Versleten nokkenaskettingen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
ssdd

Versleten nokkenaskettingen

Bericht door ssdd »

Sinds anderhalf jaar rijd ik op een DL1000 van 2003. Er staat een dikke 20.000 km op de teller. Er zat een rammeltje in het blok, dus toen ik hem pas wegbracht voor een beurt hebben ze daar gelijk even naar gekeken.

Het geluid bleek in eerste instantie van de nokkenasketting van de voorste cylinder te komen. Na het monteren van een nieuwe kettingspanner was het probleem niet verholpen. Uiteindelijk dus de nokkenasketting en spanblad ook laten vervangen. De rammel bij de voorste cylinder is nu weg, maar nu wordt er ook een (iets minder harde) rammel bij de achterste cylinder hoorbaar. Dit viel eerst niet op doordat de rammelende ketting van de voorste cylinder overheerste. Ook hier eerst de spanner laten vervangen (die helaas in back-order viel bij NIMAG zodat ik er een paar weken op moest wachten). Die is gisteren gemonteerd, maar wederom rammelt de nokkenasketting nog steeds. Nu moet dus ook hiervan de ketting worden vervangen.

Daarmee zal het probleem waarschijnlijk wel verholpen zijn, maar ik vind het wat vreemd dat bij een motor met 20.500 km op de teller er al twee nokkenaskettingspanners en ook twee nokkenaskettingen versleten zijn.
Ik heb zeker niet het idee dat ik word getild door de dealer overigens. De monteur daar is een prima vent, zeer vakbekwaam en zal altijd eerst overleggen en heeft me ook laten zien en horen wat het probleem is.

Vraag is dus: staan de nokkenaskettingen en spanners bekend als een zwak punt van de DL1000? Het lijkt me toch niet normaal dat dat zo snel kapot gaat? Meer mensen met ervaringen hiermee?
Volgens de monteur is het type spanner dat hij nu van NIMAG geleverd krijgt ook van een iets ander type dan het oorspronkelijke model dat eraf komt. Misschien is Suzuki er zelf ook al achter dat het toch niet al te hoge kwaliteit was die ze oorspronkelijk hadden ingebouwd...?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het is natuurlijk maar gissen, maar kan er niet met de kilometerstand zijn gerommeld? Dan zou het eerder te verklaren zijn. Ik heb in ieder geval hier op het forum niet eerder over deze kwaal gehoord.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
ssdd

Bericht door ssdd »

Die gedachte is inderdaad ook al even bij mij opgekomen. Helemaal uitsluiten kun je het natuurlijk nooit, maar ik verwacht het niet.

Bij een kilometerstand die dit soort dingen zou kunnen verklaren, zou je ook wel wat meer andere slijtage en kleine schades verwachten. En verder ziet hij er nog perfect uit.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

In Promotor las ik namelijk soortgelijke verhalen en daar wordt je niet vrolijk van. Je zou het advies van een Promotor adviseur kunnen vragen. Daar zijn wel kosten aan verbonden, maar die hebben met hun ervaring wel een heel goede kijk op de zaken. Als het namelijk wel klopt wat mijn vermoeden is, dan zullen bijvoorbeeld je remschijven ook meer dan normaal voor de kilometerstand versleten moeten zijn (of er is alleen maar veel snelweg mee gereden) en zo zijn er nog wel een aantal zaken die een eventuele manipulatie aan het licht kunnen brengen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Corre

Re: Versleten nokkenaskettingen

Bericht door Corre »

hoy
volgen mij is het niet normaal ik heb ook een k3 en die heeft nu ongeveer 47000km iets meer nog nooit iets aan geweest behalve na een paar maanden de koppeling die lekte verder geen enkele panne of wat dan ook
ik ben er dus nog steeds heel tevreden over
Remko

Re: Versleten nokkenaskettingen

Bericht door Remko »

Nokkenas ketting kan niet met 20.000 km versleten zijn!!!

Dat ding krijgt het veel minder voor zijn kiezen dan de eindaandrijving en kan over het algemeen makkelijk een 100.000 of meer km hebben!!!

Da Stimt dus etwas nicht!!!!


8)
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Versleten nokkenaskettingen

Bericht door RvGS »

Theoretisch zou een nokkenasketting inderdaad een motorleven mee kunnen, enkel hebben we hier met een technische "sport" te maken en daar kan altijd vroegtijdig, lees voor de normale geschatte slijtage datum, een einde aankomen :cry: . Dat die versleten zijn na 20K km is in iedergeval niet normaal.
Kijk maar eens naar het roestverhaal, zou ook niet mogen, maar het is wel zo dat niet iedereen hier problemen mee heeft!
Het zou dus ook wel eens zo kunnen zijn dat er, helaas, een slechte kwaliteit nokkenaskettingen op heeft gelegen.

Wij eindgebruikers gaan er altijd van uit dat alles een levensduur heeft zoals voorgeschreven, jammer genoeg is dat in sommige gevallen gewoon niet zo. Je kan ook weleens pech hebben dat jij aan de beurt bent :|
Groet, Robert |
Remko

Re: Versleten nokkenaskettingen

Bericht door Remko »

Wij eindgebruikers gaan er altijd van uit dat alles een levensduur heeft zoals voorgeschreven, jammer genoeg is dat in sommige gevallen gewoon niet zo. :|

Gelukkig gaat het burgerlijk wetboek daar ook van uit!!! En moet het mogelijk zijn om aanspraak te maken op vervanging door de dealer of importeur!!!



succes!!!!



:D
Sander

Re: Versleten nokkenaskettingen

Bericht door Sander »

En Jhaaa ik heb ook een rammel in mijn blok en is waarschijnlijk ook een versleten nokasketting. Heb zelf net 20000 km weg (voornammelijk snelweg woonwerk)
Daarom gaat de dl 650 ook weg!
FastLoe

Re: Versleten nokkenaskettingen

Bericht door FastLoe »

Een nokkenasketting, versleten bij 20.ooo Km. Dan moeten ze er waarschijnlijk een fietsketting ingezet hebben anders is dit onmogelijk. Ik heb mijn Vstrom, met 44.000 te kort in bezit om erover te mogen oordelen, maar mijn GSX1100F met meer dan een ton op de teller loopt nog als een zonnetje. Kan me niet voorstellen dat Suzuki in 10 jaar tijd, zo in kwaliteit acheruit holt
Plaats reactie