Raar geluid en schakelprobleem

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Strompie

Raar geluid en schakelprobleem

Bericht door Strompie »

Beste strommers,
Onlangs heb ik een DL1000 gekocht. Op mijn teller staat nu 1100km en zijn eerste nazicht is achter de rug. Doch merk ik nog op, dat als de motor stationair draait, hij soms "ketelachtige, holle" geluiden maakt. Soms zijn die ook te horen wanneer de motor draait zonder veel belasting of "uitloopt". De dealer echter reageert hier niet echt op.
Hoe kan er best geschakeld worden, daar ik ondervind dat het van eerste naar tweede en van tweede naar derde niet zo goed verloopt...
Wie heeft hiermee ook al te maken gehad.

Strompie.
Fred

Re: Raar geluid en schakelprobleem

Bericht door Fred »

Strompie schreef:Beste strommers,
Onlangs heb ik een DL1000 gekocht. Op mijn teller staat nu 1100km en zijn eerste nazicht is achter de rug. Doch merk ik nog op, dat als de motor stationair draait, hij soms "ketelachtige, holle" geluiden maakt. Soms zijn die ook te horen wanneer de motor draait zonder veel belasting of "uitloopt". De dealer echter reageert hier niet echt op.
Hoe kan er best geschakeld worden, daar ik ondervind dat het van eerste naar tweede en van tweede naar derde niet zo goed verloopt...
Wie heeft hiermee ook al te maken gehad.

Strompie.
Da geluid ..daar kan ik je zo op afstand niet mee helpen maar wat het schakelen betreft....da is een kwestie van inlopen van de versnellingen, na 10000 km vind ik dat de versnellingsbak pas begint los te komen.
De vorken en tandwielen moeten immers nog op elkaar inlopen.
Biker

Re: Raar geluid en schakelprobleem

Bericht door Biker »

Strompie schreef:Beste strommers,
Onlangs heb ik een DL1000 gekocht. Op mijn teller staat nu 1100km en zijn eerste nazicht is achter de rug. Doch merk ik nog op, dat als de motor stationair draait, hij soms "ketelachtige, holle" geluiden maakt. Soms zijn die ook te horen wanneer de motor draait zonder veel belasting of "uitloopt". De dealer echter reageert hier niet echt op.
Hoe kan er best geschakeld worden, daar ik ondervind dat het van eerste naar tweede en van tweede naar derde niet zo goed verloopt...
Wie heeft hiermee ook al te maken gehad.

Strompie.
Die geluiden zouden wellicht wel eens vanuit de koppeling kunnen komen. Als het geluid zowel bij het koppelen als ontkoppelen gelijk is dan heeft het een andere oorzaak anders kan het wijzen op het koppelingshuis.
MarcT

Bericht door MarcT »

Ik merk ook wat met het schakelen. (DL1000, 10.000km).

Als je een beetje stevig doortrekt in de 1, dan resulteert het schakelen naar de 2 altijd in "tanden poetsen". Dat kan niet goed zijn ! Bij mn 12.000km-beurt wil ik kijken of dat onder garantie gemaakt kan worden.

Ik kan het probleem omzeilen door eerst naar de vrij te schakelen, en dan de toeren helemaal terug te laten lopen. Als ik hem dan in de 2 zet gaat het goed...
dannyvu

Bericht door dannyvu »

Mijn DL1000, 1 maand oud, 1100 km : schakelen verloopt soms ook nog een beetje stroef, maar dat is normaal, duurt zeker 7000 km alvorens de versnellingsbak ingereden is. Is trouwens minimaal, want als ik eens goed
doortrek volstaat even nippen aan de koppelingshendel om de boel eentje hoger te duwen.
Stationair draaien met koppelingshendel los, hoor je duidelijk de koppeling. Maar dat had mijn vorige motor (kawa) ook, nooit geen problemen mee gehad dus daar ga ik niet van wakker liggen. Wat ik wel vind is dat mijn strom rond de 3000 toeren "anders" klinkt, maar ik weet niet echt hoe ik het moet beschrijven. Ik wacht even af tot er wat meer kilometerkes op staan.
Diffie

Bericht door Diffie »

Dat anders "klinken" zo rond de 3000 toeren is bij mijn DL 1000 ook.
Hij geeft dan een rauw geluid en dat verdwijnt weer boven de 4000 / 4500 toeren.
Is dat wat je bedoeld met "anders" klinken?
dannyvu

Bericht door dannyvu »

