Grommende motor DL1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Phofstee

Grommende motor DL1000

Bericht door Phofstee »

De motor van mijn DL1000 (2003) geeft bij het optrekken tussen ca. 2000 en 3000 rpm een grommend geluid. Soms kan ik het vermijden door met gevoel de gashandel te bedienen. Wie heeft ook deze ervaring, of is dit exemplarisch.
Oorzaak? Kwestie van "mapping"misschien?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

lastig, geluid beoordelen vanaf een beeldscherm.....

grommen doet de mijne ook, maar eerder van plezier als hij op zijn staart wordt getrapt, maar ik heb het gevoel dat jij dat net niet bedoelt!

het is zeker geen rommelend geluid, zoals van een loslopend krukaslager? zeer onwaarschijnlijk, al weet ik niet hoeveel km je gereden hebt, en of er altijd/nu wel voldoende olie inzit.....

of een zwaar geluid, als van een lekke uitlaatpakking, want dat zou in een breder toerenbereik te horen zijn.
mijn guzzi ging ook steeds zwaarder klinken, vooral bij flink optrekken, maar daarvan is het binnenwerk van de dempers gewoon versleten. en dat vind ik zeer mooi klinken!

recent maakte de mijne ook een raar geluid bij 3000 tpm, bleek een vibrerende valbeugel te zijn waarvan 1 bout weggetrild was.
misschien moet je ook gewoon eens alle bouten langslopen. en een echte monteur eens naar laten luisteren.
gaat het geluid ook gepaard met meer trillingen bijvoorbeeld, dat was bij mij het geval in deze!

ben benieuwd naar wat het nou is.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
LuukWinters

Re: Grommende motor DL1000

Bericht door LuukWinters »

phofstee schreef:De motor van mijn DL1000 (2003) geeft bij het optrekken tussen ca. 2000 en 3000 rpm een grommend geluid. Soms kan ik het vermijden door met gevoel de gashandel te bedienen. Wie heeft ook deze ervaring, of is dit exemplarisch.
Oorzaak? Kwestie van "mapping"misschien?

Beste peehofstee,

Vooral de eerste Stroms hebben last van een koppeling die spelling krijgt op z,n dempingsveren. (Veren in de koppingskorf)
Ik heb ook een strom van 2002. En heb net gisteren de koppeling vervangen. Er is een verbeterde versie van de koppeling gemaakt. Kijk ook eens bij andere toppics.
Er gaat niets stuk, maak je geen zorgen. Maar het rijdt minder soepel.
Ik bestelde de koppeling in Oklahoma incl belasting enbezorgen ca 320 euro. Besteld bij de dealeer ca 580 euro.

Luuk Winters (hardenberg)
Vant

Bericht door Vant »

Kan ook liggen aan de fameuze dip van de 1000. De mijne maakte vroeger (en nu heel af en toe nog eens) het geluid van een overvliegende helicopter rond de 3000 rpm en hield dan ook een beetje in. Beetje bijstellen door de dealer op 1000 km beurt heeft veel verbeterd...
Pizzaman

Re: Grommende motor DL1000

Bericht door Pizzaman »

Hallo mensen, ik heb sindskort de dl 1000 en wat me opvalt is als ik 'm in zijn 6e versnelling zet, ( de overdrive) dan maakt hij een ander geluidje. Een ietwat 'rammelend' geluid. Niks ernstigs volgens mij, maar toch zeker een ander geluid.
Hebben hier meer mensen deze zelfde ervaring met de DL 1000?

Groeten Mario
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Grommende motor DL1000

Bericht door TT-Strom »

Pizzaman schreef:Hallo mensen, ik heb sindskort de dl 1000 en wat me opvalt is als ik 'm in zijn 6e versnelling zet, ( de overdrive) dan maakt hij een ander geluidje. Een ietwat 'rammelend' geluid. Niks ernstigs volgens mij, maar toch zeker een ander geluid.
Hebben hier meer mensen deze zelfde ervaring met de DL 1000?

Groeten Mario
Is dit niet gewoon die koelbox achterop je fiets die rammelt als je alle bezorgingen gedaan hebt?? :schater: :schater:
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Phofstee

Re: Grommende motor DL1000

Bericht door Phofstee »

Ik weet niet vanwelk bouuwjaar de Strom is maar die van mij had soorgelijke symptomen.
Dat was te wijten aan de koppelingsdefect: de dempingsveren hebben niet voldoende voorsapnning en dan krijg je bij het optrekken (vooral vanaf 2500-300o rpm) een "grommend"geluid. Kan geen kwaad maar verpest wel het lekkere rijden.
Remedie: koppelingsrevisie a ca. 500-600 Euro
Plaats reactie