid maar ik heb het idee dat het erger wordt. In de 5e versnelling is het lawaai weg met dezelfde snelheid dus ik denk dat ik het in de versnellingsbak moet zoeken. Ik heb vorige week de ketting wat opgespannen naar 25mm speling, volgens het boek. Ook trilt de motor wat meer dan anders en ik denk dat de kleppen gesteld moeten worden, de 48000 komt al in zicht. Is dit moeilik om zelf te doen? Met name de achterste cilinder? (650) In de 5e versnelling is het lawaai weg dus ik denk dat ik het in de versnellingsbak moet zoeken.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Dyrck »

Martin,
De mijne heeft nu 53.000 km. gelopen en dat gierende geluid komt me ook bekend voor.
Hij doet het al jaren en als ik de koppeling in knijp is het weg, dus is het in mijn geval zeker de aandrijflijn.
Ik beschouw het als een eigenschap van de VStrom en ga d'r van uit dat dit gewone geluiden uit het blok zijn.
Het wordt niet erger en ik maak me d'r eigenlijk ook niet druk om.



PS;
Een Motoportvestiging die iets gratis doet? :shock:
Kunnen ze in Almere een voorbeeld aan nemen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Flesdop

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Flesdop »

Dit is wel een beetje een oude koe dus ik weet niet of dit nog steeds voor Martin geldt :) Verder niemand ervaring?
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Oude Koe, dank je :mrgreen:

Motoport Engbers in Zelhem en Motoport de Valkenier in Barneveld zijn beide echt zeer service bereid. :-)} :mrgreen: :-)} :D

Oh,Ja, de geluiden.
Ik ben er wel aan gewend geraakt. de DL-650 maakt in de 6e bij een te laag toerental veel (onprettig) geluid.
Maar ik ben er aan gewend dat je boven de 4.000/omw moet blijven. Dat is alles. :mrgreen:

gr, Martin
Fastboy

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Fastboy »

heb ik ook dat geluid in 6
strom uit 2007 22.000km
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Wullebolle »

Heb ook zoiets dat klinkt als een droog lager ... vooral hoorbaar in 5e & 6e aan 90>100km/u,
Begonnen na het monteren van crashbars, en het komt niet voor als de zijkoffers aan de kont hangen ...
Ik vermoed dus dat het een aerodynamica verschijnsel is en niet een versleten lager ... bij mij toch.
Spooky Action At A Distance !
Fastboy

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Fastboy »

in 6 bij 4500/5000 tpm
Monjoor

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Monjoor »

Sinds een mafkees het nodig vond om mijn geparkeerde dl650 om te duwen heb ik ook dat geluid.... :evil:
Koppeling inknijpen geeft geen verschil, het geluid blijft.....lijkt wel of er een vogeltje in mijn kuip zit. Zo'n plastic vogeltje/ fluitje waar je water in moet doen en dan blazen.. :schater: , dat geluid!
Geen idee om het anders te omschrijven.
Hoop wel dat ik erachter kom wat het geluid maakt, zeer irritant zelfs met oordoppen en C2 helm.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Gierend geluid

Bericht door RedStrom »

Beetje laat en niet alleen in de 6, maar ik heb dit geluid nu ook al een tijdje. Dwz de DL.
Sinds maart en het lijkt erger te worden. Een tsjilpende vogel is misschien wel een goede omschrijving.
Kappen vast en los gezet, ruit idem. Bij harde wnd, zachte, van links, van rechts, steeds hetzelfde geluid. Dus niet aorodynamisch.
Ik zie nergens losse bouten.

2x gehad dat het met opschakelen het erger leek.
Ik hoor het geluid in 4 tm 6 vanaf 60-70 km/u. In z'n 3 niet getest. Toerental onafhankelijk geluid.

Wegdek heeft geen invloed. Ik kan het geluid niet oproepen.Het is er niet altijd. Op asfalt of klinkers, maakt niet uit.
Koppeling in, en het geluid is er nog steeds. Gas dicht, en het blijft, Snel gas dicht, open, dicht, open lijkt het soms erger te maken, maar niet altijd.
Fork brace er op en er af maakt niet uit.
Het geluid lijkt er niet meteen te zijn, vanaf de eerste meters, maar later, na een minuut of 5. Maar dat kan toeval zijn. Of er eerst iets warm moet worden?
Remmen en gas er ophouden als het geluid er is maakt niet uit. Geluid gaat niet weg.

