stellen koppeling DL1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Richard

stellen koppeling DL1000

Bericht door Richard »

Weet iemand hier op het forum of het mogelijk is om de koppeling van een 1000 te stellen? De koppeling grijpt bij het opkomen pas aan als de hendel bijna terug is op het uiterste punt. Dit zou ik graag wat eerder willen hebben.

Ik heb al gekeken in de service manual maar kon er daar niks over vinden. Misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

mmmmmmmmm, volgens mij kan dat niet omdat de DL 1000 met een hydraulische koppeling is uitgevoerd. Door 'olie-druk' wordt de koppeling middels hendel en koppelingshuis bediend. Bij de 650 gaat dat middels een kabel en mogelijk dat het daar wel bij kan, maar daar heb je op de 1000 niets aan.
Groeten Barry/Stroom2.
Hornikx

Re: stellen koppeling DL1000

Bericht door Hornikx »

Richard schreef:Weet iemand hier op het forum of het mogelijk is om de koppeling van een 1000 te stellen? De koppeling grijpt bij het opkomen pas aan als de hendel bijna terug is op het uiterste punt. Dit zou ik graag wat eerder willen hebben.

Ik heb al gekeken in de service manual maar kon er daar niks over vinden. Misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft.
Dat gaat inderdaad niet. Wel kan je de hendel zelf verstellen, waardoor deze wat dichterbij over verderaf komt te staan van het stuur. Hierdoor wordt de slag dus korter of langer. Dat kan je net een ander gevoel geven bij het koppelen.

Als de koppeling echt pas laat pakt, dan zou dat kunnen duiden op versleten koppelingsplaten, maar dan zou de motor ook moeten slippen.

Ik vind het wel makkelijk een "late" koppeling. Hoef je hem niet zo krampachtig ingeknepen te houden bij een verkeerslicht en je schakelt wat makkelijker/sneller :wink:
Richard

Bericht door Richard »

de hendel zelf is al maximaal versteld zodat ie dichter bij de grip staat. als de hendel nog verder zou van het stuur zou staan zou ik een touwtje nodig hebben om de koppeling te laten opkomen :lol:

versleten koppelingsplaten was ook al in mijn gedachten opgekomen. de koppeling slipt echter (nog) niet.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Als je versleten platen hebt,moet je dat merken bij het gas opendraaien in een "hoge"versnelling. Het toerental loopt op zonder extra versnelling van de motor (maar dat weet je denk ik al wel)

Heb je geen probleem met het verliezen van olie uit de koppeling. Ik weet van de SV1000 dat deze nogwel eens een probleem met het hydraulische deel van de koppeling hadden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

als je weinig olie hebt/een lek, dan ontkoppelt hij pas laat (bij het intrekken), en dan grijpt hij te vroeg aan bij het op laten komen, toch?
want in het extreme, geen olie of heel veel lucht erin, komt hij niet meer vrij omdat de koppeling in ruststand altijd aangrijpt.
of zit ik verkeerd om te denken, net als bouten op zijn kop..... vergt veel denkkracht van mij :shock:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Nee, je hebt gelijk. Was nog niet helemaal wakker toen ik het postte.

Dan zou k het ook niet weten. Ik weet wel dat op het DL1000/SV1000/TL1000 (want allemaal zelfde blok) de koppeling nog wel eens voor rare fratsen kan zorgen.

Kijk eens op SVcontact.com. Daar weten ze er vast wel meer van.
Richard

Bericht door Richard »

ik had ondertussen ook al op het amerikaanse forum gekeken (fenk god vor mei pervect enlisj :lol: ) en daar stond eigenlijk maar 1 echte tip van iemand met een soortgelijk probleem.

daar had iemand het over het "vollopen" met kettingvet van de ruimte bij het voorste kettingtandwiel. na het schoonmaken waren zijn (vergeef het me als het een haar was) klachten verholpen. het weekend maar eens kijken.

ik zal ook nog een op het svcontact.com kijken. misschien hebben ze daar ook nog wat nuttige informatie.

overigens slipte de koppeling niet en is het oliepeil nog steeds in orde.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Dat van dat vet klopt wel. Ik heb vorig jaar mijn vorige motor ( een SV1000S) zelf eens onder handen genomen. De ruimte waarin je voortandwiel draait gaat idd vol zitten met prut. Zeker als je met een Scottoiler oid werkt.

De pushrod voor de druk plaat wordt ook via deze ruimte bediend. Het kan goed zijn dat vuil de push rod (druk pen) tegenhoud.

Ben benieuwd
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

:shock: :shock: :shock:

schoonmaken moet dan een behoorlijke winst opleveren voor je topsnelheid!!! en vergeet de gewichtsbesparing niet!

hoeveel kilometer had je gereden?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Richard

Bericht door Richard »

ik heb er nu bijna 34000 opzitten en heb de ruimte bij het voortandwiel al eens eerder schoongemaakt. maar dat ik ondertussen ook alweer een tijd geleden.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Simpele oplossing: iets te weinig olie het koppelingssysteem gooien. Dan moet je de koppeling wat verder inknijpen om te koppelen. Bij m'n vorig DL1000 merkte ik bij 100.000 km wel dat ik de koppeling wat verder moest inknijpen (maar ja, dan zijn de platen ook wat meer versleten).

Gerrit
Plaats reactie