Secundaire gaskleppen verwijderen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Ferdo

Secundaire gaskleppen verwijderen

Bericht door Ferdo »

Op de engelstalige VStrom2 Yahoo mailinglijst wordt al een tijdje gediscussieerd over het verwijderen van de secundaire gaskleppen op een DL1000. De meningen en ervaringen daarover zijn erg interessant en vooral ook positief. Het schijnt dat het gedrag van de DL1000 in het lage toerengebied opeens veel soepeler wordt. Bovendien reageert ie niet meer zo gevoelig op het gas.
http://autos.groups.yahoo.com/group/VSt ... sage/50545

Ook wordt er zelfs voorgesteld gaten in de kleppen te boren ipv ze compleet weg te halen:
http://autos.groups.yahoo.com/group/VSt ... sage/51414

Mijn vraag nu aan jullie is of er iemand hier met een DL1000 dit ook al geprobeerd heeft en of dit ook bij een DL650 enig effect zou kunnen hebben?
Harry

Bericht door Harry »

Ferdo,

Vstroms in europa hebben een ""restrictor"" en verder op dit forum kun je lezen hoe je die kunt omzeilen. ( G-pack!)
In de USA hebben ze andere wettelijke eisen en hebben iets andere beperkingen in de diverse afstellingen.
Secundaire kleppen verwijderen of gaten erin boren geeft daar wat verbetering in rijgedrag.

Waarschijnlijk is het ene of het andere van toepassing..........en niet allebei :?:

Als je dit hele verhaal gaat doorworstelen kom je e.a vanzelf tegen
http://11109.rapidforum.com/topic=101079346377
Ruben

Bericht door Ruben »

ik heb afgelopen zaterdag de secundaire gaskleppen verwijderd, was er toch dichtbij, het luchtfilter was ik aan het vervangen (is nu een k&n).

Behalve dat de motor beter loopt door het nieuwe luchtfilter heb ik de indruk dat ze vooral met snelheid maken veel meer vermogen heeft, het is nu een gretige jonge hond die wacht tot ik aan het gas ga hangen 8)

Rijden in de stad met lage toeren en constant gas geven blijft goed gaan, ze gaat niet stotteren ofzo. Opvallend daar Suzuki claimt dat het systeem met dubbele kleppen zorgt voor een soepeler oppakken, motorgedrag etc. Het zou zomaar kunnen zijn dat de tweede klep wordt gebruikt om de boel af te knijpen om aan emissie eisen en dergelijke te voldoen.

Ik stop ze voorlopig niet terug, ben benieuwd of er nog consequenties zijn ten aanzien van het benzineverbruik.

Het lijkt me een goedkope manier je strom een beetje extra pit te geven :D

Groet,
Ruben '03 dl1000
Corre

Bericht door Corre »

ruben
hoe gaat het nu met uw strom zonder de secundaire gaskleppen?
heb je ook de schroef van 10 mm aan de linker bovenkant van de body verwijderd (meer uitleg daarover) want dat begrijp ik niet goed.
en het benzineverbruik heb je daar al iets van

groeten corre (frank)
Ruben

Bericht door Ruben »

Inmiddels heb ik al wat meer kilometertjes gemaakt en ik blijf positief. Het benzineverbruik is licht gestegen, daar staat tegenover dat ik ook wat vlotter doorrijd :D
Op het moment ben ik bezig met een zuinigheidsproef, ik schakel consequent bij de 4000 toeren en trek rustig op. Op die manier kon ik altijd een verbruik van 1:15 a 1:16 halen met mijn voornamelijk door stedelijk gebied voerend woon/werk verkeer (erg veel stoplichten). Ik heb er nu 130 km opzitten en de vooruitzichten zijn veelbelovend. Al met al denk ik niet dat het benzineverbruik zal zijn toegenomen. Zou eerlijk gezegd ook niet weten waar dat vandaan zou moeten komen, de ECU weet immers niet dat de kleppen er niet meer zitten :D

Ik weet niet precies welke schroef u bedoeld maar ik heb geen enkele 10mm schroef verwijderd. Enkel de twee dunne alu plaatjes (de kleppen) en de twee miniscule schoefjes waarmee die vast zitten.

Ik heb iets gelezen op het engelse forum over het verwijderen van een extra as of schroef waardoor het verhoogd stationair komt te vervallen. Waarschijnlijk doelt u daarop?

Groetjes,
Ruben
__________
DL1000K3
Corre

Bericht door Corre »

thanks ruben

ik ga ze er bij mij ook uit halen.
de 10 mm schroef die ik bedoelde zal wel degelijk zoals je zegt die van het stationair toerental zijn en dan laat ik die ook maar zitten.
hoe gaat het met het starten verloopt dat anders?

corre (frank)
Ruben

Bericht door Ruben »

het starten verloopt net zoals anders, absoluut geen verschil.