Kan het zijn: voorwiellager, balhoofdlager, lager versnellingsbak uitgaande kant, koppelingsplaten, achterwiellager, of een combinatie daarvan.
Balhoofd tikt iets bij hard remmen met voorrem bij lage snelheden. Voorwiel lijkt goed te zijn. Voorwiel draait gelijkmatig.
Het geluid lijkt echt uit die ruimte bij het stuur te komen. En het lijkt erger te worden. Niet harder, maar vaker voor te komen.

De eerste keer dat het geluid kwam (maart) is maanden na de laatste beurt die ik zelf gedaan heb. Er is niks gewijzigd sindsdien.
Ik heb sinds kort 2 nieuwe banden en de ketting staat iets strakker (niet te), maar dat heeft geen invloed. Dwz er is niks merkbaar anders aan het geluid.

Iemand tips? Om iets uit te sluiten bijvoorbeeld?
Na analyse van 2 forumleden heb ik de neiging om naar de dealer te gaan, het voorwiellagerte laten vervangen en het balhoofd te laten checken en afstellen.
Lijkt logisch?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
AkapUch

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door AkapUch »

ik schakel meestal rond de 3000 toeren of lager zelfs in een hogere versnelling, dat toerengejaag toch :wink:
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Soesko »

AkapUch schreef:ik schakel meestal rond de 3000 toeren of lager zelfs in een hogere versnelling, dat toerengejaag toch :wink:
Op zich moet iedereen lekker schakelen zoals hem of haar goeddunkt. De ene schakelt het liefst snel op, terwijl een ander pas aan schakelen denkt als hij de toerenbegrenzer aantikt. De tip die ik wil geven is dat je ervoor moet waken om ook niet te vroeg te schakelen. Constant heel laag in toeren rijden is wellicht nog slechter dan stevig toeren maken. De belangrijke lagers in het blok krijgen dan te weinig smering, met mogelijk lagerschade als gevolg. Daarnaast kun je koolafzetting op de kleppen krijgen en dan kan zomaar een klep verbranden. Mijn ervaring met de V-strom is dat de motor heel goed laat merken wanneer hij het naar zijn zin heeft.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Iron Horse »

Helemaal mee eens. Gewoon regelmatig even tegen het rood aanzitten geeft ook nog eens een lekker gevoel bij het optrekken. (Wel even op de teller passen natuurlijk .....)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Voogie »

Ik had tot voor kort ook zo'n gierend geluid in de 6e versnelling, maar na het monteren van een nieuwe ketting en tandwielset is dat helemaal verdwenen.
Was dus te wijten aan een versleten ketting en tandwielen. Nu klinkt alles weer in alle versnellingen hetzelfde.
Dus nog steeds dat roffeltje/resonantie rond de 3000 toeren en het gieren van de wind rond de kuip en het zoemen van de voorband, maar dat is een eigenschap van de strom :duim:
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door RedStrom »

Hoe kom ik er achter of het de ketting is zonder meteen alles te vervangen?
Een keer goed schoonmaken zou helpen?
De geluiden begonnen zo'n 3000 km geleden op te vallen. De ketting had toen 11000 km er op zitten. Nu dus 14000 km.
De vorige is met 18000 km vervangen.
Ik heb het geluid ook in lagere versnellingen.
Ik zal de ketting eens wat slapper en strakker zetten. Kijken of dat wat uit maakt.
:?:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Rene »

Soesko schreef:
AkapUch schreef:ik schakel meestal rond de 3000 toeren of lager zelfs in een hogere versnelling, dat toerengejaag toch :wink:
De tip die ik wil geven is dat je ervoor moet waken om ook niet te vroeg te schakelen. Constant heel laag in toeren rijden is wellicht nog slechter dan stevig toeren maken.
Zeer mee eens.
Doorgaans is een motor het meest efficiënt bij de toerentallen waarbij de cilindervulling optimaal is, meestal is dat in de buurt van de koppelpiek.
Bij normaal rustig rijden heb ik zonder er bij na te denken "op gevoel" het toerental rond de 5K, met af en toe lekker doortrekken - daar is het ding voor ontworpen.
Ik vind schakelen bij 3K zeer onnatuurlijk (tenzij ik stapvoets door een dorpje tokkel). YMMV
Bij te lage toerentallen zijn ook de lijbaankrachten rondom de zuigers niet optimaal, extra slijtage.
On topic: die van mij giert niet, maar dat kan een van de zegeningen van gehoorbescherming zijn :-)
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Voogie »

