Het inrijritueel van de motor.

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Het inrijritueel van de motor.

Bericht door Iron Horse »

Naar aanleiding van de aanmelding van 10-speed, maar meteen een topic geopend over een daar door hem gestelde vraag. Eentje die slechts sporadisch aan bod is geweest, maar zeker nog niet in detail.

Zijn vraag is wat de ervaringen, maar ook de adviesen zijn m.b.t. het inrijden van de Strom. Hij is vanaf morgen de nieuwe eigenaar van een DL1000 GT. Lees anders hier even zijn intro.

Zelf heb ik me redelijk aan het schema gehouden, maar wel naar boven afgerond. En daarmee bedoel ik het toerental. Belangrijker is denk ik de grote variatie in je rijden. Veel schakelen en zeer divers belasten, echter zonder zware of overbelasting in het begin. En voordat ik de 1600 km bereikt had had hij echt al meerdere malen voluit gereden. Opzich hoeft het denk ik ook niet zo'n proleem te zijn. Er zijn hier ook mensen, in ieder geval eentje die een demofiets hebben gekocht. En als er nu een fiets op z'n donder krijgt is die het wel. Die wordt door een ieder gewoon uitgeprobeerd alsof hij al is ingereden. Ik kreeg er ook eentje mee met maar heel weinig kilometers, ik geloof iets van 300, op de teller. En wat vandaag de dag ook meespeelt is dat de materialen ook een stuk beter zijn dan 30 jaar geleden. In ieder geval wel bij 1000 km olie verversen ern daar niet te lang mee wachten.

Een mogelijke tip. Je hebt in plaats van de standaard olieaftapplug ook uitvoeringen met een magneet erin. Die houden dan in ieder geval het ijzerhoudende slijpsel vast. Andere niet magnetische materialen uiteraard niet. Of die plug ook passend voor de Strom verkrijgbaar is weet ik niet. Ik heb hem zelf niet. Staat o.a. ook in de Louis-gids.

Edit 28-08-2007.
Die magnetische aftapplug zit er al standaard in gemonteerd.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 28-08-2007, 15:47, 3 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Zoals je misschien wel hebt gelezen zijn wij (bijna altijd met mijn lieftallige vriendin, ja ze leest mee) sinds kort ook een nieuwe DL1000 GT rijker. Bij het afhalen bij de dealer vroeg ik naar het inrijden, zijn advies: Laat de motor altijd goed op temperatuur komen. De eerste 1000 km geen volgas acceleraties heel gevarieerd rijden en verder lekker pittig inrijden En vooral genieten!!

Goede keuze trouwens die kleur....
Harry

Bericht door Harry »

Met dit weer gaat het niet snel met inrijden.
Ik heb op een mooi weekend begin januari iets van 150 km kunnen klokken.

Rustig over binnenwegen, wisselende snelheden, veel schakelen.
Toeren maximaal in het middensegment houden.
Zo ga ik de 1000km+ volmaken, Dan nieuwe olie en wat laten afstellen
Daarna langzaam meer toeren gaan laten maken in de volgende 1500 km.

(Tenminste zo ging ik vroeger altijd om met (gereviseerde) automotoren.)

Nog een extra opmerking: Je remmen!!
Die hebben ook zeker wat aandacht nodig bij het inrijden
Het duurt wel even voordat die goed werken.
Ik ben in de eerste rit ( achteraf weggetjes ) dan ook veelvuldig in de remmen gegaan. Steeds iets harder.
Dat gaat snel beter, maar in het begin is het dunnetjes

Harry
V-dad

Bericht door V-dad »

