verbruik vergelijking DL 650 vs 1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

Aangezien m'n Rhino morgen z'n 6000 beurt (7000 op de teller) gaat krijgen, is dit een mooi moment om eens te gaan rekenen wat het verbruik is geweest de afgelopen 2 maanden. Aangezien ik zo'n 35.000 km per jaar rij, is verbruik voor mij wel van belang. Voor ww zit ik dagelijks op de A2 met alle bijbehorende files :( Hierdoor kan ik zelden harder dan 130 rijden, wat weer gunstig is voor 't verbruik.

:arrow: Gemiddeld is mijn verbruik 1 op 22,9 :D :D :D . Waarbij het minimumverbruik 1 op 24,8 en het maximumverbruik 1 op 21,1 is geweest. Kortom ik ben zeer tevreden met m'n Rhino en z'n dorst :!: :!:
snarf

Bericht door snarf »

:shock: 1:22+?!

Euh... ik kom niet verder dan 1:19 en met moeite haal ik de 1:20. Nu de temperaturen beter worden lijkt hij zuiniger te worden. normaal is het 1e blokje weg bij 110-130km en vandaag pas weg bij 151km... als ik die verbetering doortrek dan is een verbruik van 1:20+ mogelijk. 1:24 sluit ik totaal uit. Wellicht een exemplarisch verschil. Zal volgende week donderdag (1e kleine beurt) even informeren.

BTW: ik heb 'm sinds januari 2007 en nu drie maanden later en 6400km verder ben ik pas één keer boven de 1:20 geweest

En nog een toevoeging: Vanwege het enthousiasmerende motorkarakter wil ik het blok wel aansporen en bovendien rijdt ik op de snelweg waar mogelijk 130-140 op de teller (da's 120-130 echte km/u op de gps ;) )
Deres

Bericht door Deres »

Gisteren een ritje gemaakt ...
K'heb een beetje staart gereden , en zo zuining mogelijk gereden ...
Dit was echt fasinerend..
2 eerste blokjes pas weg ne 240 km ..
nu zit'k op het laatste blokje voor het benzinepompje begint te knipperen en zit reeds op 350km ... misschien wel een 400km tankje dan kom ik op een 1/25 wat echt niet slecht is , wel even vermelden , lage toeren hoge versnelling en niet sneller als 110km rijden, spaart enorm in verbruik
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Ik kom met mijn DL1000 nu niet verder dan hooguit 1:15
En dan heb ik een hele tank leeggereden op ca 180 snelweg en ca 80 km binnenwegen in Zeeland.
Op de snelweg ongeveer rond de 140km/h gereden (volgens mij overdrijft de teller gruwelijk veel).
En op de binnenwegen tussen de 80 en 100 km/h gereden.

Ik vind de DL1000 NIET zuinig. Zeker gezien het feit dat ik echt mijn best heb gedaan om zuinig te rijden. Ik krijg hem zeker te weten niet zuiniger.
Bhodi

Bericht door Bhodi »

Ik zit na de nieuwe boordunit nu op 1:19 (DL1000). Moet er wel bij zeggen dat het op 40km na allemaal 60 / 80km-wegen waren. En idd mijn teller geeft een hele andere snelheid aan als de GPS. 150km/u op de teller = 135 op de GPS, 130 op de teller = 120 op de GPS. :wink:
Deres

Bericht door Deres »

dus net geen 400km tankje maar 380 km . Bijtanken => 16.4l komt dus op 1/23.1 nog altijd niet slecht rekening houdend met het feit dat ik vandaag nog met 2 heb gereden op autostrade ...
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

Deres schreef:2 eerste blokjes pas weg ne 240 km ..
snarf schreef:normaal is het 1e blokje weg bij 110-130km en vandaag pas weg bij 151km...
Gemiddeld ziet het verloop van de blokjes er bij mij als volgt uit:
1e blokje na 185 km, 2e blokje na 280 km, 3e blokje na 365 km, 4e blokje na 415 km (knipperen tankje) en na 440 km gaat het laatste blokje knipperen.
Conclusie: Zowel ik als mijn portemonnee zitten zo :lol: :lol: :lol: op de motor. :wink:
Karma

Bericht door Karma »

