STOTTEREN BIJ 3000 RPM
STOTTEREN BIJ 3000 RPM
Als net nieuwe V-strom bezitter (ook hagelnieuw) ben ik uitermate tevreden over deze brommer, op een ding na...
het STOTTEREN bij 3000rpm !!!
Gosternokke, dit doet de tevredenheids-balans echt beinvloeden. De dealer "motor centrum te Rijen" zegt dat ik maar 1000 rpm hoger moet gaan rijden, want dit zou normaal zijn op deze fiets. Daarbij werd iuk gewezen dat ik op mijn oude brommer (HArley) dat wel kon doen maar met de Vstrom 1000 echt vvan de baan is. Ik vind dit geen professionele oplossing, en al helemaal niet van een "exclusieve" Suzuki dealer. Soms wil ik graag in een rustiger toerental rijden, bijvoorbeeld tussen file's door, door de polder, en vind dat ik dit van een nieuwe motorfiets echt wel mag verwachten dat ie dit kan handelen.
Ik weet dat er inmiddels veel over geschreven is, maar kan iemand mij helpen met informatie aangaande verbetering? Ik lees veel over ene "Hoegee" die blijkbaar de enige monteur is die dit wel kan verhelpen. Wie is Hoegee? Waar zit Hoegee?
Alvast heel erg dank voor jullie hulp.
Een enthousiaste DL 1000 rijder.
het STOTTEREN bij 3000rpm !!!
Gosternokke, dit doet de tevredenheids-balans echt beinvloeden. De dealer "motor centrum te Rijen" zegt dat ik maar 1000 rpm hoger moet gaan rijden, want dit zou normaal zijn op deze fiets. Daarbij werd iuk gewezen dat ik op mijn oude brommer (HArley) dat wel kon doen maar met de Vstrom 1000 echt vvan de baan is. Ik vind dit geen professionele oplossing, en al helemaal niet van een "exclusieve" Suzuki dealer. Soms wil ik graag in een rustiger toerental rijden, bijvoorbeeld tussen file's door, door de polder, en vind dat ik dit van een nieuwe motorfiets echt wel mag verwachten dat ie dit kan handelen.
Ik weet dat er inmiddels veel over geschreven is, maar kan iemand mij helpen met informatie aangaande verbetering? Ik lees veel over ene "Hoegee" die blijkbaar de enige monteur is die dit wel kan verhelpen. Wie is Hoegee? Waar zit Hoegee?
Alvast heel erg dank voor jullie hulp.
Een enthousiaste DL 1000 rijder.
- Stroompje
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5101
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
- Woonplaats: Lunteren.
Hoi evd,
Kijk hier maar eens:http://www.hoegeetech.com/
Met de juiste afstelling kan de V-Strom echt alles wat je er van verwacht
Kijk hier maar eens:http://www.hoegeetech.com/
Met de juiste afstelling kan de V-Strom echt alles wat je er van verwacht
Greetings, Heleen. Smiling all the way
Hoegee Motortechniek
Ambachtstraat 5a
4283 JD Giessen
tel: 0183-441221
info@hoegeetech.com
http://www.hoegeetech.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoegee is niet de enige die dit kan verhelpen maar waarschijnlijk wel de
beste!.
Hoegee bouwt ook voor NIMAG de GSXR1000 Yoshimura uitvoering
met 205 PK (en nimag geeft daar 2 jaar garantie op!!), dus het adres
is wel vertrouwd om je ECU te laten aanpassen.
gr.
Richard
Ambachtstraat 5a
4283 JD Giessen
tel: 0183-441221
info@hoegeetech.com
http://www.hoegeetech.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoegee is niet de enige die dit kan verhelpen maar waarschijnlijk wel de
beste!.
Hoegee bouwt ook voor NIMAG de GSXR1000 Yoshimura uitvoering
met 205 PK (en nimag geeft daar 2 jaar garantie op!!), dus het adres
is wel vertrouwd om je ECU te laten aanpassen.
gr.
