DL1000 start niet

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
massen

DL1000 start niet

Bericht door massen »

Ik heb het volgende probleem met mijn DL1000 uit 2002, met 25000km op de teller.
Na zijn winterslaap wil mijn motor niet starten.
Ik hoor bij het starten bij de accu een relais ratelen, verder gebeurt er niets.
Volgens mij is het relais welke direct voor de accu zit (tussen de accu en de tank).
De accu heeft aan een druppellader gehangen, dus de accu is geheel opgeladen.
Met het bedienen van de koppeling hoor ik een ander relais klikken (aan de andere kant van de accu, dit lijkt mij goed.
Als deze niet zou werken dan zou hij helemaal niks doen met het starten.
Wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: DL1000 start niet

Bericht door Peterzeeland »

bijzonder shit,
ik weet het ook niet.
bel even op naar de motorzaak, veel zijn er wel open vandaag.
Kan natuurlijk niet, op zo'n dag als vandaag niet rijden.
check wel je bandenspanning als je weer gaat rijden he?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Remko

Re: DL1000 start niet

Bericht door Remko »

massen schreef:Wat zou dit kunnen zijn?


Ik zou eerst toch maar even mijn accu doormeten!
Klinkt als een lege accu!

Druppellader is leuk, maar geen alternatief voor het normaal belasten en laden van een accu.


suc8
M.A.D

Re: DL1000 start niet

Bericht door M.A.D »

Ik zou ook zweren bij accu leeg / kapot .
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: DL1000 start niet

Bericht door Cronny »

Sluit een multiemeter aan op de batterij,bij het starten mag deze niet onder ong. 9 volt komen (gebruik MIN-MAX functie).
Als u dit niet bezit,koppel een 12 volt lamp aan de batterij,bij het het starten mag deze niet volledig doven.
Indien dit gebeurt is de batterij niet sterk genoeg om te starten en voor 95% zeker kapot
Pommetje

Re: DL1000 start niet

Bericht door Pommetje »

Of start met startkabels, dan weet je het ook meteen.
Waarom zo 'moeilijk' doen met doormeten?
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: DL1000 start niet

Bericht door Frank »

Pommetje schreef:Of start met startkabels, dan weet je het ook meteen.
Waarom zo 'moeilijk' doen met doormeten?
:mrgreen:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
massen

Re: DL1000 start niet

Bericht door massen »

Dank voor de reacties.
De start-kabels van de buren kunnen lenen en jawel hij start.
Even een ritje gemaakt van een uur, daarna bij het starten hetzelfde probleem, lijkt er wel verdacht veel op dat het de accu is.
Toch vreemd dat als de accu niet goed is er alleen een relais begint te ratelen, het dim-licht gaf nog wel fatsoenlijk licht.
Ik heb eerder wel eens een bijna lege accu gehad, maar toen probeerde de startmotor de motor nog wel rond te krijgen.
Weet iemand waar ik goedkoop aan een nieuwe accu kan komen?

Gr,
Martin
Graafie68

Re: DL1000 start niet

Bericht door Graafie68 »

ligt eraan waar je vandaan komt ???
heb je ook al gekeken op het forum gedeelte NIEUW OP HET FORUM en VOORSTELLEN.
wel zo leuk als we een beetje weten met wie we van doen hebben.
maar helpen proberen we altijd.

graafie68.

ps in de buurt van rotterdam. dan http://www.martijnsmotorwebshop.nl/
Remko

Re: DL1000 start niet

Bericht door Remko »

massen schreef: Toch vreemd dat als de accu niet goed is er alleen een relais begint te ratelen, het dim-licht gaf nog wel fatsoenlijk licht.


Gr,
Martin
Ach niet zo heel vreemd.
Stel je eens voor dat er door mis- of te weinig gebruik een paar platen in je accu krom zijn getrokken.
Prik voor een lampje is er dan nog wel, maar vermogen voor een startmotor is er dan echt niet meer.

De inwendige weerstand van je accu is te laag geworden waardoor er geen hoge stromen meer geleverd kunnen worden!

P=UxI en U=IxR en als R kleiner is geworden moet I groter worden, maar dat lukt niet dus dondert U in elkaar*!