RedStrom schreef:Hoe kom ik er achter of het de ketting is zonder meteen alles te vervangen?
Een keer goed schoonmaken zou helpen?
De geluiden begonnen zo'n 3000 km geleden op te vallen. De ketting had toen 11000 km er op zitten. Nu dus 14000 km.
De vorige is met 18000 km vervangen.
Ik heb het geluid ook in lagere versnellingen.
Ik zal de ketting eens wat slapper en strakker zetten. Kijken of dat wat uit maakt.
:?:
Ten eerste, kijk of je de ketting veel kan oplichten van je achtertandwiel.
Ten tweede, meet de lengte van de ketting. Klik op de link en je vind het topic waar dit wodt uitgelegd.

http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... +vervangen

Ten derde, check de tanden van de beide tandwielen. Bij mij was het achtertandwiel behoorlijk versleten. Was zeg maar ovaal versleten. Een aantal tanden nog een vrij normaal uiterlijk en een hoop in de vorm van een haaievin. Komt gewoon van een uitgerekte ketting. Die ligt dan bij een aatal tanden goed, maar gaat steeds verder tegen de tanden oplopen. Hierdoor slijten de tanden aan 1 kant af en krijg je een haaievin vorm.
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door John007 »

RedStrom schreef:Hoe kom ik er achter of het de ketting is zonder meteen alles te vervangen?
Een keer goed schoonmaken zou helpen?
Schoonmaken die hap, en niet vergeten het kapje van het voorste tandwiel te verwijderen ( moet toch) en alle bagger daar verwijderen.
Ketting en tandwielen controleren en opnieuw smeren en vervolgens gaan :-)} en testen.
Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Tjilpend gierend geluid

Bericht door RedStrom »

Vandaag een beetje tijd gehad om eens naar de Strom te kijken.
Ketting schoonmaken en ook ook achter het kapje.

Daar zit een asje met een moertje en een borgring. Als je de koppeling inknijpt draait dat asje heel flexibel en trekt wat naar binnen.
Daar waar die borgring zit lijkt wat olie te zitten. Het glimt. Het drupt of lekt niet.
Die borgring zelf lijkt bij mij in 2-en te zijn bovenin.
Ik krijg hem er niet uit. Ik heb niet geprobeerd kracht te zetten. Maar is dat OK?
De koppeling werkt goed.

Je kunt de moer losdraaien en het asje met een schroevedraaijer draaien. Heb ik maar niet gedaan.
Waar is dat asje precies voor? En wat kun je daarmee stellen?

Filmpje: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CW0OJc5j ... e=youtu.be[/youtube]
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Tjilpend gierend geluid

Bericht door Fogel »

PB-tje!

Groet,
Niels
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 19-05-2013, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Iron Horse »

Dat is de as die het druklager bedient om de koppeling te ontkoppelen wanneer je de koppelingshandel inknijpt. Met de centrale schroef en de borgmoer wordt de eerste afstelling van de koppeling gedaan, de fijnafstelling gebeurt verder met de kabelspeling/-afstelling. Die handelingen staan in het WPH beschreven. Hoe dat met die borgring zit kan ik zo moeilijk beoordelen.

• Loosen the lock-nut
3 and turn out the adjusting screw
4
two or three rotations.
• From that position, slowly turn the adjuster screw
3 in until it
stops.
• Turn the adjuster screw
3 out 1/4 rotation, and tighten the
lock-nut
4.
• Loosen the lock-nuts
5, turn the cable adjuster
6 to obtain
10 – 15 mm (0.4 – 0.6 in) of free play
A at the clutch lever
end.
• Tighten the lock-nuts
5.
%Clutch cable play
A: 10 – 15 mm (0.4 – 0.6 in)
Clutch release screw: 1/4 turns back.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Spurm »

Dat asje heb ik er toen ook uitgehaald, met het gevolg dat ik de dag erna hals over kop naar motorport moest met de strom op de aanhanger...
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Iron Horse »

Op blz. 3-16 en 3-17 van het WPH is goed te zien hoe het in elkaar steekt. Daar wordt ook de drukas verwijderd om hem te smeren. Als je dat had gelezen dan had hij waarschijnlijk niet op de aanhanger naar de dealer gehoeven, maar had je het zelf opgelost.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door RedStrom »

Daar blijf ik dus wel af.
Maar ik lees ''lager''. Als in ook een mogelijke bron voor tjilpende geluiden?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Spurm »

Iron Horse schreef:Op blz. 3-16 en 3-17 van het WPH is goed te zien hoe het in elkaar steekt. Daar wordt ook de drukas verwijderd om hem te smeren. Als je dat had gelezen dan had hij waarschijnlijk niet op de aanhanger naar de dealer gehoeven, maar had je het zelf opgelost.
tja, als... Er was zo'n balletje uit het lager gevallen en die blokkeerde net het laatste stukje waar die as in moest...
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door RedStrom »

HET GELUID IS WEG! :P :P :P
JOEPIE. :duim:
Dwz de laatste 100 km.

