koppeling DL 1000 2002

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Dajackal

koppeling DL 1000 2002

Bericht door Dajackal »

Hallo allemaal,

ik heb sinds kort een 2de handfs v-strom en bij een toerental tussen 2500 en 300 rpm maakt hij een "raar" geluid. De verkoper zei dat het weleens een krof bij de koppeling zou kunnen zijn en dat hier in het verleden een modificatie op is geweest. Kan iemand mij vertellen of dit klopt en me eventueel uitleggen wat het nou rpecies zou kunnen zijn?

Bedankt!!
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

klopt. En als je je koppeling intrekt is het geluid minder. Komt door de veer in de korf. Die is te licht uitgevoerd. Bij al te heftige gasbeweging met een opkomende koppeling kan hij ook gaan joelen. Bij mijn vorige motor is hij bij 75.000 km vervangen.

Gerrit
MacB

Bericht door MacB »

Bij mij is ze vervangen op 73000km en is nu op 89000 opnieuw stuk.
Word nu vervangen onder garantie :wink:
Dajackal

Bericht door Dajackal »

bij mij word ie nu waarschijnlijk ook vervangen maar de km-stand is pas 26.000.

Is dit overigens schadelijk voor de hele koppeling of andere onderdelen want de dealer vertelde dat dit eigenlijk niet zo'n probleem was en dat ik gewoon door kon blijven rijden?
Flipper

Bericht door Flipper »

hey

dit topic nog eens in de belangstelling zetten.
Daar dat ik dit probleem ook heb, raar geluid en als ik de koppeling in hou dan is dit veel beter.

Zoals al gevraagd , kan dit kwaad voor de motor ?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Kan geen kwaad voor de motor maar zou de dealer
er wel eens naar laten kijken.

gr.
Richard
Flipper

Bericht door Flipper »

blackstrom schreef:Kan geen kwaad voor de motor maar zou de dealer
er wel eens naar laten kijken.

gr.
Richard
Heb dat ondertussen gedaan en kan geen kwaad.


Nu echter denk ik toch dat de koppeling zo goed als versleten is.
Het is zo, als ik de koppeling loslaat deze maar pas op het einde werkt en als ik schakel van 1 ste naar 2de versnelling, deze dan wel eens kraakt.

Flipper
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Gerrit »

Hoi Flipper,

Ik weet niet welk kilometeraantal je hebt staan. Maar een koppeling versleten..........ik heb op mijn v-stroms nog geen enkele keer de koppelingsplaten hoeven laten vervangen. Bij mijn vorige motor zat hij er al 102.000 kilometer in en nog niet versleten. Je geeft eerder aan dat als je de koppeling intrekt en het "rare" geluid minder is. Is gewoon de korf. Wordt echt problematisch op het moment dat je bij optrekken de koppeling hoort joelen. Een beetje bijgeluid kan geen kwaad.

Gerrit
de Buizerd

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door de Buizerd »

hoi dit klinkt als muziek voor me
Klopt het geratel kan geen kwaad zij de dealer tegen mij ook
maar ik geloof er niks van
dit rammelen slaat toch door je blok in of niet dan
dus dat hoken en ramelen moet ergens in opgenomen worden.

Heb zelf ook de korf laten vervangen en ja het kost een hoop muntjes
mijn motor had net 20000 km gelopen en toen moest ik het al vervangen
als de vorige eigenaar hem had vervangen onder garantie was er niks aan de hand geweest maar ja
er zijn mensen die het niet merken
erg raar want zelfs met rijden heb je het gevoel of je blok los zit
Dajackal

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Dajackal »

Hallo allemaal,

mijn probleem is inmiddels opgelost door de korf te vervangen (gelukkig garantie). Geen rare geluiden of trillende koppeling meer!

