Schakelaar dealerstand

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Schakelaar dealerstand

Bericht door Martien_1000 »

Tijdens mijn ritje gisteren, ging ineens het rode FI lampje branden, terwijl op de kilometerteller de tekst "FI" om de paar seconden verscheen. Ik was niet zo gek ver van huis, en tijdens het rijden daarnaartoe, bleef het lampje aan. Daar aangekomen heb ik motor laten lopen, met de reservesleutel het zadel verwijderd, en met een draad de dealerstekker overbrugd. Toen ik wilde kijken wat de storingscode was, bleek dat het lampje al uit was. Geen code dus.
Om dat de volgende keer voor te zijn, heb ik even een tijdelijke schakelaar gemaakt, waarmee ik de motor meteen in de dealerstand kan zetten, zodra de storing weer optreed.

Afbeelding

In het werkplaatshandboek worden de verschillende codes verklaard. Het schijnt altijd een sensorprobleem te zijn. Omdat de motor behoorlijk goed blijft lopen, verwacht ik dat het een lucht- of koelwatersensor is. Zometeen maar even een stukje rijden, en kijken of het probleem zich weer voordoet.
Wordt vervolgd.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Schakelaar dealerstand

Bericht door Martien_1000 »

Weet iemand, of het nodig is om bij het aanzetten van het contact, te wachten tot de testcyclus is beeindigd? Ik heb het idee, dat wanneer ik gelijk na het aanzetten op de startknop druk, de motor een stuk slechter loopt.
Op het amerikaanse VSRI forum (http://www.vstrom.info) wordt uitgelegd dat tijdens de testcyclus de sensorwaardes worden ingelezen, en het starten deze cyclus onderbreekt. Ik zal dit de komende week toch eens uitproberen.
Korsan

Re: Schakelaar dealerstand

Bericht door Korsan »

Ik start de motor altijd pas als het geluidje helemaal weg is. Is dat de testgebeuren dan?
Van

Re: Schakelaar dealerstand

Bericht door Van »

ben benieuwd
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Schakelaar dealerstand

Bericht door Martien_1000 »

Ik heb er nu eens op gelet, en inderdaad heeft het moment van starten invloed op het goed lopen van de motor.
Voortaan laat ik de wijzers van de tellers netjes naar 0 terugkeren en de brandstofpomp druk opbouwen.
Ik was er ook achtergekomen dat de gasklepsensor (TPS) in de dealerstand pas bij 3000 toeren omschakelde. Dit moet eigenlijk bij 1400 toeren zijn.
Dit is echter een heel lastige afgstelling (erg gevoelig), en ik ben blij dat het omschakelpunt nu op ca. 2000 toeren ligt.
Wordt vervolgd.
Plaats reactie