verbruik

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Gebruikersavatar
Furiousz
EX- V-Strom berijder
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 02:14
Mijn motor is een: BMW R1200GS
Locatie: Zwaag

Bericht door Furiousz » za 25 okt 2008, 14:02

Na zo`n 4x tanken afgelopen weken kom ik nog steeds elke keer uit op een verbruik van 1 op 19.

Schakelen doe ik tussen de 4500-5000rpm, snelheid (op de teller) is altijd max. 130km/h. Misschien veranderd het nog wat na het 6000km beurtje, als er nieuwe boegies & luchtfiler geplaatst zijn :?:

Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee » za 25 okt 2008, 14:36

weet iemand ook precies hoe groot de tank is? Want ze zeggen 22 liter, nou dan moet ie bij mij laatst op benzine dampen hebben gelopen toe ik ging tanken. 22liter precies ging erin.....

Gebruikersavatar
Monsterman
Berichten: 123
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 11:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A k8
Locatie: Westerlo - Belgie

Bericht door Monsterman » za 25 okt 2008, 15:51

Toen ik mijn Wee ging afhalen in de garage had de dealer gezegt dat hij er 5 liter benzine had ingedaan. Toen ik aa nhet eerst volgende tankstation ging tanken kon ik er net geen 17 liter bijdoen. Die 22 liter zal dus wel vrij correct zijn.
DL650 V-Strom k8: Valbeugels, V-strom tankpad, bi-xenon, led-standlichtjes, stebel, migsel, Zumo 550,headlight-mask, witte pinkerglaasjes, varioscherm + kloontje, Trax-topkoffer, carterbeschermplaat,

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6550
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: verbruik

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 28 nov 2014, 00:30

V-Strom 650, zuinigste All-Road. Kijk ook even op plaats nr. 5.

10 minst verbruikende allroad-fietsen
1. Suzuki V-Strom DL650 A – 3,97 liter per 100 kilometer (1 op 25,2)
2. Honda NC700X – 4,01 liter per 100 kilometer (1 op 24,9)
3. BMW F700/800GS – 4,48 liter per 100 kilometer (1 op 22,3)
4. Kawasaki Versys 650 – 4,53 liter per 100 kilometer (1 op 22,1)
5. Suzuki V-Strom DL1000 – 4,83 liter per 100 kilometer (1 op 20,7)
6. Yamaha Super Tenere Z – 5,17 liter per 100 kilometer (1 op 19,3)
7. BMW R1200GS (Adventure) – 5,52 liter per 100 kilometer (1 op 18,1)
8. Kawasaki Versys LZ 1000 A – 5,52 liter per 100 kilometer (1 op 18,1)
9. Ducati Hypermotard – 5,72 liter per 100 kilometer (1 op 17,5)
10. Aprilia Dorsoduro 750 – 5,90 liter per 100 kilometer (1 op 16,9)

(bron: Motor.nl)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7976
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: verbruik

Bericht door Eikie » vr 28 nov 2014, 08:00

Keurige waarden ! Met 1:24,8 zit ik niet ver van het gemiddelde.

Ben wel benieuwd of de waarde voor de DL1000 gebaseerd is op het oude of nieuwe model.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6803
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Re: verbruik

Bericht door Stroompje » vr 28 nov 2014, 08:06

Dat moet de nieuwe zijn....... Onmogelijke waardes voor de oude, René.
Verstuurd met Tapatalk by Experia.
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Rene
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: verbruik

Bericht door Rene » vr 28 nov 2014, 09:02

Rijden jullie alleen recreatief of doe ik iets verkeerd? :o)

Mijn DL650 K9 heeft na 300km pakweg 16 liter nodig. Maar dat is hoofdzakelijk snelweg waar ik graag tegen de 130 KmH aanleun.