Bedankt voor jullie reacties!
mvg,

Frank
Erik B

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Erik B »

om welke delen gaat het precies op deze tekening? http://www.cmsnl.com/suzuki-dl1000-usa_ ... 99383.html" onclick="window.open(this.href);return false;
de Buizerd

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door de Buizerd »

mooie tekening

zover als ik het op de tekening kan zien is het nummer 1

de korf is het gedeelte waar ook de veren in zitten en dat is ook het probleem die veren zijn te slap
en dan krijg je er ruimte in en dan komt al dat gerammel uit je blok

mvg rick :-)}
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5098
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Stroompje »

Kijk maar eens hier.....mooi fotoserie van de vervanging :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Erik B

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Erik B »

Kijk daar kan ik wat mee :worship:
Tom

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Tom »

Beste mensen,
Ik heb ook een DL1000 van 2002, hij heeft 42000 KM gelopen, en heeft ook de de bekende ziekte van het koppelingshuis.
Dit veroorzaakt een hoop herrie en trillingen, wat ook opvalt is dat de motor vreemd reageert op terug schakelen in lage
versnellingen. Naar dat ik weet zit in het koppelingshuis ook de transmissedemping, dit zou eea kunnen verklaren.
Verbeter me graag als ik dit mis heb. Wie weet wat het kost om het koppelinghuis te laten vervangen ? Is het eventueel
zelf te doen of is hier veel speciaal gereedschap voor nodig ?
Ik hoop dat jullie mij wat info kunnen verschaffen, vriendelijke groet,
tom
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Hierboven staat een link en als je daar op klikt dan krijg je een fotoserie te zien met uitleg. Stap voor stap wordt de vervanging van het koppelingshuis uit de doeken gedaan. Een erg handige link dus. Het is zelf te doen als je wat sleutelervaring hebt. Je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig, maar dat is nog te overzien. Een grote dop om de centrale moer te verwijderen, een tang om het koppelingshuis te blokkeren als je de moer los en daarna weer vast draait en een momentsleutel. Al dit gereedschap is in de handel eenvoudig verkrijgbaar.
Ik wil in de toekomst bij mijn DL1000 het koppelingshuis ook vervangen, want ook ik heb last van de bekende trillingen. Het is nu nog te overzien, maar ik ga ervan uit dat het zeker niet minder zal worden. Ik zag dat de onderdelen in de USA echt een stuk goedkoper zijn, omgerekend tussen de 150 en 200 euro voor het koppelingshuis. De meeste bedrijven leveren echter niet in Europa, maar het kan interessant zijn als je iemand kent in de USA die de spullen voor je wil bestellen en door wil sturen. Volgens mij stuurt het volgende bedrijf de spullen wel naar Europa, http://www.alpha-sports.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik heb er verder geen ervaringen mee, dus weet niet of ze betrouwbaar zijn.
Erik B

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Erik B »

Als ik dit zo lees kunnen we wel een inkoopactie beginnen :?
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Dat is nog niet zo'n slecht idee. Ik vind het een beetje jammer dat Suzuki de 'probleemmotors' niet heeft terug geroepen voor een modificatie. Er zijn nu mensen waarbij de koppeling onder garantie is vervangen, mensen die gebruik hebben gemaakt van een coulanceregeling (maar nog steeds best een aardig bedrag moesten betalen), maar ook zijn er personen die geen gehoor vinden bij Suzuki (als ik ten minste her en der de reacties mag geloven). Het kan niet zijn dat men bij Suzuki niet op de hoogte is van het probleem. Ook op buitenlandse websites wordt vaak melding gemaakt van de koppelingsproblemen. Het was wat netter geweest om gewoon aan te geven dat de veren in het koppelingshuis te licht zijn uitgevoerd en dat daarom het koppelingshuis vervangen dient te worden. Ze leggen nu het probleem wel heel gemakkelijk bij de klant neer.
Erik B

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Erik B »

Ze moeten het idd niet van de service hebben :( . Hele slechte zaak vind ik dat.
Tom

