Pagina 3 van 4

Geplaatst: za 25-10-2008, 14:02
door Furiousz
Na zo`n 4x tanken afgelopen weken kom ik nog steeds elke keer uit op een verbruik van 1 op 19.

Schakelen doe ik tussen de 4500-5000rpm, snelheid (op de teller) is altijd max. 130km/h. Misschien veranderd het nog wat na het 6000km beurtje, als er nieuwe boegies & luchtfiler geplaatst zijn :?:

Geplaatst: za 25-10-2008, 14:36
door Erik Hofstee
weet iemand ook precies hoe groot de tank is? Want ze zeggen 22 liter, nou dan moet ie bij mij laatst op benzine dampen hebben gelopen toe ik ging tanken. 22liter precies ging erin.....

Geplaatst: za 25-10-2008, 15:51
door Monsterman
Toen ik mijn Wee ging afhalen in de garage had de dealer gezegt dat hij er 5 liter benzine had ingedaan. Toen ik aa nhet eerst volgende tankstation ging tanken kon ik er net geen 17 liter bijdoen. Die 22 liter zal dus wel vrij correct zijn.

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 00:30
door Sparkle Black Peter
V-Strom 650, zuinigste All-Road. Kijk ook even op plaats nr. 5.

10 minst verbruikende allroad-fietsen
1. Suzuki V-Strom DL650 A – 3,97 liter per 100 kilometer (1 op 25,2)
2. Honda NC700X – 4,01 liter per 100 kilometer (1 op 24,9)
3. BMW F700/800GS – 4,48 liter per 100 kilometer (1 op 22,3)
4. Kawasaki Versys 650 – 4,53 liter per 100 kilometer (1 op 22,1)
5. Suzuki V-Strom DL1000 – 4,83 liter per 100 kilometer (1 op 20,7)
6. Yamaha Super Tenere Z – 5,17 liter per 100 kilometer (1 op 19,3)
7. BMW R1200GS (Adventure) – 5,52 liter per 100 kilometer (1 op 18,1)
8. Kawasaki Versys LZ 1000 A – 5,52 liter per 100 kilometer (1 op 18,1)
9. Ducati Hypermotard – 5,72 liter per 100 kilometer (1 op 17,5)
10. Aprilia Dorsoduro 750 – 5,90 liter per 100 kilometer (1 op 16,9)

(bron: Motor.nl)

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 08:00
door Eikie
Keurige waarden ! Met 1:24,8 zit ik niet ver van het gemiddelde.

Ben wel benieuwd of de waarde voor de DL1000 gebaseerd is op het oude of nieuwe model.

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 08:06
door Stroompje
Dat moet de nieuwe zijn....... Onmogelijke waardes voor de oude, René.
Verstuurd met Tapatalk by Experia.

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 09:02
door Rene
Rijden jullie alleen recreatief of doe ik iets verkeerd? :o)

Mijn DL650 K9 heeft na 300km pakweg 16 liter nodig. Maar dat is hoofdzakelijk snelweg waar ik graag tegen de 130 KmH aanleun.

Als ik meedoe met een toertochtje over fraaie landelijke weggetjes dan doe ik ook eeuwig met een tank benzine, maar voor de rest moet het ding werken voor de kost. :mrgreen:

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 18:02
door Ebrostrom
Troost je. Ik zit met m'n K9 ook op 1:18 tot 19 soms 20.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 22:52
door Oussie
Eigenlijk altijd 1-19/1-20
Meestal stevig doorrijden, combi snelweg en binnendoor.

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 22:53
door Hessie
Nou 1 op 24 heb ik ook nog niet gehaald :oops:
Zeker niet als er snelweg bij zit...
Heb het de eerste 1000 km beetje bijgehouden , rond de 1 op 21 a 22.

:-)} :-)}

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 23:25
door RedStrom
Peter's tabel zijn waarden zoals opgegeven door fabrikanten. Slechts een indicatie dus.

Die van verbruik de ene keer wat meer, de andere keer wat minder.
Morgen weer wat meer, want het is niet zo warm meer.
Ik hou elke tankbeurt bij en zie mooi de seizoenen in de grafiek terug. Hoe warmer, hoe lager het verbruik.
Ik vind het leuk om te doen, en doe het ook om onregelmatigheden te zien, plotselinge dipjes.
Die heb ik 1 keer gezien toen ketting en voorste tandwiel aan de beurt waren.
Maar dat merk je zo ook wel :oops:

Re: verbruik

Geplaatst: vr 28-11-2014, 23:55
door Hessie
Ik hou het niet meer echt bij, als ie dorst heeft krijgt ie drinken :wink:

Morgen voor een 12000 (13500) beurt en misschien wel even een ritje op de duizend in de tussentijd :-)}

:bye: :bye:

Re: verbruik

Geplaatst: za 29-11-2014, 02:47
door Sparkle Black Peter
Hessie schreef:misschien wel even een ritje op de duizend in de tussentijd
Zou je dat wel doen Hester 8) Voor je het weet ben je verkocht :duim:

Re: verbruik

Geplaatst: za 29-11-2014, 09:48
door Eikie
O o :o)

Re: verbruik

Geplaatst: za 29-11-2014, 16:58
door Hessie
Ja o o :o)
Hij reed erg prettig O:-)
Alleen de koppeling grijpt erg laat aan, dat is het enige minpunt wat ik kan bedenken op dit moment :wink:

En koude klauwen zonder kappen en handvatverwarming met zomerhandschoenen hoor :o)

:-)} :-)}

Re: verbruik

Geplaatst: za 29-11-2014, 18:20
door Eikie
Bikkel :duim:

Handkappen en hvv zetten ze er bewust niet op.
Anders worden het veel te lange proefritten :o)

Zo, en nu weer back on topic Hester. Je doet het wéér :schater:

Re: verbruik

Geplaatst: zo 14-12-2014, 19:05
door Eikie
Afbeelding

Eerlijkheid gebied mij te melden dat er maar iets van 100km snelweg gereden is.

Re: verbruik

Geplaatst: zo 14-12-2014, 19:59
door RedStrom
1 op 25 dus. Netjes :duim:
Mijn 2006 exemplaar met 89000 km ervaring en met gasgeven haalt deze koude dagen niet meer dan 1 op 19.

Re: verbruik

Geplaatst: zo 14-12-2014, 20:44
door Aad900
Vanochtend getankt bij Pin & Go, Hendrik ido Ambacht (a 1,489) 15,4 ltr bij tripmeterstand 380 km. Ook niet verkeerd, was wel voor het grootste gedeelte op de Anakee3.

Na 190km op de tripmeter gaf de verbruiksmeter 1:20,5 aan. Dus met de Heidenau's en slechte omstandigheden.

Re: verbruik

Geplaatst: vr 26-12-2014, 02:45
door Elie
Mijn K4 met 55000km verbruikt altijd rond de 5l/100km. Ik rijd meestal binnendoor en probeer in de mate van het mogelijke 90-100/h aan te houden en optrekken tot max 4000tr.

Re:

Geplaatst: za 27-12-2014, 18:03
door AVC
Backdraught schreef: Ik heb wel een heel vreemde ervaring. Volgens mij zonder afwijkende rijstijl of route-eisen heb ik één behoorlijk afwijkende tankinhoud gehad qua verbruik: 1 op 27,4 of 3,6/100. Dit is de enige tank waarbij ik euro 92 heb getankt i.p.v. euro 95. Vraag is nu: kan de boordcomputer beter overweg met octaan 92 dan 95 :?:

Groet,
Leo
Ik heb dezelfde ervaringen met het octaangetal van de benzine. Hoe lager het getal, hoe lager het verbruik. Dit klinkt tegenstrijdig omdat de 95 of 97 octaan benzine duurder is. Je zou dan denken dat ie ook 'beter' is. Echter, hoe hoger het octaangetal, hoe moeilijker de benzine (spontaan) ontbrandt. En spontane ontbranding wil je vermijden, omdat de motor dan kan gaan 'pingelen'. Hierbij ontploft de benzine voordat de zuiger helemaal boven is. Uiteraard is dit schadelijk voor de motor.
Motoren met heel hoge compressie hebben benzine met hoog octaangetal nodig. de V strom niet. In mijn onderhoudsboekje staat : 'minimaal RON 87'. De lagere octaangetal benzine zal dus gemakkelijker ontbranden, wat een lager verbruik geeft. (dit is me bevestigd door 3 verschillende mechaniciens). Natuurlijk kan dit verschillen naargelang er ethanol in de benzine wordt gedaan. Die laatste zou een negatief effect hebben op het verbruik.

Re: verbruik

Geplaatst: za 24-01-2015, 09:42
door Bozobin †
Technische eisen
Ethanol kan in principe alleen in (benzine)motoren worden
gebruikt als alternatief voor benzine. De motor hoeft niet
aangepast te worden indien er tot maximaal 5% ethanol in de
benzine wordt bijgemengd. Bij meer dan 5% bijmenging moet
de lagere calorische waarde van ethanol (29,3 MJ/kg, 33% lager
in vergelijking met benzine) worden gecompenseerd door meer
brandstof aan het brandstof-luchtmengsel toe te voegen
(verrijking).