Groet,
Ruben

__________
DL1000K3
Ruben

Bericht door Ruben »

Nog een update, het 'zuinigheidstankje' is uitgereden en heeft een score van 1:16.2 gehaald. Gisteren ben ik van Haarlem naar Notter gereden om een gps aan te schaffen. Die tank is met 1:19.9 door de injectie verspoten. Al met al ben ik bijzonder tevreden met deze gebruikscijfers zeker daar ik op de snelweg niet overdreven langzaam heb gereden (120-140 al naar gelang de verkeersdrukte).

Ruben

__________
DL1000K3
Toontje

Bericht door Toontje »

Vandaag was mijn dienstfiets weg voor de 24000 km-beurt.
Bij deze gelegenheid wilden monteur André en ik het wel eens proberen met het verwijderen van die gaskleppen. Maar volgens hem worden die gestuurd via een servo-motortje, dat maar blijft doordraaien als die gaskleppen weg zijn. Als dat motortje dan ooit doorbrandt en vervangen moet worden, kan dat wel eens een duur grapje worden (lees: een paar honderd euri). We hebben ze dus maar laten zitten.
Real Biker

Bericht door Real Biker »

:roll: Voor zover ik weet zijn de secundaire gaskleppen alleen geplaatst om het injectiesysteem te verbeteren.
Met de eerdere injectiessytemen op motoren ontstond het probleem van een zogenaamde aan/uit reactie op het gas.
Bij gas openen kreeg je met een schok meer gas (scheut in je rug).
En bij het loslaten van het gas kreeg je met een schok minder gas
(plots inhouden).
Om dit probleem op te lossen/verminderen is men bij Suzuki
secundaire gaskleppen gaan toepassen om de gasdosering van caburateurs meer na te bootsen die met een gasschuif werken.
Kortom de secundaire gaskleppen verwijderen zal waarschijnlijk als enige effect hebben dat de gasdosering wat stoot achtiger zal gaan werken.
Wat bijzonder lastig is bij manouvreren bij lage snelheden.
Bovendien kan het motormanagementsysteem in de war raken en vervalt je garantie.
Bezint eer ge begint. :?

Grt, Ptr
Ruben

Bericht door Ruben »

@ toontje
de gaskleppen schoef je los van het asje, er veranderd verder niets. Er is geen sensor die waarneemt of de klep er wel of niet zit, aan de hand van de stand van het asje wordt door het motor management systeem bepaald hoe ver de klep open staat / moet gaan, of de klep er nou wel of niet zit.

@ real biker
Voor zover ik weet is Suzuki het enige merk dat secundaire gaskleppen nodig heeft om een soepele gasrespons te krijgen. Alle andere merken kunnen het met een enkele gasklep af. Volgens mij heeft de Vstrom niet een enorm veel soepelere respons dan andere motoren, vandaar dat ik gevoelig was voor de opmerking dat de tweede klep wel eens geplaatst zou kunnen zijn om aan steeds strengere (milieu) eisen te voldoen (met vermoedelijk een negatief effect op prestaties).

Hoe dan ook, mijn eigen K3 is wat krachtiger geworden bij lage toeren en ik ervaar geen abrupter reageren op het gas.

@ iedereen 8)
wanneer je een stukje een constante snelheid rijdt (binnenweg/snelweg) heeft het ontbreken van de secudaire kleppen volgens mij geen invloed meer. Het motormanagementsysteem zal met behulp van de doorgegeven waarden van de de labda sensor de hoeveelheid ingespoten brandstof afregelen, of je nou met of zonder gaskleppen / power luchtfilter / opgevoerde bougievonken of weet ik wat rijdt 8)

En tot slot, het rijden op de VStrom is sowieso genieten, met of zonder gaskleppen :P
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Ruben schreef: En tot slot, het rijden op de VStrom is sowieso genieten, ................ :P
AfbeeldingAfbeelding

Stromige groeten,
Heleen.
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gast

Gascontrole

Bericht door Gast »

Sinds enkele weken bezit ik een nieuwe v-strom dl650. Vooraf heb ik intensief gereden met een demoversie. Alles beviel prima, behalve de turbulentie uiteraard.

Nu heb ik er 1600 km mee gereden en het gaat me steeds meer storen dat in kleine bochten en bij bijzondere verrichtingen het gas moeilijk te controleren is. Het viel anderen al op dat ik steeds de achterrem gebruik daar waar ik dat voorheen nooit deed. Puur om dat schokken tegen te gaan zodra je het gas weer oppakt.

Ook krijg ik vrij snel last van mijn rechter pols. Iets wat ik op mijn Transalp allemaal niet had. Mijn rijplezier is momenteel verminderd, omdat ik vooral kleine bochtige wegen rij, waarbij ik dit als handicap ervaar. Morgen ga ik terug naar de dealer om te bezien wat er aan te doen is. Tips van jullie stel ik erg op prijs!~

Groeten,
Eric
Toontje

Bericht door Toontje »

Eric, jongen . . . gefeliciteerd!

