Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Pebeling

Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Pebeling »

Ik zit bijna aan de 24.000 KM en dus zouden de kleppen gesteld moeten worden, navraag bij een sleutelaar (welke zelf o.a. een DL1000 heeft) beweerd dat dit flauwekul is en helemaal niet nodig is.

Wat is nou wijsheid en wie heeft gelijk?.

Groet

Peter
Remko

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Remko »

Pebeling schreef:
Wat is nou wijsheid en wie heeft gelijk?.

Groet

Peter

Wijsheid is om het gewoon te controleren. Pas dan weet je of iemand wel of niet gelijk had!!

8)
Fred

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Fred »

Pebeling schreef:Ik zit bijna aan de 24.000 KM en dus zouden de kleppen gesteld moeten worden, navraag bij een sleutelaar (welke zelf o.a. een DL1000 heeft) beweerd dat dit flauwekul is en helemaal niet nodig is.

Wat is nou wijsheid en wie heeft gelijk?.

Groet

Peter

Bij mij stonden drie kleppen te strak, :-)}
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5044
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Pebeling schreef:Ik zit bijna aan de 24.000 KM en dus zouden de kleppen gesteld moeten worden, navraag bij een sleutelaar (welke zelf o.a. een DL1000 heeft) beweerd dat dit flauwekul is en helemaal niet nodig is.

Wat is nou wijsheid en wie heeft gelijk?.

Groet

Peter
Controle is wel nodig, zoals Remko al aangaf. Stellen alleen indien nodig. METEN IS WETEN :!:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Martien_1000 »

Altijd controleren!! Is niet zo heel veel werk, en als alles binnen de toleranties valt, hoef je je daar niet meer druk over te maken.
Een of meer verbrande kleppen is een arbeidsintensieve, en dus dure grap, zelfs als je dit zelf kunt herstellen.
V2-Rider

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door V2-Rider »

Ik had ook zo een gedacht van is dat wel nodig.... en uiteindelijk bleek dat ze inorde stonden. Wat ik vreemd vindt is dat ze te strak staan.... dat wil dus zeggen dat je ze eigenlijk al na een paar 1000km moet meten en ze minder strak moet zetten... die kunnen toch niet zomaar te strak komen volgens mij??

Maar zoals gezegd wordt meten is weten!! En zelf doen is nog beter voor de geldbeugel! Al die werkuren die daarin kruipen zijn zuur geld als ze prima staan!


Greetz V2
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Chopperbiker »

Onlangs is de klepspeling van mijn DL650 uit 2005 voor het eerst gecontroleerd. Km-stand 27000.
Niets mis mee, lag ruim binnen de opgegeven toleranties.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Willystrom

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Willystrom »

Volgens mijn prive monteur(een hele goeie)moet je ze inderdaad controleren bij 24000km en daarna noooooooooooooooit meer. O:-)
Nero

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Nero »

Ze moeten gecontroleerd worden,... eventueel bijgesteld.
Flipsen

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Flipsen »

V2-Rider schreef:Ik had ook zo een gedacht van is dat wel nodig.... en uiteindelijk bleek dat ze inorde stonden. Wat ik vreemd vindt is dat ze te strak staan.... dat wil dus zeggen dat je ze eigenlijk al na een paar 1000km moet meten en ze minder strak moet zetten... die kunnen toch niet zomaar te strak komen volgens mij??

Maar zoals gezegd wordt meten is weten!! En zelf doen is nog beter voor de geldbeugel! Al die werkuren die daarin kruipen zijn zuur geld als ze prima staan!


Greetz V2

Is niet vreemd hoor dat kleppen naar verloop van tijd minder speling hebben. De klepschotels slaan namelijk in, in de klepzitting. Hierdoor komt de klep meer "in"de kop te liggen. Hierdoor neemt de ruimte tussen je de nok en de nokgeleider af. Is meestal iets wat voorkomt bij de hogere kilometerstanden, maar meten blijft weten
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Soesko »

Ik denk dat je toch eens uit moet gaan zien naar een andere sleutelaar, want met het advies dat het flauwekul is om de klepspeling te controleren slaat hij de plank volledig mis. Bij auto's is het doorgaans zo dat de klepspeling nog amper verloopt. Bij een motorfiets ligt dat volledig anders, zeker als de motor ook nog eens sportief wordt bereden. Bij mijn Dl1000 stonden bij de 24.000 km-beurt zeven van de acht kleppen niet meer goed. Een te krappe klepspeling kan motorschade veroorzaken, met een dure reparatie als gevolg. Ik zou die paar tientjes gewoon uitgeven en niet gaan zitten miepen.
Pebeling

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Pebeling »

ik ga deze week beginnen met de beurt, een onderdeel daarvan is de klepspeling checken.

Ik laat het jullie weten,


MVG

Peter
Erik B

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Erik B »

De mijne zijn ook net gesteld bij 28000 km. Dit was waarschijnlijk ook de eerste keer. 5 kleppen moesten gesteld worden, waarvan er 1 extreem slecht stond (klep is vervangen). Tijdens het rijden merk je hier niks van, maar hier te lang mee doorrijden is echt geen optie. Dat ze dus idd geconroleerd moeten worden bij 24000 is geen fabel, al is het maar voor die ene motor waar het echt voor nodig is. Overigens deed de motor het erg goed, hij is compleet afgesteld (kleppen, gaskleppen en power commander) en loopt nu als een zonnetje. 100pk op het achterwiel en 101nm is voor een 1000 gewoon erg netjes. :roll: . Ook het wat bokkige karakter is een stuk minder geworden.

Afbeelding
Flipsen

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Flipsen »

Hebben ze een klep vervangen???? Of alleen opnieuw afgesteld??
Erik B

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Erik B »

Er zijn er 4 alleen gesteld en er is er 1 vervangen
Pebeling

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Pebeling »

Nou, dan eindelijk de uitkomst.

3 kleppen stonden niet goed, 2 te los en 1 te strak. Geen slechte score 3 van de 4.

Maar goed ik ben blij dat we alles weer voor mekaar hebben, hij loopt als een zonnetje.

Gisteren een mooie route gemaakt, de Rijn volgen helemaal omhoog naar zijn ontstaan.

P
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door RvGS »

Goed te horen Pebeling, dat je motortje weer lekker loopt, vond ik ook altijd na een grotebeurt . . . en dan verdient zij ook wel een lekker ritje :-)}
Pebeling schreef:Gisteren een mooie route gemaakt, de Rijn volgen helemaal omhoog naar zijn ontstaan. P
Leuke rit, . . . en toen was je in Switzerland uitgekomen (...) en dat op een door de weekse dag?
Groet, Robert |
George

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door George »

Wat kost het kleppenstellen bij de dealer zoal?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5044
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door Sparkle Black Peter »

George schreef:Wat kost het kleppenstellen bij de dealer zoal?
Een 24.000km beurt kost gemiddeld tussen de € 400 en 600,= incl. kleppen stellen. Volgens de opgave van 35 Suzukidealers versprijd over het land.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Moet je de kleppen stellen bij 24.000 KM?

Bericht door PvdBogaard »

net de DL-1000 teruggehaald van de 24000 beurt (met 29K op de teller) en alle kleppen waren nog goed binnen de marges. Meten is weten. En in dit geval was alles nog goed.
Plaats reactie