Bobine stuk

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Mick

Bobine stuk

Bericht door Mick »

Afgelopen maandag heb ik panne gehad met mijn DL650. De trekkracht viel weg en toen de motor ook nog raar begon te klinken heb ik m maar asap aan de kant gezet. :(

Het binnenste van de uitlaat was roodgloeiend en de rook die eruit kwam, was niet de normale. Gelukkig kwam de pechhulp redelijk snel en is mijn Strom naar de dealer afgevoerd.

Diagnose is dat de bobine het heeft begeven en dat daardoor onverbrande benzine in de uitlaat terechtkomt. die is i.v.m. allerlei milieu-eisen gloeiend heet en hitte + benzinedampen = vuur. Volgens de dealer is de katalysator en de uitlaat verder niet beschadigd, maar ik ben daar niet zo zeker van. Aangezien de motor slechts 5 maanden! oud is, vind ik wel dat ze gewoon de kat en uitlaat ook moeten vervangen.

Heeft iemand van jullie vergelijkbare ervaringen en wat vinden jullie van de diagnose van de dealer incl. zijn opmerkingen dat de kat + uitlaat niet beschadigd zouden zijn.
fons

Re: Bobine stuk

Bericht door fons »

Mick schreef:Afgelopen maandag heb ik panne gehad met mijn DL650. De trekkracht viel weg en toen de motor ook nog raar begon te klinken heb ik m maar asap aan de kant gezet. :(

Het binnenste van de uitlaat was roodgloeiend en de rook die eruit kwam, was niet de normale. Gelukkig kwam de pechhulp redelijk snel en is mijn Strom naar de dealer afgevoerd.

Diagnose is dat de bobine het heeft begeven en dat daardoor onverbrande benzine in de uitlaat terechtkomt. die is i.v.m. allerlei milieu-eisen gloeiend heet en hitte + benzinedampen = vuur. Volgens de dealer is de katalysator en de uitlaat verder niet beschadigd, maar ik ben daar niet zo zeker van. Aangezien de motor slechts 5 maanden! oud is, vind ik wel dat ze gewoon de kat en uitlaat ook moeten vervangen.

Heeft iemand van jullie vergelijkbare ervaringen en wat vinden jullie van de diagnose van de dealer incl. zijn opmerkingen dat de kat + uitlaat niet beschadigd zouden zijn.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

eeeeh Fons, wat wilde je nu zeggen................. :?:
Bahalve dat je ons vriendelijk groet... :wink:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Leipo

Bericht door Leipo »

blijkbaar niet veel mensen waarbij de bobine stuk gaat :?
bij mij ging hij dus laatst wel kapot en deed mijn achterste cilinder het niet meer. het verlies in trekkracht en het lagere toerental bij stationair waren een duidelijke weggever dat er een cilinder uitgevallen was.

ik heb eerst de injectie nagekeken (daar heb ik al eerder problemen mee gehad met dezelfde symptomen als gevolg), maar die was helemaal ok. uiteindelijk bleek het dus de bobine voor de achterste cilinder te zijn die wel stroom gaf, maar te weinig voor een goede vonk.

nu met een nieuwe erop rijdt hij weer zoals het moet, al vind ik wel dat na 33.000km er nog geen bobine stuk mag gaan :x
Dgr

Bericht door Dgr »

Kan dit ook niet kabelboom-gerelateerd zijn? Las ergens dat die nog weleens kortsluiting maken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik geloof zeker niet dat de uitlaat en katalysator vervangen hoeven te worden en volgens mij is de uitspraak van je dealer dan ook terecht. De katalysator is een platina/palladium netwerk/spons die juist door hoge temperatuur de schadelijke stof CO omzet in CO2. Zolang je geen loodhoudende benzine gebruikt (en wie doet dat tegenwoordig nog) zal de kat niet zo snel schade oplopen. In ieder geval niet door onverbrande benzine.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leipo