Richard
Zoals inderdaad op bij andere onderwerpen ook al staat. Dat overslaan van de motor bij 3000 toeren kan je dealer er zo uithalen door de injecte opnieuw te programmeren, met meer brandstof = bekend probleem. Snel laten verhelpen anders vergalt dat je plezier, zonder hik is beresterk. Vele 4 cylinders lag je gewoon uit tot 180 km/u, daarna wordt het minder. Maar in bochtige wegen vrijwel onverslaanbaar.
Veel rijplezier.
Veel rijplezier.
Re: STOTTEREN BIJ 3000 RPM
Das ist oft so und wird z.B. auch im deutschen Forum ausgiebig angesprochen.evd schreef:Als net nieuwe V-strom bezitter (ook hagelnieuw) ben ik uitermate tevreden over deze brommer, op een ding na...
het STOTTEREN bij 3000rpm !!!
Vielleicht kannst du ja damit auch etwas anfangen ?
http://www.v-stromforum.de/viewtopic.php?t=1736
dit is een bekent probleem bij de V-strom1000/klv1000.
Ik heb hem bij de eerste beurt (1000km) gelijk rijker laten zetten.
Ze hebben hem 3% rijker gezet.
Wat opvalt is dat hij nu trekt als een beest.
Nu gewoon 2000 toeren rijden zonder hikken.
Kosten , 0 eurie , hoort bij de service.
Hij is zo arm afgesteld omdat dat moet voor de milieu eisen.
Dus gewoon even langs de dealer(was/is bij mij goedhart)
succes
Ik heb hem bij de eerste beurt (1000km) gelijk rijker laten zetten.
Ze hebben hem 3% rijker gezet.
Wat opvalt is dat hij nu trekt als een beest.
Nu gewoon 2000 toeren rijden zonder hikken.
Kosten , 0 eurie , hoort bij de service.
Hij is zo arm afgesteld omdat dat moet voor de milieu eisen.
Dus gewoon even langs de dealer(was/is bij mij goedhart)
succes
Een DL1000 rijker laten zetten om bij 3000 rpm het 'stotteren' of hoe je het ook wilt noemen weg te krijgen is echt een paardemiddel.
Dat is in eerste instantie ook bij mijn DL1K05 gebeurt. Gevolg: 1:13 of slechter. Het stotteren is dan idd wel weg, maar dan ten koste van je verbruik en ten koste van het milieu.
Volgens mij is dat stotteren geen symptoom van een te arm mengsel, maar van een slecht afgestelde motor: inlaat/uitlaat kleppen, sec. en prim. gaskleppen, TPS, inlaatrubbers etc. Als je nu eerst daaraan aandacht besteed kan dan rijker zetten altijd nog wel.
Waarom heb ik die mening? Omdat ik na 6000 km onder garantie een nieuwe ECU en lamdbasonde kreeg en dat niet veel hielp. Pas het goed mechanisch afstellen van de motor hielp het stotteren bij 3000 rpm te elimineren.
En nu ik de secudaire gaskleppen verwijderd heb, weet ik zeker dat het stotteren niets te maken heeft met een te arm mengels. Als je namelijk die sec. kleppen eruit haalt krijgt de motor bij 3000 rpm veel meer lucht. Gevolg daarvan is een 'nog' armer mengsel. Dus zou de DL1000 dan onderin nog beroerder moeten gaan lopen. Maar niets daarvan is waar!!! Met de sec. kleppen eruit loopt de motor juist veel soepeler en krachtiger. Dus van een te arm mengsel kan geen sprake zijn.
Om dit te testen heb ik mijn Strom op de testbank gehad. Bij 3000 rpm constant kon de dynojet lambdasonde geen AF verhouding laten zien. > 1:18. Maar zodra je aan het gas zit, schiet de AF verhouding opeens omlaag richting de 1:14.
