Koppeling DL1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Koppeling DL1000

Bericht door Martien_1000 »

Het koppelingshuis van de DL1000 heeft een ontwerpfout. Na verloop van tijd, soms al na 5000 km., begint de motor te trillen bij zo’n 2800 rpm. tijdens acceleratie. Dit toerental passeer je erg vaak tijdens het rijden en ik werd dit toch wel een beetje beu. Het euvel ontstaat omdat de harde trillingsdempers (veren) van de koppeling rechtstreeks in het zachte aluminium van het huis gemonteerd zitten. Het aluminium slijt uit en er ontstaat speling.
Op http://www.vstrom.info/Smf/index.php/board,17.0.html zijn hier al veel threads over geschreven. Omdat ik dit trillen beu begon te worden ben ik eerst maar eens gaan kijken wat er nu precies aan de hand was. Mijn DL is van 2002 en heeft 29.000 km. gelopen. Ik kocht de motor in 2008 met 15.000 km. Op dat moment waren er nog geen trillingen. Dit begon bij ongeveer 17.000 km.

Eerst olie en koelvloeistof aftappen

Afbeelding

Nu kan het koppelingdeksel verwijderd worden.

Afbeelding

Let op dat de laatste plaat in een ander slot zit dan de overige platen.

Afbeelding

De drukveren verwijderen zodat de drukplaat eraf kan.

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel verstandig om het hele pakket op de juiste volgorde te houden, anders heb je bij de montage een hele klus om alles goed in elkaar te krijgen. De platen zijn niet allemaal hetzelfde.

Afbeelding

Om de centrale moer los te kunnen maken heb je iets nodig om het binnendeel tegen te houden. Hier heb ik maar een oude griptang voor opgeofferd. Het originele gereedschap ziet er ook ongeveer zo uit, maar dan netter.

Afbeelding

Tot mijn grote verbazing zat er al een gemodificeerde koppeling in. De 2002 versie heeft volledig open veren, de gemodificeerde heeft gedeeltelijk bedekte veren, zoals hier te zien is.
Waarschijnlijk is deze al eens (misschien onder garantie) vervangen.

Afbeelding

Om nu te laten zien waar alles om draait: de 6 veren horen onder voorspanning in de uitsparingen te zitten, zodat de trillingen netjes gedempt worden, zowel bij acceleratie, als bij afremmen op de motor. Na een aantal kilometers vervormt het aluminium en komen de veren los te zitten, waardoor het aandrijftandwiel speling heeft. Op de volgende 2 foto’s is de speling enkele millimeters.

Afbeelding

Afbeelding

Alle onderdelen bij elkaar:

Afbeelding

En nog een naaktfoto van een DL1000.

Afbeelding

Omdat een nieuw koppelingshuis weer maar korte tijd meegaat, laat ik dit huis waarschijnlijk modificeren in Engeland. De man daar claimt dat hij een permanente oplossing heeft voor minder geld dan een nieuw exemplaar. Wordt vervolgd.

Martien
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Koppeling DL1000

Bericht door TT-Strom »

Knap werk.

Sterkte met de oplossing, ik hoop dat je die vind in engeland voor weinig... :)
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Martien_1000 »

Hoeft niet voor weinig, moet gewoon goed zijn. Een nieuwe kopen is simpel maar niet blijvend. Contact met Engeland is gelegd.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Tulipan »

Ik ben al veel over dit onderwerp tegengekomen.
Waar het mij om gaat; ik heb een 650 en zelfs de monteur
zei dat ie veel trilde en ik kwam eigenlijk voor een metalen tik tussen
de 2800 en 3200 toeren. Dit is na fors rijden. Als ik als een slak rij is er
niets aan de hand. De monteur wist het tikken en trillingen niet thuis te brengen.
Er is al andere olie ingegaan 15/50, maar het zit er nog.
Goed ik heb garantie, maar wil dit gewoon opgelost hebben.

Samengevat: Kan dit ook met een 650 k9 gebeuren ??
Of ben ik de enigste en moet ik verder zoeken......

