Airbox/luchtinlaat

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
KL Voranje

Airbox/luchtinlaat

Bericht door KL Voranje »

Ben rijder op KLV1000. Heb eerst iets gelezen en later zelf ervaren bij uitvoeren kleine beurt. Luchtfilter bevat zeer veel dode vliegen etc.
Kan alleen komen door constructie. Buiten de vliegen zal er ook wel meer vuil in komen.
Heb de stoute schoenen aangetrokken en de zaag in de rubberen, haakse inlaatbuis van de airbox gezet. Deze wip je er zo uit als het deksel los is.
De bocht is 90 graden, Daar heb ik de zaag op 45 graden ingezet.
Ik ben niet zover gegaan dat ik gewoon de inlaatlip er uit gelaten heb.
Op zich is dat het beste voor de ademhaling maar er is dan een erg groot gat voor regenwater en motorwaswater(beide ondergaat de motor regelmatig)om het luchtfilter in te gaan.
Tijdens de laatste beurt was het aantal vliegen minimaal, 3 dus.
Een groot bijkomend voordeel voor mijn 1000: Bij stationair stilstaan op redelijk warme dagen ( stoplichten, filerijden ) had ze last van hikken bij wegrijden/het lage toerenwerk. De "oude" luchtinlaat heeft een voorkeur tot aanzuigen van warme lucht uitlaat en cilinder 1. Nu pakt ze veel bovenlangs achter kroonmoer, vers en koel.
Geen gehik meer.
Het is maar een tip.
Roland
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Warme lucht zou op zich geen kwaad kunnen. Dat je nu minder vervuiling hebt lijkt me toeval. Het gat blijft uiteindelijk toch bestaan edn is net zo groot, alleen is het nu geen 90 graden gedraaid. Ik heb wel eens overwogen om er een stuk nylon kous voor te spannen om de hoeveelheid vliegen en andere insecten voor het luchtfilter af te vangen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Warme lucht is dunner, de sensor meet de temp van de lucht in de airbox. Deze temp is een waarde voor de luchtdichtheid met daarbij andere brandstof regeling. Daarom heb je in de winter ook meer vermogen, koude lucht, zwaarder en meer brandstof. Er wordt niet voor niets de buitenluchttemperatuur en barometerdruk weergegeven op grafieken van Dynojet banken. Net zoals buitenluchtdruk. We hebben het dan over redelijke buitentemp , zeg 25 graden C en aangezogen lucht van over je uitlaat en cilinder. je hebt geen rijwind.
Hetheeft dus wel resultaat.

Het gat is net zo groot, alleen wordt de lucht nu niet meer tussen de vorkpoeten aangezogen, maar merendeels boven het frame achter de kroonpaat.Gewoon stof etc blijft gewoon stof.
Niet meer de troep die toevallig rondvliegt waar jij net met je opening tussen de vorkpoten vol in de rijwind aankomt.
Nylonkous is geweldig tot het moment dat het verzadigd, doe maar eens een test met een oude panty over de stozuigermond.
Dan blokkert het dus de luchtstroom.
K&N filters hebben een betere doorstroom maar je moet ze net zo goed schoonmaken om de x km.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de stilstand en de dan relatief hoge temperatuur. Die panty vervuilt inderdaad net zo goed en moet je natuurlijk ook geregeld schoonmaken, maar die vervang je dan inplaats van je luchtfilter moeilijk te moeten reinigen. Ik vind niet dat ook al zet je de perslucht erop dat het nou prachtig schoon wordt. Nu heb ik pas ook het K&N filter gemonteerd dus meer luchtdoorvoer, maar inderdaad nog net zo vaak schoonmaken met de ons bekende vervuiling. Al zegt de gebruiksaanwijzing van het filter anders denk ik dat je er toch wel aanzit om het met elke beurt even te doen. Op zich niet zo'n probleem want zoveel werk is het niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Ik heb de proef op de som genoemen en ik vind dat het helpt, het afzagen in relatie tot vuil worden. Vuil worden doet je luchtfilter toch. Mijn K&N zuig ik leeg met een industriestofzuiger en dan verder tegen de stroom in met perslucht, dat elke beurt. Het vuil gaat er makkelijker uit dan uit dat ribbelding van Suzuki
Men stelt, dat als de rode kleur erg vaal is, dat je dan een clean and oil kit van K&N moet toepassen. Zal wel ergens bij 48000 km gebeuren
Garoetn
Roland
Plaats reactie