Tweede gaskleppen problemen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Conehead

Tweede gaskleppen problemen

Bericht door Conehead »

Hoi Strommers;
Sinds kort ervaar ik een probleem met mijn tweede gaskleppen op mijn DL650.
Een rood lampje licht op en een knippernde indicatie FI. (Fuel Injection).

Nou ben ik niet helemaal a-technisch :shock: dus alvast wat storingzoeken gedaan.
Met een schakelaartje is het mogelijk om de foutcode uit te lezen uit de ECM.
Dit leverde dus code C28 op.
Dit staat weer voor STVA-fail oftewel een fout van de secundairy throttle valve actuator.

Dit is een kleine elektromotor die de tweede gasklep bedient en aangestuurd wordt door de ECM.

Verder storingzoeken (via het servicemanual) levert geen echte bijzonderheden op.
De weerstandswaarde is ok (tussen 7 en 14 ohm) en de bedrading maakt geen sluiting ect. en heeft geen breuken.
Wat me wel opviel was dat de tweede gasklep niet volledig verticaal open staat in de schacht van het gasklephuis.

Mijn vermoeden is dat de overbrenging (inwendig) van het motortje naar de as van de tweede gasklep zich verslikt heeft om een of andere reden en dat de ecm ziet dat de gasklep niet volledig open staat.
Vervolgens probeert hij deze open te sturen maar doordat hij al tegen zijn "open" eindstop staat lukt hem dat niet en staakt hij naar 10 sec de strijd en komt het rode lampje met FI aan.


Ik kan pas over twee weken bij de dealer terecht.
Volgens hem kost dit geintje een hoop geld (geschat op 1100 euro) omdat het motortje een geheel vormt met het gasklephuis op de voorste cylinder en Suzuki alleen een compleet onderdeel kan leveren bestaande uit beide gasklephuizen.

Mijn strommetje is uit 2004 (dus uit de 2 jaar fabrieksgarantie) met 39000 km op de teller.
Ik vind dit geen normale storing en vraag me ook af of dit soms nog onder een soort garantie valt op het onderdeel zelf.
Ik mag toch wel verwachten dat dit gasklepgebeuren langer meegaat?

Heeft hier iemand ook ervaring mee?
:roll:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb er geen ervaring mee. Maar voor die 1100 Euro zou ik de handel er maar gewoon helemaal uitslopen en zonder secondaire gaskleppen rijden. Tenminste als ik de ervaring van andere V-Strommers moet geloven die deze kleppen experimenteel al eens helemaal hebben verwijderd. Het lijkt zelfs een positief effect te hebben op het rijgedrag. Blijft natuurlijk wel dat het een storing is die relatief snel opgetreden is en daar zou je ook je bedenkingen over kunnen hebben. In bovenstaande is het natuurlijk wel zaaks dat het servomotortje geen verkeerde terugmelding meer kan geven aan de ECU.

Ik lees graag je uiteindelijke beslissing en ervaring hiermee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Re: Tweede gaskleppen problemen

Bericht door Biker »

Conehead schreef:en vraag me ook af of dit soms nog onder een soort garantie valt op het onderdeel zelf.
Ik mag toch wel verwachten dat dit gasklepgebeuren langer meegaat?

Heeft hier iemand ook ervaring mee?
:roll:
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar het zou best eens kunnen dat dit voorval onder een coulance regeling zou vallen. Het is inderdaad zo dat je mag verwachten dat het onderdeel een langere tijd en meer kilometers meegaat dan dat het geval is dus dit zou ik zeker met de dealer bespreken. Succes!
Conehead

gaskleppen probleem

Bericht door Conehead »

Jongens bedankt voor jullie reactie.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen met de dealer/importeur.
Kan wel ff duren denk ik.
grts Ben
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

Hoi Conehead,

Volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Zeker als je normaliter mag verwachten dat een onderdeel veel langer dan twee jaar meegaat (of in dit geval ook langer dan 39.000 km).

Voor meer info over garantie kan je o.a. kijken op http://kassa.vara.nl/portal of http://www.consuwijzer.nl/index.jsp.
In ieder geval veel succes....
Conehead

gaskleppen motor

Bericht door Conehead »

Bedankt Dos Nijntjes voor je informatie. :)
Hier kan ik eventueel wat mee als het niet onder een coulance regeling valt.
Conehead

Bericht door Conehead »

Hey Strommers;
Voor jullie informatie.
Deze jongen heeft geluk. Het gaskleppen huis (a 1028 euro's) wordt door Suzuki onder coulance regeling vervangen.
:o :D

Daarmee wilde ik gelijk dit topic sluiten.
Bedankt voor jullie reacties.
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

Top :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Dan kan je binnenkort weer met een :D onder je helm en een :D in je portemonnee gaan rondrijden.
Conehead

Bericht door Conehead »

:D :D :D :D :D

Hoi Strommers;
Even een update m.b.t. mijn gaskleppen probleem.
Het hele gaskleppenhuis is vervangen onder coulance :!:

Mijn Vstrom rijdt weer als van ouds :twisted:

Alles bij elkaar (inclusief 12.000 beurt) koste het me een 200 euries.
Viel me reuze mee.

Echter en nou komt het.........

Ik ga haar verkopen :!: :!:

Ik kan een paar redenen noemen maar het komt erop neer dat ik vreemdgegaan ben :oops:
Gereden op een BMW R1150GS en deze motor wordt de volgende.
Dus na mij zo'n 41.000 km met veel plezier over Neerlandssnelweg te hebben vervoerd komt ze in de aanbieding.
Ben haar nu aan het poetsen zodat ze er mooi bij staat, foto's en dan op marktplaats ofzo.
Plaats reactie