Als ik meedoe met een toertochtje over fraaie landelijke weggetjes dan doe ik ook eeuwig met een tank benzine, maar voor de rest moet het ding werken voor de kost. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4291
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: verbruik

Bericht door Ebrostrom » vr 28 nov 2014, 18:02

Troost je. Ik zit met m'n K9 ook op 1:18 tot 19 soms 20.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 237
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Oussie » vr 28 nov 2014, 22:52

Eigenlijk altijd 1-19/1-20
Meestal stevig doorrijden, combi snelweg en binnendoor.

Gebruikersavatar
Hessie
DL650 berijder
Berichten: 1092
Lid geworden op: do 25 dec 2008, 20:22
Mijn motor is een: Suzuki V Strom DL 650 L7
Locatie: Huizen

Re: verbruik

Bericht door Hessie » vr 28 nov 2014, 22:53

Nou 1 op 24 heb ik ook nog niet gehaald :oops:
Zeker niet als er snelweg bij zit...
Heb het de eerste 1000 km beetje bijgehouden , rond de 1 op 21 a 22.

:-)} :-)}
doei

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4643
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: verbruik

Bericht door RedStrom » vr 28 nov 2014, 23:25

Peter's tabel zijn waarden zoals opgegeven door fabrikanten. Slechts een indicatie dus.

Die van verbruik de ene keer wat meer, de andere keer wat minder.
Morgen weer wat meer, want het is niet zo warm meer.
Ik hou elke tankbeurt bij en zie mooi de seizoenen in de grafiek terug. Hoe warmer, hoe lager het verbruik.
Ik vind het leuk om te doen, en doe het ook om onregelmatigheden te zien, plotselinge dipjes.
Die heb ik 1 keer gezien toen ketting en voorste tandwiel aan de beurt waren.
Maar dat merk je zo ook wel :oops:
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Hessie
DL650 berijder
Berichten: 1092
Lid geworden op: do 25 dec 2008, 20:22
Mijn motor is een: Suzuki V Strom DL 650 L7
Locatie: Huizen

Re: verbruik

Bericht door Hessie » vr 28 nov 2014, 23:55

Ik hou het niet meer echt bij, als ie dorst heeft krijgt ie drinken :wink:

Morgen voor een 12000 (13500) beurt en misschien wel even een ritje op de duizend in de tussentijd :-)}

:bye: :bye:
doei

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6550
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: verbruik

Bericht door Sparkle Black Peter » za 29 nov 2014, 02:47

Hessie schreef:misschien wel even een ritje op de duizend in de tussentijd
Zou je dat wel doen Hester 8) Voor je het weet ben je verkocht :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7976
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: verbruik

Bericht door Eikie » za 29 nov 2014, 09:48

O o :o)
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Hessie
DL650 berijder
Berichten: 1092
Lid geworden op: do 25 dec 2008, 20:22
Mijn motor is een: Suzuki V Strom DL 650 L7
Locatie: Huizen

Re: verbruik

Bericht door Hessie » za 29 nov 2014, 16:58

Ja o o :o)
Hij reed erg prettig O:-)
Alleen de koppeling grijpt erg laat aan, dat is het enige minpunt wat ik kan bedenken op dit moment :wink:

En koude klauwen zonder kappen en handvatverwarming met zomerhandschoenen hoor :o)

:-)} :-)}
doei

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7976
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: verbruik

Bericht door Eikie » za 29 nov 2014, 18:20

Bikkel :duim:

Handkappen en hvv zetten ze er bewust niet op.
Anders worden het veel te lange proefritten :o)

Zo, en nu weer back on topic Hester. Je doet het wéér :schater:
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7976
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: verbruik

Bericht door Eikie » zo 14 dec 2014, 19:05

Afbeelding

Eerlijkheid gebied mij te melden dat er maar iets van 100km snelweg gereden is.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4643
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: verbruik

Bericht door RedStrom » zo 14 dec 2014, 19:59

1 op 25 dus. Netjes :duim:
Mijn 2006 exemplaar met 89000 km ervaring en met gasgeven haalt deze koude dagen niet meer dan 1 op 19.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 4031
Lid geworden op: ma 14 feb 2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Locatie: Rotterdam

Re: verbruik

Bericht door Aad900 » zo 14 dec 2014, 20:44

Vanochtend getankt bij Pin & Go, Hendrik ido Ambacht (a 1,489) 15,4 ltr bij tripmeterstand 380 km. Ook niet verkeerd, was wel voor het grootste gedeelte op de Anakee3.