Bericht door Leipo »

alleen als je een KTM 690e hebt moet je oppassen dat je uitlaat daardoor niet te heet wordt en je tank begint te smelten/branden :lol:

als trouwens in het ergste geval toch je Kat. kapot zijn dan zou ik altijd voor een aftermarket uitlaat gaan en niet voor een originele. de originele roest toch snel en is ook veels te duur!
Fleetwood Mac

Re: Bobine stuk

Bericht door Fleetwood Mac »

ik heb ook de pech met de bobine, maar met de dl 1000 240 km hortend en stotend naar huis gereden.
v strom is van 2003. het is wel even voor mij te vragen of het schadelijk is/was voor de kat....je hoort nog wat de dealer mij daar op antwoordt
Fleetwood Mac

Bericht door Fleetwood Mac »

Iron Horse schreef:Ik geloof zeker niet dat de uitlaat en katalysator vervangen hoeven te worden en volgens mij is de uitspraak van je dealer dan ook terecht. De katalysator is een platina/palladium netwerk/spons die juist door hoge temperatuur de schadelijke stof CO omzet in CO2. Zolang je geen loodhoudende benzine gebruikt (en wie doet dat tegenwoordig nog) zal de kat niet zo snel schade oplopen. In ieder geval niet door onverbrande benzine.
geloof je direkt........maar ben nieuwsgierig wat de dealer zegt
Erik Hofstee

Re: Bobine stuk

Bericht door Erik Hofstee »

fleetwood mac schreef:ik heb ook de pech met de bobine, maar met de dl 1000 240 km hortend en stotend naar huis gereden.
v strom is van 2003. het is wel even voor mij te vragen of het schadelijk is/was voor de kat....je hoort nog wat de dealer mij daar op antwoordt
Waarom ben je door gereden en niet gewoon gestopt?

gewoon nieuwsgierig.....want het lijkt mij sowieso niet zo gezond door te rijden als 1 cilinder niet meer (goed) werkt.

groeten
Erik
Fleetwood Mac

Re: Bobine stuk

Bericht door Fleetwood Mac »

Heb bij de chef-werkplaats navraag gedaan betreffende kat en cilinder,
betreffende de kat is het geen probleem deze is nl.niet te vergelijken met een kat van een auto. op 1 cilinder is niet DIRECT schadelijk voor de motor.
waarom ik niet gestopt ben, om dat het bij mij niet gelijk duidelijk was dat het aan de bobine lag, stoppen en wachten dat de motor opgehaald zou worden was op dat moment geen optie.

groet fleetwood mac
Fleetwood Mac

Re: Bobine stuk

Bericht door Fleetwood Mac »

JEUJ...........DE Strom is weer klaar...bobines vervangen, maar dat was niet het eigelijke probleem.....gasklepsensor was kaduk.
Was ff balen , maar moet zeggen De Valkenier heeft na veel arbeidsuren het prob getackeld.
Het leuke was dat ik op nieuwe motoren heb gereden, Bandit 650, V-Strom 100 K7, V-Strom 650 black Rheno, moet zeggen goede service daar in Barneveld.
Nogmaals dank jongelui :D
Dgr

Bericht door Dgr »

Leuk dat je nog even laat weten wat de oplossing was, daar kunnen anderen hun voordeel weer mee doen als ze eenzelfde probleem krijgen.
Je hebt 'm in ieder geval precies op tijd terug om nog even van het mooie weekend te genieten 8)

PS; kleinigheidje, maar ik denk dat je "live life" bedoelt in je sig :wink:
Beans

Bericht door Beans »

Afgelopen maandag heb ik panne gehad met mijn DL650. De trekkracht viel weg en toen de motor ook nog raar begon te klinken heb ik m maar asap aan de kant gezet.

Het binnenste van de uitlaat was roodgloeiend en de rook die eruit kwam, was niet de normale.
Gisterenavond toen ik wilde gaan werken gebeurde mij net hetzelfde.
Thuis vertrokken zonder problemen en ongeveer een drietal km verder een plof, daarna geen vermogen meer en een heel ander geluid uit de uitlaat.
Ik ben omgekeerd en terug naar huis gereden en toen ik thuis kwam zag ik dat het binnenste van de uitlaat roodgloeiend was. Ook was er een onaangename geur maar ik denk dat dit door de hitte van de uitlaat kwam.
Morgen de Strom naar de dealer brengen voor uitsluitsel.