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Tom »

Ik heb er vandaag maar eens een e-mail aan gewaagd richting NIMAG, en gemeld dat er eigenlijk een terug roep actie van toepassing zou moeten
zijn op het desbetreffende onderdeel. Het is toch gewoon een constructie fout, dit zou hersteld moeten worden. Volgens mij is Suzuki marktleider
op de motormarkt, zouden ze dat niet willen blijven ? Ik heb NIMAG mijn persoonlijk verhaal en mening laten weten, en ik ben zeer benieuwd of ik
antwoord krijg en zo ja, wat voor een antwoord.
Vrgr Tom
Erik B

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Erik B »

Al zouden ze alleen betreffend onderdeel gratis beschikbaar stellen zou ik al heel tevreden zijn.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Daar zou ik ook heel goed mee kunnen leven.
de Buizerd

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door de Buizerd »

Ik heb het koppelings huis laten vervangen en ik was rond de 800 euro kwijt
het huis kost +/_ 300 euro dacht ik en dan krijg je wat pakkingen en afdichtingen er bij
verder moet je niet vergeten dat je water pomp er ook af moet en daar zit geloof ik ook weer een speciale pakking
teminsten zoiets staat me bij ja sorry het heeft al weer een tijd geleden plaats gvonden en kon de bon niet even snel vinden

en ja dat arbeids loon hakt er erg in moet ik zeggen maar ja zelf doen en een paar dagen rommelen en al het gereedschap kopen en als je dat terug rekend denk ik breng hem weg en een dag later is die er weer gaat er iets niet goed breng je hem terug toch

mvg rick :-)}
Tom

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Tom »

Nou, inmiddels staat mijn Dl 1000 K2 bij de dealer Motoport met de klachten ;lawaai en trillingen uit het motorblok en slecht lopen.
Ik verwacht dus dat het koppelingshuis de oorzaak is. Nu kost het koppelingshuis inmiddels € 354 ex zonder pakkingen en olie e.d.
Voorlopig zit rijden er niet in, want de werkplaats zit 3 weken volgeboekt, dat heb ik weer.Ik heb mijn brommer daar niet gekocht
dus dat helpt ook al niet echt. Ik had er dus een e-mail aan gewaagd, zie bericht hierboven van mij, richting Nimag, nou wel na twee
dagen bericht terug dat ze het heel jammer voor me vonden allemaal ,maar ze waren niet van plan er iets aan te doen. Wat een service!
Dit geldt dus niet alleen voor mij maar voor alle gevallen.
Ik heb ze terug gemeld dat ik dit een rare gang van zaken vindt, gezien het aantal klachten, en dat ik vindt dat ze bij Suzuki er nog maar
eens over moeten nadenken. Als grootste motormerk in Nederland is Suzuki niet altijd even klantvriendelijk. De Dl 1000 is inmiddels mijn
vierde Suzuki, maar als het zo doorgaat is het mijn laatste, wat ik op zich jammer zou vinden. Wordt vervolgd.
Groetjes,
Tom
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Jij hebt tenminste nog bericht terug ontvangen. Ik heb vorige week naar mijn V-strom laten luisteren door een bevriend motorfietsmonteur. Dit in verband met de bekende klacht (trillingen en overmatig geluid). Conclusie: Het geluid komt uit de koppeling.
Ik heb dit eerder al eens bij Nimag gemeld en kreeg toen een beetje een zwamverhaal te horen. In eerste instantie zou het probleem veroorzaakt zijn doordat de motor eens gevallen is (ik had eerlijk gemeld dat ik de motor met schade gekocht had), waardoor de krukaslagers kapot zouden zijn. Zoals ik het op het elektrische schema zie heeft het ding een tip-over sensor waardoor hij afslaat als hij omgaat. Daarnaast loopt het blok gewoon goed. Ook zou het kunnen dat er teveel speling zat op de primaire as. Daarvan was een enkele klacht bekend.
Ik heb ze vorige week opnieuw gemailed dat het probleem gewoon afkomstig is van het koppelingshuis, zoals ze nu inmiddels toch wel moeten weten. Tot heden heb ik echter geen reactie terug ontvangen. Ik weet nu in ieder geval dat ik nergens meer op hoef te rekenen. Dat betekent voor mij wel dat ik mijn nieuwe koppeling ook niet hier in Nederland koop, maar in Amerika bestel. Daar zijn ze een stuk goedkoper en als ze hier dan toch niets voor de klant willen doen.
Hoewel ik dit een smetje op het blazoen vindt, moet ik wel zeggen dat ik eens met mijn GSXR750 bij Nimag ben geweest in verband met injectieproblemen. Ik ben toen keurig geholpen en de klachten waren daarna een heel eind verdwenen. Ik heb dus inmiddels wisselende ervaringen. Voor mij doet het trouwens niets af aan mijn voorkeur voor het merk Suzuki. Ik ben inmiddels (samen met vrouw en zoon) bezig met mijn twaalfde Suzuki en ook in de toekomst blijf ik het merk trouw. Ik heb er al heel heel veel kilometers opzitten en ben nog altijd op de plaats van bestemming kunnen komen en dat is ook wat waard. Daarnaast hou ik erg van de wat rauwe loop van Suzuki (Kawa heeft dat overigens ook).
Ik heb de klacht ook eens voorgelegd aan de bevriende monteur en die vond het logisch dat Suzuki geen terugroepactie heeft gedaan. Hij motiveerde dat door te stellen dat de klacht dan misschien wel irritant is, maar verder geen gevaar oplevert. De zaak zal, volgens hem, gewoon heel blijven en bij andere merken wordt er niet anders mee om gegaan.
Tom

