Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
V-man

Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Bericht door V-man »

Gisteren heeft mijn DL 650 zijn 18.000 km beurt gehad.
Wat mij opvalt is dat hij nu meer vermogen lijkt te hebben en dat het motorgeluid in de hogere toeren rauwer klinkt.
Hoort dit zo? Meer vermogen is prima, maar is dat rauwere geluid de bedoeling?

Groet,

V-man
FrenkieNL

Re: Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Bericht door FrenkieNL »

Zo te horen is hij aan de test-afstel app. gehangen en hebben ze je powercurve geoptimaliseerd. Het "rauwe" hoort er een beetje bij, maar denk jezelf dat het te veel is, ga gerust even terug naar de zaak. Mss kunnen ze hem wat -softer- afstellen als je dat wilt. :-)}
HD bye-bye

Re: Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Bericht door HD bye-bye »

waar is hij geweest voor de beurt ????? :schater: :schater: :schater:
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Bericht door V-Stoom »

Een andere mogelijkheid is dat er bij een 18.000km beurt een nieuw luchtfilter geplaatst wordt. Het luchtfilter van een v-strom wordt op de één of andere manier erg vuil. Als er nu een nieuw luchtfilter geplaatst wordt, wordt het inzuiggeluid minder gedemd en ademt de motor zijn lucht beter in (minder door een rietje). Nu past de computer zich wel keurig aan maar je kunt je voorstellen dat als de luchttoevoer weer optimaal is de motor (beduident) beter loopt (trekt).
Voor het "meer geluid" kan ook een andere verklaring zijn, nl. dat de afdichtring van het luchtfilter niet (goed) is teruggeplaatst. Komt wel eens voor. Maar dan maakt hij meestal véél meer geluid.
Mogelijk heb je hier wat aan.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Bericht door Soesko »

Wat je beschrijft komt me bekend voor. Ik heb twee maal bij mijn GSXR het idee gehad dat ze bij de servicebeurt vergeten waren het luchtfilter te monteren. De motor had meer vermogen en maakte veel meer inlaatgeluid. Dat kwam puur door het nieuwe luchtfilter waardoor er weer meer leven in de brouwerij kwam. De kans is groot dat door de verbeterde ademhaling je motor wat rauwer loopt en meer vermogen levert.
Zoals hierboven aangegeven gebeurt het wel eens dat ze vergeten de rubberring rond het luchtfilter over te zetten op het nieuwe filter. Als je bij een Suzukidealer bent geweest lijkt me dat onwaarschijnlijk, want daar weten ze wel dat de ring over gezet moet worden.
Flipsen

Re: Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Bericht door Flipsen »

Wellicht nieuwe bougies geplaatst. Maakt erg veel uit, en merk je vaak direct
Slurf

Re: Motorgeluid en vermogen anders na 18.000 km beurt

Bericht door Slurf »

gasklephuizen gesynchoniseerd. heeft bij dikke twins erg veel effect.
Plaats reactie