rode lampje Fi licht op tot 2 keer toe.

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Henk

rode lampje Fi licht op tot 2 keer toe.

Bericht door Henk »

Hoi Technische strommers,

Vandaag op weg naar - en terug van Rotterdam deed zich klein probleempje voor.

Op de snelweg reed ik ongeveer 130 km/h in de overdrive (6e) versnelling, toen ik het gas even goed opentrok begon het rode lampje met FI (FUEL INjection) te branden. Ik ben gestopt op de vluchtstrook, de motor uit en weer aan en het probleem was verholpen.
Op de terugweg deed zich het zelfde probleem zich weer voor, identieke situatie.
Er stond wel veel wind (misschien luchtinlaat)

bij een km stand van 600km heeft dit probleem zich ook een keer voorgedaan, De dealer vertelde me indien dit nog een keer voorkwam moest ik maar even contact opnemen. Tot op de dag van vandaag deed dit zich niet meer voor.

wie weet wat dit betekend en of dit verontrustend is ????

WEl heb ik net 2 nieuwe dempers erop, maar volgens mij heeft dit geen relatie omdat het zich al eerder heeft voorgedaan.


groeten,

Henk
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

FI storing

Bericht door Jan1966 »

Ik ben net vandaag terug gekomen van een weekje Ardennen. Tijdens deze trip heb ik hier ook 4 keer last van gehad.
Iedere keer was er niets te merken behalve dan het rode lampje en de melding FI (fuel injection)
Bij mij was na uitschakelen van het contact en daarna weer starten de melding weg.

Ik heb het 1 maal voor de trip gehad en toen heb ik de computer uit laten lezen bij mijn dealer. Er was toen geen foutmelding opgeslagen in de computer.

We wachten het verder maar af.

Groeten van Jan.
DL1K5GT

Bericht door DL1K5GT »

Ik ben wel benieuwd of het FI lampje bij Henk nog steeds aangaat en zoja of er een verband is met de vervangingsdempers. Als alles goed gaat worden volgende week mijn BOS vervangingsdempers gemonteerd. Ik wacht nu al ruim drie weken op de leverantie van de dempers door mijn dealer.
Wim
Scottie

Bericht door Scottie »

FI staat voor Fault Identification.....


Mischien kan je zelf een schakelaartje monteren om de indicatie om te zetten op het scherm in de werkelijke foutcode die erachter zit.
Dan weet je waar de oorzaak vandaan komt.

(tenzij het C45 betreft, die code is geheel onbekend, maar schijnt voor te kunnen komen. Zie andere topic)
Scottie

Bericht door Scottie »

Wat ik me afvraag of het niet wijzer is om de motor uit de 6 te trappen naar z'n 5 en dan het gas erop te zetten.

130 in 6 (overdrive) geeft een laag toerental. Mogelijk vind de motor het alles behalve prettig om bij dit toerental de grote zuigers een oplawaai te verkopen (2 potten van 500cc)
Fouten die ik me in zo'n situatie kan voorstellen:
- pingelsensor door de toename van de compressie, omdat de gaskleppen ineens het signaal open geven, waardoor een hoeveelheid benzine ingespoten wordt
- Drukverschil als gevolg van het opengaan van de gaskleppen, waardoor een hoeveelheid lucht naar binnen wil. (eventueel in combinatie met een dalende temperatuur op de luchtsensor)
- Een hoeveelheid brandstof die onverbrand in de uitlaat terecht komt, waardoor de lambda sonde gaat protesteren.


Vraagje:
Hoeveel toeren draait een 1000 rond de 130 in zijn 6?

Test eens:
Probeer eenzelfde situatie eens in 4 of 5 (onbegrensde versnellingen, de eerste 3 zijn dat niet!)
(dus, zelfde toerental in 4 of 5 en dan vol het gas erop)


Hoe dan ook, in alle gevallen betreft het een fout van de ECU (rekenunit) die mogelijk voor de ontvangen signalen geen waarde kan bepalen voor de inspuiting, dus overgaat op zijn noodprogramma op dat moment.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Scottie schreef:Vraagje:
Hoeveel toeren draait een 1000 rond de 130 in zijn 6?
Mijn 1000 maakt ongeveer 4200 opm bij 130 km/uur.
Scottie

Bericht door Scottie »

Be-Outside schreef:
Scottie schreef:Vraagje:
Hoeveel toeren draait een 1000 rond de 130 in zijn 6?
Mijn 1000 maakt ongeveer 4200 opm bij 130 km/uur.

Dan zit ie toch wel in zijn powerband en zou hij niet mogen bokken of moeilijk doen.
DL1K5GT

Bericht door DL1K5GT »

Inmiddels net als Henk op de snelweg met relatief veel wind en vervangingsdempers 1 keer een oplichtend rood lampje met FI indicatie. Na reset (even van contact af) was het probleem weer over. Wat zou dit kunnen zijn?

Wim
Gast

FI lampje

Bericht door Gast »

Hoi,

Ik lees dit net en wil graag melden dat het mij inmiddels al een keer of zes is overkomen. Constant brandend FI lampje. Metname op de snelweg met vochtig weer. De motor is nog geheel standaard! Dus geen relatie met een andere demper. Ook tweemaal naar Motoport Uithoorn hiermee geweest. Zij kennen nog niemand die dit heeft gehad. Dus..... Ik heb tweede sleutelpaar mee om de motor te laten draaien als het zich voordoet naar Motoport te rijden, echter het gebeurt meestal na sluitingstijd van Motoport. Eventueel een optie is de schakelaar mee te nemen voor het uitlezen van de code. Ik verwacht overigens niet dat het met deze warme dagen zal optreden. Ondanks dat de motor niet geheel uitvalt (bij knipperend FI lichtje) is het niet erg prettig. Afspraak is dat als het zich wederom voordoet dat ik met die schakelaar ga rijden om de foutcode te tackelen. Motoport geeft aan dat het waarschijnlijk met de sensor te maken heeft die in de uitlaat zit..... I will keep you posted.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Volgens mij heeft Henk zelf inmiddels via een ander onderwerp al antwoord gekregen op het F1-lampje:

Zijn verslag is op dit forum te vinden (klik hier)

Zo te zien dus (ook met de originele demper) te schrale afstelling in de lagere toeren.

Leo
Gast

Bericht door Gast »

dankje. Ik lees dat het afstellen het probleem verhelpt.
Ik zou graag willen dat Motoport dit onderkend en het afstellen lapt, en zodoende onder garantie laat fixen.
V-dad

Bericht door V-dad »

Mijn DL is al eens afgesteld bij Hoegee, dat zou dus goed moeten zijn. Desondanks afgelopen vrijdag een keer het rode lampje en FI storing. Dit is nu de 2e keer. Het gebeurde na enkele km rijden met weinig toeren in een hoge versnelling. Dit was nodig omdat we in Belgie wegens wegwerkzaamheden over een behoorlijk gladde weg reden. Volgens mij kan het wel eens gebeuren als het vrij koud is en de motor weinig toeren maakt. Als je het lampje niet zou zien, zou je het niet merken. Het is blijkbaar geen echt probleem, maar wel een schoonheidsfoutje.
Plaats reactie