Inhouden

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Biker

Inhouden

Bericht door Biker »

Ik ben vandaag weer eens een stukkie gaan rijden op mijn DL1000. Ik heb er nu ongeveer 650 km opzitten en ervaar dat hij af en toe wat inhoudt, beter gezegd het is alsof hij een slag overslaat. Ook hoor ik dan een dubbelklik geluid vanonder komen (injectie??). Voor zover ik het weet gebeurt dit wanneer ik rustig met eenzelfde toerental van +/- 3000tpm rijdt. Nu verwacht ik dat dit een kwestie van afstellen is en dat dit met de 1000km beurt wel verholpen zal zijn. Herkent iemand dit, moet ik me zorgen maken of moet ik hem in gaan ruilen............ :?:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Veel zoekplezier :lol: , maar hier is als al zoveeeeel over geschreven binnen het forum. Zoeken met "Hoegee", of "hikken", of "inhouden" brengt je snel een stukje verder. Ik heb een 650 en heb er geen last van maar menig 1000 rijder zal je ervaring bevestigen bij ca. 2700 toeren. Zullen ongetwijfeld nog wel meer reacties op komen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Bandit

Bericht door Bandit »

Ja, dat komt voor bij een op de twintig Strommen. Helaas is daar niets aan te doen en zul je met dit gebrek moeten leren leven.
En ik moet tevens vertellen dat dit "gebrek"heel veel duiten scheelt bij de inruil van de fiets (ook voor de 1000 Km)
:cry:
Maar goed, wanneer enig zoekwerk op dit prachtige medium doet, zul je bemerken dat er nog een aantal V-strom piloten zijn die e.a. zijn tegen gekomen tijdens het gebruik van onze geliefde "diva".
Je dealer (als het een goeie is) kan best wel een methode verzinnen om deze afstel problemen de kop in te drukken. Maar de ervaring leert dat het wel enig geduld behoeft (tenminste wel in mijn geval).
Veel sterkte en wijsheid in de komende (zware) weken.
8)
Groetjes Toon
Blackbird

Bericht door Blackbird »

:) :) De meeste (zoniet alle) DL 1000 hebben daar last van, is al 'ns uitvoerig besproken op dit forum. Heeft te maken met de (te) arme afstelling van de injectie. Vrijlooptoerental iets verhogen helpt al een stuk. :roll: Het betert ook wat naargelang je wat meer km onder de wielen hebt,maar of het helemaal weggaat...? Beetje hoger in de toeren rijden helpt ook wel, en opletten, want soms durft ie in een korte bocht aan lage toeren wel 'ns afslaan, en dan ga je tegen de korst... :twisted:
Groetjes BB
Biker

Bericht door Biker »

Het is niet het bekende bokken want daar kun je goed rekening mee houden maar het is alsof hij op het einde van de voorraad benzine loopt en dit aankondigt met een stotter.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik kan me voorstellen dat het ook een kwestie van "spraakverwarring" is en dat uiteindelijk iedereen hetzelfde bedoelt. Hoeft natuurlijk niet, maar soms is een ervaring niet altijd even gemakkelijk te omschrijven, of hij wordt gewoon anders begrepen dan dat je bedoelt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Het is inderdaad niet het bokken of hikken zoals dat al besproken is. Het gaat als volgt: Als ik rijd dan hoor ik een klikkend geluid vanonder als een relais (injectie of motormanagement?) tegelijkertijd is het alsof 1 cilinder geen brandstof krijgt en daardoor een slag overslaat. Dit gebeurt bij zowel 3000 toeren maar ook bij hogere toerentallen. Dit is absoluut geen eigenschap die bij de motor hoort. Wat men bedoelt met bokken enz. dat begrijp ik ook en dat is wel een eigenschap van deze motor. Voor dat laatste is de oplossing om een kleiner tandwiel aan de voorzijde te monteren. Maar mijn probleem is gevaarlijk als het zich bijvoorbeeld voordoet in een lange snelle natte bocht.
Scottie

Bericht door Scottie »

Als het probleem zich in een bocht voordoet zou ik denken aan een storing in het electrische circuit.
Er zitten nogal wat sensoren, ook een valsensor die de motor uitschakeld bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Scottie schreef:ook een valsensor
Waar zit die dan in vredesnaam? En wat is het criterium? De hellingshoek?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

