LAMBDASONDE

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
v-scorpio

LAMBDASONDE

Bericht door v-scorpio »

Reeds geruime tijd had ik last van het stotteren van de motor; niet constant, maar slechts nu en dan. Het viel me op dat dit voornamelijk was als de buitentemperatuur meer dan ca 16 à 18 graden was. De motor wat verrijken of verarmen hielp eigenlijk niet veel. Tot ik na een tankbeurt een vermelding F1 kreeg op het dashbord. Op advies van mijn dealer moest ik bij een volgende keer een handeling uitvoeren in een afgesloten stekkerdoosje onder het zadel. Ik kom dan de foutcode lezen op het dashbord. Deze "volgende keer" heeft zich voorgedaan en ik kreeg na de handeling de foutcode C44. Naar verluidt zou dit de lambdasonde zijn die er de geest heeft gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee ? Wat is de kostprijs van zo'n nieuw sonde ? Zijn er (betere - andere) alternatieven ?
Ik weet dat afkoppelen van de sonde een oplossing kan zijn, doch dit schijnt niet ideaal te zijn, noch voor de motor, noch voor het verbruik...
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Wat ik heb begrepen is de lambda sonde niet stuk, maar geeft meetwaarden af, in combinatie met andere metingen (temperatuur, vochtigheid etc) waardoor het motor management denkt geen goede combinatie te kunnen vinden voor de injectie.

In plaats van toe te geven dat bij die temperatuur en vochtigheid met deze motor geen goede oplossing te maken is, geeft het apparaat de sonde de schuld. De sonde meet gewoon goed.

Over het algemeen is het uitzetten van de motor (reset van de boordcomputer) voldoende om weer verder te kunnen. Als de sonde echt stuk zou zijn, dan zou de melding direct weer terug moeten komen en dat doet hij over het algemeen niet.

Leo
v-scorpio

Bericht door v-scorpio »

Dank alsvast voor de reactie.
Je stelling is deels correct. Het is echter zo, dat indien de motor warm loopt (twee blokjes op de display) er zich slechts na een tijdje een storing voordoet. Soms is dat na vijf minuten, een andere keer kan ik een half uur rijden zonder dat de motor stalkt. De foutmelding FI op het display wordt telkens vooraf gegaan door het kort stotteren van de motor. Ik kan echter gewoon doorrijden met nu en dan een korte stottering of soms in het geheel geen gestotter.
Mjn dealer gaf ook aan dat het waarschijnlijk de sonde zelf niet is, maar de CDI-unit. Naar verluidt zouden de CDI's van de K2 en K3 van fabriekswege fouten vertonen. Ik heb ergens gelezen dat ze in een bepaald land - ik meen Canada - allemaal gratis vervangen zijn. Deze storingen zouden zich vanaf het model K4 niet of zelden oordoen. Mijn SUZUKI-dealer - DEGEZELLE in GENT beloofde mij te zullen informeren bij SUZUKI....
Ik las ook al ergens dat SUZUKI Belgium noch SUZUKI Nederland happig zijn om het probleem toe te geven... We zien wel. Desnoods schrijf ik er ook een artikel over naar alle vakladen die ik ken.
PS; Bij HONDA deden zich soortgelijke problemen voor en na enig aandringen is men onmiddellijk over de brug gekomen. Benieuwd of desnoods SUZUKI Europe ook zo fair zal zijn.
Een mens zou zich in het vervolg meer dan 10 keer bedenken om nog een Suz te kopen...
Was reeds bezitter van Honda, BMW, en YAMAHA ... nooit problemen gehad van enige betekenis. :twisted:
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Ik ken het probleem wel, maar inderdaad in heel geringe mate, op mijn 650 van 2005. Daar lijkt het erop dat met name bij hoge luchtvochtigheid de computer er niet meer uit komt. Het stotteren is een poging van deze computer om met extreme instellingen toch nog iets gedaan te krijgen, maar die helpen natuurlijk niet. Pas na die laatste poging met stotterende motor geeft de computer het op gaat op standaard instellingen over. In feite niets aan de hand, maar je wilt niet rijden met een grote rode lamp midden op je dashboard.

Ik neem aan dat in nieuwere versies van de computer bij extreme omstandigheden (qua motormanagement) gewoon "geaccepteerd" wordt dat de lambda-metingen buiten het acceptabele bereik vallen en wordt er gewoon geen melding meer gegeven. Toch blijven er zeer zeldzame keren dat het niet lukt en "het alarm" wel af gaat.

Leo
Plaats reactie