Olie temperatuurmeter

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Jambo
DL650 berijder
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 02-02-2005, 22:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Adventure oktober 2014
Woonplaats: Wieringerwerf

Olie temperatuurmeter

Bericht door Jambo »

Een collega van mij heeft voor zijn Suzuki Hayabusa een olietemperatuurmeter gekocht die een combinatie vormt (verbonden is)met zijn oliepeilstok. 8)

Volgens hem is dit systeem voor meer (Suzuki's) motoren voorhanden.

Hij heeft nog geen ervaring opgedaan met het aflezen van de temperatuurmeter maar ik vraag mij af of er leden zijn die een dergelijke meter hebben aangeschaft. :P

Hans
Hakuna Matata
P2U

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door P2U »

Dipper schreef:Een collega van mij heeft voor zijn Suzuki Hayabusa een olietemperatuurmeter gekocht die een combinatie vormt (verbonden is)met zijn oliepeilstok. 8)

Volgens hem is dit systeem voor meer (Suzuki's) motoren voorhanden.

Hij heeft nog geen ervaring opgedaan met het aflezen van de temperatuurmeter maar ik vraag mij af of er leden zijn die een dergelijke meter hebben aangeschaft. :P

Hans
Hans,
een maat van me met een B12 heeft ook zo'n hebbedingetje. Je haalt de olievuldop eraf en je plaatst de temperatuurmeter. Zo simpel is dat.
Persoonlijk vind ik het wel een nuttig accessoire, maar het is nogal onhandig in gebruik. Als je rijdt kan je dat ding onmogelijk raadplegen zonder domme dingen uit te halen.
Jambo
DL650 berijder
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 02-02-2005, 22:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Adventure oktober 2014
Woonplaats: Wieringerwerf

Olie temperatuurmeter

Bericht door Jambo »

Bedankt 2PU, ik volgde de discussie op het forum over het inrijden, hoog in toeren etc. het verwisselen van de olie na zo,n 150 km.
Het leek mij daarbij wel handig eens te zien wat de olietemperatuur doet onder diverse omstandigheden. :shock:
Hakuna Matata
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

O.a. bij Louis verkrijgbaar voor de 1000. Art nummer 10034139 blz. 652. Kost 49,95. Als de olieplug voor de 650 gelijk is en ook de insteekdiepte gelijk is, dan zou die ook moeten passen denk ik. Nog niet in de diverse manuals gecontroleerd.

Ik denk dat het wel zin kan hebben, maar dat je het pas controleert wanneer je stilstaat. Aan de andere kant heb je al een digitale indicatieve aanwijzing die me eigenlijk wel voldoende lijkt. Ik lig er niet wakker van of dat in blokjes is aangegeven of in exacte graden Celsius.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

Ik ben het wél met je eens, Iron Horse, maar die digitale meting wordt gemeten over de temperatuur van de koelvloeistof, en dus niet van de olie.
Als de koelvloeistofmeter 'normaal' aan geeft, zal het inderdaad óók wel goed gaan met de olie-temperatuur :wink:

M.a.w.: Ik zal óók niet snel zo'n olietemperatuurmeter aanschaffen.

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Okay, het is idd niet de olietemperatuur die er digitaal wordt aangegeven, maar zoals je zelf al aangeeft zijn die aan elkaar gerelateerd. Dus hoe belangrijk is dan een specifieke olietemperatuurmeter in graden C/F. Voor iemand die geen temperatuurindicatie op z'n fiets heeft lijkt het me een goed en gemakkelijk alternatief. Voor ons V-Strommers is het slechts een extraatje zonder echt veel toegevoegde waarde (naar mijn idee).

Ik heb me wel eens afgevraagd of een "extra" oliekoeler voor een dergelijke motor wel echt een noodzaak is. Bij een racemachine kan ik me er wel iets bij voorstellen. Uitersten en nog eens uitersten. Maar bij dit soort motoren als een V-Strom zou denk ik alleen een waterkoeling toch ook moeten voldoen, zou de radiator alleen een tikkeltje groter worden.Scheelt weer wat onderdelen. Misschien dat je ermee in de Sahara wel nut van hebt maar hier lijkt me dat weinig meer effect op de koeling geven. Enige is dat een oliekoeler een stuk directer werkt dan een waterkoeling die eerst z'n warmte d.m.v. geleidingsoverdracht moet verplaatsen naar het water en andersom. Terwijl een oliekoeler zonder tussenweg het medium koelt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
DL650

Bericht door DL650 »

Rob,

Misschien zijn er wel problemen mee geweest met te warm worden of zo.
Bij de SV haast het zelfde blok als van de DL zat op de carburatie modellen geen olie koeler . Bij de injectie modellen van de SV wel.
Misschien heeft dat er iets mee te maken.