Je bent nummer 300!
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Gascontrole

Bericht door Willem »

eric henskens schreef:Sinds enkele weken bezit ik een nieuwe v-strom dl650. Vooraf heb ik intensief gereden met een demoversie. Alles beviel prima, behalve de turbulentie uiteraard.

Nu heb ik er 1600 km mee gereden en het gaat me steeds meer storen dat in kleine bochten en bij bijzondere verrichtingen het gas moeilijk te controleren is. Het viel anderen al op dat ik steeds de achterrem gebruik daar waar ik dat voorheen nooit deed. Puur om dat schokken tegen te gaan zodra je het gas weer oppakt.

Ook krijg ik vrij snel last van mijn rechter pols. Iets wat ik op mijn Transalp allemaal niet had. Mijn rijplezier is momenteel verminderd, omdat ik vooral kleine bochtige wegen rij, waarbij ik dit als handicap ervaar. Morgen ga ik terug naar de dealer om te bezien wat er aan te doen is. Tips van jullie stel ik erg op prijs!~

Groeten,
Eric
Hoi Eric,

Ik had in het begin ook last van een "schokkerig" rijgedrag. Ik heb toen, na een tip op dit forum, de terughaalkabel van het gashandel strakker gesteld (er zat teveel speling op de kabel) en sindsdien heb ik geen last meer van "nerveus/schokkerig" rijgedrag. Hij rijdt nu heerlijk.

Groet, Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
M-Strom

Re: Gascontrole

Bericht door M-Strom »

Hoi,

de pijn in je rechter pols wordt veroorzaakt door een verkeerde hoek van je hand t.o.v. je pols.

Remedie is:
de twee inbus boutjes onder de handel iets los te draaien en de komplete handel iets naar voren te verdraaien. Vast zetten en klaar is kees!


Als je nu gewoon met gemiddelde snelheden rijdt staat je pols meer in één lijn met je hand.

Groetjes Paul

P.s. waarschijnlijk is het schokken dan ook meteen verminderd.
Toontje

Re: Gascontrole

Bericht door Toontje »

M-Strom schreef:Hoi,

de pijn in je rechter pols wordt veroorzaakt door een verkeerde hoek van je hand t.o.v. je pols
Remedie is:
de twee inbus boutjes onder de handel iets los te draaien en de komplete handel iets naar voren te verdraaien. Vast zetten en klaar is kees!

Als je nu gewoon met gemiddelde snelheden rijdt staat je pols meer in één lijn met je hand.

Groetjes Paul

P.s. waarschijnlijk is het schokken dan ook meteen verminderd.
Rijd jij de hele dag met je vingers op het remhendel?
Anders is zo'n verbouwing niet nodig.
M-Strom

Re: Gascontrole

Bericht door M-Strom »

Rijd jij de hele dag met je vingers op het remhendel?
Anders is zo'n verbouwing niet nodig

Dit moet je eens uitleggen . . . deze opmerking slaat nergens op . . . .
Toontje

Re: Gascontrole

Bericht door Toontje »

M-Strom schreef:
Rijd jij de hele dag met je vingers op het remhendel?
Anders is zo'n verbouwing niet nodig

Dit moet je eens uitleggen . . . deze opmerking slaat nergens op . . . .
Ho ho . . . niet bijten, he!

Volgens jou staat Erics hand niet recht t.o.v. zijn pols (ik bewonder je helderziendheid). Dan hoeft hij toch alleen zijn hand iets te verdraaien aan het stuur om die pols te strekken?
Jij laat hem meteen zijn motor verbouwen. Waarom moet het remhendel versteld worden?

Maar ja, ik heb ook helemaal geen verstand van dit soort details . . .
M-Strom

Re: Gascontrole

Bericht door M-Strom »

:D ja ik zie het nu . .
ik had er duidelijk bij moeten zetten dat het gaat om zijn

GASHENDEL

als je de gashandel verdraait t.o.v. het stuur dan hoef je met je hand minder te kantelen. . . . .
en is je pols dus in lijn met je hand :idea:

dat bedoelde ik te zeggen :oops:
Toontje

Re: Gascontrole

Bericht door Toontje »

M-Strom schreef:. . . als je de gashandel verdraait t.o.v. het stuur dan hoef je met je hand minder te kantelen. . . . .
en is je pols dus in lijn met je hand :idea:

dat bedoelde ik te zeggen :oops:
Ik kan het nog steeds niet volgen. Mijn gashandel is rond; verzetten maakt dus geen enkel verschil, toch :?
Je kunt toch gewoon je hand verzetten :idea:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Gascontrole

Bericht door Iron Horse »

