Schokken

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
YellowStrom

Schokken

Bericht door YellowStrom »

Hevig geschrokken bij een ritje zojuist (nadat ik van de week de accu heb vervangen). Mijn Strommeke kreeg een vreemd verschijnsel: tijdens snel optrekken is het net of de motor afslaat en meteen weer aanslaat; even heel sterk inhouden en weer gaan dus. Gevolg in de eerste versnelling: MIJN VOORWIEL DE LUCHT IN, het ging gelukkig nog goed maar dat heb ik zelfs nog nooit express gedaan, dus per ongeluk kan er bij mij al helemaal niet in.
Als ik heel rustig optrek is er niets aan de hand, maar bij een beetje vlotter optrekken gebeurt dat schokken in 1e, 2e en 3e versnelling en hoe meer gas je geeft hoe feller dat gebeurt.
Dat werd vanmorgen dus 20 km i.p.v. 200 km, want als ik niet op mijn motor kan vertrouwen, vind ik er niks aan.

Dit verschijnsel deed hij (of zij?) voorheen nog nooit, zou het iets te maken kunnen hebben met die nieuwe accu of het geklooi met startkabels afgelopen week?
Dit moet in ieder geval heel snel veranderen, heeft iemand hier ervaring mee?
YellowStrom

Bericht door YellowStrom »

Of is dit het beruchte verschijnsel wat bedoeld wordt in de topics "stotteren" en "horten en stoten"?
Dan is het wel vreemd dat dat verschijnsel zich van te voren nooit voordeed.
MarcT

Bericht door MarcT »

Nou....dat horten en stoten is niet ZO gigantisch dat ik steeds met mijn voorwiel in de lucht rijd. Dit lijkt me een ander probleem.
Nieuwe accu....is alles goed aangesloten ? Geen onderbrekingen in de kabel ?
YellowStrom

Bericht door YellowStrom »

Tip van Motoport Westerhoven: de boutjes van de accupolen niet met een (kruiskop)schroevendraaier vastdraaien, maar met een ring- of steeksleutel.
Dus alles weer losgedraaid (zat m.i. goed vast) beetje schoongeschuurd en met een ringsleutel nog beter vastgezet, resultaat..... probleem opgelost!!
Electriciteit blijft toch een raar verschijnsel; de startmotor trekt toch de meeste stroom zou ik zeggen en starten deed hij zonder haperingen, vreemd dat hij dan onder het rijden, als er toch minder stroom nodig is, stottert.
Dus goed gezien MarcT !
En ik kan weer vol vertrouwen kms maken met mijn Strommeke :D .
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

Ik denk dat je ECU reset als ie van spanning gehaalt wordt. Dat gebeurt wanneer je je accu los haalt dus ook. Dan gaan alle opgeslagen waarden verloren, en begint ie weer met de redelijk correcte fabrieks instellingen. En is je probleem opgelost. Maar ik kan me vergissen......

(Ik heb een Renault gehad die ook met horten en stoten reed. Na het los halen van de accu kon ik er weer een paar duizend kilometer op een normale manier mee rijden. Gelukkig maakt een voorwiel aangedreven nooit een wheelie..:roll: )

Rob.
Plaats reactie