Een paar weken geleden had mijn V-strom plots last van olielekkage. Het peilglas van het koppelingsreservoir was ook leeg, dus: koppelingscilinder lek.
Demontage is eenvoudig. Restant olie aftappen langs de ontluchtingsnippel. Koppelingshendel inknijpen en vastzetten met tyraps, slang losmaken, 2 inbusbouten los en voila.
Klaarblijkelijk heeft dit in het verleden wel meer problemen gegeven. Er was erg veel remmenvet aanwezig in de cilinder, waarschijnlijk om eerdere lekkages een halt toe te roepen. Kansloos. Het binnenste van de cilinder was erg aangetast en niet meer te redden.
De nieuwe cilinder heeft een extra rubber afdichting, zodat eventuele lekkages beter "binnenshuis" blijven.
De paspen moet wel overgezet worden. Deze zat zo vast dat ik een gaatje aan de voorkant moest boren, en hierlangs met een drevel de pen er uit kon tikken.
Na alles weer gemonteerd te hebben, en het systeem weer gevuld met olie kon ik weer rijden.
Na de eertste rit gelijk weer lekkage. Nu was het echter motorolie. Niet grappig. En weer kwam het van de linkerzijde. Wat meer sleutelwerk wees uit dat het de oliekeerring van de koppelingsbediening was.
Het was ondertussen een grote baggerbende geworden bij dat voortandwiel. Nieuwe keerring besteld en ondertussen alles schoongemaakt.
Het vervelende is, dat ook het voorste kettingtandwiel verwijderd moet worden, om de keerring te kunnen vervangen.
Vandaag een proefrit gemaakt, en alles blijkt oliedicht. Toch wel een leuke klus met dit weer.
Koppelingscilinder en oliekeerring vervangen
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Koppelingscilinder en oliekeerring vervangen
Hier hebben we een duidelijke cursus "klussen online" waar veel rijders mee geholpen kunnen zijn indien zij het zelfde probleem hebben.
Dit zijn reparaties die je makkelijk zelf kan uitvoeren, leuk zijn om te doen (al zit je niet te wachten dat je dat krijg) en je veel geld kan besparen.
TOP
Dit zijn reparaties die je makkelijk zelf kan uitvoeren, leuk zijn om te doen (al zit je niet te wachten dat je dat krijg) en je veel geld kan besparen.
TOP
Re: Koppelingscilinder en oliekeerring vervangen
Is dit met die koppelingscilinder nu een bekend euvel met de DL1000? Mijn SV1000S K3 had er, net zoals alle SV's van die serie, ook last van. Je kon er eigenlijk op wachten tot het je gebeurde hoewel die het bij mij ruim 15000 km heeft uitgehouden.
Die koppelingscilinder is trouwens lang onder garantie vervangen.
Die koppelingscilinder is trouwens lang onder garantie vervangen.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Koppelingscilinder en oliekeerring vervangen
De K2 en K3 modellen hadden hier meer last van. Daarom zijn de koppelingscilinders gemodificeerd.