Heeft iemand al eens viertakten (geldt ook voor 2takten) ingereden die voor de wegracerij bestemd zijn?
Dan heb ik het wel over de tijd dat er nog nauwelijks vermogenstestbanken waren.
Dan maak je je echt niet druk over hoge toeren :D
Bij een productiemotor zijn de toleranties zodanig vastgesteld, dat de grootste zuiger ook nog in de kleinste cilinder moet kunnen functioneren
Bij een racer zoek je de toleranties als het kan zelf uit (blueprinten). De zuigerspeling bv is dan echt niet extra ruim. Toch krijg je geen problemen.
Goed laten warmdraaien is belangrijk en afwisseling. Als het blok in orde is, kun je het mi nauwelijks schade toebrengen. Van de andere kant breng je ook geen schade toe als je voorzichtig volgens het boekje inrijdt.
Wat ik wil zeggen is dat inrijden mogelijk is tussen 2 extremen (boekje) en racers.
En in het huidige verkeer krijg je toch al nauwelijks kans om het te bont te maken.
In ieder geval geen aanrader is om het hard te laten trekken. Bv weliswaar met weinig toeren maar dan bergop laten zwoegen. Vuistregel, als je gas geeft moet er gelijk reactie komen.
Bij mijn proefrit op een splinternieuwe DL liet de toerenbegrenzer al merken dat tie werkt. Deze demo heb ik later gekocht en gaat na 12.000 km nog steeds uitstekend.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Het verschil is natuurlijk dat je met een racemotor lang niet zoveel kilometers rijd als op een wegmotor. Dus dat het blok dan geen 30.000 kilometers mee gaat is geen probleem.
Scottie

Bericht door Scottie »

Vergeet daarbij niet dat een tweetakt in de racerij meestal een passende set zuigers heeft. Dat deze zuigers geslepen worden alvorens te plaatsen. Dit heeft als voordeel dat ze niet of nauwelijks ingereden hoeven te worden. Dit gebeurd niet bij een wegmotor uit de winkel.

Het inrijden van een racer of crosser is dus bedoeld om de zuigerveren te laten inslijten op de cilinderwand. Want dat is nog niet gebeurd.
Bij een crosser is het dan 30 minuten rustig aan doen. Bij een racer een kleine 100 kilometers zonder zware belasting.
V-dad

Bericht door V-dad »

Interessante link. Kennis van de Engelse taal is een pre :)
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Strommie

Bericht door Strommie »

Tja, wie kan hier nou op reageren.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Strommie

Bericht door Strommie »

Ik heb het gelezen.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Scottie

Bericht door Scottie »

Mischien na 2 jaren (einde garantie) dit vermelden. Suzuki leest mogelijk mee.... :D

Zelf zou ik voor de conventionele manier kiezen.
De fabrikanten zijn toch ook niet achtelijk.
Strommie

Bericht door Strommie »

Er zijn er dan natuurlijk altijd weer, die dat begrip (pittig) weer op een héél eigen manier interpreteren. (lees: INRAGGEN :roll: ?!)
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 08:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Strommie

Bericht door Strommie »

'Iron Horse' : Bedankt voor je uitleg m.b.t. "wijzigingen" :wink:

Het is gelukt, en je ziet dat je mij nog steeds wat kan leren :idea: :!:
Laatst gewijzigd door Strommie op do 03-02-2005, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

We begrijpen wel wat je bedoelt hoor en daar gaat het om, toch? :wink:

Daarnaast kan je altijd je bericht nog wijzigen om de spelfouten eruit te halen.
Strommie

Bericht door Strommie »

Hoe dan :?:

....maar ik ben blij, dat het toch al begrepen was :D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

[off-topic] :lol:

Door op "wijzig" rechts boven in je bericht te klikken. Zolang er niemand geantwoord heeft na jouw bericht verschijnt er onderin geen melding dat je het bericht hebt gewijzigd. Is dat wel het geval dan zie je onderin hoe vaak en wanneer de laatste wijziging was. Zo kun je ook nog je bericht verwijderen zolang er niet op gereageerd is. Door op het kruisje te klikken. (Staat niet op het plaatje omdat dat kruisje verdwijnt als er iemand heeft gereageerd.)