Toontje schreef:
M-Strom schreef:. . . als je de gashandel verdraait t.o.v. het stuur dan hoef je met je hand minder te kantelen. . . . .
en is je pols dus in lijn met je hand :idea:

dat bedoelde ik te zeggen :oops:
Ik kan het nog steeds niet volgen. Mijn gashandel is rond; verzetten maakt dus geen enkel verschil, toch :?
Je kunt toch gewoon je hand verzetten :idea:
Ik ben het niet vaak met Toontje eens, maar in deze deel ik wel dezelfde mening.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Random Hero

Re: Gascontrole

Bericht door Random Hero »

Toontje schreef:
M-Strom schreef:. . . als je de gashandel verdraait t.o.v. het stuur dan hoef je met je hand minder te kantelen. . . . .
en is je pols dus in lijn met je hand :idea:

dat bedoelde ik te zeggen :oops:
Ik kan het nog steeds niet volgen. Mijn gashandel is rond; verzetten maakt dus geen enkel verschil, toch :?
Je kunt toch gewoon je hand verzetten :idea:
Afbeelding
M-Strom

Re: Gascontrole

Bericht door M-Strom »

Ja.... je kan ook je hand verzetten, maar op dat moment zal je gas iets terug draaien en stoot je motor dus......

Ik heb het uit ervaring ondervonden, ik heb mijn stuur meer naar mij toe gesteld, en ik had de gashandel niet gewijzigd; met als gevolg dat ik na een rit pijn kreeg in mijn rechterpols. Toen ik er over nadacht, en ik weer op de motor zat merkte ik dat ik mijn gas meer moest opendraaien, voor mijn gevoel. Maar dit komt dus omdat je hand meer op het deel ligt waar je nog geen gas geeft.

Dus zodra je gas gaat geven moet je de handel dieper opendraaien en zak je lager met je pols .
logisch hè
en als jullie het nu nog niet snappen, dan zal ik het je laten zien tijdens één van de komende ritten
Toontje

Re: Gascontrole

Bericht door Toontje »

M-Strom schreef:<knip><kleurtjes weg>

en als jullie het nu nog niet snappen, dan zal ik het je laten zien tijdens één van de komende ritten
Ik ben zeer benieuwd, want ik zie het nog steeds niet.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ik snap het ook niet helemaal. Volgens mij is een hand op een gashendel net een computermuis. Je kunt hem verplaatsen zonder de positie ervan te veranderen.

Als je last hebt van je pols dan hou je je hand toch anders. De kunst is volgens mij de gashandel dan niet te roteren als je je hand verandert van positie. Of zou daar het beroemde konstant Fahrruckeln vandaan komen? :wink:
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Een jaar geleden startte ik dit topic (wat gaat de tijd toch snel). En om weer terug te komen op het verwijderen van de secudaire kleppen bij een DL1000 een nieuwe bijdrag van mij.

Afgelopen week heb ik ze er dus ook bij mij uitgehaald!

Tjonge, wat komt mijn motor nu opeens los! Optrekken vanuit lage toeren gaat echt met dubbel vermogen zo lijkt het. Ook is het ruwe gebied tussen 2500 en 4000 rpm nu een stuk soepeler geworden. Maar 3000 rpm in de 6 wil nog steeds niet lekker. Met wind mee vanmiddag wel, maar tegen de wind in begint mijn ketting te slaan en het blok te bonken en zette ik hem maar in de 5de. Topsnelheid heb ik nog niet kunnen controleren, maar dat komt binnenkort wel een keer in Duitsland.

Mijn motor reageert nu wel wat gevoeliger op het gas. Met name in de eerste versnelling is nu een zwiep aan de gashandle voldoede om een wheelie te maken. Maar in de 2de en 3de versnelling is de extra gevoeligheid juist een voordeel. De motor reageert nu heel direct en soepel en wil gewoon naar voren zonder dat ie gehinderd wordt door een poging hem af te knijpen.

Over het verbruik kan ik nog niets zeggen. Maar ik verwacht een afname. Omdat mijn Strom door de extra lucht die ie nu krijgt niet slechter is gaan lopen (doordat het dan een te arm mengsel zou worden), is de verbranding nu dus kennelijk vollediger. De extra zuurstof wordt gebruikt. En dat is extra vermogen en dus een lager verbruik. Over een paar tanks zal ik mijn excel verbruiksgrafiek in deze thread posten om te laten zien wat de invloed van het verwijderen van de secundaire kleppen op mijn verbruik is.

