Hoe kan dit ?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Hoe kan dit ?

Bericht door Martien_1000 »

Omdat de V-Strom toch in de garage staat, en het nog 3 weken duurt voor ik examen mag doen, ben ik eens begonnen met wat dingen te controleren. Ik heb namelijk niet zo'n hele hoge pet op van de gemiddelde monteur en/of motorzaak. Het eerste wat me opviel bij controle van de achterste bougie, was de aansluiting tussen gasklephuis en cilinder.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had het idee dat er hier nog nooit gesleuteld was. Alle bouten en moeren zagen er nog "maagdelijk" uit. Het lijkt me wel erg sterk dat dit in de fabriek zo afgeleverd wordt. Na verwijdering van de tank heb ik het geheel maar wat gefatsoeneerd.

Afbeelding

Dit kostte geen enkele moeite, dus het blijft een beetje vreemd.

Omdat de tank eraf was, ook maar even in het luchtfilterhuis gekeken. Hier viel op dat er toch redelijk wat vette aanslag aanwezig was. Weet iemand of dit normaal is ?

Afbeelding

Na schoonmaken zag het er in elk geval weer wat beter uit.

Afbeelding

Ondanks dat ik het idee had dat er niet veel onderhoud gepleegd was in de afgelopen 15.000 km., zag de bougie er nog als nieuw uit. Toch nog een meevaller.

De scheve bevestiging wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk luchtlekkage was. Aan het rijden was niets te merken. Al met al blijft het een verschrikkelijk mooie motor, en een paar clandestiene ritjes in de straat beloven veel goeds (zelfs op mijn leeftijd kun je het af en toe niet laten).
V-Strom for fun

Bericht door V-Strom for fun »

ja raar dat het zo scheef zit kan het los getrild of geschud zijn of een maandag ochtend monteur eraan gewerkt maar ik zou uit kijken met rijden 3 weken zijn toch zo voorbij s6 over 3 weken gr
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Bij mij zat een aanzuigrubber tussen het luchtfilter en de inspuiting ook scheef, terwijl ik zeker weet dat ik de eerste ben geweest die dit loshaalde.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
L-Strom

Bericht door L-Strom »

Als de motor een keer geploft heeft bij het gas geven kan het zijn ,door de druk richting luchtfilter, dat hierdoor het rubber los gedrukt wordt.
Dit lijkt mij de enige verklaring,mits alles van fabriekswege uit goed gemonteerd is geweest.

Gr. Leo.
Fred

Bericht door Fred »

L-Strom schreef:Als de motor een keer geploft heeft bij het gas geven kan het zijn ,door de druk richting luchtfilter, dat hierdoor het rubber los gedrukt wordt.
Dit lijkt mij de enige verklaring,mits alles van fabriekswege uit goed gemonteerd is geweest.

Gr. Leo.
Ik kan dit alleen maar beamen, ik heb de mijne ook al moeten terugplaatsen, nadat de motor vreselijk plofte. En doordat de rubber los komt bij een plof (terugslag) kan hierdoor valse lucht worden aangezogen (verkeerde mengeling oftewel teveel lucht) waardoor er nog meer ploffen volgen indien men er niets aan doet. Dit is een ziekte van de 1000 DL. :cry:
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Bericht door Martien_1000 »

Ik vermoed inderdaad dat het backfire is geweest. Op het amerikaanse V-Strom forum wordt hier ook veel over geschreven. Ik heb wel het idee, nu het rubber weer goed zit, dat de motor mooier loopt.
Diffie

Bericht door Diffie »

Wees maar blij dat je het "toevallig" ontdekte, 2 weken geleden knalde bij mijn DL1000 ook het inlaatrubber eraf, waardoor zelfs het gas bleef hangen en de motor alleen maar sneller wilde gaan rijden. Ben toen keihard in de remmen gegaan zonder de koppeling in te knijpen zodat de motor gedwongen werd om steeds minder toeren te maken. Toen deze onder de 2500 toeren kwam reageerde het gas weer.
Ben direkt naar de dealer gehikt en geploft waarna de inlaatrubbers zijn vervangen. Kosten 273 euro. Gelukkig was mijn dealer zo sympathiek om contact met Suzuki hierover op te nemen en heb ik 93 euro terug gekregen (kosten van de inlaatrubbers) Het arbeidsloon heb ik wel moeten betalen.
Bandit

