Schakelen
Schakelen
Hallo,
Ik rijd sinds september vorig jaar elke dag tot mijn grote voldoening met een DL1000.
Sinds enkele weken echter schakelt het ding stroever van 1e naar 2e (telkens een gekraak van jewelste). Vrienden die eveneens met V-strom rijden signaleren dit eveneens.
Is dit een typisch DL fenomeen? Moet ik mij zorgen maken, of kan de versnellingsbak dit verdragen?
Met dank voor advies.
Wieter.
Ik rijd sinds september vorig jaar elke dag tot mijn grote voldoening met een DL1000.
Sinds enkele weken echter schakelt het ding stroever van 1e naar 2e (telkens een gekraak van jewelste). Vrienden die eveneens met V-strom rijden signaleren dit eveneens.
Is dit een typisch DL fenomeen? Moet ik mij zorgen maken, of kan de versnellingsbak dit verdragen?
Met dank voor advies.
Wieter.
Dat het schakelen op den duur nog lawaaiger wordt bij een DL1000 komt waarschijnlijk door het verslijten van de dempingsrubbers of doordat je ketting niet goed staat afgesteld.
Wat bij mijn DL1000 het schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 100% verbeterde staat beschreven in dit draadje:
http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1422
Ik dacht dat er nog een set spacers op dit forum te koop worden aangeboden. Anders moet je bij MasterMike op het Duitse forum zijn http://www.v-stromforum.de/
Wat bij mijn DL1000 het schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 100% verbeterde staat beschreven in dit draadje:
http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1422
Ik dacht dat er nog een set spacers op dit forum te koop worden aangeboden. Anders moet je bij MasterMike op het Duitse forum zijn http://www.v-stromforum.de/
Het moeilijke schakelen kan veroorzaakt worden door de hydraulische koppelingsbediening van de V-strom 1000. Een typisch kwaal van dit model.
Als de koppeling niet meer goed ontkoppelt gaat het schakelen stroefer (met name terugschakelen) en ontstaan er bijgeluiden.
Kijk eens naar de kleur van de vloeistof in het reservoir van de koppeling. Als dit donker of zelfs zwart is dan is het mis. Er is dan afgeslingerd kettingvet via de hydraulische zuiger (onder de voorste kettingtandwiel) doorgedrongen in het hydraulisch systeem van de koppeling die daardoor rot gaat werken of zelfs kan gaan lekken.
Eigenlijk een ontwerpfout van Suzuki. Bij de V-stroms 1000 tot 2004 zijn er al veel hydraulische units vervangen door gemodificeerde die een rubberen schijf hebben tegen indringen van vet.
De nieuwe modellen hebben standaard een gemodificeerde unit. Maar bij mijn 2005 model ontstond dit probleem alsnog bij km stand 8000!
Als de koppeling niet meer goed ontkoppelt gaat het schakelen stroefer (met name terugschakelen) en ontstaan er bijgeluiden.
Kijk eens naar de kleur van de vloeistof in het reservoir van de koppeling. Als dit donker of zelfs zwart is dan is het mis. Er is dan afgeslingerd kettingvet via de hydraulische zuiger (onder de voorste kettingtandwiel) doorgedrongen in het hydraulisch systeem van de koppeling die daardoor rot gaat werken of zelfs kan gaan lekken.
Eigenlijk een ontwerpfout van Suzuki. Bij de V-stroms 1000 tot 2004 zijn er al veel hydraulische units vervangen door gemodificeerde die een rubberen schijf hebben tegen indringen van vet.
De nieuwe modellen hebben standaard een gemodificeerde unit. Maar bij mijn 2005 model ontstond dit probleem alsnog bij km stand 8000!
Schakelen
Ik zit nog in het embryonale motor stadium. Heb een DL1000 gekocht (april 2005, nu 1800km). Helemaal geweldig!
Naast het feit dat schakelen van 1 naar 2 met veel gekraak gepaard gaat (2 en up gaat overigens erg soepel) is het ook soms moeilijk om de Strom bij stilstand in z'n 1 te krijgen. Hij blijft dan in neutraal haken. Beetje koppelingshendel in en uit of even opschakelen en dan weer omlaag en dan gaat het uiteindelijk wel. Vreemde is dat het geen probleem oplevert als ik naar 1 terugschakel voordat ik geheel stil sta.
Het "gekraak" issue is uitvoerig behandeld maar heeft iemand ervaring met dat 2e punt? Of is dat nu ook echt een gevalletje van "eerst maar eens meer km's maken en de bike inrijden".
Groet, Pluut.
Naast het feit dat schakelen van 1 naar 2 met veel gekraak gepaard gaat (2 en up gaat overigens erg soepel) is het ook soms moeilijk om de Strom bij stilstand in z'n 1 te krijgen. Hij blijft dan in neutraal haken. Beetje koppelingshendel in en uit of even opschakelen en dan weer omlaag en dan gaat het uiteindelijk wel. Vreemde is dat het geen probleem oplevert als ik naar 1 terugschakel voordat ik geheel stil sta.
Het "gekraak" issue is uitvoerig behandeld maar heeft iemand ervaring met dat 2e punt? Of is dat nu ook echt een gevalletje van "eerst maar eens meer km's maken en de bike inrijden".
Groet, Pluut.
Re: Schakelen
Anders dan bij een auto zijn de versnellingen niet gesynchroniseerd. M.a.w. Je moet terugschakelen naar zijn één voordat je helemaal stil staat. Doe je dit niet dan krijg je met voornoemde probleem te maken dat hij in z'n vrij zal willen blijven staan. Een klein stukje naar voren duwen verhelpt het euvel ook.Pluto schreef:Vreemde is dat het geen probleem oplevert als ik naar 1 terugschakel voordat ik geheel stil sta.