Bhodi schreef:Ik zit na de nieuwe boordunit nu op 1:19 (DL1000). Moet er wel bij zeggen dat het op 40km na allemaal 60 / 80km-wegen waren. En idd mijn teller geeft een hele andere snelheid aan als de GPS. 150km/u op de teller = 135 op de GPS, 130 op de teller = 120 op de GPS. :wink:
Da's zowat hetzelfde als bij mij. Om exact te zijn was 120 op de gps 131 op de teller, 130 op de gps gaf me 142 op de teller en bij 200 op de gps zat ik al aan 220 op de teller (in vijfde versnelling ergens tussen de 8500 en de 9000 toeren op de toerenteller). Verder heb ik het niet geprobeerd want ik kreeg waanvoorstellingen van flitsende politiewagens langs de kant van de autostrade.
Bhodi

Bericht door Bhodi »

Karma schreef:en bij 200 op de gps zat ik al aan 220 op de teller
Zou ik idd in ieder geval in NL niet al te vaak doen. Ga in 't wknd richting Duitsland > daar maar eens kijken hoe hard ' ie kan...
Richardc

Bericht door Richardc »

om ff on-topic te blijven...ik heb vorig weekend met mijn vrouw een toer gemaakt en ik ben heus niet zuinig geweest met mijn rechterhand. Verbruik lag op 6.75l/100km. :shock:
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

in de 4000 km die ik heb gereden sinds mijn vorige post (4 april) is het verbruik er alleen maar op vooruit gegaan. Het lijkt dat de buitentemperatuur van invloed is op het verbruik (de laatste weken rij ik alleen maar 1:24++). Hoe warmer, hoe lager het verbruik. Merken jullie dit ook :?: :?: :?:

Het gemiddelde verbruik (11k) is 1:23,5 Het hoogste verbruik blijft 1:21,1. Maar het laagste verbruik is van 1:24,8 naar 1:27,0 gegaan.

Kortom, van mij mag die lange hete zomer komen 8) 8)
snarf

Bericht door snarf »

Het is normaal dat je motor in de zomer minder verbruikt. De motor is sneller op temperatuur (vooral starten en opwarmen van de katalysator kost brandstof,kat doet anders zijn werk niet/slecht). Door de hogere temperatuur wordt benzine sneller dampvorming en ontsteekt het makkelijker en heb je minder nodig voor dezelfde verbanding.

Ik heb laastst 1:21,5 gehaald en dat is voor mij een record. Daarbij blijf ik maar herhalen dat ik de nodige stadskilometers maak woon/werk (en stilstaan voor een stoplicht is nog immer oneindig hoog verbruik ;) ). Daarnaast is de V-Strom een veel te grote pretmotor om niet soms lekker aan het gas te hangen :D 8)

En die lange hete zomer kan wat mij betreft wegblijven :twisted: Woon werk in 30+ heb ik vorig jaar al gedaan en ook met zomerpak is dat geen pretje (zelfs een camelbak met water mee om te zorgen dat je niet uitdroogt).
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Ja hoor zelfs mijn 3e Strom die weer meer verbruikt als nr.2 en zeker als nr.1....... :? Vandaag een record verbeterd, voor het eerst vanaf okt '06 en 7000km :arrow: 1:18 net getankt :worship:
Hè hè.... das beter als de 1:15 vanwege de "kou"....zo koud was het toch niet afgelopen winter...... :roll:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Hmmmm, laatste tank voor het eerst iets beter dan 1:14 gereden. en dat was inclusief een snel snelwegritje van antwerpen naar bergen op zoom met 180....
wie weet ga ik ook nog eens zuinig rijden.
zal best met het warme weer te maken hebben...
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Stoffeltje

Bericht door Stoffeltje »

tijdens ons belgenritje had ik n verbruik van 6,45 km / 100 km = 1 op 15,5, en das wel t beste wat ik er al had uitgekregen, was in de ardennen, bergop, bergaf, veel tussen 3000 en 4000 rpm gereden.

maar heb al 1 op 14 gereden ook, tja, plezier betaalt n prijs... 8)
Roeleke

Bericht door Roeleke »

