Verschillende uitlaattemperatuur
Verschillende uitlaattemperatuur
Misschien een rare vraag, maar hebben meer leden het verschijnsel dat de ene uitlaat veel warmer uitlaatgas uitblaast als de ander?
Is niet zo gek volgens mij:
De uitlaatgassen van de voorste cilinder is langer onderweg naar achteren en wordt beter gekoeld (zit in de rijwind).
De uitlaatbochten van de achterste cilinde zit helemaal achter de achterste cilinder gepropt. Die zal wel heter worden/zijn.
Bij de ene pijp komt ook altijd meer rook uit, dan bij de andere pijp als de motor koud is. Hetzelfde verhaal waarschijnlijk.
De uitlaatgassen van de voorste cilinder is langer onderweg naar achteren en wordt beter gekoeld (zit in de rijwind).
De uitlaatbochten van de achterste cilinde zit helemaal achter de achterste cilinder gepropt. Die zal wel heter worden/zijn.
Bij de ene pijp komt ook altijd meer rook uit, dan bij de andere pijp als de motor koud is. Hetzelfde verhaal waarschijnlijk.
Helemaal juist volgens mijHornikx schreef:Is niet zo gek volgens mij:
De uitlaatgassen van de voorste cilinder is langer onderweg naar achteren en wordt beter gekoeld (zit in de rijwind).
De uitlaatbochten van de achterste cilinde zit helemaal achter de achterste cilinder gepropt. Die zal wel heter worden/zijn.
Bij de ene pijp komt ook altijd meer rook uit, dan bij de andere pijp als de motor koud is. Hetzelfde verhaal waarschijnlijk.
Heeft volgens mij te maken met de geometrie van de uitlaatpijpen daar waar ze aan elkaar gelast zijn.
Bij stationair en laag toeren met wat minder gasstroom heeft uitlaatgas de voorkeur voor die ene demper.
Heeft niets met de uitlaatgastemperatuur per cilinder te maken.
Systeem is 2 in 1 in 2.
Hetzelfde gebeurde ook in de eerste BMW R1200R, die met die 2 dempers onder de kont.
Garoetn
Roland
Bij stationair en laag toeren met wat minder gasstroom heeft uitlaatgas de voorkeur voor die ene demper.
Heeft niets met de uitlaatgastemperatuur per cilinder te maken.
Systeem is 2 in 1 in 2.
Hetzelfde gebeurde ook in de eerste BMW R1200R, die met die 2 dempers onder de kont.
Garoetn
Roland
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4214
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Wel grappig, net voor deze vraag gesteld was, startte ik mijn Strom en dacht: "Hee.. er komt alleen maar rook uit de linker uitlaat".. nu weet ik waarom... de temperatuur heb ik maar niet gevoeld...
Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Re: Verschillende uitlaattemperatuur
Temp moet je meten direct aan de uitlaat bocht, niet aan de gasuitstroom opening van de uitlaat zelf.
Neem een contact thermometer, of liever 2. Laat deze contact maken met de bochten, liefst zo kort mogelijk bij de cilinderkop en meet dan bij, stationair, tijdens een relaxte rustige rit en bij vollast.
Als de temperaturen onderling meer dan 50°C afwijken, heb je een probleem met de mengverhouding (kans is klein bij injectiemotoren) of een probleem met de klepspeling (kans is wat groter) in sommige gevallen zou het ook op "misfire" van het ontstekingssysteem kunnen duiden, komt eigenlijk niet voor bij electronische ontsekingen of versleten zuigerveren (maar dan moet je rekenen vana kilometerstanden boven de 100.000 Km)
In eerste instantie, bij gote afwijkingen, eerst de klepstanden laten controleren, corrigeren. Komt er donkere rook uit een uitlaatpijp dan duidt dit op versleten klepzetels, lichtere rook (tot aan wit) een slechte koppakking voor een bepaalde cilinderkop.