"hikken"

Bericht door Stroom2 »

Vanochtend ff gebabbeld onder genot van koffie met onze "UPS-man" van het forum. Ook het euvel van kennelijk alleen de DL 1000 aangetipt..... ik heb net vanmiddag nog eens 100 km op de teller gezet en ben bij de 170 km aangeland. Ook 'de mijne' heeft af en toe, na een stukje constante langzame snelheid, net onder de 3000 toeren (bv bij 50 BiBeKo) soms even hinder van een klein hikje. Alsof hij een fractie later toevoer van benzine krijgt en dan dus oppakt.... Ook is er soms een klein 'pufje' hoorbaar. Ik hoop en ga ervanuit dat het allemaal nog even op elkaar moet inlopen en dat het bij de 1000 beurt een kwetsie van afstellen is...... Als je wat hoger in het toerengebied blijft lijkt het niet voor te komen. .
Mijn mede Stroom rijdster laat me wel eens weten dat het misschien te maken zou kunnen hebben met wat 'tussen'gas dat ik geef bij het terug schakelen. Dit gaat eigenlijk automatisch en heb mij dat kennelijk in al die jaren aangeleerd. Ik zelf hou het op een wat zuinige afstelling agv allerlei normen.

Voor de rest zijn mijn eerste indrukken in vergelijking met mijn Pan zeker positief. Het is een fijne 'vlotte' fiets, waar we veel plezier van zullen hebben.
Groeten Barry/Stroom2.
Scottie

Bericht door Scottie »

Iron Horse schreef:
Scottie schreef:ook een valsensor
Waar zit die dan in vredesnaam? En wat is het criterium? De hellingshoek?
C23 als meldcode, de TOS (Tip Over Sensor)
Onder het zadel, aan de linkerkant (denk ik)
Harry

Bericht door Harry »

Ik heb bij mijn DL1000 ook wat onregelmatigheden vast moeten stellen rond de 3500 toeren ( als een dieseltje )

Maar ja er staat pas 151 km op de teller en heb me voorgenomen om eerst de 1000km beurt eens af te wachten, voordat ik me erg veel zorgen ga maken.

Harry
Henk

Bericht door Henk »

Hoi bikers,

Zoals al eerder gezegd op het forum, kun je altijd je dealer vragen om de ecu op te stureren naar Nimag en deze wat rijker in het onder gebied af t stellen.
Ook kun je vragen of je naar Nieuwegein kan komen (Nimag) en daar te plekke kan afstellen.
Dit heb ik overlegd met mijn deal, dit gaat medio maart gebeuren,\\
Hij staat momentel ng lekker warm in de stalling (tot 1 maart)


groeten,

PS iemand anders van het forum heeft dit ook al laten doen door ik meen doctor uit EDE.


Henk
Biker

Bericht door Biker »

Scottie schreef:Als het probleem zich in een bocht voordoet zou ik denken aan een storing in het electrische circuit.
Er zitten nogal wat sensoren, ook een valsensor die de motor uitschakeld bijvoorbeeld.
Nee het is niet alleen in een bocht
Gast

Bericht door Gast »

Veel sterkte; ik ben het inmiddels al zo zat ik hem ingeruild heb voor een FJR
Blackstream

Bericht door Blackstream »

Ik ben ook meteen achtergekomen dat mijn 1000 heel eigenwijs soms wil lopen, meestal tussen r. 2700-3500 tpm maar ook paar keer bij hogere toeren. Ook al 2 keer in een bocht uitgegaan :shock: Het komt alleen bij vaste toerental. Dus ben van de week naar dealer gegaan voor een remapping en hun wilden de ECU naar Nimag sturen, 4 à 5 dagen. Dankzij jou tip Henk heb ik voor een afspraak naar Nimag gevraagt en de volgende dag kreeg ik een tel.nummer om dat zelf te doen en een naam Dhr Hulsebosch. Gebeld en met ene kollega John de Jong gesproken. Kan aanstaande dinsdag mijn BlackBeast naar de 'huisarts' brengen. Is een van de twee heren toevallig de 'onze man in Nimag' waar jij Iron Horse heb overgehad? Ben gewoon nieuwsgierig. Het blijkt trouwens wel inderdaad heel vaak voorkomend probleem te zijn. Iedereen die iets met Suzuki's en V-Strom's te maken hebben reageren of het het normaalste zaak van de wereld is. En nu door alle hagelbuien naar Utrecht :!:
Fred