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Tom »

Hoi Soesko,
Krukas lagers kapot of speling daar oplopen door een val ? Dat lijkt me inderdaad zeer onwaarschijnlijk, nog nooit van gehoord. Misschien moet je daarvoor
met 200 KM/h op het asfalt klappen, maar dan heb je heel andere zorgen. Dit lijkt me dus niet voor de handliggend. Het gekke bij mijn DL 1000 is, hoe
warmer het motorblok hoe meer trillingen en lawaai. Van welk bouwjaar is jouw DL ? Ten aanzien van Suzuki is mijn gedachte : je zou toch als Suzuki zijnde
niet moeten willen dat een deel van je klanten en dus ook weer potentiele klanten, met een niet goed funktioneerd motorblok rond rijdt ? Dat kan ik niet
goed begrijpen. Ik wacht nu maar af wat ze bij de dealer constateren, wie weet ontdekken ze toch wat anders. Wordt vervolgd.
Groetjes, Tom
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Hallo Tom,

Mijn DL1000 heeft inmiddels 24.000 km gelopen en breng ik volgende week weg voor zijn servicebeurt. Bij mij is het ook zo dat de klachten eigenlijk pas ontstaan als de motor warm wordt. In ieder geval begin je hem dan pas te horen. De trillingen zijn er altijd. Ik denk dat het te maken heeft met de olie die dunner wordt als de motor warm is.
Ik rijd er in ieder geval nog even mee door en zal op termijn er een nieuwe koppeling in zetten.
Tom

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Tom »

Nou, bij mijn Dl 1000 K2 zit er inmiddels een nieuw koppelingshuis in, kosten : € 458, hmm.... het kan nog gekker.(koppelingshuis € 297)
Het motorblok maakt geen lawaai meer, geen overdreven trillingen meer, schakelt weer soepel terug, dus het heeft goed geholpen, hij loopt weer zoals
het hoort.
Hij was 1 dag voor de hemelvaart klaar, dus ik heb hem gelijk 4 dagen kunnen testen in de Eifel en er +/- 1200 KM mee gereden, hij heeft het goed gedaan.
Bij de Nimag hadden ze gezegd, je kunt het ook laten zitten want het is niet gevaarlijk, ja misschien is dat zo, maar het reed voor geen meter meer, en
buiten dat als je de motor wilt verkopen met zoveel herrie in het blok, dat zal niet opschieten neem ik aan.
Groetjes Tom
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Hallo Tom,