Bericht door Bandit »

Diffie schreef:Wees maar blij dat je het "toevallig" ontdekte, 2 weken geleden knalde bij mijn DL1000 ook het inlaatrubber eraf, waardoor zelfs het gas bleef hangen en de motor alleen maar sneller wilde gaan rijden. Ben toen keihard in de remmen gegaan zonder de koppeling in te knijpen zodat de motor gedwongen werd om steeds minder toeren te maken. Toen deze onder de 2500 toeren kwam reageerde het gas weer.
Ben direkt naar de dealer gehikt en geploft waarna de inlaatrubbers zijn vervangen. Kosten 273 euro. Gelukkig was mijn dealer zo sympathiek om contact met Suzuki hierover op te nemen en heb ik 93 euro terug gekregen (kosten van de inlaatrubbers) Het arbeidsloon heb ik wel moeten betalen.
Ik had met mijn duizend een vergelijkbaar verhaal, tijdens een beurt door Hoegee motoren uitgevoerd, kwamen ze er achter dat deze rubbers waren "verweekt". Ze hebben ze onmiddelijk vervangen en ik moest (als ik het mij goed herinner) 148 eurisch afrekenen. Hij zou het met de inporteur opnemen wat er mogelijk was, omdat hij al drie jaar in mijn bezit was en 24 000 op de teller had staan kreeg ik via Hoegee van Suzuki nederland alles netjes terug gestort. Arbeidsloon ??? wat is dat... Dat noem ik nog eens service.
Diffie

Bericht door Diffie »

Hoi Bandit

Dat is idd een superservice!!
In mijn geval hebben ze mijn motor tussendoor gerepareerd en kon ik hem na 2 dagen weer ophalen. Dat ik helaas niet het geluk heb wat jij hebt gehad, ben ik toch blij dat ik mijn motor zo snel weer terug had en achteraf toch nog "iets" van de kosten heb teruggekregen.
Fred

Bericht door Fred »

Bij mij was het de rubber van de achterste cilinder die er vanaf was (model K4). Welke rubber was het bij de anderen als ik nieuwsgierig mag zijn?
Diffie

Bericht door Diffie »

Hoi fred
Bij mij lag 2 keer het voorrubber eraf, 1 keer de achterste en de laatste keer zijn ze allebei vervangen, maar toen reed de motor bijna niet meer en ben ik stapvoets naar de dealer gehikt en geploft.

gr. simon
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

Het is volgens mij een bekend probleem waarover op het forum in het verleden veel over is geschreven en vermeld. Ik weet niet beter als dat het een gevolg is van het ploffen (back-fire ??)waardoor het rubber er tussen uit gaat.
Vwb het luchtfilter kan ik alleen maar vertellen wat mijn dealer er van vindt. Zij vernieuwen het luchtfilter inmiddels bij de 12000 ipv de 18000 zoals is voorgeschreven. Dit alleen vanwege de vervuiling en het wat slechter gaan lopen richting de 18000 en de klachten die daarmee gepaard gingen. Ook voor de bougies heeft men dit en vervangt deze bij de 12 ipv de 18.
Op deze wijze kost de 12 iets meer, maaar alles is toch al los (tank ed) en de 18 minder omdat daar alles niet los behoeft te worden gehaald. De 18 is dan meer en tussenbeurtje voor je olie en filter geworden.
Groeten Barry/Stroom2.
Johnny-six-fifty

Bericht door Johnny-six-fifty »

Hoi Martien-1000
Dat luchtfilterhuis is niet pluis. Ik heb die van mij net open gehad, maar daar was nog geen spoortje olie te ontdekken. Maar mijn V-strom heeft net 13000km gedraaid en is van 2006.
Al die olie troep moet uit het carter of achter het kleppendeksel wegkomen, misschien een keer te veel olie gevuld?
Remko

Bericht door Remko »

Johnny-six-fifty schreef:Hoi Martien-1000
Dat luchtfilterhuis is niet pluis.


Ach...

Met backfire achtige toestanden blaas je zo de nodige vettigheid je filterhuis in...


Niet te veel zorgen maken!!!

Of misschien zit er wel een te royaal nat gemaakt luchtfilter in....


:) :) :) :) :)
Plaats reactie