DL 650 '09 PK's verhogen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Niels1449

DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Niels1449 »

Heb al even gekeken over dit onderwerp, maar kan zelf niet zoveel vinden (of eruit wijs worden).

Na lang wikken en wegen tussen de BMW F800GS en de DL 650 heb ik vanwege de prijs (5k goedkoper) gekozen voor de DL 650. Voorkeur voor de bmw was met name het hogere koppel en pk's.

Nu ben ik benieuwd wat de mogelijkheden zijn om de DL 650 op te voeren en wie daar ervaring mee heeft of waar dat kan?

Groet,
Niels
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Redhead »

Heb je al gereden?

Koppel genoeg volgens mij :mrgreen:

gr. Martin
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Hunter6 »

Pk's, Pk's,,,, leuk voor stoere verhalen tijdens een verjaardag :wink:

Ik ken motorrijders die het met een Honda CB1 (400cc, 56 Pk) presteren om op de openbare weg, een CBR600R rijder behoorlijk aan het zweten te krijgen. En als deze niet oppast gaat hij er nog voorbij ook :lol: :lol: :lol:

Moraal van het verhaal: Als je dan toch sneller wilt gaan, kun je beter eerst aan je rijtechniek gaan werken.
Als je rijtechniek niet op pijl is zul je ook met een opgevoerde DL650 geen snelle rijder zijn(is trouwens ook niet eens nodig om veel plezier te hebben).
Nero

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Nero »

Je kan een elektronische module genre Power Commander laten steken en bij een bekwame afsteller de laatste PK uit je machine laten puren,... maar ik sluit me aan bij de vorige posters.
https://www.bike-design.com/search.php? ... ategory=14
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Chopperbiker »

Even duur shoppen; een K&N luchtfilter voor een betere ademhaling, andere uitlaat en een Powercommander-Chippie.
De zaak deskundig laten afregelen en karren maar.

Andere optie is inruilen en dan toch maar een DL1000 kopen.
Dan ga je direct van 67pk naar 98pk & van 60Nm naar 101Nm.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Niels1449

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Niels1449 »

Dank voor alle reacties, meer dan ik verwacht had :)

Het ging mij met name om het koppel in verband met rijden in de bergen met volle bepakking en/of buddy. Hierover gelezen dat het dan nog wel eens wat te kort kan komen, maar dat nog niet zelf ervaren. Dus dacht laat ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

De DL 1000 viel af omdat daar geen ABS op zit en omdat ik ook veel woon-werk wil rijden in de natte perioden vind ik dat wel zo fijn.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Dyrck »

Ik heb n.a.v. de test in Motoplus een 14 tands voortandwiel gemonteerd.
De ervaring leert dat er over het hele toerengebied een paar Pk bij komt op het achterwiel.
Zie ook topic hierover: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... iel#p48749" onclick="window.open(this.href);return false;
De topsnelheid gaat wel naar beneden, maar dat is in de praktijk niet zo'n probleem.
2 Weken geleden tijdens een rit naar de Eifel, of de Duitse snelwegen met gemak een kruissnelheid van 150 (echte) km's aan kunnen houden.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Diversion

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Diversion »

Dyrck schreef:Ik heb n.a.v. de test in Motoplus een 14 tands voortandwiel gemonteerd.
De ervaring leert dat er over het hele toerengebied een paar Pk bij komt op het achterwiel.
Zie ook topic hierover: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... iel#p48749" onclick="window.open(this.href);return false;
De topsnelheid gaat wel naar beneden, maar dat is in de praktijk niet zo'n probleem.
2 Weken geleden tijdens een rit naar de Eifel, of de Duitse snelwegen met gemak een kruissnelheid van 150 (echte) km's aan kunnen houden.
Er komt door het andere kettingwiel geen pk-tje meer bij, maar door de andere overbrengingsverhouding is er iets meer koppel op het achterwiel. Dit hogere koppel wordt verkregen door bij dezelfde snelheid met een iets hoger toerental te rijden. We praten hier over 6-7%. Verwacht mag worden dat de topsnelheid 6-7% lager zal zijn. 150 echte km/uur (of 160 op de teller) zal nog steeds gehaald kunnen worden, al draait de brommer dan waarschijnlijk 8000 toeren ipv 7000. 190 km/uur (op de teller) is waarschijnlijk niet meer haalbaar.
Hoewel ik de topic starter ben, heb ik zelf nog niet besloten om een kleiner kettingwiel toe te passen :oops:
Ik zou zelf eerst effe bij een ander willen "aanvoelen" hoe het rijdt.
Fred

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Fred »

Niels1449 schreef:Dank voor alle reacties, meer dan ik verwacht had :)

Het ging mij met name om het koppel in verband met rijden in de bergen met volle bepakking en/of buddy. Hierover gelezen dat het dan nog wel eens wat te kort kan komen, maar dat nog niet zelf ervaren. Dus dacht laat ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