Bericht door Fred »

Iron Horse schreef:
Scottie schreef:ook een valsensor
Waar zit die dan in vredesnaam? En wat is het criterium? De hellingshoek?
De valsensor zit onder het zadel en treedt in werking vanaf een hoek van 65 graden.
Blackstream

Bericht door Blackstream »

Ik twijfel toch of het met de valsensor te maken heeft, in mijn geval tenminste. Beide keren dat mijn strom uitviel was het koud en het regende. Daarom de bochten heel rustig genomen sinds ik aan wennen was met mijn nieuwe motor. En later heb ik wel op een droog wegdek harder in de bochten gereden zonder problemen. Het leek meer of de stationair te laag afgesteld was en bij koppeling intrekken de torental te laag zakt. Dus voor de duidelijkheid; bocht benaderen, versnelling terug, koppeling los en gas gevend bocht induiken maar er gebeurd niks, omdat de motor uitgevallen is.
Biker

Bericht door Biker »

Bij mij heeft het in ieder geval niets met de valsensor te maken. Het gebeurt namelijk ook als ik rechtuit rijdt. Als het de valsensor zou zijn dan moet er een regelmaat in het probleem zitten en bij elke bocht waarin je hem plat kunt leggen moet het dan voorkomen dus dat is het in ieder geval niet.
John Koole

Bericht door John Koole »

de motor dl1000 is een beetje arm afgesteld en moet plus minus 5% rijker worden gesteld in het lage toeren gebied dan is het probleem opgelost en dan rijd hij als een speer
Blackstream

Bericht door Blackstream »

Oh yeah, my Baby rolls like never before :!: Vandaag bij Nimag geweest voor remapping. Echt topservice :!: :!: Eerst even al mijn vragen geduldig geluisterd en goede info gegregen met een cappucino erbij. Dan even naar de garage waar een vriedelijke monteur stond te wachten met een klein kastje. Geen 2 minuten later was alles klaar en kon ik een test rit maken. Wat een wereld verschil. Het blok loopt weel beter bij lage toerental en pakt bij vanaf 2000 tpm zonder moeite wat zeker netjes voor een twin blok is.
I'm a happy dude now 8)
Biker

Bericht door Biker »

Dus nu hebben ze de ecu afgesteld als ik het goed begrijp. Nu ben ik benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor je verbruik, als je tenminste weet hoe het verbruik voorheen lag. Let us know!
diop

Hoesten, hikken, inhouden eindelijk opgelost

Bericht door diop »

Hoi,

Ook ik had dit probleem vanaf het begin hikken, hoesten of hoe je het maar noemt.
Zelfs het stilvallen tijdens het schakelen.
Ik kocht mijn motor DL 1000 nieuw in het voorjaar 2004.
Vanaf de eerste km het veel besproken probleem.
Ik melde dit aan mijn dealer, het probleem zouden ze oplossen bij de eerste beurt. Een beetje bijregelen was de uitspraak, mengsel te arm.
Na de eerste beurt bleef het probleem bestaan (ze hadden blijkbaar niet de nodige computersystemen om degelijk af te stellen).
Ik nam contact op met Suzuki Belgium. Deze stuurden een technieker naar mijn dealer om dit te onderzoeken en op te lossen.
Volgens de technieker van Suzuki was het enkel het mengsel die te arm stond. Bijregelen van de Chip met de nodige computer zou daar een oplossing aan geven. Het resultaat terug hikken, hoesten en stilvallen.
Na verder onderzoek door Suzuki Belgium besloten ze de gehele ontsteking, chip ed. te vervangen.
Resultaat geen hikken, hoesten en stilvallen meer.
Ondertussen heb ik 9000 km op de teller en loopt alles nog zonder hoesten of hikken.