8)


*Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn electro moet worden afgestoft en dat ik er volledig naast zit!
Suzie

Re: DL1000 start niet

Bericht door Suzie »

Remko schreef: P=UxI en U=IxR en als R kleiner is geworden moet I groter worden, maar dat lukt niet dus dondert U in elkaar

Jaja, dit is geen forum met slap geouwehoer, maar vind je heuse wetenschappelijke onderbouwingen :worship: :worship:
Graafie68

Re: DL1000 start niet

Bericht door Graafie68 »

oh ja ???
en slap ouwe h##ren gebeurd ook, om het een beetje sappig te houden.
vooral over GS'en. :schater: :schater: :schater:
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: DL1000 start niet

Bericht door Soesko »

massen schreef:Weet iemand waar ik goedkoop aan een nieuwe accu kan komen?
Ik zou daar niet op gaan bezuinigen en een Yuasa of Varta kopen. Die zijn wel wat duurder, maar kwalitatief goed.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: DL1000 start niet

Bericht door RvGS »

Graafie68 schreef:oh ja ???
en slap ouwe h##ren gebeurd ook, om het een beetje sappig te houden.
vooral over GS'en. :schater: :schater: :schater:
I do say . . Afbeelding
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: DL1000 start niet

Bericht door DesertStrom »

Graafie68 schreef:oh ja ???
en slap ouwe h##ren gebeurd ook, om het een beetje sappig te houden.
vooral over GS'en. :schater: :schater: :schater:
Bespeur ik hier een lichte vorm van jaloezie? :-)}
Graafie68

Re: DL1000 start niet

Bericht door Graafie68 »

:oops: 1200GS :worship:
zal het alleen nooit kunnen betalen. [einde off-topic] O:-)


:o)
Pommetje

Re: DL1000 start niet

Bericht door Pommetje »

Even een kleine tip: Met een vermoeden van een kapotte accu gaan rijden kan vervelende consequenties hebben.. wat als je motor op 30 km van huis uitvalt? Dan kun je niet meer starten.
Ik denk ook dat hij stuk is overigens. Maar: start hem (met kabels) en meet de laadstroom met een paar duizend toeren. Die moet dik boven de 14V zijn. Als dat niet zo is, is er iets anders stuk. Door dit niet netjes te doen heb ik voor niets een nieuwe accu gekocht, terwijl naderhand de dynamo stuk bleek te zijn.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: DL1000 start niet

Bericht door RvGS »

Pommetje schreef:... Door dit niet netjes te doen heb ik voor niets een nieuwe accu gekocht, terwijl naderhand de dynamo stuk bleek te zijn ...
Had precies het zelfde met de auto :evil: -> maar heb nu wel een "hobby accu" in de garage, altijd handig :mrgreen:
Uitspraak van een bekend iemand schreef: ... "elk nadeel heb z'n voordeel ..dat zeg ik"

:schater:
Groet, Robert |
Capri

Re: DL1000 start niet

Bericht door Capri »

Pommetje schreef:Even een kleine tip: Met een vermoeden van een kapotte accu gaan rijden kan vervelende consequenties hebben.. wat als je motor op 30 km van huis uitvalt? Dan kun je niet meer starten.
Ik denk ook dat hij stuk is overigens. Maar: start hem (met kabels) en meet de laadstroom met een paar duizend toeren. Die moet dik boven de 14V zijn. Als dat niet zo is, is er iets anders stuk. Door dit niet netjes te doen heb ik voor niets een nieuwe accu gekocht, terwijl naderhand de dynamo stuk bleek te zijn.
Even een kleine aanvullende tip:
Om een accu goed te kunnen meten moet je wel eerst het verschil weten tussen laadstroom en laadspanning.
Als de laadspanning 14V is, kan het heel goed zijn dat de laadstroom nog steeds niet in orde is.
Indien er bijvoorbeeld sluiting is ontstaan tussen 2 cellen kan het zijn dat je een keurige 14V meet, maar de laadstroom zal veel te hoog zijn.
Een te hoge laadstroom kan op de lange duur je spanningsregelaar of je dynamo defect laten gaan door oververhitting.
Bij volle sluiting zal je zekering direct doorbranden, het gevaar zit juist in die (te) hoge laadstroom, je zekering zal niet doorbranden maar de regelaar wel!
Met een goede multimeter kun je naast de spanning ook de stroom meten, spanning is in Volt en stroom in Ampère.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: DL1000 start niet

Bericht door Peterzeeland »

ik leer hier elke dag bij :D

Top!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Remko

Re: DL1000 start niet

Bericht door Remko »

En??