Dik ***** als je de strom alle dagen nodig hebt om te gaan werken.
Gelukkig wel nog garantie.

IK hou jullie op de hoogte met het definitieve verdict...
Beans

Re: Bobine stuk

Bericht door Beans »

Ok, hier de wat late reactie (druk druk druk...)

Het uiteindelijke verdict bleek een doorgeschuurde kabel te zijn die naar de bobine van de achterste cilinder loopt.
Hierdoor dus geen ontsteking op deze cilinder.
Hersteld onder garantie.
Ze hadden wel vier uur moeten zoeken eer ze het probleem gevonden hadden...

Ze loopt nu weer als een (vuil met al die smurrie op de weg) zonnetje...

Motorgrts Beans.
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bobine stuk

Bericht door Spip70 »

Beans schreef:... een doorgeschuurde kabel te zijn ....
Motorgrts Beans.
Hmmm, dit heb ik al eens eerder gehoord bij de V-Strom. Jammer, want het lijkt mij overbodig als je de bekabeling goed aanbrengt.

Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Robbie

Re: Bobine stuk

Bericht door Robbie »

gisteren bij het rijden naar het werk had ik ook de pech dat de motor raar deed, gauw naar de garage gereden en wat blijkt de bobine stuk. Gelukkig ben ik niet de enige die dat heeft. Helaas die dingen niet op voorraad. Als het goed is kan ik hem morgen weer ophalen. :D
groeten robert
Gebruikersavatar
Peter650
EX- V-Strom berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 12:08
Mijn motor is een: BMW R 1150 RT

Re: Bobine stuk

Bericht door Peter650 »

hier nog een kapotte bobine, motor uit 2005 met 41.936 km op de teller, waarvan ik erzelf maar 4.754 km gereden heb.

Ik al had gereden en even 5 minuutjes de motor afgezet, ik startte en hij sloeg af, nog is met wat gas erbij,
toen liep die maar ik moest hem wel op toeren houden, ik was 3 km van huis op een zondagmorgen dus ik gokte het erop en ben zo naar huis gereden.
En inderdaad toen ik thuis aankwam was de beschermplaat vd uitlaat HEET, in de uitlaat kijkend ROODGLOEIEND en ook een smerige ROOK die er uit kwam.

ik had bovenstaande berichten nog niet gelezen, pas na de diagnose vd dealer waar ik hem heen gebracht had ben ik gaan kijken of het een veel voorkomend
V-strom probleem is en las ik bovenstaande berichten, ik zie dat ik niet de enige ben maar wat heb je daar aan :(
Bobine kost € 80.- is mij verteld dat is ongetwijfeld excl. excl.

als ik hem terug heb laat ik het weten !

Groeten,Peter :bye:
Handkappen, Kappa K48 Topkoffer, Scotolier, Suzuki skidplate, SW Motech beschermbeugels, Middenbok, 12 V aansluiting, Givi Airflow
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Bobine stuk

Bericht door TT-Strom »

Sterkte!

Hoop niet dat je nu de frieslandrit hierdoor moet missen!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Kimi40

Re: Bobine stuk

Bericht door Kimi40 »

En ik maar denken dat een Strom niet stuk kan gaan. :shock:
Gebruikersavatar
Peter650
EX- V-Strom berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 12:08
Mijn motor is een: BMW R 1150 RT

Re: Bobine stuk

Bericht door Peter650 »

TT-Strom schreef:Sterkte!

Hoop niet dat je nu de frieslandrit hierdoor moet missen!

Bedankt en wat die rit betreft daar had ik me niet voor opgegeven.

groet Peter :bye:
Handkappen, Kappa K48 Topkoffer, Scotolier, Suzuki skidplate, SW Motech beschermbeugels, Middenbok, 12 V aansluiting, Givi Airflow
Plaats reactie