Probleem met schakelen DL650

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
PeterV

Probleem met schakelen DL650

Bericht door PeterV »

Wie kent dit probleem. Als ik rij, en ik stop zonder te schakelen, en ik zit bv. in de zesde versnelling, dan kan ik alleen terugschakelen tot de derde versnelling. Ik ben dus verplicht om op te trekken in de derde versnelling. Tijdens het rijden heb ik nergens last van en schakelt hij moeiteloos terug naar de eerste versnelling.

Wie weet wat er aan de hand is, en hoeveel euro ik straks lichter ben als het probleem is verholpen?
Remko

Re: Probleem met schakelen DL650

Bericht door Remko »

Laat even licht je koppeling opkomen, dan valt hij in de volgende versnelling en kan je gewoon terugschakelen.
Een motor fiets bak vind het niet heel leuk om stilstaand, dus zonder rotatie van het uitgaande gedeelte, door zijn vernellingen heen te moeten hobbelen!

Als je naar een opgewerkte tekening van een versnellingsbak kijkt en probeert te doorgronden hoe het precies werkt, dan ga je ook begrijpen waarom je dan niet kunt terugschakelen.

Dus is het altijd erg handig om al afremmend terug te schakelen.

Ik moet er niet aan denken dat ik in mijn 3 0f 4 sta, nagenoeg tot stilstand ben gekomen en het licht weer op groen springt!!
Ik zorg er persoonlijk altijd voor dat mijn brommer in de versnelling staat die ik nodig heb om vlot weg te komen.

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleem met schakelen DL650

Bericht door Iron Horse »

Ik sluit me aan bij Remko. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je al rijdend stil komt te staan in z'n 6. Of het moet een noodstop of zo zijn geweest. Maar normaal aanrijdend op een stoplicht heb ik dat nog nooit gedaan. Ik heb nooit de hedendaagse motorrijlessen gehad, maar ik kan me toch voorstellen dat dit terugschakelen en ALTIJD in de juiste versnelling rijden een onderdeel is van de rijlessen. Denk er ook maar eens aan als je een bocht ingaat dan moet je ook altijd in de juiste versnelling staan. Hooguit eentje ervoor of erna maar meer niet. Misschien eens een herhalingslesje nemen :o) Heeft niks met je V-Strom te maken zoals ik het nu inschat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Probleem met schakelen DL650

Bericht door Soesko »

Je bent helemaal geen geld kwijt, want er is niets aan de hand. Zoals hierboven al geschetst is het vaak niet mogelijk om stilstaand terug te schakelen, zeker als je versnellingsbak nog lekker fris is. De remedie is dus om al rijdend terug te schakelen. Ik herken het probleem wel, want ik heb het ook wel eens dat ik nog van zijn drie terug naar de twee moet, maar dan al stil sta (soms doet hij het zelfs als je nog net niet stilstaat). Remedie is dan om heel even de koppeling een beetje op te laten komen. Meestal hoor je dan een klak en dan kun je wel verder terug schakelen. Er is dus niets aan de hand. Al de Suzuki's die ik tot nu toe heb gehad (en dat zijn er toch best wel wat) deden dit en ik heb nooit problemen met mijn versnellingsbak gehad. Ik heb wel de ervaring dat het minder wordt als de motor meer gelopen heeft. Vooral tijdens de eerste 20.000 kilometer schakelt de bak wat stroef terug als je (bijna) stil staat. Volgens mij zegt dit dat jouw versnellingsbak nog redelijk maagdelijk is.
Wees dus gerust, het gaat je zeker geen geld kosten. Je moet alleen je rijgedrag een beetje aanpassen.
Plaats reactie