Stationair toerental

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WisselStrom
DL650 berijder
Berichten: 47
Lid geworden op: di 21-08-2007, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 - 2005
Woonplaats: Hoofddorp

Stationair toerental

Bericht door WisselStrom »

Afgelopen zaterdag heb ik mijn DL650 uit zijn winterslaap gehaald. Na wat controles de motor gestart, en hij startte natuurlijk direct :D . Alleen het stationair toerental was ineens rond de 2200 toeren, en naar een paar seconden ging dit zelfs naar de 4100 toeren :shock: . Het is natuurlijk wel handig dat de motor lekker snel op temperatuur is, maar voor een stoplicht staan te wachten met zoveel toeren maakt niet een heel professionele indruk :oops: .

Later op de middag toen het blok was afgekoeld nog een keer gestart, precies hetzelfde verhaal. Eerst rond de 2200 toeren stationair, na een paar tellen naar de 4100. Ik zal vanavond eens kijken of ik met de daarvoor bestemde Throttle Stop Screw de Engine Idle Speed weer terug kan brengen naar de 1200 toeren waar hij altijd op stond afgestemd. Maar heeft iemand een idee hoe dit kan ontstaan? En lijkt de oplossing van het aanpassen via die schroef voldoende, of zou je de gaskabel opnieuw moeten afstellen?
People are more violently opposed to fur than leather because it's safer to harass rich women than motorcycle gangs
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Stationair toerental

Bericht door Iron Horse »

Is inderdaad een vreemd geval. Het feit dat je toerental verandert duidt mogelijk op een mengselaanpassing zoals dat ook met een (ouderwetse) shoke gebeurt. (minder lucht) Het betreft hier echter een injectiemotor met motormanagment via de ECU. Ik zou het zo 1,2,3, niet weten, maar het lijkt me niet aan je gaskabels te liggen, die gaan niet vanzelf je toerental regelen. Er zitten nogal wat sensoren in een moderne motor en dus ook de V-Strom, dus mogelijk gaat daar ergens iets fout. Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak blijkt te zijn. Laat het ons nog even weten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
WisselStrom
DL650 berijder
Berichten: 47
Lid geworden op: di 21-08-2007, 12:10
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 - 2005
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Stationair toerental

Bericht door WisselStrom »

Het probleem lijkt opgelost door met de stelschroef aan de linkerzijde van het frame het toerental terug te draaien naar zo'n 1200 toeren. Het viel me wel op hoe licht deze schroef te verdraaien is. Verder kan ik nergens iets ontdekken. De gaskabel nagelopen, niet te veel speling. Kortom, geen idee maar we rijden weer. Binnenkort moet ik voor een beurt langs de dealer, ik zal het ook nog eens met de monteur bespreken en meld dan eventuele nieuwe informatie hier terug.
People are more violently opposed to fur than leather because it's safer to harass rich women than motorcycle gangs
Plaats reactie