Het meest positieve aan het geheel is natuurlijk dat het probleem is verdwenen, maar dat Suzuki Belgium direct de nodige stappen heeft ondernomen om dit op te lossen gaf me toch ook het vertouwen in het merk.
Fred

Bericht door Fred »

De mijne had dat ook, gaskabeltjes wat scherper gesteld en mijn dealer had binnen de minuut hem wat rijker afgesteld in de lagere toeren. Rijd nu zelfs bij 2000 toeren in tweede versnelling als een viercilinder en trekt bij lage toeren zonder bokken en hikken vlot naar de hogere rayonen.
Gast

Re: Hoesten, hikken, inhouden eindelijk opgelost

Bericht door Gast »

diop schreef:Hoi,

Ook ik had dit probleem vanaf het begin hikken, hoesten of hoe je het maar noemt.
Zelfs het stilvallen tijdens het schakelen.
Ik kocht mijn motor DL 1000 nieuw in het voorjaar 2004.
Vanaf de eerste km het veel besproken probleem.
Ik melde dit aan mijn dealer, het probleem zouden ze oplossen bij de eerste beurt. Een beetje bijregelen was de uitspraak, mengsel te arm.
Na de eerste beurt bleef het probleem bestaan (ze hadden blijkbaar niet de nodige computersystemen om degelijk af te stellen).
Ik nam contact op met Suzuki Belgium. Deze stuurden een technieker naar mijn dealer om dit te onderzoeken en op te lossen.
Volgens de technieker van Suzuki was het enkel het mengsel die te arm stond. Bijregelen van de Chip met de nodige computer zou daar een oplossing aan geven. Het resultaat terug hikken, hoesten en stilvallen.
Na verder onderzoek door Suzuki Belgium besloten ze de gehele ontsteking, chip ed. te vervangen.
Resultaat geen hikken, hoesten en stilvallen meer.
Ondertussen heb ik 9000 km op de teller en loopt alles nog zonder hoesten of hikken.

Het meest positieve aan het geheel is natuurlijk dat het probleem is verdwenen, maar dat Suzuki Belgium direct de nodige stappen heeft ondernomen om dit op te lossen gaf me toch ook het vertouwen in het merk.
Volgende week heb ik een afspraak gemaakt met Nimag, ook vanwege die vervelende 'hik' bij de 3000-toeren. Ben benieuwd of ik er vanaf kom en net zo goed geholpen wordt als bij onze zuiderburen........... Ik hou jullie op de hoogte!
Biker

Bericht door Biker »

Gisteren tijdens een rit van 425 km heb ik voor het eerst de hik meegemaakt met ongeveer 3800 toeren!! Mijn dealer heeft een computer besteld waarmee hij de handel af kan stellen en die zal hij binnenkort binnenheben en dan kan hij eidenlijk goed afgesteld worden wat het is behoorlijk irritant.
Gast

Bericht door Gast »

Blackstream schreef:Ik ben ook meteen achtergekomen dat mijn 1000 heel eigenwijs soms wil lopen, meestal tussen r. 2700-3500 tpm maar ook paar keer bij hogere toeren. Ook al 2 keer in een bocht uitgegaan :shock: Het komt alleen bij vaste toerental. Dus ben van de week naar dealer gegaan voor een remapping en hun wilden de ECU naar Nimag sturen, 4 à 5 dagen. Dankzij jou tip Henk heb ik voor een afspraak naar Nimag gevraagt en de volgende dag kreeg ik een tel.nummer om dat zelf te doen en een naam Dhr Hulsebosch. Gebeld en met ene kollega John de Jong gesproken. Kan aanstaande dinsdag mijn BlackBeast naar de 'huisarts' brengen. Is een van de twee heren toevallig de 'onze man in Nimag' waar jij Iron Horse heb overgehad? Ben gewoon nieuwsgierig. Het blijkt trouwens wel inderdaad heel vaak voorkomend probleem te zijn. Iedereen die iets met Suzuki's en V-Strom's te maken hebben reageren of het het normaalste zaak van de wereld is. En nu door alle hagelbuien naar Utrecht :!:
Vorige week ook, door de zeikregen, bij Nimag in Vianen geweest. Voor de bekende (of beruchte) hik rond de 3000 toeren. Ze hebben hem 'onderin' wat rijker afgesteld en het stationaire toerental wat aangepast. Resultaat: hij rijdt als een zonnetje :lol: :lol: :lol:
En nu maar hopen dat het verbruik meevalt.
Fred