Dit werd mij trouwens uitgelegd tijdens mijn motorrijlessen.
Groet,
Marco
Re: Schakelen
Ja, heb ik precies hetzelfde. Je kunt het probleem omzeilen door eerst de toeren helemaal terug te laten vallen, voordat je naar de 2 schakeld. Maarja, een stoplichtsprintje zit er dan niet meer bij.Wieter schreef:Hallo,
Ik rijd sinds september vorig jaar elke dag tot mijn grote voldoening met een DL1000.
Sinds enkele weken echter schakelt het ding stroever van 1e naar 2e (telkens een gekraak van jewelste). Vrienden die eveneens met V-strom rijden signaleren dit eveneens.
Is dit een typisch DL fenomeen? Moet ik mij zorgen maken, of kan de versnellingsbak dit verdragen?
Met dank voor advies.
Wieter.
Bij stilstand moelijk in de 1 heeft iedere motor wel eens. Gewoon effe koppelen.
Donkere koppelingsvloeistof...tja, dat had mijn vorige Suz (GSX1100F) ook. Is normaal zei de dealer...je koppeld namelijk veel vaker dan dat je remt.
Ik heb dit in het begin van het jaar ook gehad. Na een onderhoudsbeurt begon de motor stroef te schakelen in de eerste drie versnellingen.
Er was bij de beurt gebruik gemaakt van Motul API SG 10W40 olie.
Deze vervangen voor Bel Ray API 20W50. Dit hielp niet.
Toe maar weer overgegaan op de olie die er voorde beurt ook inzat. Shell 10w40 half syn..
In eerste instantie hoorde je nog wel wat maar dat verdween na een tijdje. Ik heb nu geen last meer met het opschakelen. Je hoort alleen nog wat van 2 naar 1.
Ik denk zelf dat de olie niet de hoofdoorzaak is geweest maar heeft het geheel wel versterkt.
Ik heb dit ook gehad met de TDM. Deze reed weer het beste op de olie van Putoline.
Ik ben begin dit jaar ook gestart met een onderwerp schakelen waarbij Be-outside ook nog een punt had.
http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=15
Er was bij de beurt gebruik gemaakt van Motul API SG 10W40 olie.
Deze vervangen voor Bel Ray API 20W50. Dit hielp niet.
Toe maar weer overgegaan op de olie die er voorde beurt ook inzat. Shell 10w40 half syn..
In eerste instantie hoorde je nog wel wat maar dat verdween na een tijdje. Ik heb nu geen last meer met het opschakelen. Je hoort alleen nog wat van 2 naar 1.
Ik denk zelf dat de olie niet de hoofdoorzaak is geweest maar heeft het geheel wel versterkt.
Ik heb dit ook gehad met de TDM. Deze reed weer het beste op de olie van Putoline.
Ik ben begin dit jaar ook gestart met een onderwerp schakelen waarbij Be-outside ook nog een punt had.
http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=15
Wat betreft het schakelprobleem van de 1 naar de 2: Ik heb dit tijdens mijn 12.000 km-beurt gemeld, en gezegd dat dit onder garantie gemaakt moest worden (Suz is nog geen 2 jaar oud).
Maar de monteurs zeggen dat er niets aan de hand is. Het is nou eenmaal zo dat je van de 1 naar de 2 altijd iets voelt, omdat
1 - Dan moet je door de neutraal heen. Dat betekend extra lange schakelweg.
2 - De kracht- en snelheidsverschillen zijn bij die twee vesnellingen het grootst.
Nou ben ik niet technisch, maar dit betitel ik als A LOAD OF CRAP !
Maarja, het kraken houd wel op als je eeehh... zeg maar rigoreus schakeld. Dus niet voorzichtig het pookje in de 2 aaien, maar echt erin rammen. Bovendien moet je erg sequentieel de volgorde aanhouden:
- koppeling HELEMAAL in
- in een keer schakelen
- koppeling uit.
Als je op deze manier gaat analyseren hoe de andere versnellingen gaan:
- druk op pookje, koppeling in en uit (klaar in 1 beweging).
Maarja, de monteurs (officiele Suzuki-dealer in Margraten) verzekeren mij dat mijn versnellingsbak in orde is...
Nou, dan weet ik dat.
Maar de monteurs zeggen dat er niets aan de hand is. Het is nou eenmaal zo dat je van de 1 naar de 2 altijd iets voelt, omdat
1 - Dan moet je door de neutraal heen. Dat betekend extra lange schakelweg.
2 - De kracht- en snelheidsverschillen zijn bij die twee vesnellingen het grootst.
Nou ben ik niet technisch, maar dit betitel ik als A LOAD OF CRAP !
Maarja, het kraken houd wel op als je eeehh... zeg maar rigoreus schakeld. Dus niet voorzichtig het pookje in de 2 aaien, maar echt erin rammen. Bovendien moet je erg sequentieel de volgorde aanhouden:
- koppeling HELEMAAL in
- in een keer schakelen
- koppeling uit.
Als je op deze manier gaat analyseren hoe de andere versnellingen gaan:
- druk op pookje, koppeling in en uit (klaar in 1 beweging).
Maarja, de monteurs (officiele Suzuki-dealer in Margraten) verzekeren mij dat mijn versnellingsbak in orde is...
Nou, dan weet ik dat.