ECU aan laten passen ?
ECU aan laten passen ?
Hoi allemaal,
Graag zou ik wat advies willen hebben over het volgende:
Volgende week gaat mijn motor DL1000 voor de 6000 km beurt, hij heeft inmiddels 7000 km er op staan.
Nu heb ik tijdens de tourrit van 7 nov iemand gesproken die zijn vstrom in het ondergebied 5 % rijker laten zetten ivm bokken onder de 3000 rmp.
Nu heb ik gevraag of mijn dealer dat kan, maar deze zei dat hij de ecu moest opsturen naar de NIMAG. Heeft iemand ervaring hiermee en klopt het dat het euvel van bokken over is met deze aanpassing.
Weet jullie ook of dit onder garantie is ?
Heeft iemand ook nog een andere tip die hij vanuit de praktijk weet bij de 6000 km beurt.
graag reacties, dan kan ik een afweging maken hierover.
groeten,
Henk
Graag zou ik wat advies willen hebben over het volgende:
Volgende week gaat mijn motor DL1000 voor de 6000 km beurt, hij heeft inmiddels 7000 km er op staan.
Nu heb ik tijdens de tourrit van 7 nov iemand gesproken die zijn vstrom in het ondergebied 5 % rijker laten zetten ivm bokken onder de 3000 rmp.
Nu heb ik gevraag of mijn dealer dat kan, maar deze zei dat hij de ecu moest opsturen naar de NIMAG. Heeft iemand ervaring hiermee en klopt het dat het euvel van bokken over is met deze aanpassing.
Weet jullie ook of dit onder garantie is ?
Heeft iemand ook nog een andere tip die hij vanuit de praktijk weet bij de 6000 km beurt.
graag reacties, dan kan ik een afweging maken hierover.
groeten,
Henk
Sommige dealers regelen dit inderdaad onder garantie, middels opsturen. Jammer dat vaak de dealer niet mee wil werken.
Er zit wel een specialist in NL, die stelt de motor aanzienlijk beter af.
Aanrader is dan een K&N filter te plaatsen, zegmaar bij 12.000 km, omdat het origineel toch vuil is. En dan op de testbank en afstellen maar.
Kost je ongeveer 100 Euro. Maar dat is het zeker waard.
Er zit wel een specialist in NL, die stelt de motor aanzienlijk beter af.
Aanrader is dan een K&N filter te plaatsen, zegmaar bij 12.000 km, omdat het origineel toch vuil is. En dan op de testbank en afstellen maar.
Kost je ongeveer 100 Euro. Maar dat is het zeker waard.
Binnenkort is mijn DL650 aan een 12.000 km beurt toe. Hoe verhouden zich de kosten van een K&N filter tot een normaal luchtfilter? Verdient de investering zich terug?Scottie schreef:Aanrader is dan een K&N filter te plaatsen, zegmaar bij 12.000 km, omdat het origineel toch vuil is. En dan op de testbank en afstellen maar.
Kost je ongeveer 100 Euro. Maar dat is het zeker waard.
Ik neem aan dat mijn dealer ook het e.e.a. zal moeten afstellen als er een K&N filter ingezet wordt omdat dit de verhouding lucht/brandstof zal beïnvloeden. Toch??
Tom.
ik heb laatst zelf een K&N erin gegooit. wat mij opviel is dat mijn motor de eerste keer met dat filter hoger stationair liep. de keer daarna was het weer normaal. ik heb verder niks afgesteld. volgens mij regelt hij toch een hoop dingen zelf?. en ik moet toegeven, hij lijkt veel lekkerder te lopen. bijkomend voordeel vind ik dat ie iets meer uitlaatgeluid heeft.
Pale Rider schreef:Binnenkort is mijn DL650 aan een 12.000 km beurt toe. Hoe verhouden zich de kosten van een K&N filter tot een normaal luchtfilter? Verdient de investering zich terug?Scottie schreef:Aanrader is dan een K&N filter te plaatsen, zegmaar bij 12.000 km, omdat het origineel toch vuil is. En dan op de testbank en afstellen maar.
Kost je ongeveer 100 Euro. Maar dat is het zeker waard.
Ik neem aan dat mijn dealer ook het e.e.a. zal moeten afstellen als er een K&N filter ingezet wordt omdat dit de verhouding lucht/brandstof zal beïnvloeden. Toch??
