Blazen uit olie-gat.

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
MarcT

Blazen uit olie-gat.

Bericht door MarcT »

Als ik de dop afdraai, van het gat waar de olie in moet, en ik start dan, dan KOMT me daar toch een luchtstroom uit ! Is dat normaal ? Een vriend van me zegt dat dit een kapotte koppakking kan zijn of de zuigerveren. Maar er komt gewoon zoveel lucht uit dat ik meer denk dat dit zo hoort. De motor loopt verder prima (nadat ik een nieuw luchtfilter erin had gezet dan).
Ik heb trouwens ook net de olie vervangen, en daar zaten geen sporen in van slijtage. Magneetje aan de carterplug was nog schoon, de olie was effen zwart....lijkt me goed toch ?
jwaterink

Bericht door jwaterink »

dat is volstrekt normaal. de zuigers gaan op en neer, de lucht aan de onderzijde moet ook ergens weg, gaat normaal via een slang naar je luchtfilterbak (carterontluchting), maar als je die dop er even afhaalt komt het daaruit.

Vaak gaat hij dan ook beroerder lopen stationair omdat je dan valse lucht in het circuit krijgt, tenminste dat was het geval bij een BMW K100. Daarvan had ik het oringetje in de dop kapot. Nieuwe ring erin en spontaan wou het ding weer normaal lopen.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Als je een kapotte koppakking hebt of versleten zuigerveren, dan is er meer aan de hand als een blazend carter.

Is normaal dat er lucht uit komt. In een oliecarter heerst altijd wat overdruk
Hopmac

Bericht door Hopmac »

de carterdruk ontstaat met name door " lekkende verbrandringsdruk" je comptressiedruk is slechts ruim 10 bar, maar de drukken die ontstaan bij elke verbranding ( arbeidsslag) loopt op tot honderden bar. De afdichting zuiger/cilinderwand is staal op staal/aluminium(zuigerveer op cilinderwand) De afdichting wordt wel verbeterd met een oliefilm, maar het zal duidelijk zijn dat staal op staal nimmer 100 % die verbrandingsdrukken boven de zuiger kan houden. Hierdoor ontstaat wat carterdruk. Normaal dus. Een " te" hoge carterdruk kan duiden op versleten zuigerveren. Wegens emissie-eisen worden de carterdampen/druk al jaren afgevoerd via het inlaat traject en derhalve opnieuw verbrand. Vroeger ( en bij mijn klassieke TVR) hangt er gewoon een slang van het kleppendeksel naar onder en kan de overdruk naar buiten afgevoerd worden.
Plaats reactie