Pagina 1 van 1

Ghost view van DL 650 K 8? Vragen over twin spark.

Geplaatst: di 29-07-2008, 13:11
door Hopmac
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe DL 650 T ( zie fototje hiernaast) ik heb gelezen dat mijn fiets t.o.v. het oude model 4 bougies heeft ipv 2.
Ik zoek naar een zogenaamde Ghost view van ons DL 650 Twin spark blok.. Wie heeft er een of weet er een te vinden??

Naar ik begrepen heb is het twin spark principe om het KFR ( Konstant Fahr Rukkeln) of zoiets te verminderen. Wie heeft er technische kennis over?? Ik heb vroeger geleerd dat je bij twee vlamfronten pingelen krijgt. Dat tweede vlamfront vermeed men door info van pingelsensoren om te zetten in onsteking verlating. Nu maak je mijns inziens bewust twee vlamfronten in de verbrandingskamer.. En geen pingelen??.. Mijn DL 650 K 8 motortje loopt namelijk als een zonnetje...Wie weet het? Alvast bedankt voor het antwoord en/of het meedenken.

Geplaatst: di 29-07-2008, 14:04
door Flipsen
De enige reden voor het toepassen van 4 bougies per cilinder zijn de EURO3 milieu eisen. Door nu op twee punten een vlamfront te creeren, kun je theoretisch gezien met een armer mengsel draaien, met dezelfde ontstekingkwaliteit als met 1 bougie.

Met 1 bougie ontsteekt een arm mengsel gewoon slechter

(correct me if I'm wrong)

Geplaatst: di 29-07-2008, 17:40
door Frank
Flipsen schreef:De enige reden voor het toepassen van 4 bougies per cilinder zijn de EURO3 milieu eisen.

(correct me if I'm wrong)
Bij deze dan... volgens mij gaan de Euro3/4/5 eisen alleen maar over diesels en niet over benzinemotoren.



Groetjes,
Frank

Geplaatst: di 29-07-2008, 20:05
door Flipsen
Helaas. EURO 3/4 en 5 geld voor alle interne vebrandingsmotoren. Sterker nog. Euro 4 is al van toepassing. De uitdaging wordt Euro 6

Zie ook hier ; http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard" onclick="window.open(this.href);return false;

Geplaatst: ma 04-08-2008, 09:22
door Peterzeeland
link hier op forum (PDF's van v-strom .... http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Mod ... ake/Suzuki

ik kan geen 2e bougie (per cilinder ...) ontdekken?

Geplaatst: ma 04-08-2008, 09:36
door Flipsen
Voor de DL650 ziet ie er toch echt in.

Geplaatst: ma 04-08-2008, 12:32
door Iron Horse
Dat hangt af van het bouwjaar. De eerste 2 jaar (als ik het goed heb) zijn ze gebouwd met 1 bougie per cilinder. De mijne is van 2004 en heeft er ook maar 1 per cilinder. Ik heb er maar iridium bougies in gezet, die hebben een veel vollere vonk en gaan 2 keer zolang mee.

Geplaatst: ma 04-08-2008, 14:58
door Flipsen
Klopt dat het 2004 en 2005 model ( en misschien ook nog het 2006 model) een enkele bougie hebben.
Vanaf 2007 (of 6) hebben ze twee bougies per cilinder en een langere achterbrug.

Geplaatst: ma 04-08-2008, 18:13
door Erik Hofstee
vanaf 2007 is er het 1 en ander veranderd. Dit zijn de dingen die ik weet of meen te weten:

1. 2 bougies
2. andere balhoofdhoek en langere achtervork.
3. ABS als optie in 2007 en in 2008 standaard
4. Het uitlaatsysteem is vlak voor de demper veel dikker geworden.
ik denk dat de katalysator groter is geworden??
daardoor kun je niet zomaar meer een slip-on demper monteren.
5. andere kleurtjes zoals elk jaar :D

dat was het wel dacht ik zo.

groeten
Erik

Geplaatst: di 05-08-2008, 18:45
door Hopmac
Allen dank voor de reacties.Ik ben er wel mee geholpen.
Ja de mijne K8) heeft ABS en 2 bougies per cilinder. Een op de plek waar hij bij het pre 07 model ook zat( midden tussen de vier kleppen) en een echt aan de zijkant van de kop. Vandaar ook dat ik een ghostview zocht.
Die heb ik helaas nog niet gevonden. Wie ??

Geplaatst: wo 06-08-2008, 00:35
door Peterzeeland
vooruit dan maar:

Fiche 650 (dank aan Frank!)

en daar zie ik hem verdomd zitten!!! gefeliciteerd :D