Stoffeltje schreef:tijdens ons belgenritje had ik n verbruik van 6,45 km / 100 km = 1 op 15,5, en das wel t beste wat ik er al had uitgekregen, was in de ardennen, bergop, bergaf, veel tussen 3000 en 4000 rpm gereden.

maar heb al 1 op 14 gereden ook, tja, plezier betaalt n prijs... 8)
ik had een verbruik van 6,33 oftewel 1 op 15,8
YellowStrom

Bericht door YellowStrom »

Tsja, het verbruik van mijn DL1000 tijdens de Ardennenrit was 5,35L op 100 km oftewel 1 op 18,7. Toch wel een flink verschil en ik heb toch ook niet onder de 3000 toeren gereden.
Kermit

Bericht door Kermit »

het afgelopen weekend in de ardennen en luxemburg 1 op 16,5: rond de 4-5000 toeren gedraaid. :(
het snelwegwerk is beter: 1 op 20 is haalbaar.

petra was op haar 650 stabiel, ongeacht de weg ca 1 op 20
:mrgreen:
Declerck

Bericht door Declerck »

snarf schreef:Het is normaal dat je motor in de zomer minder verbruikt. De motor is sneller op temperatuur (vooral starten en opwarmen van de katalysator kost brandstof,kat doet anders zijn werk niet/slecht). Door de hogere temperatuur wordt benzine sneller dampvorming en ontsteekt het makkelijker en heb je minder nodig voor dezelfde verbanding.

Ik heb laastst 1:21,5 gehaald en dat is voor mij een record. Daarbij blijf ik maar herhalen dat ik de nodige stadskilometers maak woon/werk (en stilstaan voor een stoplicht is nog immer oneindig hoog verbruik ;) ). Daarnaast is de V-Strom een veel te grote pretmotor om niet soms lekker aan het gas te hangen :D 8)

En die lange hete zomer kan wat mij betreft wegblijven :twisted: Woon werk in 30+ heb ik vorig jaar al gedaan en ook met zomerpak is dat geen pretje (zelfs een camelbak met water mee om te zorgen dat je niet uitdroogt).
Hoi, door de injectie gebeurt de verdamping van de benzine dichtbij het warme motorblok zelf en de temperatuur van de lucht, op het moment dat het in het blok binnenkomt, ligt rond de 50-60 °C. Dit zal niet veel verschillen in de zomer of in de winter. Waarom in de zomer een brandstofmotor minder verbruikt ligt in het feit dat de lucht (waardoor de motor zich doorheen moet duwen) veel lichter is in de zomer dan in de winter (bij 0°C = 1.293 kg/m³, bij 25 °C = 1,184 kg/m³). Dit is een verschil van ongeveer 8%. Bij 25 °C ga je dus ook een 8% minder verbruiken dan bij 0 °C. Dit als je natuurlijk even snel rijdt.

Ik heb met mijn DL650 K6 een gemiddeld verbruik van 4.7 l / 100 km of 21,3 km/liter.

Groeten,
Patrick
Richardc

Bericht door Richardc »

declerck schreef:
snarf schreef:Het is normaal dat je motor in de zomer minder verbruikt. De motor is sneller op temperatuur (vooral starten en opwarmen van de katalysator kost brandstof,kat doet anders zijn werk niet/slecht). Door de hogere temperatuur wordt benzine sneller dampvorming en ontsteekt het makkelijker en heb je minder nodig voor dezelfde verbanding.

En die lange hete zomer kan wat mij betreft wegblijven :twisted: Woon werk in 30+ heb ik vorig jaar al gedaan en ook met zomerpak is dat geen pretje (zelfs een camelbak met water mee om te zorgen dat je niet uitdroogt).
Hoi, door de injectie gebeurt de verdamping van de benzine dichtbij het warme motorblok zelf en de temperatuur van de lucht, op het moment dat het in het blok binnenkomt, ligt rond de 50-60 °C. Dit zal niet veel verschillen in de zomer of in de winter. Waarom in de zomer een brandstofmotor minder verbruikt ligt in het feit dat de lucht (waardoor de motor zich doorheen moet duwen) veel lichter is in de zomer dan in de winter (bij 0°C = 1.293 kg/m³, bij 25 °C = 1,184 kg/m³). Dit is een verschil van ongeveer 8%. Bij 25 °C ga je dus ook een 8% minder verbruiken dan bij 0 °C. Dit als je natuurlijk even snel rijdt.