Na 190km op de tripmeter gaf de verbruiksmeter 1:20,5 aan. Dus met de Heidenau's en slechte omstandigheden.
L2 zwart, onderkuip, topkoffer met remlicht, handkappen, Xenon, 12 v contact, OSCO, GIVI valbeugels, MRA smoke varioruit, handvatverwarming, middenbok, enduro voetsteunen, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TTR 5

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart

Elie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 K4
Locatie: België

Re: verbruik

Bericht door Elie » vr 26 dec 2014, 02:45

Mijn K4 met 55000km verbruikt altijd rond de 5l/100km. Ik rijd meestal binnendoor en probeer in de mate van het mogelijke 90-100/h aan te houden en optrekken tot max 4000tr.

AVC
DL650 berijder
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
Locatie: Leuven

Re:

Bericht door AVC » za 27 dec 2014, 18:03

Backdraught schreef: Ik heb wel een heel vreemde ervaring. Volgens mij zonder afwijkende rijstijl of route-eisen heb ik één behoorlijk afwijkende tankinhoud gehad qua verbruik: 1 op 27,4 of 3,6/100. Dit is de enige tank waarbij ik euro 92 heb getankt i.p.v. euro 95. Vraag is nu: kan de boordcomputer beter overweg met octaan 92 dan 95 :?:

Groet,
Leo
Ik heb dezelfde ervaringen met het octaangetal van de benzine. Hoe lager het getal, hoe lager het verbruik. Dit klinkt tegenstrijdig omdat de 95 of 97 octaan benzine duurder is. Je zou dan denken dat ie ook 'beter' is. Echter, hoe hoger het octaangetal, hoe moeilijker de benzine (spontaan) ontbrandt. En spontane ontbranding wil je vermijden, omdat de motor dan kan gaan 'pingelen'. Hierbij ontploft de benzine voordat de zuiger helemaal boven is. Uiteraard is dit schadelijk voor de motor.
Motoren met heel hoge compressie hebben benzine met hoog octaangetal nodig. de V strom niet. In mijn onderhoudsboekje staat : 'minimaal RON 87'. De lagere octaangetal benzine zal dus gemakkelijker ontbranden, wat een lager verbruik geeft. (dit is me bevestigd door 3 verschillende mechaniciens). Natuurlijk kan dit verschillen naargelang er ethanol in de benzine wordt gedaan. Die laatste zou een negatief effect hebben op het verbruik.

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2950
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Bozobin » za 24 jan 2015, 09:42

Technische eisen
Ethanol kan in principe alleen in (benzine)motoren worden
gebruikt als alternatief voor benzine. De motor hoeft niet
aangepast te worden indien er tot maximaal 5% ethanol in de
benzine wordt bijgemengd. Bij meer dan 5% bijmenging moet
de lagere calorische waarde van ethanol (29,3 MJ/kg, 33% lager
in vergelijking met benzine) worden gecompenseerd door meer
brandstof aan het brandstof-luchtmengsel toe te voegen
(verrijking).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Rob
DL1000 berijder
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 11:48
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Amsterdam

Re: verbruik

Bericht door Rob » ma 26 jan 2015, 00:48

1 op 14 Maar het rijdt zo lekker. 8)

Kristof
DL650 berijder
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:20
Mijn motor is een: Suzuki

Re: verbruik

Bericht door Kristof » di 26 mei 2015, 20:45

Even een test gedaan.
Volgetankt en daarna 100km gereden waarvan 80km autosnelweg tegen 90km/u, de andere 20km rustig aan gereden op 70km/u wegen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 332
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Locatie: Kampen

Re: verbruik

Bericht door Supermuis » di 26 mei 2015, 22:51

Iemand ervaring met E10 tanken in een DL650K8?

