Rijden op 15 tot 20% ethanol toevoeging

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Foursat

Rijden op 15 tot 20% ethanol toevoeging

Bericht door Foursat »

Wie heeft er ervaring met 15-20% Bio-ethanol toevoeging bij gewoone euro 95. Ga het binnenkort uit proberen met een DL650. Let op E85 ethanol is duurder dan gewone benzine ook je verbruik stijgt iets. Voordeel je krijgt behoorlijk wat vermogenswinst en het is Co2 neutraal. Hoger bijmengen dan 20% krijg je een te arm brandstofmengsel, je zult dan echt je mapping moeten laten aanpassen. Bio-ethanol is niet 100% milieu vriendelijk, het heeft 1 nadeel de verbrandings gassen zorgen voor een verhoogd gehalt van ozon in de lucht ook wel (zomersmog genoemd) is niet schadelijk voor het milieu maar verslechterd de ademhaling van de mens.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb geen ervaring met het rijden op benzine met een Bio-ethanol toevoeging. Ik weet dat het in Frankrijk aan de pomp verkrijgbaar is, maar de concentratie is daar niet zo hoog. Of dat ook Bio-ethanol is durf ik niet met zekerheid te zeggen, het kan ook methanol zijn. Feit is dat het beide alcoholverbindingen zijn dus qua effect zogoed als het zelfde reageren op gebruik in je motor.

Daarover wordt weldegelijk iets in de gebruikshandleiding vermeld. Mocht je er dus schade van ondervinden dan heb je in ieder geval geen verhaal te verwachten. In de handleiding staat op blz. 30 het volgende:

Benzine/methanol-mengsels
Brandstof die 5% of minder methanol (houtalcohol) bevat, kan ook geschikt zijn indien deze complementerende oplosmiddelen en corrosie-inhibitors bevat.

GEBRUIK NOOIT brandstof die meer dan 5% methanol bevat. Bij gebruik van dergelijke brandstoffen kan het brandstofsysteem beschadigd worden en kan de prestatie van de motorfiets afnemen. Suzuki kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld en het is mogelijk dat de New Vihicle Limited Warranty of de Emission Cotrol System Warranty geen dekking geeft.

Je moet het dus zelf weten of je hiermee wilt gaan experimenteren, maar ik weet wel dat het inderdaad zo is dat hoge concentratisch (bio)ethanol een stuk aggresiever zijn voor diverse motoeronderdelen waaronder rubbers dan gewone benzine. Dat geldt zelfs al voor biodiesel wat verhoudingsgewijs meer op echte diesel lijkt, maar zonder aanpassingen kun je daarmee ook behoorlijke schade oplopen aan je auto.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt. De gevolgen zul je namelijk niet binnen 1 of 2 keer tanken ervaren, maar pas na wat langere tijd. En dan heb je spijt als haren op je hoofd. Of je moet natuurlijk geld zat hebben en er lekker op los willen en kunnen experimenteren. Maar ik zou het niet doen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Foursat

Bedankt voor je snelle reactie

Bericht door Foursat »

Ik heb me nog even verder verdiept in de materie. In amerika schrijven auto fabrikanten voor dat 10% ethanol menging geen enkel probleem is voor de motor en ze geven gewoon volledige fabrieks garantie. Het is natuurlijk beter om je brandstoftoevoer aan te laten passen. Het kan ook zijn dat er kunststoffen of rubbers door suzuki zijn gebruikt die niet tegen ethanol kunnen, maar dat lijkt me sterk. Methanol is een giftig alcohol die zal ik dus echt niet gebruiken. Standaard euro95 bevat nu al 2% ethanol. E5 ethanol kun je al gewoon tanken in nederland. Suzuki heeft het over methanol het is inderdaad niet veilig om daar mee te rijden, om de juiste benzine toevoer te krijgen moet er 2 x zoveel brandstof worden ingespoten. Je hebt dus binnen no time een zeer arm brandstofmengsel met gevolg veel te weinig smering. Methanol brandt onzichtbaar en dit is ook een reden dat het een gevaarlijke stof is.
Laatst gewijzigd door Foursat op do 24-05-2007, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Methanol (spiritus) is inderdaad een giftig alcohol. Maar dat heeft er alleen mee te maken wanneer je het drinkt. Voor de verbranding in je motor maakt dat verder weinig uit of het methanol of ethanol is. (btw bij illegale distallatie van elke willekeurige sterke drank komt er afhankelijk van de temperatuur ook eerst methanol vrij en daarna pas ethanol. Dat is ook de reden dat door niet reguliere distallatie soms doden vallen, of in het slechtste geval alleen blinden.) En standaard euro95 zou inderdaad momenteel minimaal 2% ethanol moeten bevatten. Het had eigenlijk al 5% moeten zijn. Maar omdat wij in Nederland de middelen niet hebben om het te produceren, o.a. door de veel te weinige verbouwing van koolzaad, kunnen wij niet aan die Europees gestelde norm voldoen, of we moeten het uit bijvoorbeeld Duitsland halen.

Maar als jij het wilt proberen met een veel hogere concentratie moet je het vooral doen het is tenslotte jouw motor. Je moet ook niet vergeten dat de bijmenging niet alleen een pure bijmenging is maar is afgestemd met additieven. Dat is wat anders dan "domweg" pure bio-ethanol bij te voegen zonder die additieven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Foursat

Brandstof compensatie Voor ethanol

Bericht door Foursat »

10% ethanol wordt gewoon goedgekeurd door Suzuki, in amerika is het al heel gebruikelijk. Er zijn geen aanpassingen noodzakelijk voor 10% ethanol bijmenging bij euro 95. Indien je een optimaal vermogen wilt hebben zijn dit de benodigde waardes.

E5 = 5% ethanol gewoon te koop bij tank station
E10 = 10% ethanol bijmenging 3,3% extra brandstof toevoer
E15 = 15% ethanol bijmenging 5,1% extra brandstof toevoer
E20 = 20% ethanol bijmenging 7,0% extra brandstof toevoer

Ethanol geeft een hoop PKtjes er bij zorgt voor een betere gas response en geeft een betere verbranding.

Zelf mengen 1,2 l E85 + 8,8 L euro 95 =10% ethanol Octaan wordt 96
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik zie je ervaringen graag tegemoet hier op het forum :!:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Foursat

Bericht door Foursat »

De eerste 500 km er op zitten met 10% ethanol. geen geplof of inhouden waargenomen. Wel de verbrandings uitstoot even gemeten daarbij heb ik eerst het PAIR-systeem buiten werking gezet. Vanaf 2000 tot 4000 rpm een licht arm mengsel gemeten. Het mengsel wordt rijker tussen de 4000 tot 5500 rpm. Voordat ik meer ethanol ga gebruiken laat ik eerst de mapping aanpassen bij Hoegee. De procedure voor een mix van ethanol is voor hun geen probleem.

P.S. Rest zuurstof gemeten bij 2000-4000 rpm 17%
Rest zuurstof gemeten bij 7000 rpm 0,3%
Declerck

Bericht door Declerck »

Foursat,

17 % rest zuurstof ? Ben je zeker? Met zoiets kan je motor zeker niet meer draaien! Een benzine motor draait altijd rond de lambda 1. Dit wil zeggen 0 % restzuurstof met bepaalde grenzen (+/- 1 %).

Patrick
Foursat

Bericht door Foursat »

Ik vertrouw die meter ook niet helemaal. Ik heb vandaag bij een autogarage gevraagd om een viergasmeting te laten doen. Het koste niks zij hij, kon gewoon even langskomen. Ik heb het idee dat de meetsonde niet lang genoeg is en dat ik daar door evt terugslag meet. Zodra ik de meetwaarden heb post ik hem wel even. Maar aan de kleur van de bougie te zien staat hij zeker aan de arme kant.
Foursat

Naar Hoegee

Bericht door Foursat »

21 juni naar hoegee geweest om te Remappen met 10% ethanol. Hij heeft gelijk een ander luchtfilter gemonteerd. Maar echt spectaculere wijzigingen waren er niet echt. Ze hebben eerst het PAIR systeem afgekoppeld, daarna een paar runs gedaan. Hij heeft het laag toeren gebied en hoog toerengebied 10% rijker gezet. Het midden gebied staat 5% armer. Stationair ik weet het niet zeker meer maar dat was 2,5% rijker. Ondanks de kleine ingrepen is het onder het rijden goed te merken hij loopt veel beter, vooral onder in meer koppel gekregen. Vanaf 5500 tot 7500 kun je goed zien dat hij meer koppel heeft gekregen op Power Curve print. Extra vermogen na het afstellen ja ja maar liefs 0,5 PK meer. Op de monitor kon je goed zien dat de motor in het middengebied in het rood ging, gemeten lambda was toen 0,83. Maar goed dat is nu dus bij gesteld. Het kast je wat ze gebruiken om de injectie bij te stellen is super simpel een paar potmetertjes en niet meer. Met dit kastje kunnen ze maixmaal +10% of -10% bijstellen. Voor een grotere wijziging heb dus echt een de Teka adjuster nodig.
Plaats reactie