Tom.
In principe is de mapping in de ECU voldoende ruim om te kunnen rijden met een K&N. Meer lucht zal een andere inspuiting tot gevolg hebben.
Je krijgt iets meer aanzuiggeluid onder de tank.
Het originele filter kost rond de 30 Euro, een K&N het dubbele.
Voordeel van de K&N is dat je hem kan schoonmaken. In principe wordt er gezegd dat je er 1.000.000 km mee kan rijden.
Het afstellen kan op zich geen kwaad. Het bokken van de motor wordt dan in ieder geval minder. Mogelijk krijg je een peekaatje erbij. (merk je toch niet)
Dit is wat K&N zelf zegt. Zal wel onder ideale condities bepaald zijn.MacB schreef:In principe wordt er gezegd dat je er 1.000.000 km mee kan rijden.
Word dit gezegd of is dit effectief zo en dan bedoel ik nog niet eens 1mio km. Als je er een x voud langer mee kan rijden doe je een goede zaak, ook al is ie duurder in aankoop.
Maar een K&N is schoon te maken, met speciale olie, kost iets van 15 Euro. Hij gaat in ieder geval langer mee dan 2x origineel. Dus is het nooit een miskoop. En de motor loopt er beter op.
Wat wil je nog meer?
Welke specialist is dit in NL ?
moet ik gewoon wachten tot 12000 km beurt, denk er aan om dan toch en K&N Luchtfilter aan te schaffen.
Bedankt alvast,
Henk
1 van de specialisten is Hoegee uit Giessen.Als het bestaande filter donker grijs aan het worden is zou ik toch maar eeder het filter vervangen.
moet ik gewoon wachten tot 12000 km beurt, denk er aan om dan toch en K&N Luchtfilter aan te schaffen.
Bedankt alvast,
Henk
1 van de specialisten is Hoegee uit Giessen.Als het bestaande filter donker grijs aan het worden is zou ik toch maar eeder het filter vervangen.
Hoi Henk,
Volgens mij hebben wij elkaar hierover gesproken.
De ECU van mijn strom is niet opgestuurd, mijn dealer (Jan Dokter Motors, Ede) heeft voor mij een afspraak gemaakt bij de NIMAG.
Ik ben daar lekker naartoe gekacheld en voordat ik de koffie ophad was het al gebeurd. Ik wil niet zeggen dat de motor nooit meer hikt, maar sinds die 5% extra in het ondergebied loopt ie een stuk smeuiiger rond de 2500-3000 toeren.
Extra tip voor bij de beurt: Synchroniseren (schijnt ook erg belangrijk te zijn voor het soepel lopen)
Groet,
Eric
Volgens mij hebben wij elkaar hierover gesproken.
De ECU van mijn strom is niet opgestuurd, mijn dealer (Jan Dokter Motors, Ede) heeft voor mij een afspraak gemaakt bij de NIMAG.
Ik ben daar lekker naartoe gekacheld en voordat ik de koffie ophad was het al gebeurd. Ik wil niet zeggen dat de motor nooit meer hikt, maar sinds die 5% extra in het ondergebied loopt ie een stuk smeuiiger rond de 2500-3000 toeren.
Extra tip voor bij de beurt: Synchroniseren (schijnt ook erg belangrijk te zijn voor het soepel lopen)
Groet,
Eric
De garantie van K&N is zelfs 1 miljoen MIJL
Zie hier http://www.knfilterchargers.com/search/ ... od=SU-1002 voor meer info over het filter voor de DL650.
Tom.
Zie hier http://www.knfilterchargers.com/search/ ... od=SU-1002 voor meer info over het filter voor de DL650.
Tom.
Had ik toch nikx te veel gezegd....Pale Rider schreef:De garantie van K&N is zelfs 1 miljoen MIJL
Zie hier http://www.knfilterchargers.com/search/ ... od=SU-1002 voor meer info over het filter voor de DL650.
Tom.
Eric,Strommel schreef:Hoi Henk,
Volgens mij hebben wij elkaar hierover gesproken.
De ECU van mijn strom is niet opgestuurd, mijn dealer (Jan Dokter Motors, Ede) heeft voor mij een afspraak gemaakt bij de NIMAG.