Mooi dat je motor weer goed loopt. 458 euro is best veel geld, maar ik lees hier op het forum dat sommigen veel meer hebben betaald voor de reparatie. Ik ben dan ook benieuwd waar je hem hebt laten repareren.
Tom

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Tom »

Beste Soesko,
Ik heb het koppelingshuis bij Motoport Zelhem (Bij Doetinchem in de Achterhoek) laten vervangen.
De prijs viel mij achteraf gezien ook wel mee.
Mijn DL 1000 K2 is er echt wel van opgeknapt, geen lawaai en bonken meer bij lage toerentallen, en terugschakelen gaat weer soepel.
Het was echt wel nodig deze reparatie.
Vriendelijke groet, Tom
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Hallo Tom,

Bedankt voor de informatie. Nu ik lees dat je de motor bij een dealer hebt laten repareren, vind ik de prijs zeer schappelijk. Voor mij is het echter te ver weg, maar ik heb nu wel een richtprijs.

Groet,

Wilko
Hamlap

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Hamlap »

ik heb het ook .

Is dit niet een gevalletje TROS radar of Kassa moet toch een oplossing voor wezen om de kosten te verhalen bij de Nimag

vriendelijke groet
Fietsertje

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Fietsertje »

ik vrees dat mijne komende week ook voor dit probleem gaat :X het klinkt allemaal wel heel bekend, het trillen, herrie en slecht lopen en soms moeilijk optrekken (echt soms) maar zich soms ook verslikken bij plotseling veel gas.

Kan dit alles met dat huis te maken hebben en zo ja kan iemand mij dat dan eens uitleggen hoe hij slecht gaat lopen door een probleem met de koppeling?
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

De eerste problemen die je beschrijft kunnen mogelijk veroorzaakt worden door je koppeling. De motor trilt dan erg tussen ongeveer 2000 en 3000 toeren en maakt herrie. Het lijkt een beetje alsof het blok los hangt. De mijne maakt ook een tokkelend geluid als hij stationair loopt. Als de koppeling het probleem veroorzaakt dan moet hij het altijd doen. De mijne doet het altijd, behalve de eerste paar kilometer als de olie nog koud is. Daarna is het probleem dus constant aanwezig. Dat kan ook niet anders want de veren in de koppelingskorf zijn te licht uitgevoerd en dat probleem is er dus altijd.
Jij geeft aan dat je die problemen herkent, maar daarnaast stel je dat de motor soms inhoudt bij het gasgeven. Dat lijkt eerder een afstellingsprobleem en dat is dan direct het andere zwakke punt van de eerste series DL1000's, Die staan origineel te arm afgesteld waardoor de motor niet altijd goed loopt (inhouden, bokken e.d.). Dat probleem is heel simpel op te lossen door hem bij de Suzukidealer even aan de computer te laten hangen. Zij kunnen de motor in bepaalde gebieden wat rijker zetten en dan is dat grotendeels opgelost. Ik heb dat een tijd geleden gedaan en was voor 30 euro klaar.
Afgaande op wat je ebschrijft lijkt het erop dat je beide problemen aan de hand hebt. Je bent helaas echt niet de enige, want vrijwel iedereen met een DL1000 van de eerste twee bouwjaren gaat hier vroeg of laat tegenaan lopen. Mijn motor gaat aanstaande woensdag naar de motorzaak voor een nieuwe koppelingskorf. Die korf kost 354 euro, ex montage.
Michael

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Michael »