Ik heb met mijn DL650 K6 een gemiddeld verbruik van 4.7 l / 100 km of 21,3 km/liter.

Groeten,
Patrick
Het lagere verbruik in de zomer heeft volgens mij voornamelijk te maken met het feit dat warme lucht minder dens is dan koude. De luchtmassameter past hierop de hoeveeldheid ingespoten brandstof aan ( warme lucht = licht --> minder brandstof en vice versa).

Groeten,

Richard
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Het weekend naar de Eifel geweest:
Bij vertrek getankt langs de snelweg. Vervolgens 140km snelweg met 140 per uur. Laatste 100km over de B258 gereden met snelheden tussen de 70 en 120km/h. Verder rondom de Ring nog wat getuft.
Net voor vertrek weer getankt. Toen ca 30km binnendoor met 90 per uur om vervolgens de resterende 210km over de snelweg te vlammen met 160-170.

Resultaat heenweg: 1:18,5 :worship:
Resultaat terugweg: 1:15,4
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Hornikx schreef:Het weekend naar de Eifel geweest:
Bij vertrek getankt langs de snelweg. Vervolgens 140km snelweg met 140 per uur. Laatste 100km over de B258 gereden met snelheden tussen de 70 en 120km/h. Verder rondom de Ring nog wat getuft.
Net voor vertrek weer getankt. Toen ca 30km binnendoor met 90 per uur om vervolgens de resterende 210km over de snelweg te vlammen met 160-170.

Resultaat heenweg: 1:18,5 :worship:
Resultaat terugweg: 1:15,4
als mijn ogen me niet bedriegen (avatar) heb jij een 650? we moeten appels met appels vergelijken!
hoe dan ook, fun heeft zijn prijs, so be it. :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Hornikx

Bericht door Hornikx »

peterzeeland schreef:
Hornikx schreef:Het weekend naar de Eifel geweest:
Bij vertrek getankt langs de snelweg. Vervolgens 140km snelweg met 140 per uur. Laatste 100km over de B258 gereden met snelheden tussen de 70 en 120km/h. Verder rondom de Ring nog wat getuft.
Net voor vertrek weer getankt. Toen ca 30km binnendoor met 90 per uur om vervolgens de resterende 210km over de snelweg te vlammen met 160-170.

Resultaat heenweg: 1:18,5 :worship:
Resultaat terugweg: 1:15,4
als mijn ogen me niet bedriegen (avatar) heb jij een 650? we moeten appels met appels vergelijken!
hoe dan ook, fun heeft zijn prijs, so be it. :D
Je ogen bedriegen je heel erg......
Declerck

Bericht door Declerck »

[Het lagere verbruik in de zomer heeft volgens mij voornamelijk te maken met het feit dat warme lucht minder dens is dan koude. De luchtmassameter past hierop de hoeveeldheid ingespoten brandstof aan ( warme lucht = licht --> minder brandstof en vice versa).

Groeten,

Richard[/quote]
Richard,

dit klopt volgens mij niet. De DL650 heeft geen luchtmassameter, maar een drukmeter (MAP-sensor). Met die drukmeting en de temperartuurmeting weet de computer ook hoeveel er lucht aangezogen worden en kan hij hiermee zijn injectie aanpassen. Er moet trouwens altijd om 1 deel brandstof te verbranden, 15 delen lucht aangezogen worden. In de zomer is de lucht inderdaad minder dens (lichter). Dus zal de cilindervulling ook minder zijn, waardoor je minder benzine kan inspuiten. Maar daardoor zal je verbruik niet minder worden. Je verbruik vermindert omdat de motor minder inspanning moet doen om doorheen de lichtere lucht te klieven in de zomer. Ook de luchtdruk zal van belang zijn.

Groeten,

Patrick
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Laatst gereden tank (inclusief Frieslandtour :wink: ) en de rest heel divers: snelweg, sprintjes, rustig toeren, even top gemeten (195 km/u op de teller :twisted: ). 1:21,7. Not bad I think :D .

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Plaats reactie