Lastig probleem

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 159
Lid geworden op: za 26 apr 2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Locatie: Oosterhout NB

Lastig probleem

Bericht door Martien_1000 » zo 22 feb 2009, 11:33

Bij het schoonmaken van m'n motor kwam ik er achter dat de voorste uitlaatbocht een behoorlijke dreun had gehad van een steen o.i.d.

Afbeelding

Afbeelding

De bocht zat zeker voor de helft dicht, dus een nieuwe besteld.
De 2 inbusbouten in de cilinderkop zaten muurvast. Een kreeg ik er na veel aandrang van de luchtsleutel uit, de andere brak natuurlijk af. Zul je altijd zien.

Afbeelding

Pogingen om dit uit de hand uit te boren liepen op niets uit. Keihard roestvrijstaal in relatief zacht aluminium zorgt voor ongecontroleerd boren.
Daarom heb ik een boormal gemaakt, zodat de boor niet weg kon lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf dit punt ging het eigenlijk van een leien dakje. Behalve dan dat roestvrijstaal niet gemakkelijk boort. De truc is om met een heel laag toerental te boren, dat geeft het beste resultaat. Hierna kon ik draad tappen en de nieuwe bocht monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor loopt op toeren veel beter, dus de deuk zorgde waarschijnlijk voor veel tegendruk.
Al met al toch een leuke klus. Kost alleen veel tijd. Een paar dagen om een oplossing te verzinnen, een dag voorbereiding en een dag boren, tappen en monteren. Het blijkt toch weer wel dat problemen die in eerste instantie erg lastig lijken, uiteindelijk toch vrij "simpel" opgelost kunnen worden.

Gebruikersavatar
TooTall
DL650 berijder
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 15:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Hasselt

Re: Lastig probleem

Bericht door TooTall » zo 22 feb 2009, 13:05

:shock:

Héél handig opgelost, had ik maar uw kennis! :worship:
Suzuki DL650 ABS K8 - VERKOCHT
Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: Lastig probleem

Bericht door Peterzeeland » zo 22 feb 2009, 13:14

Goed man! was ik nooit op gekomen, laat staan dat ik een luchtsleutel heb....

heb het ook vaker meegemaakt ja. vooral die van de uitlaten in de kop zijn rampzalig, die gaan voor eeuwig vastzitten door de hitte.
deze ga ik wel onthouden voor de toekomst :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
Dgr
DL650 berijder
Berichten: 738
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 00:47
Mijn motor is een: DL650 K7
Locatie: Breda

Re: Lastig probleem

Bericht door Dgr » zo 22 feb 2009, 18:11

Wow, complimenten voor de manier waarop je dat hebt opgelost, ik had behoorlijk met m'n handen in het haar gezeten :o

Zit er nu wel serieus over te denken om zelf ook tapeinden te installeren, onder het motto "voorkomen is beter dan genezen"

Van welk bouwjaar is de betreffende DL?

Gebruikersavatar
Ed Jonkmans
DL1000 berijder
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 23:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Locatie: 3590 Diepenbeek, België

Re: Lastig probleem

Bericht door Ed Jonkmans » zo 22 feb 2009, 19:00

Heb ik ooit een lastig probleem dan weet ik je te vinden.
Al op voorhand bedankt
Grtz
Ed
"motorrijden": nergens heen moeten en alle tijd van de wereld hebben om er te geraken.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8412
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse » zo 22 feb 2009, 20:29

Je kunt voor boren in RVS behalve het lagere toerental voor een beter resultaat ook beter gebruik maken van boren met kobalt toevoeging. Die zijn er speciaal voor het boren in RVS.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 159
Lid geworden op: za 26 apr 2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Locatie: Oosterhout NB

Re: Lastig probleem

Bericht door Martien_1000 » ma 23 feb 2009, 08:26

Ja dat weet ik. Deze boren kosten zo'n 35 tot 40 euro en zijn niet op de hoek van de straat te krijgen.
Als het nodig was geweest had ik zo'n boor wel aangeschaft natuurlijk.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8412
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse » ma 23 feb 2009, 10:44

Dan weet ik niet waar jij ze zou willen halen, maar als voorbeeldje een 8 mm boor van dat type nog geen 6 Euro op de eerste de beste willekeurige website. Ik heb ze bij de plaatselijke bouwmarkt gehaald en geloof (maar weet het niet zeker) dat je ze ook gewoon bij de Gamma kunt halen. Zullen ze misschien iets duurder zijn, maar geen 35 á 40 Euro. een setje misschien, maar niet die ene boor die je net nodig hebt.

