Oliekoeler afdekken??

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hopmac
DL650 berijder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 18:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Hoornaar, ZH

Oliekoeler afdekken??

Bericht door Hopmac » di 28 okt 2008, 18:43

Ik rijd de gehele winter door. Ik maak elke dag 100 km woon/werkverkeer met mijn V-strom 650 K8. De koelvloeistof temperatuur huishouding van ons blok is perfect geregeld. Een prima werkende themostaat en een electrisch fanetje wat bij kan springen als het blokje het net ff te warm krijgt in ene file of bij lang staionair draaien. Hoe anders is het met de olie tempertuur huishouding... Een olievoorraad, een pomp en een oliekoeler...Ongeregeld te voldoen bij + 35 graden en bij b.v. - 10 graden. Daar ik eens geleerd heb dat een te hoge olie temparatuur funest is voor je blokje ( ernstige vermindering smeereigenschappen en zelfs chemisch verbranden van de olie) veronderstel ik zomaar dat mijnheer Suzuki uitgegaaan is van een koelcapaciteit van b.v + 35 graden. Ergo een enorme overcapaciteit bij de huidige temperaturen ( tegen 0 graden)en de te verwachten milde winter. Daar een te langzaam op temperatuur komen en een blijvend te lage oliebedrijfstemperatuur ook niet je dat is ( nokkenassmering en hoger brandstof verbruik)neig ik ernaar om een paardenmiddel in te zetten en vanaf nu mijn oliekoeler af te dekken. Wie heeft genoeg technisch inzicht en / of ervaring om zijn oordeel hierover aan mij te geven
1977:CB350, 1981:CX500, 1990:CB 750 Bol-D'or, 1997:GSX 600F, 1999:GSX750F 2001: TL1000S, 2003:GSX 600 F, 2005:GSX 600 F,2008 DL650 V-Strom.....

Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee » di 28 okt 2008, 19:25

geen technische kennis wat dat betreft.
wel practische, hij komt ook met min 10 snel genoeg op temperatuur.
ik zie geen reden om de oliekoeler af te dekken.

groeten
Erik

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8429
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse » di 28 okt 2008, 20:04

Lijkt mij ook niet nodig. Je gaat er namelijk nu alleen vanuit dat de olietemperatuur ongeregeld zou zijn doordat daar geen regeling opzit, dit in tegenstelling tot de vloeistofkoeling.

En daar zit hem nu net de kneep. De vloeistofkoeling is wel geregeld en die zal dus pas in actie komen wanneer het blok een bepaalde temperatuur bereikt. Tot die tijd doet de vloeistofkoeling niets en warmt het blok plus de zich daarin bevindende olie zich op. Pas als de ingestelde temperatuur van de vloeistofkoelingsthermostaat wordt overschreden zal die gaan koelen. Als je de oliekoeler dus afdekt zal de vloeistofkoeling alleen maar sneller inkomen dan noodzakelijk is.

Je moet de twee systemen dus niet afzonderlijk bezien maar als een van elkaar afhankelijk en ondersteunend geheel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Capri

Re: Oliekoeler afdekken??

Bericht door Capri » ma 23 feb 2009, 23:04

Het viel mij wel op dat er op de Suzuki Gladius, welke het zelfde blok heeft als de DL650, geen olie koeler meer zit.
Hier hebben ze een ring onder het oliefilter geplaatst waar de waterkoeling op aangesloten is.

Soesko
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Oliekoeler afdekken??

Bericht door Soesko » di 24 feb 2009, 14:34

Die ring bij de gladius is een warmtewisselaar. Het koelwater warmt in eerste instantie daar de olie op. Als de motor op temperatuur is, dan wordt de olie daar weer gekoeld door het koelwater.
De temperatuur van het koelwater zegt niets over de temperatuur van je olie. Bij mijn V strom is het koelwater redelijk snel op temperatuur. Voor de olie duurt dat gewoon een stuk langer. Je zou de oliekoeler af kunnen plakken. Ik doe dat ook wel eens bij mijn oude GSX, maar die heeft alleen maar oliekoeling. Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent. Op een bepaald ogenblik zal het toch echt wel nodig zijn om de olie te gaan koelen. Als je overweegt om je oliekoeler af te plakken dan zou ik in ieder geval ook een olietemperatuurmetertje installeren, zodat je de temperatuur kunt controleren. Je hebt temperatuurmeters die in plaats komen van de olievuldop en dus in een halve minuut te installeren zijn..

Plaats reactie