Neem een contact thermometer, of liever 2. Laat deze contact maken met de bochten, liefst zo kort mogelijk bij de cilinderkop en meet dan bij, stationair, tijdens een relaxte rustige rit en bij vollast.
Als de temperaturen onderling meer dan 50°C afwijken, heb je een probleem met de mengverhouding (kans is klein bij injectiemotoren) of een probleem met de klepspeling (kans is wat groter) in sommige gevallen zou het ook op "misfire" van het ontstekingssysteem kunnen duiden, komt eigenlijk niet voor bij electronische ontsekingen of versleten zuigerveren (maar dan moet je rekenen vana kilometerstanden boven de 100.000 Km)
In eerste instantie, bij gote afwijkingen, eerst de klepstanden laten controleren, corrigeren. Komt er donkere rook uit een uitlaatpijp dan duidt dit op versleten klepzetels, lichtere rook (tot aan wit) een slechte koppakking voor een bepaalde cilinderkop.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Verschillende uitlaattemperatuur
Ik heb toevallig 2 weken geleden de uitlaatbochten gemeten met een thermografische camera. De voorste bocht was 185 graden, de achterste 265 graden. Dat was ook de reden dat ik de kleppen gesteld heb. Het is ook zo, dat de achterste bocht helemaal ingebouwd zit, en z'n warmte veel slechter kwijt kan. Gezien de prestaties geloof ik niet dat er veel mis is met de injectie, dus verder ga ik niet zoeken. Ik zal binnenkort nog wel eens een keer meten, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt.
Re: Verschillende uitlaattemperatuur
Ja, onder het rijden, of als je meet net nadat je gereden hebt, zal inderdaad de voorste bocht een veel lagere temperauur hebben, echter bij stilstand kan er normaal gesproken niet zo'n heel groot verschil optreden. De verschillen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een afwijkende verbranding tussen de twee cilinders.
Het koelend effect van de rijwind op de voorste cilinder kan echter zo groot zijn dat er voor de twee cilinders een licht afwijkend brandstofmengsel nodig is, dat heeft ook z'n weerslag op de temperaturen bij stationair draaien van de motor.
Ik weet dat bijvoorbeeld de carburateur afstelling van een VX800, Suzuki V-twin 800cc, voor de voorste als achterste cilinder qua sproeier bezetting en mengselverhouding zover verschillen, dat als je de twee carbs omwisselt, he ding voor geen meter meer loopt.
Helaas is het met de huidige injectiesystemen heel moeilijk te achterhalen, wat de verschillen in afstelling zijn tussen "voor en achter"
Het koelend effect van de rijwind op de voorste cilinder kan echter zo groot zijn dat er voor de twee cilinders een licht afwijkend brandstofmengsel nodig is, dat heeft ook z'n weerslag op de temperaturen bij stationair draaien van de motor.
Ik weet dat bijvoorbeeld de carburateur afstelling van een VX800, Suzuki V-twin 800cc, voor de voorste als achterste cilinder qua sproeier bezetting en mengselverhouding zover verschillen, dat als je de twee carbs omwisselt, he ding voor geen meter meer loopt.
Helaas is het met de huidige injectiesystemen heel moeilijk te achterhalen, wat de verschillen in afstelling zijn tussen "voor en achter"
Re: Verschillende uitlaattemperatuur
Ik heb maar één uitlaat....heb ik nu een probleem...en weet iemand een oplossing hiervoor ????
Groeten
Marcel
Groeten
Marcel
Re: Verschillende uitlaattemperatuur
hmm dat verklaart de 5 cm grote brandwond op mijn linkerkuit.... Motor was omgekiept en mijn been was tegen de voorste bocht aangekomen, heel even maar... Dóór de leren broek heen kreeg ik dus die brandwond. ( broek is trouwens gewoon heel gebleven )Martien_1000 schreef:Ik heb toevallig 2 weken geleden de uitlaatbochten gemeten met een thermografische camera. De voorste bocht was 185 graden,--knip--.