Schuim in motorolie

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gerard_vstrom2007

Schuim in motorolie

Bericht door Gerard_vstrom2007 » zo 27 apr 2008, 12:11

Gisteren, na de eerste grote rit na de winterstalling, zag ik bij een stop na 100 kilometer dat er een schuimlaagje zat op de motorolie. Het laagje was tussen de 0,5 en 1 cm dik. Na een korte tijd was het schuim verdwenen. Dealer gebeld. Deze zei dat ik rustig terug kon rijden naar huis. Gelijk een afspraak voor een kleine beurt gemaakt. Ik maak mij hier toch wel zorgen om. De motor is 9 maanden oud, origineel en heeft 5.500 km gelopen. Ik heb de indruk dat het oliepeil nu ook hoger staat dan eerst. Het koelvloeistofpeil staat echter niet echt lager. Heeft iemand hier ervaring mee? Waardoor zou de olie gaan schuimen? Wat kan er allemaal van buiten in het blok komen. Ik heb eens iets gelezen over een lekkage bij het voorste tandwiel maar kan dit niet meer vinden.

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 7001
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Bericht door Stroompje » zo 27 apr 2008, 12:52

Hallo Gerard_1000,
allereerst een welkom hier op het forum :!:

Onderstaande quote is misschien een oorzaak, hoewel jouw Strom in de winter niet heeft gereden.......(ff de zoekfunctie gebruikt, ik ben niet zo technisch :roll: )
Ik weet wel dat mijn Strom bij winterse te korte ritten ook schuim laat zien achter het glas.

L-Strom schreef:De witte drek is sludge, dit is een verbinding van de motorolie met water. Dit komt meestal voor in de koude dagen doordat de olie onvoldoende op temperatuur komt, de (vochtige) olie/carterdampen slaan dan neer op de koudste plaatsen in het motorblok en luchtfilter, daar vormt zich dan de witte sludge. Bij auto"s zie je dit dan ook vaak boven in het kleppendeksel waar dan vaak meteen (onterecht) de diagnose van defecte koppakking gesteld word. Laat je motorolie eens goed op temperatuur komen en ververs hem regelmatig, maar wees er wel van overtuigd dat je geen koelvloeistof verliest je kan dan beslist de diagnose stellen dat je koelvloeistof afdichtingen in orde zijn!

Groeten Leo.
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
Willystrom
DL650 berijder
Berichten: 408
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 20:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4
Locatie: Oostzaan

Bericht door Willystrom » zo 27 apr 2008, 13:29

Vocht !!!!!!Daardoor gaat je motorpeil ook stijgen. Gewoon goed eindje rijden en daarna weer peilen,weet zeker dat het peil is gezakt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wils
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 29 okt 2007, 19:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 2009
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Wils » zo 27 apr 2008, 19:23

:schater: :-)}
DL 650 Afbeelding

Gerard_vstrom2007

Bericht door Gerard_vstrom2007 » zo 27 apr 2008, 20:27

Het betreft een DL1000

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 27 mar 2005, 21:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Locatie: Krommenie

Bericht door Richard » zo 27 apr 2008, 22:18

Het verhaal of eigenlijk quote van Heleen klopt als een bus. En het maakt niks uit of het een 650 of 1000 is.

Inderdaad gewoon een behoorlijk ritje maken en het vocht is weer verdampt uit de olie.

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 943
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Bericht door Remko » zo 27 apr 2008, 22:48

Richard schreef:
Inderdaad gewoon een behoorlijk ritje maken en het vocht is weer verdampt uit de olie.
En als je dan nog schuim hebt, dan is er sprake van een probleem!!!


8) 8)
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gerard_vstrom2007

Bericht door Gerard_vstrom2007 » ma 28 apr 2008, 19:41

OK, bedankt voor jullie adviezen. Ik heb afgelopen zaterdag ongeveer 200 kilometer gereden. Daarna was het schuim nog niet weg maar misschien had ik langer moeten rijden. Mijn dealer stelde vandaag ook de diagnose vocht. De motorolie zelf is eind juli in het blok gekomen en heeft nu ongeveer 4.500 kilometer doorstaan. A.s. zaterdag krijgt de motor een kleine beurt. Ik hoop dat het daarna voorbij is. Mocht het schuim dan weer terugkomen heb ik inderdaad een probleem. Of eigenlijk Suzuki want ik heb nog garantie, de motor is van juli 2007.

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 943
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Bericht door Remko » di 20 mei 2008, 23:43

En??

Zit er nog Dreft in het carter??


8)
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gerard_vstrom2007

Bericht door Gerard_vstrom2007 » wo 21 mei 2008, 19:28

nee, nog niets gezien. Na de kleine beurt heb ik inmiddels diverse langere tochten gemaakt en geen schuim meer. Ik denk dat de conclusie "white sludge" terecht was. Dit jaar verwissel ik de olie voor de winterstalling. :D

Met dank voor de adviezen,
Gerard

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 943
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Bericht door Remko » wo 21 mei 2008, 19:48

Gerard_vstrom2007 schreef:Dit jaar verwissel ik de olie voor de winterstalling. :D

Met dank voor de adviezen,
Gerard

Graag gedaan, maar wat is winterstalling???




:D :D :D :D :D :D
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gerard_vstrom2007

Bericht door Gerard_vstrom2007 » wo 21 mei 2008, 19:56

ik begrijp het, gelet op jouw onderschrift. Ik rij niet als er pekel ligt. Vind ik zonde van mijn fiets. 8)

Gebruikersavatar
V2-Rider
KLV1000 berijder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 10:43
Mijn motor is een: Kawasaki KLV 1000 2006
Locatie: Aalst (België)

Bericht door V2-Rider » di 01 jul 2008, 20:48

In motorolie zitten bepaalde detergenten die ervoor zorgen dat het interne motorgedeelte net blijft. Niks van aantrekken als er zich wat schuim vormt. Als het natuurlijk teveel wordt zou ik toch eens de olie verversen.
Die schuimvorming is denkek echt wel afhankelijk van type en merk van olie. Daarbij dan nog eens de ouderdom (=kms) gerekend.

Greetz V2
Kawasaki KlV1000 ´06 , Ducati 749S Fila Replica

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland » wo 02 jul 2008, 14:21

zou juist nieuw seizoen met nieuwe olie beginnen? in de winter, stilstaan, komt er dan juist vocht in die lekkere nieuwe olie van je!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Plaats reactie