Hulp gevraagd bij Foutcode C44

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Banjer87

Hulp gevraagd bij Foutcode C44

Bericht door Banjer87 »

Beste Lezers,

Wellicht is er iemand die mij verder helpt.

Ik heb sinds kort de beschikking over een Suzuki DL 1000 V-strom K4. Er staat 21000 km op de teller. Ik heb de fiets geimporteerd uit Duitsland.

Vorige week heb ik het luchtfilter en de bougies vervangen, er zaten Denso's in en nu NGK. Het luchtfilter is gewoon standaard en gewijzigd in wederom een standaard filter. De motorfiets loopt echter belabberd nog erger dan een BMW. Die KFR (Konstant Fahr Ruckelen) af en toe en deze DL 1000 alleen maar.
Kortom er is iets mis met de instellingen.

Vandaag heb ik de BPM afgedragen en tijdens de rit ging na 10 min het FI lampje branden op het dashboard. Onderweg gestopt. Motorfiets uitgezet. Na opnieuw starten lampje uit. Weer effe rijden na ongeveer tien minuten of stevig het gas opentrekken, ging het lampje weer branden.

Nadat ik de doorverbinding in de diagnostische aansluiting had gerealiseerd, middels doorverbinden gaf het display eerst -C00 aan, maar toen ik ging rijden vrijwel direct -C44. Dit zou me Lambda sensor moeten zijn. Tenminste dat lees ik hier op het forum. Hij kan niet geheel stuk zijn want dan zou FI altijd blijven branden. Op het forum leer ik dat de Lambdasensor ook een waarde kan afgeven waarde ECU niets meekan waardoor het lampje gaat branden.

Ik ben een beetje door mijn mogelijkheden heen. Wellicht is er iemand die mij verder helpt. Als niemand het weet wordt Dinsdag de fiets uitgelezen bij mijn motorboer. Die heeft een speciale Texa kast waarmee hij de storing kan uitlezen. Eigenlijk overbodig want ik weet het al. Echter zegt hij dat de storing ook uit het geheugen gehaald dient te worden. Uitlezen kost 35 euro. Zonde geld lijkt me....

Overigens geeft Motorport Almere aan dat de Lambdasonde, die ongeveer tussen de 100 en 200 euro kost, bijna niet stuk kan zijn. Zij hebben dat sinds de invoering van de V-strom nog niet meegemaakt.

Wie o Wie heeft er voor mij nog tips die ik zelf zou kunnen doen. Irridium Bougies zou een optie kunnen zijn maar daar is de storing niet mee verholpen.
Die hebben alleen maar een betere en vooral constantere vlamboog. Hiermee zou hij iets meer stoteren.

Met vriendelijke groet,
Een nog niet zo blije V-strommer.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hulp gevraagd bij Foutcode C44

Bericht door Iron Horse »

Als je het hebt over belabberd rijden en KFR denk ik dat je hem goed moet laten afstellen en dat de vorige eigenaar daar nooit de moeite voor heeft genomen. De 1000 staat fabriek af, niet goed afgesteld door milieu eisen. Irridium bougies lossen het probleem niet op. Als er een verkeerd mengsel gemeten wordt zou dat de oorzaak kunnen zijn, maar ik zou dat ook zo even niet weten. Ik heb trouwens weleens gelezen dat er iemand een defecte lambda sonde heeft gehad, dus ondenkbaar is het zeker niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Diversion

Re: Hulp gevraagd bij Foutcode C44

Bericht door Diversion »

banjer87 schreef: Nadat ik de doorverbinding in de diagnostische aansluiting had gerealiseerd, middels doorverbinden gaf het display eerst -C00 aan, maar toen ik ging rijden vrijwel direct -C44. Dit zou me Lambda sensor moeten zijn. Tenminste dat lees ik hier op het forum. Hij kan niet geheel stuk zijn want dan zou FI altijd blijven branden. Op het forum leer ik dat de Lambdasensor ook een waarde kan afgeven waarde ECU niets meekan waardoor het lampje gaat branden.
Hoe heb jij doorverbonden? Op de diagnosestekker zitten 6 aansluitingen, waarvan er 4 bezet zijn. De service manual komt niet verder dan dat je een mode select switch moet aanschaffen om in de dealer mode te komen.
Bij gaat gemiddeld 1 keer per maand het lampje branden en de melding FI knipperen. Ik ben dan meestal niet in de buurt van de dealer, geheel conform de Wet van Murphy. Ik heb tegenwoordig wel altijd mijn reservesleutel bij me en zou de melding zelf willen uitlezen.
Over de melding C44 zegt de manual op pagina 4-22 het volgende:
Banjer87

Re: Hulp gevraagd bij Foutcode C44

Bericht door Banjer87 »

Beste Ronald,

Sorry voor de late reactie, maar ik was even op vakantie.
Het doorverbinden ging bij mij door onder de buddy een stekker met rubber kapje op te zoeken daar zitten vier verbindingen in waarvan er maar twee bezet zijn. Een papperclip zou het al moeten doen. Direct daar na krijg ik bij het contact aan c00 op het display. In de goede modus dus. Dan gewoon rijden en kijken welke code verschijnt als het lampje gaat branden.

Ik heb het probleem reeds opgelost door een powercommander aan te schaffen en as donderdag wordt mijn mapping afgesteld. Dan is het stotteren definitief verdwenen. Kostbaar maar wel opgelost en veel meer rijplezier.

Groetjes Niels.
Diversion

Re: Hulp gevraagd bij Foutcode C44

Bericht door Diversion »

Vanochtend mijn motor weggebracht voor een onderhoudsbeurt (22.000 km) en verhip: onderweg begint het lampje te branden en de FI melding te knipperen. Bij Arie Molenaar de motor aan laten staan en mijn reservesleutel tevoorschijn gehaald. De storingsmelding blijkt -C45.
Ik ben benieuwd wat ze er vandaag aan gaan doen, maar de melding C45 komt in de Service Manual helemaal niet voor! Iemand enig idee? C45 is natuurlijk wel dicht in de buurt van C44 (=storing aan lambda sensor).
Diversion

Re: Hulp gevraagd bij Foutcode C44

Bericht door Diversion »

Motor opgehaald.
De FI foutmelding blijkt inderdaad de lambda sensor te zijn. Men heeft het ding gedemonteerd, alle contacten gereinigd en corrosievrij gemaakt en opnieuw gemonteerd. Ook hebben ze een busje Forte 1 moto power in de benzinetank gegooid. Het goedje zou ook alle aanslag op de sensor en de uitlaat moeten kunnen schoonbranden.
Ben benieuwd!
Heb al sinds de aanschaf van de V-Strom last van de melding, maar men heeft mij nogmaals verzekerd dat het nix ernstigs was en dat de melding waarschijnlijk niet meer terugkomt.
Plaats reactie