Diffie schreef:Dat anders "klinken" zo rond de 3000 toeren is bij mijn DL 1000 ook.
Hij geeft dan een rauw geluid en dat verdwijnt weer boven de 4000 / 4500 toeren.
Is dat wat je bedoeld met "anders" klinken?
Dat is inderdaad wat ik bedoel, een "rauw" geluid. Is dat normaal?
Diffie

Bericht door Diffie »

Of het normaal is weet ik juist ook niet. Daar probeer ik ook achter te komen. Heb wel begrepen dat modellen van eerdere bouwjaren problemen met het koppelingshuis hebben gehad. Maar dat dat met de nieuwere modellen ( de mijne is van 2005 ) verholpen is.
Hoop er nog een keer duidelijkheid over te kunnen krijgen nu ik er nog garantie op heb.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Een vreemd geluid rond 3000 rpm....

klink verdacht veel op het te zuinige afstellings probleem dat tot nu toe bij vrijwel alle DL1000s boven komt drijven. Het probleem kan tegenwoordig door veel dealers al verholpen worden door iets rijker af te stellen in het lage toeren bereik.

Even verder zoeken op dit forum op "hikken" of "3000 toeren". Er zijn diverse keren onderwerpoen geweest zoals:

http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.ph ... light=3000

http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.ph ... light=3000

http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.ph ... light=3000
Diffie

Bericht door Diffie »

Heb ff op die topics gekeken, maar lijkt mij toch dat het geluid veroorzaakt wordt door het koppelingshuis en niet door de afstelling. Op zich toch wel raar want mijn V-strom 1000 is van 2005 en die zouden er geen problemen meer mee moeten hebben.
De afstelling blijft een probleem opzich..... ben zelf een jaar bezig geweest om mijn motor goed afgesteld te krijgen. Steeds weer een beetje armer hier... beetje rijker daar... ben er zelfs mee naar Hoegee geweest en die konder er niets meer van maken, hoewel er iets niet klopte volgens hun. Ze zeiden dat de gaskleppen gesynchroniseerd moesten worden. Die stonden goed, maar de inlaatrubbers stonder er scheef op en waren uitgelubberd. Deze rubbers zijn onder garantie vervangen. Probleem opgelost dacht ik. Helaas hij bleef zuipen, hikken, stotteren, zelfs ploffen (leek soms wel een oorlogsschip) Pas na een hele zaterdagochtend afstellen en sleutelen is de kast van het injectiesysteem vervangen voor een nieuwe. Rijd nu wel een stuk beter, maar heeft nog steeds een rauw geluid tussen de 3000 en 4500 toeren, en hikt nog in de lagere toeren. ga er dus maar weer mee naar de dealer.
Had hiervoor een DL650 die echt volkomen zonder problemen en zuinig reed.
Heb er dit weekend een Stebel Nautilus luchthoorn opgezet....... zo daar komt een berg herrie uit !! :D :D
wwwimmm

Re: Raar geluid en schakelprobleem

Bericht door wwwimmm »

Strompie schreef:Beste strommers,
Onlangs heb ik een DL1000 gekocht. Op mijn teller staat nu 1100km en zijn eerste nazicht is achter de rug. Doch merk ik nog op, dat als de motor stationair draait, hij soms "ketelachtige, holle" geluiden maakt. Soms zijn die ook te horen wanneer de motor draait zonder veel belasting of "uitloopt". De dealer echter reageert hier niet echt op.
Hoe kan er best geschakeld worden, daar ik ondervind dat het van eerste naar tweede en van tweede naar derde niet zo goed verloopt...
Wie heeft hiermee ook al te maken gehad.

Strompie.
Identiek dezelfde symptomen(KLV1000 -1400km). Morgen naar 'de dokter' voor diagnose. :)
Diffie

Bericht door Diffie »

Gisteren terug naar de dealer geweest. Heb hun precies verteld hoe en wanneer dat "rauwe" geluid het beste hoorbaar is. Monteur ging proefrijden en gelukkig hij hoorde het nu ook!! Vandaag hebben ze een nieuw koppelingshuis besteld, deze wordt onder garantie vervangen! Ben benieuwd of dat "rauwe" geluid daarna weg is.
Blackbird

Bericht door Blackbird »

Dat"rauwe" geluid is volgens mij het aanzuiggeluid van de luchtfilter. Het "ketelgeluid" bij stationair toerental dat zegt me niks..
Plaats reactie