Verschillende uitlaattemperatuur

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Erik B

Verschillende uitlaattemperatuur

Bericht door Erik B »

Misschien een rare vraag, maar hebben meer leden het verschijnsel dat de ene uitlaat veel warmer uitlaatgas uitblaast als de ander?
Remko

Bericht door Remko »

Het is mij nog nooit opgevallen!!































:D :D :D :D :D
Demous

Bericht door Demous »

Remko schreef:Het is mij nog nooit opgevallen!!































:D :D :D :D :D
:schater: :schater: :schater: :worship: O:-)
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Is niet zo gek volgens mij:

De uitlaatgassen van de voorste cilinder is langer onderweg naar achteren en wordt beter gekoeld (zit in de rijwind).
De uitlaatbochten van de achterste cilinde zit helemaal achter de achterste cilinder gepropt. Die zal wel heter worden/zijn.

Bij de ene pijp komt ook altijd meer rook uit, dan bij de andere pijp als de motor koud is. Hetzelfde verhaal waarschijnlijk.
Erik B

Bericht door Erik B »

De ene geeft bijna buitentemp af alsof hij geen verbranding heeft terwijl de ander wel veel warmer wordt. Het lijkt mij dat als ie stationair staat te draaien dat dat verschil niet zo groot moet zijn.
Remko

Bericht door Remko »

Erik b schreef:De ene geeft bijna buitentemp af alsof hij geen verbranding heeft terwijl de ander wel veel warmer wordt. Het lijkt mij dat als ie stationair staat te draaien dat dat verschil niet zo groot moet zijn.


voor en achter maar even laten nakijken. Kijken of alles synchroon staat.
Fred

Bericht door Fred »

Hornikx schreef:Is niet zo gek volgens mij:

De uitlaatgassen van de voorste cilinder is langer onderweg naar achteren en wordt beter gekoeld (zit in de rijwind).
De uitlaatbochten van de achterste cilinde zit helemaal achter de achterste cilinder gepropt. Die zal wel heter worden/zijn.

Bij de ene pijp komt ook altijd meer rook uit, dan bij de andere pijp als de motor koud is. Hetzelfde verhaal waarschijnlijk.
Helemaal juist volgens mij :lol:
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Heeft volgens mij te maken met de geometrie van de uitlaatpijpen daar waar ze aan elkaar gelast zijn.
Bij stationair en laag toeren met wat minder gasstroom heeft uitlaatgas de voorkeur voor die ene demper.
Heeft niets met de uitlaatgastemperatuur per cilinder te maken.
Systeem is 2 in 1 in 2.
Hetzelfde gebeurde ook in de eerste BMW R1200R, die met die 2 dempers onder de kont.
Garoetn
Roland
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Wel grappig, net voor deze vraag gesteld was, startte ik mijn Strom en dacht: "Hee.. er komt alleen maar rook uit de linker uitlaat".. nu weet ik waarom... de temperatuur heb ik maar niet gevoeld... :mrgreen:




Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
FastLoe

Re: Verschillende uitlaattemperatuur

Bericht door FastLoe »

Temp moet je meten direct aan de uitlaat bocht, niet aan de gasuitstroom opening van de uitlaat zelf.
Neem een contact thermometer, of liever 2. Laat deze contact maken met de bochten, liefst zo kort mogelijk bij de cilinderkop en meet dan bij, stationair, tijdens een relaxte rustige rit en bij vollast.
Als de temperaturen onderling meer dan 50°C afwijken, heb je een probleem met de mengverhouding (kans is klein bij injectiemotoren) of een probleem met de klepspeling (kans is wat groter) in sommige gevallen zou het ook op "misfire" van het ontstekingssysteem kunnen duiden, komt eigenlijk niet voor bij electronische ontsekingen of versleten zuigerveren (maar dan moet je rekenen vana kilometerstanden boven de 100.000 Km)
In eerste instantie, bij gote afwijkingen, eerst de klepstanden laten controleren, corrigeren. Komt er donkere rook uit een uitlaatpijp dan duidt dit op versleten klepzetels, lichtere rook (tot aan wit) een slechte koppakking voor een bepaalde cilinderkop.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Verschillende uitlaattemperatuur

Bericht door Martien_1000 »

Ik heb toevallig 2 weken geleden de uitlaatbochten gemeten met een thermografische camera. De voorste bocht was 185 graden, de achterste 265 graden. Dat was ook de reden dat ik de kleppen gesteld heb. Het is ook zo, dat de achterste bocht helemaal ingebouwd zit, en z'n warmte veel slechter kwijt kan. Gezien de prestaties geloof ik niet dat er veel mis is met de injectie, dus verder ga ik niet zoeken. Ik zal binnenkort nog wel eens een keer meten, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt.
FastLoe

Re: Verschillende uitlaattemperatuur

Bericht door FastLoe »

Ja, onder het rijden, of als je meet net nadat je gereden hebt, zal inderdaad de voorste bocht een veel lagere temperauur hebben, echter bij stilstand kan er normaal gesproken niet zo'n heel groot verschil optreden. De verschillen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een afwijkende verbranding tussen de twee cilinders.
Het koelend effect van de rijwind op de voorste cilinder kan echter zo groot zijn dat er voor de twee cilinders een licht afwijkend brandstofmengsel nodig is, dat heeft ook z'n weerslag op de temperaturen bij stationair draaien van de motor.
Ik weet dat bijvoorbeeld de carburateur afstelling van een VX800, Suzuki V-twin 800cc, voor de voorste als achterste cilinder qua sproeier bezetting en mengselverhouding zover verschillen, dat als je de twee carbs omwisselt, he ding voor geen meter meer loopt.
Helaas is het met de huidige injectiesystemen heel moeilijk te achterhalen, wat de verschillen in afstelling zijn tussen "voor en achter"
MarcelB

Re: Verschillende uitlaattemperatuur

Bericht door MarcelB »

Ik heb maar één uitlaat....heb ik nu een probleem...en weet iemand een oplossing hiervoor ????

Groeten
:-)}
Marcel
FrenkieNL

Re: Verschillende uitlaattemperatuur

Bericht door FrenkieNL »

Martien_1000 schreef:Ik heb toevallig 2 weken geleden de uitlaatbochten gemeten met een thermografische camera. De voorste bocht was 185 graden,--knip--.
hmm dat verklaart de 5 cm grote brandwond op mijn linkerkuit.... Motor was omgekiept en mijn been was tegen de voorste bocht aangekomen, heel even maar... Dóór de leren broek heen kreeg ik dus die brandwond. ( broek is trouwens gewoon heel gebleven ) :(
Plaats reactie