Slecht inschakelen eerste versnelling

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
M-Strom

Slecht inschakelen eerste versnelling

Bericht door M-Strom »

Ik heb nu zo'n 1900 km op de teller, en krijg het volgende probleem:

als ik vanuit vrijstand in z'n 1 schakel gaat dit soms met een hoop kabaal, niet lekker soepel dus.
De ene keer gaat het wel goed, de andere keer niet.

Komt dit door de koppeling? of staat de ketting dan te strak?
wie weet er iets van?
Gast

Re: Slecht inschakelen eerste versnelling

Bericht door Gast »

M-Strom schreef:als ik vanuit vrijstand in z'n 1 schakel gaat dit soms met een hoop kabaal, niet lekker soepel dus.
De ene keer gaat het wel goed, de andere keer niet.
Niks bijzonders,
Het beste kun je hem in z'n 1e tikken als je nog net niet stil staat, probleem ben je dan kwijt.
Soms zet ik hem ook in zijn 1e voordat ik start, een van m'n vorige fietsen (XJ900) had altijd last van kleven bij koude motor bij de eerste keer schakelen, als je dan niet starte in 1e leek het of de bak uitelkaar klapte

Succes !!
Scottie

Bericht door Scottie »

Zit er verschil tussen een koude of warme motor?
Zo ja, dan kan het aan de olie liggen.

Bij een koude motor is het mogelijk dat de koppelingsplaten blijven "plakken", maar eigenlijk zou dat na 1x schakelen over moeten zijn.

Andere mogelijkheid, de naar mijn idee meest waarschijnlijke, is dat de ketting te los/strak ligt.
Vynka

Bij het starten

Bericht door Vynka »

Hebben jullie het ook dat als ik op mijn 1000 in de eerste versnelling de machine met ingeknepen koppeling start hij toch een korte beweging maakt naar voren is dat normaal ? Komt dat misschien omdat de hydraulische koppeling dan nog niet genoeg druk heeft ?
V2-Rider

Bericht door V2-Rider »

Ik had daar ook last van nadat ik mijn handkappen op mijn stuur had bevestigd. Hierdoor moest der koppelingshendel verwijdert worden.

Er zit daar een stelschroefje aan die hendel, dat was de boosdoener. Dat kun je verdraaien. Het bepaald wanneer je koppeling "opneemt" Ik geraakte nog met moeite in 1ste versnelling en elke andere versnelling gaf een harde "klak". Ik heb dan die stelschroef meer naar binnen gedraaid en het probleem was opgelost, schakelt weer als vroeger. 't Moet niet veel zijn die aanpassing ma het heeft grote gevolgen :D

Greetz V2
M-Strom

Re: Slecht inschakelen eerste versnelling

Bericht door M-Strom »

Ik heb zelf geëxpirementeerd met de afstelling van de koppeling, bij de 650 gaat dat door de kabel te verstellen, ik heb de moer iets uitgedraaid en nu is het oké.
Toontje

Re: Bij het starten

Bericht door Toontje »

Vynka schreef:Hebben jullie het ook dat als ik op mijn 1000 in de eerste versnelling de machine met ingeknepen koppeling start hij toch een korte beweging maakt naar voren is dat normaal ? Komt dat misschien omdat de hydraulische koppeling dan nog niet genoeg druk heeft ?
Nee, dat komt doordat de koppelingsplaten in de olie draaien. Een zgn. "natte" koppeling. Bij ingeknepen koppeling houden de platen, die met de motor meedraaien de olie in beweging, die dan weer de platen, die aan de versnellingsbak vastzitten, laten draaien. Daardoor verbind je bij het inschakelen een stilstaand tandwiel, dat verbonden is met het stilstaande achterwiel, met een licht-aangedreven tandwiel, waardoor je een schakel"klik", -"klak" of -"kloink" krijgt.

Bij de DL650 kun je dmv. het verstellen van de koppelingskabel de slag van de ontkoppeling vergroten, waardoopr de olie meer ruimte krijgt tussen de platen en zodoende blijft de versnellingsbak beter stilstaan. Je moet wel de voorgeschreven vrije slag op het koppelingshendel houden.

Bij de DL1000 valt er niets te verstellen, omdat de koppeling hydraulisch bediend wordt. Als je start met je voet op de schakelpook, zal de bak meteen inschakelen, waardoor je geen "kloink" meer krijgt.
Vynka

Bericht door Vynka »

Toon,
Bedankt voor het antwoord. Maar het is me nu nog niet helemaal duidelijk hoe het komt dat ze een duwtje geeft bij het starten in de 1 met een geknepen koppeling.
Toontje

Bericht door Toontje »

Als de motor nog koud is, is de olie dikker, waardoor de "kloink" zo sterk kan zijn, dat de motor vooruit wil. Je krijgt dan een beetje het effect van een automaat met vloeistofkoppeling, zoals in auto's. Die willen ook vooruit zo gauw je de rem loslaat.

Als het naar jouw gevoel echt te lomp gaat, kan het zijn dat er lucht in de leiding zit. Laat de dealer er dan even naar kijken.
Vynka

Bericht door Vynka »

Duidelijk, nu snap ik m, doet me een beetje denken aan mijn eerste tuutje. (Dafje met variomatic....) Ook zo leuk als je die in zijn vooruit zette zonder je voet op de rem (of zelfs met).

Ik hou het in de gaten. thx !

Las trouwens je perikelen nog over je paarse paardje dat je hem hebt terug gevonden in het bos. Mazzelaar...
Plaats reactie