Dus ja, hij rijdt verschrikkelijk arm met de sec. kleppen eruit bij 3000 rpm constant, maar de motor voelt desondanks goed en krachtig aan. Maar zodra je het gas opendraait injecteert de ECU zoveel benzine dat je met een enorm koppel kunt acceleren vanaf 3000 rpm. En volgens mij ligt hier het probleem. Een arm mengsel bij konstant toerental, maar zodra je gas geeft een veel te rijk mengsel. Deze abrupte overgang van arm naar rijk, op het moment dat de ECU ook de sec. kleppen bedient, en met name als de motor dus mechanisch niet goed staat afgesteld, veroorzaakt het stotteren.
Dat is in eerste instantie ook bij mijn DL1K05 gebeurt. Gevolg: 1:13 of slechter. Het stotteren is dan idd wel weg, maar dan ten koste van je verbruik en ten koste van het milieu.
Volgens mij is dat stotteren geen symptoom van een te arm mengsel, maar van een slecht afgestelde motor: inlaat/uitlaat kleppen, sec. en prim. gaskleppen, TPS, inlaatrubbers etc. Als je nu eerst daaraan aandacht besteed kan dan rijker zetten altijd nog wel.
Waarom heb ik die mening? Omdat ik na 6000 km onder garantie een nieuwe ECU en lamdbasonde kreeg en dat niet veel hielp. Pas het goed mechanisch afstellen van de motor hielp het stotteren bij 3000 rpm te elimineren.
En nu ik de secudaire gaskleppen verwijderd heb, weet ik zeker dat het stotteren niets te maken heeft met een te arm mengels. Als je namelijk die sec. kleppen eruit haalt krijgt de motor bij 3000 rpm veel meer lucht. Gevolg daarvan is een 'nog' armer mengsel. Dus zou de DL1000 dan onderin nog beroerder moeten gaan lopen. Maar niets daarvan is waar!!! Met de sec. kleppen eruit loopt de motor juist veel soepeler en krachtiger. Dus van een te arm mengsel kan geen sprake zijn.
Om dit te testen heb ik mijn Strom op de testbank gehad. Bij 3000 rpm constant kon de dynojet lambdasonde geen AF verhouding laten zien. > 1:18. Maar zodra je aan het gas zit, schiet de AF verhouding opeens omlaag richting de 1:14.
Dus ja, hij rijdt verschrikkelijk arm met de sec. kleppen eruit bij 3000 rpm constant, maar de motor voelt desondanks goed en krachtig aan. Maar zodra je het gas opendraait injecteert de ECU zoveel benzine dat je met een enorm koppel kunt acceleren vanaf 3000 rpm. En volgens mij ligt hier het probleem. Een arm mengsel bij konstant toerental, maar zodra je gas geeft een veel te rijk mengsel. Deze abrupte overgang van arm naar rijk, op het moment dat de ECU ook de sec. kleppen bedient, en met name als de motor dus mechanisch niet goed staat afgesteld, veroorzaakt het stotteren.
Ferdo,
Je hebt een goede uitleg en ik denk ook dat je gelijk hebt. alleen op een punt kwam het niet overeen met wat ik had. Bij mij hikte en bokte de fiets bij een constant toerental van 3000.
wanneer ik gas bij gaf (veel of weinig maakte geen verschil accelereerde de fiets zonder problemen.
overigens na het afstellen was het verbruik nog steeds goed.
Je hebt een goede uitleg en ik denk ook dat je gelijk hebt. alleen op een punt kwam het niet overeen met wat ik had. Bij mij hikte en bokte de fiets bij een constant toerental van 3000.
wanneer ik gas bij gaf (veel of weinig maakte geen verschil accelereerde de fiets zonder problemen.
overigens na het afstellen was het verbruik nog steeds goed.
Donderdag 04 mei ben ik aan de beurt voor 6000km onderhoud.