Ik ben daar lekker naartoe gekacheld en voordat ik de koffie ophad was het al gebeurd. Ik wil niet zeggen dat de motor nooit meer hikt, maar sinds die 5% extra in het ondergebied loopt ie een stuk smeuiiger rond de 2500-3000 toeren.
Extra tip voor bij de beurt: Synchroniseren (schijnt ook erg belangrijk te zijn voor het soepel lopen)
Groet,
Eric
Ja dat was inderdaad jij, ik was je naam kwijt.
In ieder geval bedankt en ik zal ook mijn dealer vragen of ze eventueel een afspraak kunnen maken bij de Nimag.
bedankt,
Henk
Hallo Henk,
Ik had een mailtje gestuurd naar het adres van de verdeler in Belgie. Dit vond ik op de site van K&N. Ik kreeg hierop het antwoord dat 34,09euro de nettoprijs was. Er werd mij ook gemeld dat zij enkel groothandel deden, als ik liet weten in welke gemeente ik woonde ging hij mij de dichtsbijzijnde kleinhandel doorsturen, levertermijn 2 à 3 weken indien op stock bij K& N.
Lol, ik krijg nu net het antwoord binnen en de kleinhandel is in Kontich +/- 5km van mij thuis.
Misschien kan je een verdeler aanvragen, op het Belgische mailadres, die korter bij de grens zit.
Hopelijk ben je hiermee al wat wijzer geworden,
groeten
Ik had een mailtje gestuurd naar het adres van de verdeler in Belgie. Dit vond ik op de site van K&N. Ik kreeg hierop het antwoord dat 34,09euro de nettoprijs was. Er werd mij ook gemeld dat zij enkel groothandel deden, als ik liet weten in welke gemeente ik woonde ging hij mij de dichtsbijzijnde kleinhandel doorsturen, levertermijn 2 à 3 weken indien op stock bij K& N.
Lol, ik krijg nu net het antwoord binnen en de kleinhandel is in Kontich +/- 5km van mij thuis.
Misschien kan je een verdeler aanvragen, op het Belgische mailadres, die korter bij de grens zit.
Hopelijk ben je hiermee al wat wijzer geworden,
groeten
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar als ik de diverse prijsstellingen op het internet zie, lijkt het me wel een bijna al te mooie prijs.
Mogelijk heeft de grossier zich vergist en een prijs afgegeven die geldt richting de "kleinverdeler" zoals onze zuiderburen dat zo mooi noemen. En dan ook nog (mogelijk) exclusief BTW.
Het zou mooi zijn wanneer het niet zo is en we er met ons allen ons voordeel mee zouden kunnen doen, maar ik ben bang dat dit een "wishfull thinking" is. Een prijs van rond de 50~60 Euro is echt meer realistisch.
Ook al is Sinterklaas nu in het land.
Mogelijk heeft de grossier zich vergist en een prijs afgegeven die geldt richting de "kleinverdeler" zoals onze zuiderburen dat zo mooi noemen. En dan ook nog (mogelijk) exclusief BTW.
Het zou mooi zijn wanneer het niet zo is en we er met ons allen ons voordeel mee zouden kunnen doen, maar ik ben bang dat dit een "wishfull thinking" is. Een prijs van rond de 50~60 Euro is echt meer realistisch.
Ook al is Sinterklaas nu in het land.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
hoi henk,
Mits je niet bang bent voor je garantie, is er nog een andere oplossing om wat meer vermogen uit je fiets te krijgen.
kijk op: http://www.Daijiro.com" onclick="window.open(this.href);return false; type RE 106
Er is er eentje die je limiter in lage versnellingen uitschakelt en ook één voor de topsnelheid gemaakt.
Niet goed voor milieu-eissen wel voor de fun.
kost rond de 140 tot 170 euro.
niet tegen je dealer vertellen !
Bleuberry
Mits je niet bang bent voor je garantie, is er nog een andere oplossing om wat meer vermogen uit je fiets te krijgen.
kijk op: http://www.Daijiro.com" onclick="window.open(this.href);return false; type RE 106
Er is er eentje die je limiter in lage versnellingen uitschakelt en ook één voor de topsnelheid gemaakt.