Hallo,

Het "alsof het blok los hangt" merk ik ook bij m'n dl1000 uit 2004. Ik heb h'm net 1 week en is mijn eerste V-twin. Eerst meende ik dat het erbij hoorde maar ik begin er toch anders over te denken. Het is een fijne motor maar bij optrekken een hoop herrie, bokkig gedrag en zoals vermeld bij bepaalde toerentallen een gerammel alsof e.e.a. loszit. Bokkig is wellicht normaal bij een zware twin maar goed, heb er geen ervaring mee.
Ziet ernaar uit dat ik even terug moet naar de dealer. Heb immers 6 maand garantie. Ik hoop dat ze het goed oplossen.

groeten Michael
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Hallo Michael,

Ik zou er even door je dealer naar laten kijken en als je er met hem niet uitkomt door een onafhankelijk deskundige. Ik heb zelf de ervaring dat de motor niet fijn rijdt als de koppeling het probleem veroorzaakt. In ieder geval is het ook van belang om de motor niet te laag in zijn toeren te rijden. Dat veroorzaakt ook nogal bokkig gedrag. Ik dacht overigens dat vanaf het 2004 model (model met de andere ruit) het probleem verholpen was.
Ik heb mijn motor gisteren opgehaald bij de motorzaak, nadat er een nieuwe koppelingskorf in is gezet (kosten 435 euro). Bij mij is het abnormale trillen nu verdwenen evenals het vervelende rammelende geluid. Ik voel nu slechts nog de normale tweecilinderklappen. Hoewel het probleem opgelost is kan ik nog steeds niet helemaal thuis worden op mijn V-strom. Ik vind het een beetje een 'net-niet' motor. Hij doet veel dingen net niet goed genoeg. Wat dat betreft vind ik de DL650 K9 van mijn vrouw een stuk fijner rijden.
In ieder geval succes met je motor.
Tom

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Tom »

Hoi Soesko, ik ben het helemaal met je eens. Ik had bij mijn DL1000 ook dus het koppelingshuis laten vervangen en het motormanagement laten afstellen.
Het rijgedrag werd wel beter en minder lawaai, maar toch vond ik het niet goed genoeg, het is het net niet. Ik heb 3 jaar gereden op mijn DL1000 K2 maar heb
er nooit helemaal aan kunnen wennen. Dit heeft er tot geleid dat ik de Dl1000 verkocht heb, ik heb nu weer een vierpitter gekocht, een Yamaha FZS1000 Fazer.
En je hebt gelijk een Dl650 rijdt veel beter, die heeft echt een goed motorblok, ik had toendertijd een proefrit gemaakt op een DL650 wat goed beviel en ik had gedacht dat een Dl1000 ook zo zou rijden, niet dus heb ik geleerd. Vriendelijke groet, Ex DL'er Tom
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Hallo Tom,

Goed om te lezen dat mijn bezwaar gedeeld wordt (in ieder geval door één persoon). Ik ga dit jaar nog veel kilometers maken op mijn V-strom, want ik doe in september een rondje Oekraïne. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar het zou best eens kunnen dat mijn V-strom geen blijvertje is. In het algemeen probeer ik mijn motoren toch wel enkele jaren te houden, maar dan moeten ze voldoen. Eerlijk gezegd ben ik al een tijdje op internet aan het kijken naar een DL650. Zoals aangegeven voldoet de DL van mijn echtgenote prima.
Gelukkig heb ik ook nog de beschikking over een GSXR750K6 en dat is wel een feestbeest. Die motor doet alles juist wel erg goed en geeft daardoor heel heel heel veel plezier. Ik kan me voorstellen dat jouw Fazer hetzelfde plezier geeft, want die motor heeft ook een erg goede reputatie. Ik hoor er ten minste nooit iemand slecht over spreken.
Nogmaals goed om te horen dat jij dezelfde ervaring hebt, want je gaat wel een beetje aan jezelf twijfelen. Als je hier op het forum de reacties leest dan zijn de meeste mensen aardig over hun DL te spreken. Je gaat dan al snel denken dat je zelf te kritisch bent. Nu heb ik inmiddels wel zo'n 250.000 tot 300.000 km gereden, dus ik weet goed hoe een motor hoort te lopen, maar toch.
Succes met je Fazer.

