Reservoir koppeling

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
EoldenB

Reservoir koppeling

Bericht door EoldenB »

:bye:

Het het peil van mijn koppelingsreservoir staat net onder het Low level.
Kan ik gewoon (voorzichtig) het deksel losmaken en er wat Dot4 koppelingvloeistof aan toevoegen zonder het cirquit te moeten ontluchten?

Greetz Edwin
Remko

Re: Reservoir koppeling

Bericht door Remko »

EoldenB schreef::bye:

Het het peil van mijn koppelingsreservoir staat net onder het Low level.
Kan ik gewoon (voorzichtig) het deksel losmaken en er wat Dot4 koppelingvloeistof aan toevoegen zonder het cirquit te moeten ontluchten?

Greetz Edwin

In principe kan je het natuurlijk gewoon bijvullen.
Maar dan ga je wel voorbij aan de "waarom" vraag!!!


Waar is dat beetje olie gebleven???

8)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Reservoir koppeling

Bericht door Stroompje »

:arrow: hier misschien even naar kijken? : http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... scillinder" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
EoldenB

Re: Reservoir koppeling

Bericht door EoldenB »

Thx Remco,

Die vraag "waar is de olie gebleven" kwam ook al bij mij op. Ik zat toen te denken aan de koppelingsplaten die langzaam minder worden.
Ik heb nog steeds een goede koppel als het de koppelingshandel op laat komen en heb dus niet aan een lekkage gedacht.
Ik wil nu eerst maar even het peil omhoog brengen om e.e.a. te checken. Ik kan dus het dekseltje gewoon open maken en er dot4 bij in gieten?! Komt er dan geen lucht in het systeem?

Stroompje,

Ook jij bedankt voor de link. Er komt wel weer een nieuwe vraag bij mij naar boven. Als ik ook zo'n rubber moet vervangen en ik het koppelingshuis eraf haal, hoeveel vloeistof stroomt er dan uit? Zoals ik het plaatje begrijp is dit tot en met de rubberen ring nummer 24...?

Pfff, wat een vragen weer he :?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Greetz Edwin
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Reservoir koppeling

Bericht door Soesko »

Je kunt het dekseltje er gewoon afhalen en de vloeistof bijvullen. Als er nog vloeistof in het reservoir zit dan hoef je je geen zorgen te maken dat er lucht in het systeem komt. Als het reservoir helemaal leeg is en je vult bij, dan is er wel het gevaar van lucht. Let er overigens wel op dat je niet knoeit, want remvloeistof vreet in op lak.

Je zult inderdaad na moeten gaan of er geen remvloeistof weg lekt. Vul eens bij en hou het peil een tijdje in de gaten.

Het vloeistofniveau wordt niet bepaald door de slijtage van de koppelingsplaten. Het zijn twee aparte systemen en het werkt niet zoals bij de remmen. Daarbij wordt het peil in het reservoir langzaam lager door de slijtage van de blokken. Bij de koppeling heeft het een geen invloed op het ander.

Je kunt het koppelingshuis wel demonteren om het probleem op te lossen, maar dan haal je toch echt het verkeerde onderdeel eruit. Het koppelingshuis is namelijk het gedeelte waar de platen in zitten. Daar moet je helemaal niet zijn. De koppeling van de motor zit aan de rechterzijde. Jij bedoelt waarschijnlijk de koppelingscilinder. Die zit aan de linkerzijde aan het blok, in de buurt van het voortandwiel. Je kunt die cilinder zonder problemen van het kettingdeksel (want daar zit hij op gebout) afhalen en de vloeistof blijft er dan gewoon inzitten. Het systeem werkt namelijk ongeveer hetzelfde als een remklauw. Als je het handel inknijpt dan druk je (onder bij het blok) een zuiger naar buiten. Die zuiger zit tegen een stalen pin aan die dwars door het blok loopt en deze duwt aan de andere zijde de koppelingsplaten uit elkaar.
Als je de cilinder gedemonteerd hebt dan kun je de zuiger eruit pompen en pas dan loopt de vloeistof uit het systeem.
Als het genoemde rubbertje lekt, dan zul je dus ook altijd nieuwe vloeistof in het systeem moeten doen en de zaak moeten ontluchten.

Het klusje is makkelijk zelf uit te voeren, maar je moet dan wel weten wat je doet. Als je de reparatie zelf gaat doen, dan zou ik me eerst even goed inlezen in het werkplaatshandboek.


Succes ermee.
EoldenB

Re: Reservoir koppeling

Bericht door EoldenB »

Soesko schreef:Je kunt het dekseltje er gewoon afhalen en de vloeistof bijvullen. Als er nog vloeistof in het reservoir zit dan hoef je je geen zorgen te maken dat er lucht in het systeem komt. Als het reservoir helemaal leeg is en je vult bij, dan is er wel het gevaar van lucht. Let er overigens wel op dat je niet knoeit, want remvloeistof vreet in op lak.

Je zult inderdaad na moeten gaan of er geen remvloeistof weg lekt. Vul eens bij en hou het peil een tijdje in de gaten.

Het vloeistofniveau wordt niet bepaald door de slijtage van de koppelingsplaten. Het zijn twee aparte systemen en het werkt niet zoals bij de remmen. Daarbij wordt het peil in het reservoir langzaam lager door de slijtage van de blokken. Bij de koppeling heeft het een geen invloed op het ander.

Je kunt het koppelingshuis wel demonteren om het probleem op te lossen, maar dan haal je toch echt het verkeerde onderdeel eruit. Het koppelingshuis is namelijk het gedeelte waar de platen in zitten. Daar moet je helemaal niet zijn. De koppeling van de motor zit aan de rechterzijde. Jij bedoelt waarschijnlijk de koppelingscilinder. Die zit aan de linkerzijde aan het blok, in de buurt van het voortandwiel. Je kunt die cilinder zonder problemen van het kettingdeksel (want daar zit hij op gebout) afhalen en de vloeistof blijft er dan gewoon inzitten. Het systeem werkt namelijk ongeveer hetzelfde als een remklauw. Als je het handel inknijpt dan druk je (onder bij het blok) een zuiger naar buiten. Die zuiger zit tegen een stalen pin aan die dwars door het blok loopt en deze duwt aan de andere zijde de koppelingsplaten uit elkaar.
Als je de cilinder gedemonteerd hebt dan kun je de zuiger eruit pompen en pas dan loopt de vloeistof uit het systeem.
Als het genoemde rubbertje lekt, dan zul je dus ook altijd nieuwe vloeistof in het systeem moeten doen en de zaak moeten ontluchten.

Het klusje is makkelijk zelf uit te voeren, maar je moet dan wel weten wat je doet. Als je de reparatie zelf gaat doen, dan zou ik me eerst even goed inlezen in het werkplaatshandboek.


Succes ermee.

Duidelijk verhaal!! Thanks!!
Ik ga aan de slag. Zodra ik meer weet, 'koppel' ik het natuurlijk terug.

Greetz Edwin
EoldenB

Re: Reservoir koppeling

Bericht door EoldenB »

Zo, net het reservoir bijgevuld en is idd makkelijk te doen. Al doende leert men! (met hulp van dit mooie forum)
Er zat onderin het potje nog best wel wat vloeistof, net onder het glaasje. Dus maar heel weinig toegevoegd. Nu kijken hoe snel het niveau daalt.

Nou, morgen is het weer vroeg dag... :bye:
Plaats reactie