En nu 3 dagen rijden. Mijn pasen kan al niet meer stuk!
Corre

Bericht door Corre »

hallo
ook ik heb gisteren mijn secudaire gaskleppen verwijderd.

en wat blijkt ik moet ferdo zijn uitleg alleen maar bevestigen het is een wonder, nu gaat hij wel soepel door alle versnellingen.
ik heb al eens door getrokken tot (op kmteller) 210 en hij trek dan nog steeds aan mijn armen.

ik heb ook een k&n luchtfilter gestoken 66,en nog wat euro's dus dubbel zo veel als een gewone, maar deze gaat wel 150000 km mee.

hier gaan die secudaire gaskleppen er nooit meer in.

http://users.skynet.be/vlaanderen/frank/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kermit

Bericht door Kermit »

ferdo schreef:Een jaar geleden startte ik dit topic (wat gaat de tijd toch snel). En om weer terug te komen op het verwijderen van de secudaire kleppen bij een DL1000 een nieuwe bijdrag van mij.

Afgelopen week heb ik ze er dus ook bij mij uitgehaald!

Tjonge, wat komt mijn motor nu opeens los! Optrekken vanuit lage toeren gaat echt met dubbel vermogen zo lijkt het. Ook is het ruwe gebied tussen 2500 en 4000 rpm nu een stuk soepeler geworden. Maar 3000 rpm in de 6 wil nog steeds niet lekker. Met wind mee vanmiddag wel, maar tegen de wind in begint mijn ketting te slaan en het blok te bonken en zette ik hem maar in de 5de. Topsnelheid heb ik nog niet kunnen controleren, maar dat komt binnenkort wel een keer in Duitsland.

Mijn motor reageert nu wel wat gevoeliger op het gas. Met name in de eerste versnelling is nu een zwiep aan de gashandle voldoede om een wheelie te maken. Maar in de 2de en 3de versnelling is de extra gevoeligheid juist een voordeel. De motor reageert nu heel direct en soepel en wil gewoon naar voren zonder dat ie gehinderd wordt door een poging hem af te knijpen.

Over het verbruik kan ik nog niets zeggen. Maar ik verwacht een afname. Omdat mijn Strom door de extra lucht die ie nu krijgt niet slechter is gaan lopen (doordat het dan een te arm mengsel zou worden), is de verbranding nu dus kennelijk vollediger. De extra zuurstof wordt gebruikt. En dat is extra vermogen en dus een lager verbruik. Over een paar tanks zal ik mijn excel verbruiksgrafiek in deze thread posten om te laten zien wat de invloed van het verwijderen van de secundaire kleppen op mijn verbruik is.

En nu 3 dagen rijden. Mijn pasen kan al niet meer stuk!
mijn k5 is net op de bank geweest. wat blijkt: boven 185 kms/uur(banksnelheid) valt er 1 cilinder uit. er is dus een echte snelheidsbegrenzer aanwezig. het lijkt me dan ook sterk dat je fiets ineens harder kan. of je moet een truuk kennen om de begrenzer te bedriegen. ik houd me aanbevolen.

maar ik wacht nog steeds op je verbruik ferdo. die tanks heb je nou toch wel leeg gereden intussen?
:mrgreen:
Ferdo

Bericht door Ferdo »

kermit schreef:
ferdo schreef:Een jaar geleden startte ik dit topic (wat gaat de tijd toch snel). En om weer terug te komen op het verwijderen van de secudaire kleppen bij een DL1000 een nieuwe bijdrag van mij.

Afgelopen week heb ik ze er dus ook bij mij uitgehaald!

Tjonge, wat komt mijn motor nu opeens los! Optrekken vanuit lage toeren gaat echt met dubbel vermogen zo lijkt het. Ook is het ruwe gebied tussen 2500 en 4000 rpm nu een stuk soepeler geworden. Maar 3000 rpm in de 6 wil nog steeds niet lekker. Met wind mee vanmiddag wel, maar tegen de wind in begint mijn ketting te slaan en het blok te bonken en zette ik hem maar in de 5de. Topsnelheid heb ik nog niet kunnen controleren, maar dat komt binnenkort wel een keer in Duitsland.

Mijn motor reageert nu wel wat gevoeliger op het gas. Met name in de eerste versnelling is nu een zwiep aan de gashandle voldoede om een wheelie te maken. Maar in de 2de en 3de versnelling is de extra gevoeligheid juist een voordeel. De motor reageert nu heel direct en soepel en wil gewoon naar voren zonder dat ie gehinderd wordt door een poging hem af te knijpen.

Over het verbruik kan ik nog niets zeggen. Maar ik verwacht een afname. Omdat mijn Strom door de extra lucht die ie nu krijgt niet slechter is gaan lopen (doordat het dan een te arm mengsel zou worden), is de verbranding nu dus kennelijk vollediger. De extra zuurstof wordt gebruikt. En dat is extra vermogen en dus een lager verbruik. Over een paar tanks zal ik mijn excel verbruiksgrafiek in deze thread posten om te laten zien wat de invloed van het verwijderen van de secundaire kleppen op mijn verbruik is.