http://www.bouwtotaalmarkt.nl/p_4767/bo ... ocent.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel mooie reportage en oplossing trouwens.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 159
Lid geworden op: za 26 apr 2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Locatie: Oosterhout NB

Re: Lastig probleem

Bericht door Martien_1000 » ma 23 feb 2009, 11:11

Is inderdaad niet duur.
In de bouwmarkt waren ze in ieder geval niet verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8412
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse » ma 23 feb 2009, 11:32

Misschien bij Van Cranenbroek in Dongen? Die heeft sowieso een hoop leuk en goedkoop gereedschap waar je elders voor hetzelfde een stuk meer betaalt.

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Lastig probleem

Bericht door Chopperbiker » ma 23 feb 2009, 14:45

Toppie, strakke aktie :worship:

Iedere hobbyist weet het: altijd een likkie vet op het schroefdraad en aandraaien met een momentsleutel.
Tis alleen nog niet bij Suzuki doorgedrongen...
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: Lastig probleem

Bericht door Peterzeeland » ma 23 feb 2009, 15:33

Kopervet zag ik al op de foto, voor warme omgeving. remmen enzo.
tot mijn plezier zag ik dat een monteur bij motoport goes ook doen bij mijn KLV!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 943
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Re: Lastig probleem

Bericht door Remko » ma 23 feb 2009, 16:43

Peterzeeland schreef:Kopervet zag ik al op de foto, voor warme omgeving. remmen enzo.
tot mijn plezier zag ik dat een monteur bij motoport goes ook doen bij mijn KLV!


Koper, staal, en aluminium is een verre van ideale combinatie. Galvano wist daar zelfs al het nodige van!!!



Molycote gebruiken dus!!!!



:D :D :D
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8412
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse » ma 23 feb 2009, 18:45

Molycote kan alleen lang zo'n hoge temperatuur niet aan als kopervet. Kopervet is bestand tot 1350 graden, dus wordt iets (erg) heet kun je beter kopervet toepassen. BTW ik was net nog bij Praxis en daar hingen ook gewoon boortjes speciaal voor RVS. De 8 mm uit m'n vorige vergelijk kost daar 6,49, dus daar is nog wel overheen te komen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Big V

Re: Lastig probleem

Bericht door Big V » ma 23 feb 2009, 22:03

Martien, een knap stukje vakwerk :!: Fijn dat je het met foto's illustreerd. Maar dit probleem is natuurlijk niet vreemd, gezien de plaats van de tapeind, twee materiaalsoorten, en de draadeind wordt pas een keer gedemonteerd als de moer vast zit!! En om nou elk jaar, of om het jaar de draadeind preventief te demonteren, in te vetten en weer te monteren, doe je niet zo gauw, of je moet net zoveel pech als jij hebben gehad :( Ik heb dit probleem een keer gehad met een waterpomp, van een andere type fiets, ik was niet blij :x En zoals jij al omschreef, denk eerst goed na hoe je het probleem gaat oplossen, neem daar rustig de tijd voor, koel eerst maar eens lekker af. Want als je gaat sleutelen met de P erin, werkt zeker niet in je voordeel, vraag me niet hoe ik dat weet :wink:

Grtz. Eric

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: Lastig probleem

Bericht door Peterzeeland » ma 23 feb 2009, 22:35

@Big V: zeker Zen en etc.. gelezen? het is zo ontzettend waar, in die laatste minuut dat je ging balen & sleutelen, ging het fout.

Big V

Re: Lastig probleem

Bericht door Big V » za 28 feb 2009, 18:44

aangezien ik net lid ben van het forum, en het komt dan wel als mosterd na de maaltijd maar, nog ff wat andere tips bij afgebroken tapeinden. Ten eerste, inspuiten met WD40 (soort kruipolie) en goed en lang in laten werken.
Als de tapeind er nog voldoende uitsteekt kan je een tapeind extractor gebruiken zie:
Afbeelding

Mocht de tapeind bijvoorbeeld bij het blok afgebroken zijn, dan kan je gebruik maken van een schroef uitdraaiset, zie
Afbeelding,

of een boutverwijderaarset zie
Afbeelding

Meer van dit alles is te vinden bij bijvoorbeeld http://www.midlock.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk onder tabblad : catalogus Midlock
en dan : schroef- en boutverwijderaars
en schroefdraad reparatie sets

Suc6
Eric

Plaats reactie