ploffen/knallen (niet het bekende probleem)

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Richard

ploffen/knallen (niet het bekende probleem)

Bericht door Richard »

Nee, het is niet weer een topic over de gevreesde 3000 toeren plof bij de 1000.

Sinds enige tijd heb ik bij het dichtdraaien van het gas last van knallen/ploffen. Al rijdende is het wat lastig zoeken, maar het lijkt me te komen uit het uitlaatgedeelte van de motor (een 1000). Het varieert van zachtjes ploffen tot en met een flinke knal (alsof er een rotje onder de motor afgaat). Het gebeurt ook niet elke keer wanneer het gas dichtgedraaid wordt. Het maakt ook niet veel uit of de handel lichtjes dichtgedraaid wordt of meteen helemaal tegen de stuit. Het ploffen/knallen doet zich overigens alleen maar voor als het toerental terugloopt tot onder 3500-4000 toeren. Verder is er geen specifieke situatie wanneer het gebeurt.


Ik heb ondertussen al het hele inlaat- en uitlaatsysteem bekeken en alles lijkt me lucht- en gasdicht te zijn. De motor loopt verder netjes stationair, staat helemaal synchroon en reageert goed op het gas. Het lijkt wel alsof de typische v-twin roffel bij het remmen op de motor een stuk minder is. Kleppen zijn een kleine 6000 kilometer geleden gecontroleerd en die stonden nog goed. Bougies zijn recent vervangen door iridium bougies en het enige effect daarvan was dat de motor iets soepeler loopt.

Wie o wie heeft een idee waar ik verder nog naar zou kunnen kijken?
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Ik weet van de SV1000 dat dit te maken kan hebben met het PAIR systeem. Dit systeem laat lucht toe na de uitlaatkleppen om eventuele onverbrande brandstof alsnog te laten verbranden. Als je deze af laat koppelen is het geknal weg.

Kijk een sop svcontact.com. Staat een hoop over dit blok over vermeld
Blueberry

Bericht door Blueberry »

zadel er af, WD40 op alle verbindingen doen en weer goed aandrukken.

lijkt op vocht (kan makkelijk met de huidige mist)

sukses !
Richard

Bericht door Richard »

Flipsen schreef:Ik weet van de SV1000 dat dit te maken kan hebben met het PAIR systeem. Dit systeem laat lucht toe na de uitlaatkleppen om eventuele onverbrande brandstof alsnog te laten verbranden. Als je deze af laat koppelen is het geknal weg.

Kijk een sop svcontact.com. Staat een hoop over dit blok over vermeld
goeie tip van je. ik heb ook het amerikaanse forum nog bezocht en daar werd ook veelvuldig het pair systeem gekoppeld aan "plopping and farting" zoals zij het erg toepasselijk omschreven.

morgen ga ik maar eens kijken wat ik met het pair systeem kan doen.
Dgr

Bericht door Dgr »

Dat hele PAIR systeem is toch ook af te sluiten?
Richard

Bericht door Richard »

men zegt van wel. en over het geheel genomen schijnen de reacties positief te zijn. maar ik ga eerst dat pair systeem maar eens goed controleren. en mocht het probleem zich voor blijven doen, dan maar overwegen het inderdaad weg te halen dan wel af te sluiten.
Richard

Re: ploffen/knallen (niet het bekende probleem)

Bericht door Richard »

Gisteren heb ik het euvel gevonden. Er was ruimte gekomen in een verbindingsstuk van de uitlaat van de achterste cilinder. Niet alleen lekte de uitlaat op dat punt, hij kon er natuurlijk ook nog fijn valse lucht aanzuigen met het ploffen tot gevolg.

De uitlaatdelen weer “even” in elkaar geschoven, klem er weer op en weer een v-strommer met een blij gezicht :-)}
Plaats reactie