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8094
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: verbruik

Bericht door Iron Horse » di 26 mei 2015, 23:36

Wat zou het probleem kunnen zijn? Sommigen doen daar zo moeilijk over maar moderne auto's en motoren kunnen dat gewoon aan zonder probleem.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Piet Zahut
KLV1000 berijder
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:17
Mijn motor is een: Kawazuki KLV-Strom 1000
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Piet Zahut » wo 27 mei 2015, 00:00

Supermuis schreef:Iemand ervaring met E10 tanken in een DL650K8?
Ik zou het niet doen. Het gevaar dat er zo links en rechts wat leidingen, pakkingen of rubbers naar de kl*te gaan is echt wel aanwezig. Men zegt dat het wel kan maar met een motor die buiten de fabrieksgarantie valt deed ik het echt niet...
http://brandstofverbruik.com/editorial/ ... or-motoren
Werk: Motoren. Hobby: Motorrijden. Overige vrije tijd: Schrijven over motoren, testen van motoren en ongein bedenken omtrent motoren. HELP! IK BEN EEN MOTOROFIEL!!
www.oliepeil.nl
www.nieuwsmotor.nl
www.testmotor.nl

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8094
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: verbruik

Bericht door Iron Horse » wo 27 mei 2015, 00:17

Dus jij verwijst naar een website waarvan jij vindt dat je het daarom niet moet doen en dan staat daarop:
Suzuki
Alle modellen vanaf het jaar 2002 zijn geschikt voor het gebruik met E10.
Beetje vreemd dus.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: verbruik

Bericht door Wullebolle » wo 27 mei 2015, 07:40

Veel geblaat ...
Is er uberhaupt al iemand ergens ter wereld die met een relatief recente motorfiets al eens verrotte leidingen had door die ethanoltoevoeging?
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2950
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Bozobin » wo 27 mei 2015, 10:09

Volgens het boekje maximaal 5% ethanol. E10 bevat 10% ethanol.
Hmmm ..... ik weet zeker dat dat vroeger anders was .....

Oeps, toch maar geen E10 meer in mijn L0.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Piet Zahut
KLV1000 berijder
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:17
Mijn motor is een: Kawazuki KLV-Strom 1000
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Piet Zahut » wo 27 mei 2015, 14:05

Iron Horse schreef:Dus jij verwijst naar een website waarvan jij vindt dat je het daarom niet moet doen en dan staat daarop:
Suzuki
Alle modellen vanaf het jaar 2002 zijn geschikt voor het gebruik met E10.
Beetje vreemd dus.
Nee, ik gaf daarmee alleen maar aan dat de fabrikanten wel vinden dat het kan maar ga maar eens vragen aan een motormonteur. Maar aan de andere kant, ga eens een jaar daarmee rijden en deel je ervaringen met ons.
Werk: Motoren. Hobby: Motorrijden. Overige vrije tijd: Schrijven over motoren, testen van motoren en ongein bedenken omtrent motoren. HELP! IK BEN EEN MOTOROFIEL!!
www.oliepeil.nl
www.nieuwsmotor.nl
www.testmotor.nl

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8094
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: verbruik

Bericht door Iron Horse » wo 27 mei 2015, 16:01

Ik heb in Duitsland wel eens een paar tanken E10 met de auto verreden. Het kan tussen de oren zitten, maar ik kreeg toch het vermoeden dat ik minder kilometers met de E10 reed dan met de gewone benzine. Zelfde geldt voor Blue One dat ik hier in Nederland tankte.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5319
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(201)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Daring Red Frank » wo 27 mei 2015, 18:44

Meten is weten, Rob... ;)
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Hans.D
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 00:20
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2003)

Re: verbruik

Bericht door Hans.D » zo 12 jul 2015, 10:51

Onlangs heb ik mijn motor (DL1000) af laten stellen om het "bokken" rond de 3000 toeren te verminderen. Hij rijdt nu fantastisch! Geen bokken meer en hij trekt mooi op vanuit onder in toeren.
Alleen is wel het verbruik meer geworden. Voorheen kon ik zo'n 1:18 rijden, maar nu is dit zo'n 1:15.
Het verbruik is dus wel meer geworden, maar hij rijdt er wel veel fijner door. Dat heb ik er dan wel weer voor over.

Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 149
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Re: verbruik

Bericht door Stromjäger » zo 12 jul 2015, 21:51

N.a.v. wat ik zojuist las in een paar reacties hiervoor over Ethanol wil ik het volgende er nog aan toevoegen:
jarenlang heb ik gereden met 2-takten en daar is vanwege de oldtimerstatus de ethanol discussie nog actueler. Deze motoren zijn destijds niet gemaakt voor dit goedje.
De toevoeging van ethanol aan benzine is een gevolg van de milieulobby om o.a. te snelle uitputting van de aardolie in de aarde te voorkomen. Benzinemaatschappijen mogen max. 5% ethanol aan de benzine toevoegen met een afwijkingsfactor van wederom 5%. Dus wordt er max 10% ethanol aan gewone benzine toegevoegd. Het is veel goedkoper dan benzine en de prijs blijft een aan benzine gerelateerde prijs. Dus de maatschappijen verdienen nog meer aan een litertje peut. Dezelfde afwijking wordt gehanteerd voor E10. Dus normale benzine is feitelijk al E10 en E10 is feitelijk E15.
Dit heeft grote gevolgen voor de motoren van voertuigen m.n. voor de oldtimers. In moderne motoren worden rubbers en pakkingen gebruikt die tegen ethanol bestand zijn. Moderne benzine wordt door de toevoeging van ethanol na een paar maanden al hygroscopisch. (water in de tank). Onze motoren willen echter niet lopen op water. Probeer water zelf maar eens in brand te steken. Van alle kanten is het dus slecht voor motoren en ook het gebruik zal toenemen.

In de racerij wordt speciale benzine gebruikt. Vanuit die hoek wordt geadviseerd Aral en BP superbenzine met het hoogste octaangehalte te gebruiken. Die zouden met name in Duitsland nog volledig ethanolvrij zijn.

Het gebruik van superbenzine met het hoogste octaangehalte is naar verluid het beste voor de lange levensduur van je motor. Je motor is geconstrueerd voor de meeste pk's met de meest optimale benzine. En niet op die russische 87 octaan troep.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 332
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Locatie: Kampen

Re: verbruik

Bericht door Supermuis » zo 12 jul 2015, 22:32

Dat is duidelijke taal :duim:

Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 332
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Locatie: Kampen

Re: verbruik

Bericht door Supermuis » ma 24 aug 2015, 20:51

Vorige week 400 km dagtocht gemaakt op 1 tank.
Uitgerekend 1:23,8 netjes toch :duim:
Mijn eerste blokje gaat uit bij 175 km :lol:
Laten we het maar niet over goedkoop rijden hebben want ik had wel een flitspaal gemist die dag :oops:

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4291
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: verbruik

Bericht door Ebrostrom » ma 24 aug 2015, 21:46

Als je m gemist hebt is dat goed nieuws want dan is de strom iig nog heel ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Nivaho
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 20:35
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 AL2 Black Rhino (2012)

Re: verbruik

Bericht door Nivaho » do 19 nov 2015, 11:50

Op mijn Vstrom 650 AL2 tussen 1op 22 en 1 op 24.

Woon/werk verkeer. Binnendoor (80km/h) en snelweg (100km/h en 130km/h)
Ik rijd stevig door en rijd eigenlijk altijd wel +20km/h

1 keer heel zuinig gereden (kan je geen motor rijden noemen dan :P) toen haalde ik 1 op 27. :P

Plaats reactie