Olie Verbruik

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Pebeling

Olie Verbruik

Bericht door Pebeling »

Wie kan mij vertellen wat een acceptabel olie verbruik is voor KLV 1000, ik heb nu zo'n 3000KM gereden en heb al 2 * olie moeten bijvullen. Misschine is dit normaal maar lijkt mij niet. In total heb ik nu 0,7 liter olie erbij gedaan :?:

Kan het ook zijn dat indien er minder olie in de carter zit de warmte uitstraling, m.n. aan de kant van de voetrem, toeneemt?.

Ongetweifeld zal dit al een topic ergens zijn maar kon het niet vinden.

Pebeling
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Olie Verbruik

Bericht door Soesko »

Een Jap die gewoon fatsoenlijk gebruikt wordt gebruikt doorgaans geen olie. Een DL1000 (of KLV) zou normaal gesproken dan ook geen olie moeten gebruiken. Ik ga er daarmee vanuit dat de kilometerstand acceptabel is en dat de motor niet wordt afgetrapt als hij nog koud is. Als de olie op temperatuur is dan maakt het volgens mij niet zo heel veel uit als hij flink wordt uitgemolken.
Mijn DL1000 heeft inmiddels 25.000 gelopen en gebruikt geen druppel olie. Ik controleer dat zo nu en dan, maar eigenlijk is dat verspilde tijd. Ik heb inmiddels aardig wat motoren in bezit gehad, allemaal Jappen en het merendeel van Suzuki. Olieverbruik heb ik nog nooit aan de hand gehad. O ja, toch wel, mijn oude GSX heeft inmiddels 110.000 km gelopen en gebruikt een halve liter op 6000 km.
Ik weet niet wat de kilometerstand van je motor is en hoe die in het verleden gebruikt is. Ik vind je olieverbruik in ieder geval een punt van aandacht, zeg maar zorgwekkend. Mogelijk heb je last van koolafzetting in je cilinders waardoor er olie verbrand. Je zou eens een en reiniger kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olie Verbruik

Bericht door Iron Horse »

Ik heb nooit olie bijgevuld en ook nooit gemerkt dat er daling van het oliepeil was. Betreft weliswaar een 650, maar daar zal het verschil niet echt in zitten. Lijkt me dus alles behalve normaal. Enige dat een "normale" oorzaak kan hebben is wanneer de dealer de motor niet start na het verwisselen van het oliefilter, dat moet namelijk ook eerst vollopen en geeft een verschil dat moet worden nagevuld. Daarna moet het redelijk stabiel blijven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Olie Verbruik

Bericht door Peterzeeland »

paul, ik vind het ook wel veel.
ooit heb ik eens olie bijgevuld, 0,25 l ofzo, maar normaal tussen de 6000 km beurten dus niks bijvullen.
check je altijd op de zelfde manier? je hebt een middenbok weet ik, maar laat je hem ook eerst 5 min staan na het rijden bijvoorbeeld? Dan zakt de olie terug uit de kop in het carter.
oppassen namelij voor te veel bijvullen, is ook niet goed.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
KL Voranje

Re: Olie Verbruik

Bericht door KL Voranje »

Mijn KLV heeft vanaf het prille begin altijd olie gebruikt, niet zoveel, maar 1 l op 10.000km was het zeker wel. Ik vind dat niet erg. Meestal is er waarneembaar verbruik als ik in de bergen en heuvels rij, afremmen op de motor, misschien niet zo'n lekkere afdichting tussen olieschraap-en zuigerveren en de cilinderwand. Nu is de cilinderwand ook zo'n speciaal Suzuki proces, net als bv BMW. Daar duurt inlopen langer. Het wordt bij mij nu minder. Heeft nu 38000 gelopen. Waarom anderen er dan geen last van hebben vanaf het begin, dat kan ik niet verklaren. Bouwtoleranties???? Mijn gebruik vind ik ok. Dat van jou te veel.
Buiten de opmerkingen van koud pijlen, let je op waterpas zetten op je een middenbok(zowel in lengte als in dwarsrichting), mijn garagevloer en stoep voor zijn ook niet overal waterpas en dat scheelt best!
Ik heb zelfs de plek gemarkeerd in mijn garage die goed is.
Garoetn
Roland
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Olie Verbruik

Bericht door Soesko »

Ik vraag me af of het klopt wat je zegt, wat betreft de coating van de cilinderwand. Die wanden worden doorgaans gecoated (of hoe je dat ook schrijft), bijvoorbeeld met een Nikasil laag. Volgens mij is het hoge olieverbruik bij BMW niet te wijten aan een dergelijke coating, maar komt het omdat ze ander materiaal gebruiken voor zuigerveren en cilinderwanden dat moeizamer op elkaar inloopt. Ik heb inmiddels diverse nieuwe Suzuki's gehad en nog nooit meegemaakt dat een nieuwe motor olie verbruikte, ook mijn Supersports niet. Nogmaals een Jap hoort, volgens mij, geen olie te verbruiken. Als dat het geval is dan zou er hier op dit forum, maar ook op andere fora veel meer over geklaagd worden. Nu kan het exemplarisch natuurlijk wel voorkomen dat de motor wat olie verbruikt. Het lijkt me dat daar wel een oorzaak voor te vinden moet zijn (vervuiling in de cilinder, slechte coating, verkeerde olie, een materiaalgebrek, fabrikagefout, e.d.).
MacB

Re: Olie Verbruik

Bericht door MacB »

Mijn Dl 1000 heeft nooit een druppel olie verbruikt tot aan +/- 85000 km toen is het begonnen.
Nu moet ik op 6000km toch een goeie 1/2L bijvullen.
Plaats reactie