Bericht door Fred »

lxbg schreef:
Blackstream schreef:Ik ben ook meteen achtergekomen dat mijn 1000 heel eigenwijs soms wil lopen, meestal tussen r. 2700-3500 tpm maar ook paar keer bij hogere toeren. Ook al 2 keer in een bocht uitgegaan :shock: Het komt alleen bij vaste toerental. Dus ben van de week naar dealer gegaan voor een remapping en hun wilden de ECU naar Nimag sturen, 4 à 5 dagen. Dankzij jou tip Henk heb ik voor een afspraak naar Nimag gevraagt en de volgende dag kreeg ik een tel.nummer om dat zelf te doen en een naam Dhr Hulsebosch. Gebeld en met ene kollega John de Jong gesproken. Kan aanstaande dinsdag mijn BlackBeast naar de 'huisarts' brengen. Is een van de twee heren toevallig de 'onze man in Nimag' waar jij Iron Horse heb overgehad? Ben gewoon nieuwsgierig. Het blijkt trouwens wel inderdaad heel vaak voorkomend probleem te zijn. Iedereen die iets met Suzuki's en V-Strom's te maken hebben reageren of het het normaalste zaak van de wereld is. En nu door alle hagelbuien naar Utrecht :!:
Vorige week ook, door de zeikregen, bij Nimag in Vianen geweest. Voor de bekende (of beruchte) hik rond de 3000 toeren. Ze hebben hem 'onderin' wat rijker afgesteld en het stationaire toerental wat aangepast. Resultaat: hij rijdt als een zonnetje :lol: :lol: :lol:
En nu maar hopen dat het verbruik meevalt.
Het verbruik gaat meevallen, ik rij toch goed door en ik kom op een goede 6 liter voor 100 kilometerkes en dat zonder hikken en stoten.
Blackstream

Bericht door Blackstream »

Da klop. Je rijstijl heeft veel meer invloed. Succes er mee!
Gast

Bericht door Gast »

Blackstream schreef:Da klop. Je rijstijl heeft veel meer invloed. Succes er mee!
Allemaal leuk en aardig 'mr. Fin', maar mijn rijstijl zal ik niet aanpassen hoor. Het enige wat is verandert, is de afstelling van het mengsel.... en daar ben ik benieuwd naar of dat veel invloed heeft op hetverbruik. Ik ben er inmiddels nog niet achter, want m'n tank is nog niet leeg.

groeten Ed
Blackstream

Bericht door Blackstream »

maar mijn rijstijl zal ik niet aanpassen hoor.
Maak geen zorgen Ed, gaat van zelf :lol: Minstens met mij. De blok loopt zo veel beter dat ik met nog meer `funfactor` vanzelf meer gas geef :twisted: Wat ik wel heb gemerkt is dat met veel stadsverkeer of hogere toeren jagen het verbruik wel aardig omhoog gaat. Maar dat is altijd zo. daah :roll: Na de afstelling is jou V-Strom niet in een dragster verandert die zo maar liters wegslurpt.

Alex
Biker

Bericht door Biker »

Vanochtend ben ik samen met mijn strom naar Nimag geweest om hem goed af te laten stellen. Gewapend met de ziekenfondskaart nam ik mijn fiets mee naar de dokter. Het verwijderen van de buddy duurde nog langer dan het daadwerkelijke afstellen! Na een kleine proefrit en mijn terugreis is mijn verwachting dat de hik tot de verleden tijd behoort, ook pakt hij al probleemloos op vanaf 2000 toeren dus dat is een behoorlijke verbetering. Ik ben alleen benieuwd naar het verbruik. Volgens de monteur bij Nimag kon hij nog iets rijker worden afgesteld maar dat zou het gebruik behoorlijk negatief beïnvloeden. Dus voor een ieder die het hik probleem heeft: laat hem bij de dealer of bij Nimag afstellen!
L-Strom

Bericht door L-Strom »

Hallo Biker,

Heb jij eventueel een telefoonnummer of naam met wie je de afspraak gemaakt hebt, of heb je dit via je dealer geregeld ? Het ploffen is nu ook helemaal opgelost ?

Leo.
Biker

Bericht door Biker »

Dit heb ik inderdaad via de dealer gedaan en die heeft een afspraak gemaakt met Dhr Han Kaalvering en die heeft de motor afgesteld. Het ploffen/hikken is volledig verdwenen en de motor pakt perfekt op!!
Plaats reactie