Peter,
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Peter,

ik heb ook geen idee v.w.b. het hoe en waarom, vandaar ook mijn vraagstelling n.a.v. het onderwerp zelf. Kijk ik b.v. naar mijn vorige motor, de Bandit 600 dan heeft die alleen maar waterkoeling. Ik heb redelijk wat technische kennis, al zeg ik het zelf, maar ik leer nog elke dag bij. En daarom ben ik ook benieuwd of er iemand hier een zinnige reactie op heeft. Ik heb nog niet de moeite genomen het internet er op af te struinen. Daar zal ongetwijfeld een aardige uitleg te vinden zijn. Het hele gebeuren met 2 koelers lijkt in eerste instantie een beetje dubbel op, maar het zal ongetwijfeld wel een doordachte oplossing zijn.

Ik wacht wel af .... en rij voorlopig gewoon met de Strom lekker verder.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blackbird

Bericht door Blackbird »

Iron Horse schreef:Peter,

ik heb ook geen idee v.w.b. het hoe en waarom, vandaar ook mijn vraagstelling n.a.v. het onderwerp zelf. Kijk ik b.v. naar mijn vorige motor, de Bandit 600 dan heeft die alleen maar waterkoeling. Ik heb redelijk wat technische kennis, al zeg ik het zelf, maar ik leer nog elke dag bij. En daarom ben ik ook benieuwd of er iemand hier een zinnige reactie op heeft. Ik heb nog niet de moeite genomen het internet er op af te struinen. Daar zal ongetwijfeld een aardige uitleg te vinden zijn. Het hele gebeuren met 2 koelers lijkt in eerste instantie een beetje dubbel op, maar het zal ongetwijfeld wel een doordachte oplossing zijn.

Ik wacht wel af .... en rij voorlopig gewoon met de Strom lekker verder.
:?: :?: Ik dacht altijd dat'n Bandit lucht-oliegekoeld was??
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik zit idd uit m'n nek te kletsen. :oops: :oops: :oops: :oops: Zal wel even met wat anders in gedachten geweest zijn. Goed opgemerkt. Ik bedoelde eigenlijk dat er alleen maar olie als koeling gebruikt wordt maar voor je het weet haal je dingen al schrijvend door elkaar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ruben

Bericht door Ruben »

ik heb eens ergens gelezen dat iemand zijn oliekoelsysteem had voorzien van een thermostaat. Als de olie koud was werd die niet door de koeler geleid maar weer rechstreeks het blok in om zodoende zo snel mogelijk op te warmen. Pas bij een bepaalde temperatuur (ik noem maar wat, zeg 80 graden) liet de thermostaat wat olie naar de koeler gaan totdat er een bepaalde constante temperatuur werd behaald.

Het zag er niet vreselijk ingewikkeld uit, het lijkt me wel een nuttige toevoeging voor strommetjes die in de wintermaanden doorrijden. Het duurt dan wel even voordat het motorblok z'n optimale temperatuur heeft bereikt, dit systeem zou die tijd die daarvoor nodig is wel eens aanzienlijk kunnen verkorten. En op die manier de levensduur van je blok verlengen (waarschijnlijk heeft pas de 8e eigenaar van je vstrom daar plezier van maar dat terzijde 8) of je moet 'm echt tot 1,5 a 2 ton willen doorrijden :)
DJ.Verhulst

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door DJ.Verhulst »

Als een motor blok een olie-water warmte wisselaar heeft dan is de temperatuur gekoppeld , heeft als voordeel koelwater warmt sneller op en gaat dan de olie verwarmen en als de boel door en door warm is werkt het anders om , dan geeft de olie de warmte af aan het koelwater.
het voordeel is ook nog dat je geen kwetsbare extra radator hoeft te hebben,, en zwaarder omdat de olie druk veel hoger is dan van koelwater , en als je olie wil verversen wil je eigenlijk de oude olie ook uit de koelradiator komt ,, en een thermostaat is ook wel leuk in de winter.

Feitelijk is je olie temperatuur nog belangrijker dan je koelwater.

zijn er ook setjes die je kan monteren aan je stuur zodat je onder het rijden kan zien wat er gebeurt ????
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door Chopperbiker »

Olietemperatuur meters hebben bij vloeistofgekoelde motorblokken niet zoveel zin. Daarom zit het er ook niet op.