Re: verbruik

Geplaatst: ma 26-01-2015, 00:48
door Rob
1 op 14 Maar het rijdt zo lekker. 8)

Re: verbruik

Geplaatst: di 26-05-2015, 20:45
door Kristof
Even een test gedaan.
Volgetankt en daarna 100km gereden waarvan 80km autosnelweg tegen 90km/u, de andere 20km rustig aan gereden op 70km/u wegen.
Afbeelding

Re: verbruik

Geplaatst: di 26-05-2015, 22:51
door Supermuis
Iemand ervaring met E10 tanken in een DL650K8?

Re: verbruik

Geplaatst: di 26-05-2015, 23:36
door Iron Horse
Wat zou het probleem kunnen zijn? Sommigen doen daar zo moeilijk over maar moderne auto's en motoren kunnen dat gewoon aan zonder probleem.

Re: verbruik

Geplaatst: wo 27-05-2015, 00:00
door Piet Zahut
Supermuis schreef:Iemand ervaring met E10 tanken in een DL650K8?
Ik zou het niet doen. Het gevaar dat er zo links en rechts wat leidingen, pakkingen of rubbers naar de kl*te gaan is echt wel aanwezig. Men zegt dat het wel kan maar met een motor die buiten de fabrieksgarantie valt deed ik het echt niet...
http://brandstofverbruik.com/editorial/ ... or-motoren

Re: verbruik

Geplaatst: wo 27-05-2015, 00:17
door Iron Horse
Dus jij verwijst naar een website waarvan jij vindt dat je het daarom niet moet doen en dan staat daarop:
Suzuki
Alle modellen vanaf het jaar 2002 zijn geschikt voor het gebruik met E10.
Beetje vreemd dus.

Re: verbruik

Geplaatst: wo 27-05-2015, 07:40
door Wullebolle
Veel geblaat ...
Is er uberhaupt al iemand ergens ter wereld die met een relatief recente motorfiets al eens verrotte leidingen had door die ethanoltoevoeging?

Re: verbruik

Geplaatst: wo 27-05-2015, 10:09
door Bozobin †
Volgens het boekje maximaal 5% ethanol. E10 bevat 10% ethanol.
Hmmm ..... ik weet zeker dat dat vroeger anders was .....

Oeps, toch maar geen E10 meer in mijn L0.

Re: verbruik

Geplaatst: wo 27-05-2015, 14:05
door Piet Zahut
Iron Horse schreef:Dus jij verwijst naar een website waarvan jij vindt dat je het daarom niet moet doen en dan staat daarop:
Suzuki
Alle modellen vanaf het jaar 2002 zijn geschikt voor het gebruik met E10.
Beetje vreemd dus.
Nee, ik gaf daarmee alleen maar aan dat de fabrikanten wel vinden dat het kan maar ga maar eens vragen aan een motormonteur. Maar aan de andere kant, ga eens een jaar daarmee rijden en deel je ervaringen met ons.

Re: verbruik

Geplaatst: wo 27-05-2015, 16:01
door Iron Horse
Ik heb in Duitsland wel eens een paar tanken E10 met de auto verreden. Het kan tussen de oren zitten, maar ik kreeg toch het vermoeden dat ik minder kilometers met de E10 reed dan met de gewone benzine. Zelfde geldt voor Blue One dat ik hier in Nederland tankte.

Re: verbruik

Geplaatst: wo 27-05-2015, 18:44
door Frank
Meten is weten, Rob... ;)

Re: verbruik

Geplaatst: zo 12-07-2015, 10:51
door Hans.D
Onlangs heb ik mijn motor (DL1000) af laten stellen om het "bokken" rond de 3000 toeren te verminderen. Hij rijdt nu fantastisch! Geen bokken meer en hij trekt mooi op vanuit onder in toeren.
Alleen is wel het verbruik meer geworden. Voorheen kon ik zo'n 1:18 rijden, maar nu is dit zo'n 1:15.
Het verbruik is dus wel meer geworden, maar hij rijdt er wel veel fijner door. Dat heb ik er dan wel weer voor over.

Re: verbruik

Geplaatst: zo 12-07-2015, 21:51
door Stromjäger
N.a.v. wat ik zojuist las in een paar reacties hiervoor over Ethanol wil ik het volgende er nog aan toevoegen:
jarenlang heb ik gereden met 2-takten en daar is vanwege de oldtimerstatus de ethanol discussie nog actueler. Deze motoren zijn destijds niet gemaakt voor dit goedje.
De toevoeging van ethanol aan benzine is een gevolg van de milieulobby om o.a. te snelle uitputting van de aardolie in de aarde te voorkomen. Benzinemaatschappijen mogen max. 5% ethanol aan de benzine toevoegen met een afwijkingsfactor van wederom 5%. Dus wordt er max 10% ethanol aan gewone benzine toegevoegd. Het is veel goedkoper dan benzine en de prijs blijft een aan benzine gerelateerde prijs. Dus de maatschappijen verdienen nog meer aan een litertje peut. Dezelfde afwijking wordt gehanteerd voor E10. Dus normale benzine is feitelijk al E10 en E10 is feitelijk E15.
Dit heeft grote gevolgen voor de motoren van voertuigen m.n. voor de oldtimers. In moderne motoren worden rubbers en pakkingen gebruikt die tegen ethanol bestand zijn. Moderne benzine wordt door de toevoeging van ethanol na een paar maanden al hygroscopisch. (water in de tank). Onze motoren willen echter niet lopen op water. Probeer water zelf maar eens in brand te steken. Van alle kanten is het dus slecht voor motoren en ook het gebruik zal toenemen.