Hoe is het ondertussen met de start toestanden?

8)
FastLoe

Re: DL1000 start niet

Bericht door FastLoe »

Remko schreef:De inwendige weerstand van je accu is te laag geworden waardoor er geen hoge stromen meer geleverd kunnen worden!
P=UxI en U=IxR en als R kleiner is geworden moet I groter worden, maar dat lukt niet dus dondert U in elkaar*!
Oeps, het zal toch niet zo zijn dat als de weerstand groter wordt, de spanning stijgt? Volgens deze theorie zou een niet aangesloten accu, waarbij de polen dus een (bijna) oneindig hoge weerstand ondergaan, een bijna oneindig hoge spanning kunnen leveren.

De inwendige weerstand is te groot, I x R is inderdaad U, maar dat geldt dan wel voor het inwendige spanningsverliesverlies. Als de inwendige weestand (R) hoger wordt, zal het inwendige spanningsverlies (U), gelijk zijn aan de stroomsterkte (I) x de inwendige weerstand.

Van het oorspronkelijke (maximale) spanningsverschil van 13,4 V moet je het inwendige spanningsverlies aftrekken, dus, bij een hogere inwendige weerstand, bij gelijkblijvende stroomsterkte (die weer afhangt van de uitwendige weerstand) zal er dus minder van de 13,4 V overblijven dan bij een lagere inwendige weerstand (en dus een lager inwendig spanningsverlies).

Da's de reden dat je alleen maar klik hoort bij een startpoging. Je startmotor trekt een hele hoge stroom, waardoor de verhoogde inwendige weerstand voor een heel hoog spanningsverlies zorgt en er dus bijna geen spanning (= vermogen, als je het met de stroomsterkte vermenigvuldigt) overblijft voor je startmotor. Je relais doet het nog net wel.
Je dimlicht trekt veel minder stroom en is het inwendige spanningsverlies in dat geval ook minder waardoor je verlichting nog redelijk lijkt te werken, al is dat heel moeilijk te beoordelen.

Tenminste, zo dacht ik erover :)
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: DL1000 start niet

Bericht door Peterzeeland »

En dat was precies het moment, waarop ik besloot mijn beta-pakket maar in te ruilen voor een pret-pakket..... :|

Rekenen kan ik overigens als de beste!!!! maar dat had ik op de lagere school geleerd.....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
massen

Re: DL1000 start niet

Bericht door massen »

Net een nieuwe accu opgehaald en hij doet het weer als vanouds.

ps: met het ritje heb ik de startkabels onder de buddysit meegenomen voor het geval dat. :wink:
XLR8R
DL1000 berijder
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20-06-2011, 16:35
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: Woerden

Re: DL1000 start niet

Bericht door XLR8R »

Tja, ik stond vanochtend met precies hetzelfde euvel. Gister de accu ingebouwd na lange tijd stilstaan. Hij had wel aan de lader gehangen, maar was daar een maand geleden al weer af. weinig stroom, dus opnieuw uitbouwen en nachtje laden leek OK. Vanochtend inbouwen en voldoende stroom voor een mooi licht en de gebruikelijke geluidjes van brandstofpomp e.d.. Bij starten alleen een lange ratel van het relais. Aanslaan ho maar. Dus strtaks toch maar een nieuwe accu halen (na 6, bijna 7 jaar jaar trouwe dienst).

Iemand nog tips in de regio Amersfoort/utrecht?
Cor

Re: DL1000 start niet

Bericht door Cor »

Heb vorige week dit probleem gehad bij de 650. Wel het normale gezoem en brandende verlichting. Bleken de koolborsteltjes te zijn. Die zijn opgeschuurd en het start weer prima!
Plaats reactie