Groet,

Wilko
Michael

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Michael »

De dealer heeft het trillen bevestigd en gaat de motor ophanging opnieuw afstellen. Zoals gezegt is dit mijn eerste twin en reed ik hiervoor op racers. Intussen heb ik weer wat kilometers gemaakt en vraag me ook wel eens af of ik niet aan het zoeken ben. Een rammelend/trillend geluid is (soms) aanwezig, kan vast beter maar ontneemt niet direct het rijplezier. Het kan goed zijn dat de voorgaande versies het (veel) erger deden.
Op de toeren letten is wel een tip. Wellicht rij ik te laag in toeren, met name in de bebouwde kom. In z'n 1 rijden vind ik niks dus rij al snel in de tweede versnelling. In een kom waar je 30 mag, mogelijk iets harder, is het toerental laag. Mooi geluid maar wat toeren betreft wellicht wat laag. Met een vier cilinder heb je dan veel minder last van bokken.
Een V-twin heeft wel wat. En zou Suzuki van genoemde euvels de enig zijn. Honda heeft dit type ook als V-twin. Zou dit veel beter zijn?
Vooralsnog probeer ik in ieder geval voldoende te rijden zodat euvels binnen de garantie oppoppen. Tot nog toe: geweldig ding.

gr. Michel
Linde

koppeling DL 1000 2002

Bericht door Linde »

Hallo mederijders

ik heb een K2 met 26000km op de klok, zoals soesko het al aan gaf bij 3000 toeren gaat er een trilling een soort resonantie door de motor, bven de 3000 toeren is dat weg en merk je niets. Ik had dat al aangegeven maar het zou aan de ketting liggen, Net een nieuwe kettingset laten monteren en... nog steeds de trilling, tja elke motor heeft wel een trilling wordt er dan gezegd. Verder rijdt de machine prima en heb ik geen klachten.
Wordt het trillen naarmate de kilometers vorderen erger of blijft het hierbij, ik heb nog garantie op de fiets, echter het is geen suzukidealer, wellicht is een aankoopkeuring zinvol waar eea wordt genoemd als storing, heeft iemand een idee waar dat het beste zou kunnen


groet

Jaap
Fietsertje

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Fietsertje »

nou ik zit toch te kijken om mijn koppelingshuis te laten vervangen maar nu vraag ik me af waar ik het beste naar toe kan gaan... met welke dealer hebben jullie met dit probleem de beste ervaringen en waar kunnen ze hem ook meteen goed afstellen?
ik werkte voorheen bij een motorzaak en dan was dat allemaal wel iets makkelijker ;) dus vandaar deze vraag.
ik woon overigens in de randstad maar max een uurtje tuffen is geen probleem als ik dan weet dat het goed gebeurt.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Ik heb mijn koppeling laten vervangen door Motor Service Zuid te Oirschot. Dat is een super betrouwbaar adres en je weet dat het daar goed gebeurt. Ik betaalde 435 euro voor de reparatie, waarbij het kan zijn dat hij me een beetje gematst heeft. Afstellen zal aldaar echter niet lukken, want het is geen Suzuki dealer. Dat heb ik voor 30 euro bij Jan Van Sommeren laten doen (ook een betrouwbare zaak overigens). Wil je hem echt heel goed af laten stellen, dan ben je bij Hoegee aan het goede adres (althans dat lees ik elders op dit forum).
Erik Hofstee

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Erik Hofstee »

