Plotseling olieverbruik

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Erik B

Plotseling olieverbruik

Bericht door Erik B »

Mijn DL1000 is plotseling olie gaan verbruiken. We reden gister een rondje en aan het einde van het rondje begon de motor plotseling erg te roken als er flink gas werd gegeven. Hier heeft hij normaal nooit last van gehad. Aan het einde van de rit (150km) heb ik er 300cc olie bij moeten gooien terwijl het peil bij vertrek goed was. Ook blijft de motor de laatste tijd erg naroken als hij uit wordt gezet en het lijkt wel of er kleine oliespetters op m'n demper zitten (demper zit wel boven de ketting, maar het is volgens mij motorolie). Wat zijn de mogelijke oorzaken hiervan? De motor heeft 30000 kilometer gelopen (lijkt mij niet veel voor zo'n motor).
Waalstrom

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Waalstrom »

Klinkt niet echt fris.....zou hier erg voorzichtig mee zijn en zsm naar laten kijken...
Geen vreemde geluiden te horen? Is het sterker waarneembaar bij gaslos?Warme/koude motor?
Erik B

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Erik B »

Ik heb verder geen vreemde geluiden gehoord, ook qua rijden merk je er niets van. Ik ga iig het oliepeil strak in de gaten houden en zsm een afspraak maken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mogelijke oplossingen..
Snipes

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Snipes »

Als je strom plotseling zware tabak begint te roken kan het wel eens zo zijn dat je zuiger(veertjes) versleten is/zijn. Als je dan vervolgens oliedrupjes op je uitlaat tegen komt zou je zeggen dat de zaak echt goed versleten is. Ik zou hier zeker serieus mee omgaan omdat het veel schade tot gevolg kan hebben. Je zou zelf de olieleidingen nog even na kunnen kijken of daar geen lekkage is maar dit zou niet verklaren waarom er olie op je uitlaat zit.

Niet mee wachten dergelijke klachten !!
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Redhead »

Zo is het maar net, bloedlink dus.
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Cronny »

Het minst erge is dat een klepdichting is stukgegaan,als de motor (warm) enkele minuten stationair draait vertrekt u dan met een blauwe (olie)wolk en daarna is dit weg.
Laat in ieder geval dit zo vlug mogelijk nakijken,dit is ernstig en kan heel zware gevolgen hebben.
Erik B

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Erik B »

Nou ik zal jullie de oplossing niet onthouden. Het lage olienivau kwam door het onlangs verversen icm nieuw oliefilter. De rook werd veroorzaakt door mijn zoontje van nog geen 2. Dit mannetje zit in de fase van het overal dingen instoppen en had zodoende een schroevendraaier in mijn db-killer gestopt. Deze had een plastic handvat en deze begon dus te smelten. Hierdoor kwamen er wel eens wat druppeltjes naar buiten en pluimde hij wat als er wat serieus gas werd gegeven. ook het naroken kwam van het plastic wat gewoon lag te verbranden in de db killer. Al met al een pak van mijn hart. Een versleten v-strom na 30000 kilometer zou toch niet moeten kunnen. :schater:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Redhead »

:mrgreen: :mrgreen:
kids :mrgreen: :mrgreen:
Snipes

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Snipes »

Dat scheelt een hoop "dure" ellende....... :)
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Cronny »

Voor zo iets demonteerd men een halve motor om daarna te besluiten dat er een schroevendraaier ontbreekt in het gereedschapsvak :P
Beter zo dan een motor die meer olie dan benzine verbruikt.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Sparkle Black Peter »

Erik B schreef:Nou ik zal jullie de oplossing niet onthouden. Het lage olienivau kwam door het onlangs verversen icm nieuw oliefilter. De rook werd veroorzaakt door mijn zoontje van nog geen 2. Dit mannetje zit in de fase van het overal dingen instoppen en had zodoende een schroevendraaier in mijn db-killer gestopt. Deze had een plastic handvat en deze begon dus te smelten. Hierdoor kwamen er wel eens wat druppeltjes naar buiten en pluimde hij wat als er wat serieus gas werd gegeven. ook het naroken kwam van het plastic wat gewoon lag te verbranden in de db killer. Al met al een pak van mijn hart. Een versleten v-strom na 30000 kilometer zou toch niet moeten kunnen. :schater:
Misschien is dit iets om het in de toekomst te voorkomen.
Afbeelding

Uitlaatstoppen :D
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Erik B

Re: Plotseling olieverbruik

Bericht door Erik B »

Hahaha ja misschien is dat een optie :worship:
Plaats reactie