Succes met de modificatie ( worden er lipjes opgelast ?? )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Soesko »

Dat is zeker niet het bekende koppelingsprobleem, want dat kwam alleen bij de DL1000 voor en dan ook alleen nog bij de allereerste modellen. Die van 2002 en 2003 dus. Daarna zijn de modellen van een andere koppeling voorzien en was het probleem verholpen. Jij hebt waarschijnlijk een ander probleem aan de hand.
Mijn vrouw heeft een Dl650 K8 en ik moet juist zeggen dat die motor weinig trilt. Metaalachtige tikken heb ik nog nooit gehad. Slaat je bougie niet door of zit die niet los?
Linde

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Linde »

Perfect weergegeven, ik heb hetzelfde probleem met mijn K2, ben zeer benieuwd naar het vervolg.


met dank


Jaap
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Martien_1000 »

Ik heb toch maar besloten een nieuw koppelingshuis te monteren, en af te wachten hoe dat zich gedraagt.
Gisteren de onderdelen gehaald en gemonteerd, nieuwe olie erin, iridium bougies, vandaag de ketting en tandwielen vervangen, en rijden maar.
Het is echt een wereld van verschil. Geen trillingen meer tijdens het accelereren, helemaal gladjes, van 2000 toeren tot aan de begrenzer.
Zo moet het zijn. Het is even sleutelen en het kost iets, maar dan heb je ook wat.

Martien
Linde

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Linde »

Dag Martien,

Mooi dat alles weer gladjes en soepel loopt, ik vraag me af wat er gebeurt als je blijft doorrijden met de trilling, ik kreeg mijn dl met 17000km nu 25000km ik voel geen toename van het trillen.
Heb je enig idee of eea in de soep loopt op termijn?


groet,

Jaap
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Martien_1000 »

Volgens Suzuki kan het geen kwaad. Op http://www.vstrom.info/Smf/index.php/to ... 5.120.html staan foto's van een gedeeltelijk gescheurd koppelingshuis, maar dat lijkt me meer exemplarisch.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Martien_1000 »

Ik heb gisteravond nog een flink stuk binnendoor gereden, zonder oordoppen. Nu blijkt pas echt hoeveel mechanisch geluid die koppeling produceerde. De motor rijdt echt heel veel prettiger. Al met al toch een goede beslissing geweest.
swalker741

Re: Koppeling DL1000

Bericht door swalker741 »

super uitgewerkt Martien,ook met die fotos.
heb zelf een dl1000 van 2003 met maar 124000km en denk dat mijn koppelingshuis inmiddels ook wel eens vervangen mag worden.
met dit voorbeeld lukt het mij ook wel.bedankt

op naar 500.000 km
vr.gr. Herman
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Soesko »

Ik heb destijds bij mijn DL1000 van 2002 de koppeling om dezelfde reden laten vervangen en daarmee was het vervelende trillen en het geluid verdwenen. Persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat Suzuki haar klanten niet tegemoet komt op dit gebied.
Overigens heb ik mijn Dl1000 heel even daarna verkocht, want ik vond het een vervelende fiets om te rijden.
All Weather driver

Re: Koppeling DL1000

Bericht door All Weather driver »

Beste mederijders,

Ik ben van 650 naar 1000 gegaan en merkte een wereld van verschil met koppelen.
Na alles gelezen te hebben en een hoop te herkennen aan mijn eigen fiets, heb ik toch nog wat vraagjes;
Wat zijn de gemiddelde kosten van het koppelingshuis? (excl montage)
Betreft het alleen modellen uit 2002 en 2003? Ik heb namelijk een 2004.
Heb je verder speciaal gereedschap ( zoals de zelf gemaakte tang op de foto) nodig voor vervanging?
Ik las dat Suzuki aangeeft dat het geen kwaad kan om er mee door te rijden maar het lijkt me niet echt goed toch?

Ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven.
Zit er namelijk over te denken om in de komende winter het koppelingshuis te gaan vervangen.
Bedankt alvast!

Gr Tristan
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Koppeling DL1000

Bericht door Martien_1000 »

Op http://www.cmsnl.com/suzuki-dl1000_model15917/ kun je je onderdelen vinden en de prijzen ervan. Let wel op dat de prijzen zonder BTW zijn. Het zijn dezelfde prijzen als bij de dealer. In Amerika, bijvoorbeeld bij http://www.xtremepowersports.com/ zijn onderdelen veel goedkoper, alleen zijn de verzendkosten hoger. Op http://www.vstrom.info/Smf/index.php/board,17.0.html kun je alles vinden met betrekking tot de koppeling en de werkzaamheden hieraan.
All Weather driver

Re: Koppeling DL1000

Bericht door All Weather driver »

Oke dank je wel. ga zo ff rond snuffelen.
Ben vandaag bij Motoport geweest en helaas is de diagnose idd defect koppelingshuis.
Er schijnen volgens Suzuki nog "enkele" rond te rijden die dat defect krijgen van het bouwjaar 2004.
Heb ik weer.. :(

Bedankt en groeten!
Plaats reactie