En nu 3 dagen rijden. Mijn pasen kan al niet meer stuk!
mijn k5 is net op de bank geweest. wat blijkt: boven 185 kms/uur(banksnelheid) valt er 1 cilinder uit. er is dus een echte snelheidsbegrenzer aanwezig. het lijkt me dan ook sterk dat je fiets ineens harder kan. of je moet een truuk kennen om de begrenzer te bedriegen. ik houd me aanbevolen.

maar ik wacht nog steeds op je verbruik ferdo. die tanks heb je nou toch wel leeg gereden intussen?
:mrgreen:
Zo! Vanaf 185 km/uur valt er bij jouw een cylinder uit? En je denkt dat dat het werk is van een snelheidsbegrenzer en dus opzet van Suzuki?

Zijn die 185 echte of teller waarden? Want 185 op de teller is maar 160 op de gps. Nu ben ik vanmiddag nog op en neer naar Lelystad geweest en op de A6/A7 toch echt nog een klein stukje boven de 200 (teller) geweest. Dat was dan 180 op de gps.

Maar het lijkt me toch heel sterk wat je beweert. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat de begrenzer op de DL1000 één cylinder uitschakelt. Lijkt me trouwens een behoorlijk veiligheidsprobleem als dat structureel wordt gedaan...

Maare, mijns inziens doet de begrenzing niets anders dan spelen met secundaire gaskleppen. Tussen de 3000 en 4000 rpm en in de 5de en 6de boven de 200 worden de secundaire kleppen dichtgedraaid. Dat zorgt voor minder zuurstof, dus minder vermogen.

De begrenzer wordt dus bedrogen door de secudaire kleppen eruit te halen. Dan kan er ook niets meer worden afgeknepen. Werkt te gek.

Alhoewel ik moet zeggen dat als ik redelijk hard versnel vanaf 2500-3000 rpm het gebied tussen 3000 en 4000 rpm toch wel wat te mager is. In dat gebied heb ik de motor mbv mijn PCIIIusb wat rijker gezet en de accelerator pump nu aangezet (80%-15%-40). Dan loopt ie een nog een stuk krachtiger en soepeler omhoog in de toeren.

Ik jakker op mijn DL1000 nu behoorlijk over de weg. Met die rijstijl zou ik vorig jaar iets van 1:12 hebben verbruikt. Maar nu, sinds die kleppen eruit zijn, ben ik nog niet onder de 1:16 geweest!

Hier is de grafiek. Bij 18345 km heb ik de secundaire kleppen verwijderd. Enne, ja er zijn al weer behoorlijk wat tanks doorheen gejaagd. Op de dag dat jullie in Friesland reden, ben ik op en neer naar Hameln geweest. Heerlijk goedkoop getankt daar. Bij één pomp vroegen ze maar 1.28 euro voor een liter RON91. Zulke prijzen heb ik lang nergens meer gezien.
De pieken in de grafiek van 1:18 komen van het soort 100 km/uur wegen die je overal in Duitsland hebt liggen, vaak verlaten en helemaal alleen voor jouw.

Afbeelding
Kermit

Bericht door Kermit »

die 185 zijn bank kilometers, dus exacte kilometers. het uitvallen van 1 cilinder is de interpretatie van tovami testcentre in Goes. in de praktijk lijkt me dit wel te kloppen. de dl 650 van petra heeft nl haast dezelfde topsnelheid ald mijn dl 1000, alleen bereikt ze die snelheid wat later. :mrgreen:
verder bedankt voor je reactie. verwijderen van de sec kleppen lijkt me een aantrekkelijke optie.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Het zou natuurlijk kunnen dat je secundaire kleppen niet goed gelijk staan afgesteld (zoals bij mij ook het geval was). Als de kleppen dan bij 185 sluiten, kan het zijn dat één cylinder meer afgesloten wordt dan de ander en daardoor zou kunnen uitvallen? Nu ja, ik post je verhaal straks nog even op het duitse forum. Ben benieuwd wat ze er daar over zeggen.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ben vanavond 195 op de GPS, 225 op de teller gereden, in Duitsland natuurlijk ;-). Toen kon mijn gas niet verder open. Maar voor die 10 kilometer harder hoef je de secundaire kleppen er niet uit te halen. De winst zit onderin, tussen 2500 en 4000 rpm.
KL FEE

Bericht door KL FEE »

Ik heb al heel wat sportmotoren bij Ruud Frederiks op de testbank gehad en ben vol lof over hem en z'n bedrijf in Goes. Het is echter onzin dat bij 185 km/h er (opzettelijk door de begrenzer) een cylinder uitgeschakeld zou worden. Lekker veilig stampen op de snelweg!