Afbeelding

[/off-topic] :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

Heb gister-middag het éérste ritje gereden op mijn nieuwe DL-650.

Daarna heb ik direct, nog met warme motor, de olie- en oliefilter gewisseld, en vervangen voor een nieuw orgineel olie-filter, en (wederom?) minerale olie 10W-40 van Valvoline.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Eerder had ik het al eens over een aftapschroef met een daarin gemonteerde magneet die eventueel ijzervijlsel vast kan houden. Je hoeft deze niet apart te kopen. Althans bij mijn DL650 K4 zit die standaard gemonteerd zoals ik tot mijn verbasing constateerde bij het oliewisselen. Of het bij eerdere 1000-modellen ook het geval weet ik niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

.... heb ik óók, zo'n magnetische aftapplug :wink:
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik ben er nu ook achter waarom ik dacht na een tijdje na de 1000-beurt olie te moeten bijvullen. De reden is simpel en toont het slordige of lakse werk van sommige monteurs maar weer eens aan. Ze hebben bij de 1000-beurt namelijk wel het oliefilter verwisseld en er nieuwe olie ingedaan, maar hebben verzuimd om na het bijvullen de motor even te laten draaien zodat alles waaronder ook het oliefilter weer helemaal gevuld zijn. Kost natuurlijk wel weer meer (wacht)tijd die je ook weer mag betalen, maar bij mij ging er toch weer zo'n 300 ml om op niveau te komen in toen ik hem bijvulde. Opvallend vond ik dat hij daarna geen druppel olie verbruikte. Maar dat is dus nu ook opgehelderd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
sebmar

Bericht door sebmar »

Ha allemaal,

ik moet zeggen dat ik met veel plezier deze thread volg, maar 1 ding vraag ik me af: worden toerentallen etc niet gelogd in de ontstekings/injectie computer van de Strom? Ik weet dat dit bij een aantal (moderne) auto's wel het geval is. Dit zou problemen op kunnen leveren i.g.v. motorschades en het claimen van garantie, aangezien er niet 'volgens het boekje' ingereden is!? Ik ben er zelf nog niet uit hoe ik mijn nieuwe 650 in ga rijden... Als ik het volgens het boekje doe, en 2-3 pk minder zou hebben dan iemand die hem 'pittig' inrijdt, zo ik dat dan uberhaupt merken? :?
Ik ben zelf technieker (geen motorvoertuigentechniek), en pittig inrijden klinkt volkomen rationeel, maar als ik hierdoor problemen ga krijgen bij evt. garantie: geef mijn portie dan maar aan fikkie :lol:
Strommie

Bericht door Strommie »

Hallo @Sebmar,
Jij denkt dus echt in termen als "Big brother is watching you"? Doe wat jóu goed dunkt, en veel plezier met je nieuwe motor :lol:
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Remakil

Bericht door Remakil »

De belangrijkste reden om aan te geven dat je rustig aan moet doen bij inrijden, is het feit dat een fabrikant geen aansprakelijkheid wil voor de gevolgen van stevig inrijden... zeker in knotsgekke landen als de USA... :wink:


Overigens... ik heb mijn Strom de hard way gegeven. De eerste 250 km zijn er in 1 rit opgezet, nadat ik hem goed had warm gereden ben ik gaan dijkrijden... vol gas gegeven, tot max. 70% van het toerenbereik. Bij afremmen voornamelijk op de motor geremd, veel op en terugschakelen dus. Na een slordige 80 km ben ik het gaan opvoeren en ben ik steeds iets verder in het toerenbereik geklommen, aan het einde van de rit ben ik voluit gegaan tot de maximum snelheid... :)