De DL 1000 viel af omdat daar geen ABS op zit en omdat ik ook veel woon-werk wil rijden in de natte perioden vind ik dat wel zo fijn.
Dit was de hoofdreden waarom ik voor de 1000 ging.
E-strommer

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door E-strommer »

Fred schreef:
Niels1449 schreef:Dank voor alle reacties, meer dan ik verwacht had :)

Het ging mij met name om het koppel in verband met rijden in de bergen met volle bepakking en/of buddy. Hierover gelezen dat het dan nog wel eens wat te kort kan komen, maar dat nog niet zelf ervaren. Dus dacht laat ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

De DL 1000 viel af omdat daar geen ABS op zit en omdat ik ook veel woon-werk wil rijden in de natte perioden vind ik dat wel zo fijn.
Dit was de hoofdreden waarom ik voor de 1000 ging.
Je hebt ook een 650 zonder ABS :idea:

Elwin :-)}
Jokapo

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Jokapo »

en lekker dat dat rijdt 8)
Freeryders

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Freeryders »

Deze zomer 3700 km door europa heen gecruised met volle bepakking ( zijtassen, zadeltas,rugtas en tanktas) O.a in zwitserland een aantal leuke bergpasjes gepakt en een paar leuke afdalingen in Italie.

Niets gemerkt van te weinig koppel. 8)

ik heb wel gelachen om een paar italianen (op dikke italianen) die te gelijk met mij hun tank volgooide. Om vervolgens te zien dat bij hun derde tankbuurt ik ook weer eens de slang in de tank moest steken. :D


Gr. Danny
Diversion

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Diversion »

Freeryders schreef:Niets gemerkt van te weinig koppel. 8)
Gr. Danny
Dat is voor mij ook de reden om niet onmiddellijk een kleiner voorkettingblad te nemen. Ik tour ook regelmatig in de Eifel met mijn vriendin achterop plus bagage en gebrek aan koppel is nou niet mijn grootste probleem. Heeft waarschijnlijk ook met rijstijl te maken.
Erik Hofstee

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Erik Hofstee »

Niels1449 schreef:Heb al even gekeken over dit onderwerp, maar kan zelf niet zoveel vinden (of eruit wijs worden).

Na lang wikken en wegen tussen de BMW F800GS en de DL 650 heb ik vanwege de prijs (5k goedkoper) gekozen voor de DL 650. Voorkeur voor de bmw was met name het hogere koppel en pk's.

Nu ben ik benieuwd wat de mogelijkheden zijn om de DL 650 op te voeren en wie daar ervaring mee heeft of waar dat kan?

Groet,
Niels
nokkenassen van een SV650 erin zetten?....
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Dyrck »

Diversion schreef:
Dyrck schreef:Ik heb n.a.v. de test in Motoplus een 14 tands voortandwiel gemonteerd.
De ervaring leert dat er over het hele toerengebied een paar Pk bij komt op het achterwiel.
Zie ook topic hierover: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... iel#p48749" onclick="window.open(this.href);return false;
De topsnelheid gaat wel naar beneden, maar dat is in de praktijk niet zo'n probleem.
2 Weken geleden tijdens een rit naar de Eifel, of de Duitse snelwegen met gemak een kruissnelheid van 150 (echte) km's aan kunnen houden.
Er komt door het andere kettingwiel geen pk-tje meer bij, maar door de andere overbrengingsverhouding is er iets meer koppel op het achterwiel.
:oops: Ahum, je hebt helemaal gelijk. De koppelkromme wordt anders, niet de vermogenskromme (zie ook grafiek in artikel van Motoplus)... :oops:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Nero

Re: DL 650 '09 PK's verhogen

Bericht door Nero »

Niels1449 schreef:Dank voor alle reacties, meer dan ik verwacht had :)

Het ging mij met name om het koppel in verband met rijden in de bergen met volle bepakking en/of buddy. Hierover gelezen dat het dan nog wel eens wat te kort kan komen, maar dat nog niet zelf ervaren. Dus dacht laat ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

De DL 1000 viel af omdat daar geen ABS op zit en omdat ik ook veel woon-werk wil rijden in de natte perioden vind ik dat wel zo fijn.
Bwa, daarvoor is het echt niet nodig.
Heb er mee in de bergen in Tsjechie, Slovakije en Oostenrijk gereden samen met twee vette cruisers die drie keer meer cc en dubbel zoveel koppel hebben. Drie koffers op de Dl + ene legerzak met een tent, matras en slaapzak met nog wat rommel. Manmanman,... de DL knalt gewoon elke berg op,... als het echt steil ging zelfs rapper dan de vette mega-cruisers. CC & koppel is relevant maar niet alles zaligmakend.

Bekijk maar eens dit filmje dat ik vanop de Strom heb gemaakt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qKLMTse-kLE[/youtube]
Plaats reactie