Kheb de stotter-klacht inmiddels kenbaar gemaakt. Waarschijnlijk gaan ze me doorverwijzen naar de importeur. Terwijl ik daar bij motorcentrum Rijen ben (voorheen Hoes Suzuki), 04mei, zullen ze contact op gaan nemen met de importeur om een afspraak te maken teneinde e.e.a. te herstellen. Begint mijn inziens te lijken op het afschuiven van de werkzaamheden, het bos in sturen, van het kastje naar de muur... Wat denken jullie? Ik houd jullie scherp op de hoogte van de service van deze exclusieve Suzuki dealer te (Gilze) Rijen.
Kheb de stotter-klacht inmiddels kenbaar gemaakt. Waarschijnlijk gaan ze me doorverwijzen naar de importeur. Terwijl ik daar bij motorcentrum Rijen ben (voorheen Hoes Suzuki), 04mei, zullen ze contact op gaan nemen met de importeur om een afspraak te maken teneinde e.e.a. te herstellen. Begint mijn inziens te lijken op het afschuiven van de werkzaamheden, het bos in sturen, van het kastje naar de muur... Wat denken jullie? Ik houd jullie scherp op de hoogte van de service van deze exclusieve Suzuki dealer te (Gilze) Rijen.
Volgens mij hebben jullie bijna allemaal last van te strak staande kleppen of een ander mechanisch probleem. En ja, natuurlijk zal een dealer je motor liever rijker zetten dan dat ie kleppen gaat stellen.
Waarom heeft Suzuki standaard de ECU niet rijker gezet als iedereen last van die hik zou hebben veroorzaakt door een te arm mengsel? Suzuki test natuurlijk de ECU op een goed afgestelde motor. En dan is het mengsel dus overal goed en is er geen hik. Conclusie: de hik bij 3000 rpm geeft een mechanisch probleem aan wat soms door Nimag en de dealers door rijker zetten wordt verholpen. Ik typ opzettelijk soms, want in mijn geval is het stotteren verholpen door onder garantie de kleppen te stellen (ruimste stand) en de gaskleppen te synchroniseren. Dit alles wel nadat met een Yoshbox de zaak veel te rijk was gezet.
Waarom heeft Suzuki standaard de ECU niet rijker gezet als iedereen last van die hik zou hebben veroorzaakt door een te arm mengsel? Suzuki test natuurlijk de ECU op een goed afgestelde motor. En dan is het mengsel dus overal goed en is er geen hik. Conclusie: de hik bij 3000 rpm geeft een mechanisch probleem aan wat soms door Nimag en de dealers door rijker zetten wordt verholpen. Ik typ opzettelijk soms, want in mijn geval is het stotteren verholpen door onder garantie de kleppen te stellen (ruimste stand) en de gaskleppen te synchroniseren. Dit alles wel nadat met een Yoshbox de zaak veel te rijk was gezet.
Ga naar SF racing in Borne daar kunnen ze hem ook afstellen.Hunter6 schreef:Ik heb hetzelfde probleem en ook mijn dealer (Boudrie, Oldenzaal) kan of wil dit niet oplossen.
Na een klacht hierover bij de importeur is het nu mogelijk om de injectie bij Suzuki Nederland beter af te stellen. Ik moet ff kijken wanneer ik hiervoor tijd heb.
http://www.sfracing.nl
Handmatig
http://www.xs4all.nl/~sflonk/suzuki_tech_page.htm
Of via de testbank
http://www.xs4all.nl/~sflonk/vermogentestbank.htm
Ze hebben bij mij de lamda sonde bij de regelunit ontkoppelt. Hierdoor reageert de motor beter. Ik kan nu rustig rond de 3000 toeren rijden zonder vervelende bij effecten. Het benzine verbruik is na het ontkoppelen van de lamdbasonde wel meer geworden Dit heeft echter meer te maken met mijn rechter hand.
In eerste instantie is bij mij de ecu ook rijker gezet. Het enige wat daar mee werd bereikt was een stevige benzinegeur in de lage toeren.
Ik hoop nu dat laatste trillingen van de versleten ketting komen. Deze wordt binnenkort vervangen.
Dan gaan we kijken of de ecu in het middengebied nog wat bijgesteld moet worden.