Een nagenoeg constante koeling wordt gegarandeerd door het koelciruit en als het echt te warm wordt, volgt altijd een koelvloeistoftemperatuur-waarschuwing op je display.
Ook de Stroms hebben een fraai koelvloeistoftemperatuurmetertje. Voor als bijvoorbeeld de fan niet zou aanslaan en de Strom het dan toch te warm zou krijgen.
Maar, als je van meer meters en opsmuk houd, gewoon doen!

Olie temperatuurmeting is meer van belang bij luchtgekoelde machines, de temperatuur wordt immers niet constant gehouden door een regelend koelcircuit.
Indien men bijvoorbeeld te weinig olie heeft en het is lekker warm, gaat er pas heel laat een lampje branden.
Bij de berijder... :-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
DJ.Verhulst

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door DJ.Verhulst »

Chopperbiker schreef:Olietemperatuur meters hebben bij vloeistofgekoelde motorblokken niet zoveel zin. Daarom zit het er ook niet op.

Een nagenoeg constante koeling wordt gegarandeerd door het koelciruit en als het echt te warm wordt, volgt altijd een koelvloeistoftemperatuur-waarschuwing op je display.
Ook de Stroms hebben een fraai koelvloeistoftemperatuurmetertje. Voor als bijvoorbeeld de fan niet zou aanslaan en de Strom het dan toch te warm zou krijgen.
Maar, als je van meer meters en opsmuk houd, gewoon doen!

Olie temperatuurmeting is meer van belang bij luchtgekoelde machines, de temperatuur wordt immers niet constant gehouden door een regelend koelcircuit.
Indien men bijvoorbeeld te weinig olie heeft en het is lekker warm, gaat er pas heel laat een lampje branden.
Bij de berijder... :-)}
Bij hoog belaste motor zie je dat de olie temp behoorlijk kan stijgen van een 100 naar een 140 C terwijl het water niet meer dan 95 haal en maar 10 c is gestegen.
water kan je niet verder dan een bepaald punt verhitten of je moet de druk verhogen ,, maar veel hoger dan eem 2,5 B zie je niet bij met water gekoelde motoren...

in de TDI scene met diesels en turbo ,, moet je daar eens een uitlaatgas en olie temp monteren dan zie je echt wel het verschil tussen 80 a 100 km sukkelen en 180 + op de duitse autobaan ,,, en met motoren ,, ga maar eens stevig off road rijden door zwaar terrein ,, of met een DL in heuvelachtig terrein stevig aan het gas ,, zeker weten dat het warmer word in het blok en je temp meter loopt dan weinig op , omdat ie dan gaat afblazen ,, ga je dan nog door gaat ie koken en stomen , maar raakt geen extra warmte kwijt en daarom heeft ie ook een olie koeler , , zie je wel meer zware twin ,, de africa twin heeft er ook eentje
als ik met m'n oude transalp in een zandafgraving zit of modderweg en het is wat warm en ik rij lang dan is de olie zo dun als whiskey ,, en een yamaha XT 500 kreeg zelf mechanische schade als het te lang duurde .....
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door Chopperbiker »

Indien de koelvloeistofuitlaat temperatuur van het motorblok (is inlaat temperatuur van de radiator) te hoog wordt, gaat (naast je 'balkjes-display') ook het temp-teken in je display branden en knipperen.
Deze waarde is dusdanig precies gekozen dat motorschade wordt voorkomen, vermits je hierop direct reageert met het uitzetten van je motor. Zie de uitdrukkelijke instructie in je boekje.

Aan de hand van de koelvloeistof temperatuur is middels warmteoverdrachts-berekeningen de motortemp nauwkeurig te bepalen. De koelwatertemp is immers een afgeleidde van de olietemp. Binnen veiligheidsmarges en rekening houdend met de systeemgegevens wordt een alarmwaarde van de fabriek af bepaald en ingesteld.

En ja, en zelfs de techneuten in Japan weten dat water bij atmosferische druk niet heter kan worden dan 100 graden.

Sterker nog, ze blijken zelfs veel slimmer dan wij. Zij maken motoren, wij niet.....
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
DJ.Verhulst

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door DJ.Verhulst »

Chopperbiker schreef:Indien de koelvloeistofuitlaat temperatuur van het motorblok (is inlaat temperatuur van de radiator) te hoog wordt, gaat (naast je 'balkjes-display') ook het temp-teken in je display branden en knipperen.
Deze waarde is dusdanig precies gekozen dat motorschade wordt voorkomen, vermits je hierop direct reageert met het uitzetten van je motor. Zie de uitdrukkelijke instructie in je boekje.