De CDU bouwt in de 5e versnelling vanaf 7200 tpm het vermogen vloeiend af. In de 6e gebeurt dit vanaf 6400 tpm. Hierdoor gaat de V-strom 1000 niet harder dan ongeveer 200 kmh. Ongeveer omdat het vermogen afgebouwd wordt en er geen sprake is van een snelheidbegrenzer d.m.v. een meting, het is dus mede afhankelijk van de wind, je postuur en kleding. De 4e versnelling is onbegrensd, maar hierin zal je de 200 kmh ook niet halen: je loopt in de toerenbegrenzer.

In de mijne (K5) heb ik een K&N filter en een zelfgemaakte G-pack (of TRE of soortgelijke dingen) die ik aan en uit kan zetten (twee originele stekkertjes, twee transistortjes, twee weerstandjes en een schakelaartje: € 15,-). Het resultaat is prima. Top is ca. 235 kmh op de teller (die bij dergelijke snelheden meer overdrijft dan hij normaal al doet), de GPS geeft daarbij een eerlijke 213 km/h aan. Wat in tegenstelling tot de topsnelheid wel belangrijk is, is dat in de 1e, 2e en 3e versnelling de motor veel beter reageert en goed oppakt. Op zich heb ik er dus geen behoefte aan om de secundaire gaskleppen te verwijderen maar als de motor hierdoor nog beter gaat lopen.......

Wat zijn de ervaringen met het bokkerige gedrag bij de heel lage toerentallen (1e versnelling in woonwijken etc.)?
Wat zijn de ervaringen met het verbruik?
Fred

Bericht door Fred »

Tja, na 3 pagina's discussie over het wel dan niet verwijderen ben ik er nog niet uit wijs geraakt wat het beste is.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Gewoon proberen. Bevalt het niet, kun je ze toch zo terugzetten...
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Oh ja, had je deze thread ook al gelezen?
http://11109.rapidforum.com/topic=120276851845

Ons forum lid Corre meldt daar ook een verbetering en verwijst zelfs naar foto's van deze modificatie.
Korsan

Bericht door Korsan »

Kan iemand een totale leek als ik duidelijk maken hoe ik het kan doen? het liefst met foto's en al bij elke stap die je moet verrichten?
Ik lees ook dat je snel wheelies kunt maken. Daar heb ik geen ervaring mee en wil ik ook niet meemaken. Wel vraag ik me af hoe het voelt, maar ja geen lef he!

Alvast bedankt.
Korsan

Bericht door Korsan »

Laat maar. Op de site van Corre alles gezien. De tank moet er dus eerst af en dat staat volgens mij gewoon in het boekje. Ga het dit weekend proberen.
Korsan

Bericht door Korsan »

Vanochtend heb ik de kleppen ook verwijderd. Het duurde alles bij elkaar een half uur. Viel me allemaal mee, aangezien het boekje een goede beschrijving geeft van het e.e.a. Verder op de site van Corre de foto's bekeken. Ik heb een Dl 1000 uit 2002.

Hier de ervaringen na een testrit:
- acceleratie gaat m.i. sneller. loop sneller in de toeren.
- lage toeren makkelijk oppakken. Ik kon in zijn 3 rustig op 2500 toeren rijden met heel licht bokken. Eerst had ik hier meer problemen mee. File rijden zal ik maandag eens beter proberen.
- verbruik weet ik nog niet, maar kijken hoeveel ik op een volle tank rij.
- in OD bij 120 - 140 relaxter.


Zijn er nog mensen die niet tevreden waren en ze weer hebben teruggeplaatst? Wat waren de redenen. Ik kon geen echte voordelen ontdekken bij hogere toeren, maar voor mijn gevoel ging het allemaal soepeler. Wat is nu echt de funcite van de kleppen?
hayasjeelski

Bericht door hayasjeelski »

ferdo schreef:Ben vanavond 195 op de GPS, 225 op de teller gereden, in Duitsland natuurlijk ;-). Toen kon mijn gas niet verder open. Maar voor die 10 kilometer harder hoef je de secundaire kleppen er niet uit te halen. De winst zit onderin, tussen 2500 en 4000 rpm.

2 weken geleden stuk van baden-baden naar maastricht flinke stukken met gaskraan helemaal open gereden, 230 op de teller en 203 op de GPS, oke is niet zo schrikbarend als 302 op de GPS met de busa maar vooralsnog voor mij geen reden om aan carburatie iets te doen....... gister ATRE gemonteerd om eerste 3 versnellingen wat "losser" te maken, voor mij genoeg...... als je hard wil rijden koop je wat anders als een DL1000, toch??
Korsan

Bericht door Korsan »

Ik heb gisteren de kleppen er weer ingezet. Het verbruik op een volle tank viel tegen. Normaal >300. Nu net 300. Ik heb geen andere rijstijl tijdens de "testperiode" gehad en ook geen andere route. In het begin merkte ik geen/nauwelijks verschil in verbruik. Eerst dacht ik dat het aan het weer zou liggen, maar volgens mij neemt het verbruik bij warm weer af. Nu ze er weer inzitten merk ik eigenlijk geen verschil.