Hoe en waarom? Ik heb een afspraak gemaakt met Chiel z'n mannetje (Elferink in Oldenzaal). Aanrader en open op donderdagavond.
Op de heenweg na 500 m bij 60 km/u: tjilp, tjilp leek het. En daarna niet meer gehoord!

Ik ben wel naar Oldenzaal gereden. Zonder tjilp.
Wiellager, balhoofd, koppelingslager gecontroleerd en allemaal OK. Missing boutje voor kuipdeel gekregen. Alles voor niks.
De man rijdt zelf een DL1000 vanaf den beginne en is een echte liefhebber.
Wat heb ik gedaan?
Met Pinksteren me eens gewijd aan ketting reinigen en iets minder strak gezet (van 25 naar 33 mm speling), koppeling afstellen, en de voorpootjes iets minder laten uitsteken (nu 6 mm, was 10).
Niet gereden tot vandaag. En wat een genot!

Wat het nu was? Gezien het feit dat ie helemaal veel mooier loopt in de aandrijftrein, gooi ik het op de ketting.
Ik ga de pootjes niet even terug op 10 zetten om 100% zeker te zijn. Voorlopig blijf ik overal af.

Al pratende over V-Stroms kreeg ik ook de boodschap dat 67k km best wel veel is. Het punt van rij ik door of doe ik hem weg komt dichter bij.
Maar zoals ie vanavond reed, zelfs in de regen deels, ... Voorlopig blijft ie nog wel even.

Bedankt allemaal voor het meedenken :duim:
Nu hopen dat het ook echt weg is.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door John007 »

RedStrom schreef:HET GELUID IS WEG!



Al pratende over V-Stroms kreeg ik ook de boodschap dat 67k km best wel veel is.
Mooi dat het is opgelost :duim: maar die km stand valt volgens mij best wel mee.
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat een ton of meer geen probleem hoeft te zijn.
Even zoeken op dit prachtige forum!
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door RedStrom »

Technisch geen probleem. Economisch wel.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Fogel »

Goed nieuws!
Groet,
Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door V-for-Herman »

RedStrom schreef:Technisch geen probleem. Economisch wel.
doorrijden zal geen drastisch verschil meer maken, een strom met die km.stand zal economisch al grotendeels zijn afgeschreven en is mijn devies gewoon doorkachelen tot de ton.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door Wullebolle »

Dat weten we ook alweer. :duim:
Goed opgelost. :-)}

Km stand 67K, economisch afgeschreven? Nou moe, aan geen kanten.
Verkoopwaarde zal wel geen vette meer zijn, maar of ie nu 47K of 67k of 87k km heeft zal geen 1000€ meer schelen.
Belangrijker met zo'n km stand voor de verkoop is wat is er allemaal vernieuwd en vervangen en hoeveel km zit het erop.
Ik zou liever wat meer geld uitgeven aan een 70k km motor met verse banden accu remmen ketting, dan aan een 35k waarbij alle slijtage onderdelen hoogbejaard zijn. Zolang je er plezier aan beleefd: blijven rijden :-)}
Spooky Action At A Distance !
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: gierend geluid 6e versnelling

Bericht door V-for-Herman »

wellicht gaat dat voor jou op, ga hem maar eens bij de dealer inruilen, zullen ze echt de inruil waarde van af laten hangen.
Ik zeg ook niet dat deze km.stand de motor slechter maakt maar wel van invloed zal zijn op de inruilwaarde voor een dealer of particuliere koper.
Ik denk toch dat het merendeel van potientele kopers liever die met 35K. kiezen, dit is puur een gevoelskwestie van de gemiddelde koper.
Maar nogmaals wil ik benadrukken, met 67K. hoeft dit de fiets niet slechter te maken.
V-Strom Bj.2010
Plaats reactie