Fietsertje schreef:nou ik zit toch te kijken om mijn koppelingshuis te laten vervangen maar nu vraag ik me af waar ik het beste naar toe kan gaan... met welke dealer hebben jullie met dit probleem de beste ervaringen en waar kunnen ze hem ook meteen goed afstellen?
ik werkte voorheen bij een motorzaak en dan was dat allemaal wel iets makkelijker ;) dus vandaar deze vraag.
ik woon overigens in de randstad maar max een uurtje tuffen is geen probleem als ik dan weet dat het goed gebeurt.
Ik zou zeggen naar de Valkenier in Barneveld.
Ze hebben tegenwoordig ook een testbank en kunnen je motor ook afstellen.
http://www.de-valkenier.nl/nieuws/news_ ... NewsID=170" onclick="window.open(this.href);return false;

groeten
Erik
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Redhead »

Ik heb na het lezen van alle reacties een vraag.

Er wordt gesproken over een korf die problemen geeft door te slappe veren etc.
De enige plaatsen waar de veren problemen kunnen geven zijn het (koppelings)huis en de drukplaat waar de veren in zitten.

Te slappe veren kunnen worden vervangen door betere. Zonodig kan de drukplaat gelijktijdig worden vervangen.

Is het nodig om de hele koppeling te vervangen, vreemd lijkt mij dat bij de gegeven omschrijvingen.

gr. Martin met een 650 weliswaar. :mrgreen:
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Soesko »

Je hebt de verkeerde veren voor ogen. De veren die jij bedoeld daarmee druk je de platen uit elkaar bij het ontkoppelen. Waren die veren veren maar het probleem, dan was je voor een paar tientjes klaar. Aan de achterkant van de koppelingskorf zit een groot tandwiel voor de aandrijving. Dat tandwiel zit vast aan de korf en op dat tandwiel zijn korte veren gemonteerd. Deze veren dempen de schokken van de transmissie uit. De veren zijn niet los te vervangen, de enige oplossing is vervanging van de hele korf.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Redhead »

Vandaar, bedankt, Martin
Fietsertje

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Fietsertje »

nou mijn koppelingshuis is vervangen en hij rijdt nu echt super op dat punt!!

ze hebben m echter ook afgesteld en nu slaat hij af en toe af en is veel onzuiniger geworden. Daarbij had ik gisteren ineens de FI melding dus ik ga volgende week nog even terug, kijken of ze dat in orde kunnen maken.
Deloontjes

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Deloontjes »

hallo allemaal,

dit is een al wat oudere topic maar wil toch even mn verhaal doen.
ik heb een DL1000 van 2006 met 29000 km.
heb hem juist gekocht en ervaar dezelfde problemen als jullie, tegen de 3000 toeren een verschrikkelijke trilling/rammel vanuit t blok die daarna weer weggaat.
ook merk ik dat de koppeling steeds later aangrijpt en moet daarom de koppeling bijna helemaal loslaten.

ik heb de V-Strom bij een Suzuki exclusief dealer gekocht en heb 1 jaar garantie dus verwacht dat hij dit probleem kosteloos oplost,

groeten, Deny :|
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Martien_1000 »

Succes hiermee. Ik heb destijds ook mijn koppelingshuis vervangen, en dit maakt inderdaad een wereld van verschil.
Het probleem komt echter terug, ook met een nieuw huis. Er zit nu eenmaal een ontwerpfout in deze koppelingen.
Het is ook mogelijk om in Engeland een modificatie uit te laten voeren. Hierna schijnt het probleem voorgoed verholpen te zijn.
Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: koppeling DL 1000 2002

Bericht door Shifty »

Google maar eens op Clutch chudder. Het internet staat er vol mee.
Zelfs een nieuwe korf is geen oplossing omdat daar de fabrikagefout meteen inzit.

Suzuki heeft de fout nooit erkend.
En aangezien het oude blok ook in de nieuwe strom lijkt te hangen......
Plaats reactie