De zuiger van een 650 heeft een snelheid van 23 meter per seconde bij 11.000 omwentelingen. De slag is 62,6 mm en dat wordt per omwenteling dus 2 keer afgelegd. Een keer naar boven en een keer naar beneden.
En yep, de krukhoek is daar ook nog eens van invloed op, maar dat gaat iets te ver voor dit sommetje
30 meter per seconde is wel zo'n beetje het maximum aan zuigersnelheid wat je in een normaal motorblokje kan hebben.
Vandaar dus dat er een toerental begrenzer in zit.
Als je boven die 30 meter per seconde gaat komen dan krijg je de brokken om je oren.
En dat moet iedere keer weer afremmen en op snelheid komen...... Daar komen behoorlijke krachten bij vrij. Zelfs bij een zuigertje en een drijfstang van een paar 100 gram.....
Aangezien de 1000 een slag van 66 mm heeft grijpt de toerental begrenzer daar eerder in.
En dan hebben we het nog niet eens over zwevende kleppen en dat soort ellende...
Mijn toerental begrenzer blijft er dus gewoon opzitten.....
En mocht ik het nu helemaal mis hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Het is alweer een 25 jaar geleden dat ik aan motoren heb lopen rekenen en mijn theorie is wat roestig....