Niet goed voor milieu-eissen wel voor de fun.
kost rond de 140 tot 170 euro.
niet tegen je dealer vertellen !
Bleuberry
[quote="bleuberry"]hoi henk,
Mits je niet bang bent voor je garantie, is er nog een andere oplossing om wat meer vermogen uit je fiets te krijgen.
kijk op: http://www.Daijiro.com" onclick="window.open(this.href);return false; type RE 106
Er is er eentje die je limiter in lage versnellingen uitschakelt en ook één voor de topsnelheid gemaakt.
Niet goed voor milieu-eissen wel voor de fun.
Hoi Bleuberry,
Volgens mij is dit een Gpack met een andere naam.
Deze gpack is ook zelf gemakkelijk te maken door een weerstandje.
Dit heft ok de drosseln (hoe men het in duits noemt) op en tevens heb je hierdoor een hoge snelheid.
Let wel op, boven de 200 km/h heb je officieel ook andere banden nodig.
Er staat ergens op een Duitse pagina een site van tl1000 waar in dit mooi beschreven word.
Ps . We wachten het antwoord van onze zuiderbuur maar even af.
groeten,,
Henk
Mits je niet bang bent voor je garantie, is er nog een andere oplossing om wat meer vermogen uit je fiets te krijgen.
kijk op: http://www.Daijiro.com" onclick="window.open(this.href);return false; type RE 106
Er is er eentje die je limiter in lage versnellingen uitschakelt en ook één voor de topsnelheid gemaakt.
Niet goed voor milieu-eissen wel voor de fun.
Hoi Bleuberry,
Volgens mij is dit een Gpack met een andere naam.
Deze gpack is ook zelf gemakkelijk te maken door een weerstandje.
Dit heft ok de drosseln (hoe men het in duits noemt) op en tevens heb je hierdoor een hoge snelheid.
Let wel op, boven de 200 km/h heb je officieel ook andere banden nodig.
Er staat ergens op een Duitse pagina een site van tl1000 waar in dit mooi beschreven word.
Ps . We wachten het antwoord van onze zuiderbuur maar even af.
groeten,,
Henk
Hallo ,
Ik heb hieronder het antwoord van de kleinhandel
Schandalige winstmarge om iets door te geven, zoals bijna overal tegenwoordig.
Geachte,
>
> De luchtfilter die u nodig heeft voor uw Suzuki is de K&N
> referentie SU-1002
> Deze kost EUR 74.92 BTW incl.
> Leveringstermijn bedraagt 2 weken, want bij K&N is men aan
> het inventariseren
Valt dus lelijk tegen en iron had gelijk
Ik heb hieronder het antwoord van de kleinhandel
Schandalige winstmarge om iets door te geven, zoals bijna overal tegenwoordig.
Geachte,
>
> De luchtfilter die u nodig heeft voor uw Suzuki is de K&N
> referentie SU-1002
> Deze kost EUR 74.92 BTW incl.
> Leveringstermijn bedraagt 2 weken, want bij K&N is men aan
> het inventariseren
Valt dus lelijk tegen en iron had gelijk
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Dan heeft er bij de groothandel iemand flink geblunderd, want dat hoort hij niet naar buiten te brengen.
Voor 55,71 Euro incl BTW excl verzendkosten kun je hem ook on-line bestellen bij http://www.mooh.nl/catalog/product_info ... 0533e70955" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat scheelt toch weer wat. En dat is ook een "normale" marge. Al willen we natuurlijk allemaal zo weinig mogelijk betalen.
Voor 55,71 Euro incl BTW excl verzendkosten kun je hem ook on-line bestellen bij http://www.mooh.nl/catalog/product_info ... 0533e70955" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat scheelt toch weer wat. En dat is ook een "normale" marge. Al willen we natuurlijk allemaal zo weinig mogelijk betalen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik (we?) neem (nemen) het je niet kwalijk. Kan een ieder overkomen. Je bent en blijft afhankelijk van de informatie van derden.MacB schreef:Idd Iron, achteraf bekeken begrijp ik ook niet goed waarom hij die groothandelprijs heeft doorgegeven. Spijtig genoeg heb ik jullie blij gemaakt voor niets, sorry
Groeten
Het is alleen jammer dat je bent misleid. Hoe zou jouw informant zich nu voelen??????
Groet,
IH
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.