Mijn idee is dat de boel het beste inloopt, als hij belast wordt. Zo heb ik het ook bij mijn vorige motoren gedaan. De SV had er ruim 18.000 op staan toen deze verkocht werd. Gebruikte geen druppel olie en liep als een zonnetje... de strom doet dat ook... Heb er bij de eerste beurt bijgestaan en de olie was mooi schoon en er zat nauwelijks slijpsel in... da's logisch... want die blokjes worden in de fabriek al aan een testje onderworpen... :wink:
sebmar

Bericht door sebmar »

Ha allemaal,

strommie: het is niet zo dat ik aan achtervolgingswaanzin lijdt hoor !:wink:
De vermelde stukken had ik ook gelezen, maar ik wilde wat input van andere ervaringsdeskundigen.
Ik moet zeggen dat ik ook wel erg naar het pittig in rijden de eerste 100km met olie/filterwissel neig. Ik hoorde van een vriend die bij scania stage gelopen heeft dat die motoren op de proefstand aardig op toeren gejaagd worden... :lol:
Strommie

Bericht door Strommie »

Strommie: het is niet zo dat ik aan achtervolgingswaanzin lijdt hoor :wink:!
..... Gelukkig, want je kent het gezegde?: "Als je bang bent voor morgen, dan moet je vandaag gaan ......"! :schater:


Groet, Strommie
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Strommie schreef:Hoe dan ook; ik heb mijn garantie toch al vrijwillig opgegeven (?), want doe alle beurten tot op heden zelf.
Dit doet geen afbreuk op je garantie. Natuurlijk staat dit wel zo in de handleiding (je moet toch iets doen om de werkplaatsen vol te krijgen), echter als een garantie claim door de verkoper afgwezen wordt omdat deze niet door hem in onderhoud was, moet deze maar bewijzen dat de motor geen goed onderhoud heeft gehad. Als jij je motor (door twee rechter handen) goed onderhoud en het onderhoudsschema hanteert is er niks aan de hand. Suzuki geeft dit zelf ook al toe door het onderhoudsschema uitgebreid in de handleiding te plaatsen.

Maar goed, zover off-topic.
Wat het inrijden betreft: de verschillende mechanische ondrdelen zullen op elkaar in moeten slijten. Dit vereist een verstandige gashand, vooral de eerste 200 km. Bij een normale rijstijl en goed opwarmen van de motor kun je nog redelijk uit de voeten. Toerental een beetje in de gaten houden en niet percé die R1 bij willen houden is op de lange termijn beter voor het motorblok.
V
Kermit

na vlot inrijden op de dynojet-bank: boven verwachting

Bericht door Kermit »

afgelopen zaterdag open dag in Motodrome, Burgum.
natuurlijk even op de Dynojet-bank gezeten:
Max koppel 108.8 Nm bij 4325 rpm
suzuki geeft zelf op 101 bij 6400 rpm
max vermogen 100 bhp bij 7239,5 rpm
volgens opgave Suzuki: 98 bij 7600 rpm

al met al zeker geen tegenvallende prestaties, en dat bij een lager toerental. onder de 3000 rpm wel een giftig dipje in de koppelgrafiek, en hier staatíe eigenlijk net iets te arm afgesteld.

inrijgedrag: niet veel aantrekken van de toerengrens, wel varieren en niet te warm laten worden. de motor heeft er 12000 kms op zitten en verbruikt geen drup olie.

oja: vanaf 185 kms valt 1 cylinder weg!! nu begrijp ik waarom Petra met haar 650 dezelfde topsnelheid heeft.

Kermit. :mrgreen:
Richard

Bericht door Richard »

Zeg Kermie,

Je hebt dan overigens wel een retesnelle 1-pitter :lol:
Kermit

Bericht door Kermit »

Richard schreef:Zeg Kermie,

Je hebt dan overigens wel een retesnelle 1-pitter :lol:
dat kan wel zijn, maar niemand had me verteld dat er een snelheidsbegrenzer op deze fiets zit. misschien iets voor een nieuw topic voor onze techneuten:
hoe omzeil ik de snelheidsbegrenzer??? :evil:
Plaats reactie