PS, wat is het toch lekker rijden met dit weer. Ik ga nu met nog meer plezier naar mijn werk, heerlijk!
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Ok ik ga die kleppen er ook uit trekken, wat moet ik eerst weghalen om die tank te kunnen verwijderen? Ik ben dat gebok zat. Hoe kunnen ze dit motorrijders aandoen......
Jeff

sucudaire-lucht-inlaat-kleppen.

Bericht door Jeff »

Een berichtje voor alle V-strom rijders die heeeeeeeeeeeeeeeeel hard willen rijden !!!
Ik ben gister 11-8-2006 bij Ruud Frederiks geweest en heb mijn DL-1000 laten re-mappen.
Gebruik een K&N filter en een Dynojet (powercommander-usb) en heb de secundaire luchtinlaatkleppen verwijderd.
Nu weet ik niet hoe ik op dit forum een plaatje moet toveren anders kan ik het laten zien, voor en na het verwijderen van de kleppen.
Maar om kort te zijn heb ik de vijfde en zesde versnelling er bij gekregen, die deden nl. voor het verwijderen van de kleppen niets op hoge snelheid.
Nu werken deze twee wel mee en komt de snelheid bij ongeveer 9000 toeren rond de 275 km/uur (zijn er nog mensen die peultjes lusten ??)
Als mij iemand duidelijk kan maken hoe ik op dit forum plaatjes kan toveren laat ik het graag zien.
Ga anders met je DL naar Ruud en hij zal het eerste (vanaf gister) zeggen haal er die kleppen maar uit.
Mijn mening is dat de motor een geheel andere machine is geworden waar je fijner en gemakkelijker mee kunt rijden.
Ik ben bijna 60 jaar en ga dus geen 275 km/uur rijden maar de motor kan het wel, echt geweldig hoe dat loopt en wat een vermogen komt er los bij het optrekken, niet normaal.

Met een beetje Mod hulp.....hier de grafieken:
Bij de grafiek Goes.1 is de blauwe alleen met PowerCommander, rood is met PC en verwijderde kleppen.
Bij grafiek Goes.2 is de rode alleen met PowerCommander, blauw is met PC en verwijderde kleppen.

Afbeelding
Goes.1

Afbeelding
Goes.2
/mod hulp........
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Woooooow dassss hard...... :!:

Voor een plaatje op het forum zie de tips en trucs....en als het dan nog niet lukt doe maar een Pb-tje....
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Kheb die kleppen weer teruggezet, reduceert het aan uit effect en vandaag heb ik de DL ook wat rijker laten zetten met de Yoshimura box en het bokken is verdwenen.
Korsan

Bericht door Korsan »

Waar heb je dat laten doen?
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Bij NIWA Suzuki Dealer Zwaagdijk.
Jeff

Volgende aanpassing

Bericht door Jeff »

Gezien ik mijn secudaire kleppen ook heb verwijderd en daarna mijn motor heb laten remappen (in Soest) is de motor dusdanig krachtiger geworden dat ik mijn voortandwiel (is goedkoper als achter) één tandje kleiner heb laten monteren.
Even voor de niet kenner een tandje voor is achter ongeveer 3 tandjes, dit is een vuistregel dus niet precies, dit voor degene die weer de slimmerik uit willen hangen. en correcties aan moet geven :P
Ik moet zeggen, nu de versnellingen niet zo lang meer zijn de motor in zijn tweede en derde versnelling gemakkelijker te hanteren is.
Dus laag in zijn toeren toch mooi door blijven bolle, is een heel stuk prettiger.
Wat de trekkacht betreft met dat kleiner tandwiel is veel beter geworden, de motor was al sterk en snel onderin maar nu is het nog krachtiger.
Beslist een aanrader, er zullen wel mensen zijn die zeggen "ja maar je verliest nu snelheid" dat klopt maar kijk nog eens naar die grafieken !!!!
In de vijfde versnelling 275 Km/uur (lijkt me trouwens niet mogelijk op zo'n machine) dus snelheid genoeg over.
mikethebike

secundaire kleppen

Bericht door mikethebike »

Na alle positieve berichten gelezen te hebben, had ik besloten om de secundaire gaskleppen te verwijderen. En inderdaad de motor trekt veel beter vanuit de lage toeren, maar na een tijdje toeren ging het rode lichtje "FI" branden.

Ik ben gestopt en terug gestart, maar het bleef terugkomen. Mijn dealer heeft het probleem onderzocht, maar kan het niet oplossen. Het zou te maken hebben met de sensoren die de secundaire gaskleppen aansturen.
Hij adviseert om de kleppen terug te plaatsen, maar gezien de verbeterde trekkracht, ben ik niet onmiddellijk van plan om dit te doen.

Zijn er nog die dit probleem hebben?
Plaats reactie