Aan de hand van de koelvloeistof temperatuur is middels warmteoverdrachts-berekeningen de motortemp nauwkeurig te bepalen. De koelwatertemp is immers een afgeleidde van de olietemp. Binnen veiligheidsmarges en rekening houdend met de systeemgegevens wordt een alarmwaarde van de fabriek af bepaald en ingesteld.

En ja, en zelfs de techneuten in Japan weten dat water bij atmosferische druk niet heter kan worden dan 100 graden.

Sterker nog, ze blijken zelfs veel slimmer dan wij. Zij maken motoren, wij niet.....
:-)}

Je heb gelijk die gasten in Japan weten heel goed wat ze doen.
Want normaal heb ik zo iets van m'n ouwe heer had ooit een Peugeot 309 , en daar zat geen koelwater temp in , maar wel een waarschuwings lampje
en als dat ging branden betekende dat je koppakking kapot was ....... :schater:
Het reageeerde te traag maar het ging ook wel spontaan branden als ie geen goedemassa had ,, ik haalde dan de sensor los maakte heb schoon ,, er zat een aanslag op en de kopere contactpunten ook schoonmaken ,, heb toen een betere massa verbinding gemaakt naar het chassis ,, toen geen problemen meer gehad
maar eer dat je er achter bent ...... waardeloze dufalier troep.........

maar helemaal heilig is dat japanse spul ook niet ,, vraag dat maar eens aan lui met een jaren 90 motor en hun spanning regelaar :wink:
George

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door George »

Oud topic maar toch even kicken.
Ik heb sinds een paar dagen nu een DL1000 en het valt me op dat de temperatuurmeter niet echt super is.
Als ik net de wijk uit ben (dus echt nog koude motor) zit ie al op 2 blokjes en daar blijft ie dan ook op totdat ik na een poos rijden lang stil sta, dan gaat ie naar 3 blokjes.
Dus het is mijn inziens niet duidelijk genoeg.
Mijn Yamaha R6 gaf vanaf 45 graden de (water) temperatuur weer per graden nauwkeurig.

En die werd in de bergen inderdaad flink warm dus dat verhaal kan ik bevestigen.

Een olietemperatuurmeter lijkt me nuttig omdat dat toch echt de belangrijkste temperatuur is om te weten of het gas helemaal open kan of niet, en aangezien ik een sportieve rijder ben maar ook zuinig op mijn voertuigen wil ik weten wanneer het blok echt goed op temperatuur is.
Olie duurt langer om op te warmen dus aan je watertemperatuur kan je het niet zien.
Daarom lijkt een olie temperatuurmeter me wel nuttig.
Maar helaas geen oplossingen hier nog, buiten dat dopje dan (Wat ik vooral een typisch Chopper oplossing vind)
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door Dyrck »

Heb op de FJ1200's en XS1100 zo'n metertje zitten/ gehad.
Ik vind ze wel degelijk een nuttige aanvulling.
Het belangrijkste is, dat de olie op een goede werktemp. is (ca. 80 graden) de temp van het water zegt dan niets.
Juist door dat metertje ben ik er achter gekomen dat het soms wel 10 km. of meer kan duren voordat de olie op temp. is en je het blok volledig kunt belasten.
Als je denkt dat de motor op temp. is, is dat alleen de watertemp. Voordat de olie op temp. is ben je toch echt een stuk verder.
Aflezen kan overigens prima tijdens het rijden, als je je rechtervoet kunt zien, kun je ook het metertje aflezen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
George

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door George »

Precies, water wordt sneller warmer, heeft minder energie nodig om op te warmen en wordt snel warm door de thermostaat.
Maar je hebt een punt als dat metertje gewoon zichtbaar is dan is dat veruit de makkelijkste oplossing.
Kiekejan

Re: Olie temperatuurmeter

Bericht door Kiekejan »

George schreef:Precies, water wordt sneller warmer, heeft minder energie nodig om op te warmen en wordt snel warm door de thermostaat.
Maar je hebt een punt als dat metertje gewoon zichtbaar is dan is dat veruit de makkelijkste oplossing.
Juist water heeft veel energie nodig om op te warmen ca 2x zoveel als olie.
Soortelijke warmte van water is ca 4000 J/kg en van olie ca 2000 J/kg.
De thermostaat is digene die zorgt dat het water snel opwarmt en een constante temp blijft houden.

Om water te koken is ca 2000 kJ/kg nodig, hier zit dus erg veel energie in in een stof die ook nog eens goedkoop is en ruim voorradig mede daarom veel gebruikt in bv de industrie.
Plaats reactie