In de racerij wordt speciale benzine gebruikt. Vanuit die hoek wordt geadviseerd Aral en BP superbenzine met het hoogste octaangehalte te gebruiken. Die zouden met name in Duitsland nog volledig ethanolvrij zijn.

Het gebruik van superbenzine met het hoogste octaangehalte is naar verluid het beste voor de lange levensduur van je motor. Je motor is geconstrueerd voor de meeste pk's met de meest optimale benzine. En niet op die russische 87 octaan troep.

Re: verbruik

Geplaatst: zo 12-07-2015, 22:32
door Supermuis
Dat is duidelijke taal :duim:

Re: verbruik

Geplaatst: ma 24-08-2015, 20:51
door Supermuis
Vorige week 400 km dagtocht gemaakt op 1 tank.
Uitgerekend 1:23,8 netjes toch :duim:
Mijn eerste blokje gaat uit bij 175 km :lol:
Laten we het maar niet over goedkoop rijden hebben want ik had wel een flitspaal gemist die dag :oops:

Re: verbruik

Geplaatst: ma 24-08-2015, 21:46
door Ebrostrom
Als je m gemist hebt is dat goed nieuws want dan is de strom iig nog heel ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: verbruik

Geplaatst: do 19-11-2015, 11:50
door Nivaho
Op mijn Vstrom 650 AL2 tussen 1op 22 en 1 op 24.

Woon/werk verkeer. Binnendoor (80km/h) en snelweg (100km/h en 130km/h)
Ik rijd stevig door en rijd eigenlijk altijd wel +20km/h

1 keer heel zuinig gereden (kan je geen motor rijden noemen dan :P) toen haalde ik 1 op 27. :P

Re: verbruik

Geplaatst: do 10-10-2019, 21:13
door Surfdj
Maar kan ik nou in mijn VStrom 1000 uit 2003 E10 tanken? En zoniet wat dan tanken?

Re: verbruik

Geplaatst: do 10-10-2019, 21:37
door Stroompje

Re: verbruik

Geplaatst: vr 11-10-2019, 21:06
door Surfdj
Okay bedankt

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk


Re: verbruik

Geplaatst: zo 07-06-2020, 08:22
door Den1000t
Mijn vstrom 650 bouwjaar 2019

Verbruikt 3.7l/100k in de zomer en 4l in de winter

Ik ga altijd tanken tussen de 490 en 540km En die range meter er zeer accuraat.
Ik heb nog NOOIT zo’n zuinige motor gehad!!

Zeer gelukkige ermee

Re: verbruik

Geplaatst: zo 07-06-2020, 09:56
door Zwabber
Dat zijn hele mooie getallen! :duim:

Re: verbruik

Geplaatst: ma 08-06-2020, 02:33
door Spike10
Mijn Dl 1050 XT 1 op 19 gemiddeld heb er nu 1800 km op gereden en verwacht dat hij nog wat zuiniger zal worden nu hij
Ingereden is.

Re: verbruik

Geplaatst: ma 08-06-2020, 11:14
door Pdendrijver
Ik heb een 650 uit '09, doet tussen de 1:21 en 1:24. Zuinige beestjes. :)

Re: verbruik

Geplaatst: di 09-06-2020, 12:59
door Dbgke
Hey,

Mijne 650 K9 met +156.000km komt aan een gemiddelde van 4,5l/100km.

Waar ik natuurlijk ook zeer tevreden over ben ;)

Re: verbruik

Geplaatst: vr 26-06-2020, 01:13
door BStrom
Hoi,

Die van mij is echt helemaal niet zuinig. Ik rij ongeveer 1 op 13,5 met mijn DL1000 uit 2004

Re: verbruik

Geplaatst: vr 26-06-2020, 08:30
door Iron Horse
Voor een 1000 uit 2004 is dat vrij normaal. Er zit een groot verschil tussen het verbruik van de 1000 en 650, in ieder geval bij de vroege types.

Re: verbruik

Geplaatst: vr 26-06-2020, 09:01
door BStrom
Ik vond het ook niet heel gek of erg, maar zuinig is het niet hahah. Daarnaast heb ik ook een te goed werkende rechterhand, dus dat helpt ook niet :lol: