Mmmmh, wat is dat nou?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
V-rider

Mmmmh, wat is dat nou?

Bericht door V-rider »

Heren/Dames,

Ik heb er nog niet goed naar gekeken, maar gisteren kwam ik erachter dat de druk bijna volledig uit mijn koppelingshendel was verdwenen.
Even op het glaasje kijken en warempel, het niveau was tot onder het 'toegestane' gezakt. Vorige week vrijdag was deze volgens mij nog gewoon vol (kijk er niet elke dag naar, alhoewel ik wel elke dag rijd).

Ik heb er ondertussen bijna 30.000 km in iets meer dan een jaar opzitten, maar dit is de 1e keer dat ik dit meemaak.

Zoals gezegd heb ik nog geen onderzoek uitgevoerd, maar ik kon zo even op het blote oog niets zien.
Toch gewoon naar huis gereden, maar dan zonder gebruik van de hendel (alleen voor het stoplicht even voor het in neutraal zetten en weer in z'n 1). Geschakeld zonder gebruik van de hendel, zal wel niet echt bevordelijk zijn, maar ach, die 1e keer?!

Misschien goede tips? Kan toch niet 'spontaan' leeglopen?

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik wat vind.

Groetjes,
peter
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Er is al een topic ergens op het forum over dit onderwerp, maar
kan het zo snel niet vinden.

Koppelingscilinder lekt waarschijnlijk remvloeistof.
koppelingscilinder loshalen, schoonmaken, inclusief de ruimte achter
de koppelingscilinder. koppelingscilinder weer monteren en Reservoir
op stuur bijvullen(aan te raden is elke 6000km het schoonmaken
te herhalen en het reservoir te controleren).

Mocht je nog garantie hebben, kun je naar je dealer gaan en onder
garantie een modificatie laten uitvoeren.

gr.
Richard
V-rider

Bericht door V-rider »

Ik heb het topic gevonden en doorgelezen.

Gaat over een lek in de koppelingscylinder.

Het rare is alleen dat bij mij de vloeistof niet extreem donker is geworden en zeker niet zwart zoals sommigen zeggen.

Ik weet wel dat iedere 6.000 km keurig de beurtjes worden uitgevoerd en dit dan toch op zou moeten vallen, of niet?
Koppelingshuis is ook al vervangen.

Dacht dat Suzuki zo goed bekend stond om de koppeling?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Koppeling zelf is ook erg goed!
het probleem is de krakkemikkige constructie van de koppelingscilinder,
maar daar is dus een modificatie voor.

Bij mij er is er trouwens ook geen sprake van donkere of zwarte vloeistof.
Ik moet alleen het niveau in de gaten houden en af en toe de cilinder
schoonmaken en bijvullen.

De dealer kijkt bij je 6000km beurt niet naar de koppelingscilinder als
je er geen opmerkingen over maakt.

Mij lijkt het logischer als er een modificatie aan de motor bekend
is dat hij ook gewoon uitgevoerd wordt maar zo schijnt het niet te werken
bij Suzuki/NIMAG.
We kennen allemaal de terugroepacties bij auto's om modificaties uit te
voeren maar bij Suzuki wachten ze gewoon totdat de eigenaar zelf
klaagt en dan wordt er pas actie ondernomen.

Zo rij ik nog steeds met een niet gemodificeerd koppelingshuis en
koppelingscilinder omdat deze klachten zich bij mijn V-strom pas
manifesteerden toen de garantie al verlopen was.
Aangezien het niet gevaarlijk is en het motorblok geen gevaar loopt ga
ik niet investeren in deze onderdelen en zijn de kosten voor de
volgende eigenaar (bij inruil).

Jammer dat NIMAG dat niet op een betere manier wil/kan oplossen :(


gr.
Richard
xlrider

Re: Mmmmh, wat is dat nou?

Bericht door xlrider »

Heb hetzelfde meegemaakt.

De koppelingspomp lekte de vloeistof.
Na verloop van tijd zo erg dat er niet meer mee te rijden was.

De pomp is indertijd vervangen onder garantie.
V-rider schreef:Heren/Dames,

Ik heb er nog niet goed naar gekeken, maar gisteren kwam ik erachter dat de druk bijna volledig uit mijn koppelingshendel was verdwenen.
Even op het glaasje kijken en warempel, het niveau was tot onder het 'toegestane' gezakt. Vorige week vrijdag was deze volgens mij nog gewoon vol (kijk er niet elke dag naar, alhoewel ik wel elke dag rijd).

Ik heb er ondertussen bijna 30.000 km in iets meer dan een jaar opzitten, maar dit is de 1e keer dat ik dit meemaak.

Zoals gezegd heb ik nog geen onderzoek uitgevoerd, maar ik kon zo even op het blote oog niets zien.
Toch gewoon naar huis gereden, maar dan zonder gebruik van de hendel (alleen voor het stoplicht even voor het in neutraal zetten en weer in z'n 1). Geschakeld zonder gebruik van de hendel, zal wel niet echt bevordelijk zijn, maar ach, die 1e keer?!

Misschien goede tips? Kan toch niet 'spontaan' leeglopen?

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik wat vind.

Groetjes,
peter
Korsan

Bericht door Korsan »

idem dito
Plaats reactie