koeling afschermen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

koeling afschermen

Bericht door JohanG » do 29 nov 2018, 12:42

Goedemiddag,

Ik vraag me af of er mensen zijn die in de winter hun oliekoeler/deel van radiateur afschermen. Ik heb het idee dat mijn dl1000 flink meer verbruikt tijdens winterse perioden. Nu wordt mijn koelwater gewoon warm zoals ik gewend ben maar ik heb het idee dat de olietemperatuur achter blijft. Dit heb ik overigens nog niet gemeten omdat ik (nog) geen olietemperatuurmeter heb, maar baseer ik dus aan de hand van de verbruikcijfers. Zijn er mensen met ervaring met het afschermen van oliekoeler?

Een collega van mij heeft op zijn Skoda Superb een wintergrill waarbij de oliekoeler wordt afgeschermd. hij ziet dit in de winter direct terug in de verbruikcijfers.

Graag hoor ik jullie mening/bevindingen
Groet Johan

Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 16 nov 2018, 17:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTREME
Locatie: Lanaken

Re: koeling afschermen

Bericht door Dendrummer » do 29 nov 2018, 20:35

Door je koeling af te schermen beinvloed je niet je verbruik,alleen motortemperatuur.
Omdat het verbruik iets hoger word komt omdat de buitentemperatuur sensor (deze bevind zich buiten of in de luchtflter) koudere lucht meet en die meting doorgeeft aan de ecu en die op zijn beurt iets meer benzine toevoegd aan het mengsel.

greetz
Dendrummer

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » vr 30 nov 2018, 07:57

Bedankt voor je reactie Dendrummer,

Daar noem je wel een belangrijk punt dat de temperatuursensor in de luchtfilterbox zit. Daar zal de koeling niets mee te maken hebben.
Wel denk ik dat een motor die sneller op bedrijfstemperatuur is zuiniger zal zijn dan een koude motor. Het lijkt me dat de motor sneller zal opwarmen met afgeschermde oliekoeler. Aangezien ik per dag twee keer 30 km woon werk rijd, dus redelijk veel met koude motor, denk ik wel dat het verschil kan maken.
Ik denk dat ik eerst een olietemperatuursensor ga installeren zodat ik de temperatuur kan controleren.

Gebruikersavatar
Pébé
DL1000 berijder
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 19:00
Mijn motor is een: DL1000A
Locatie: Waalwijk

Re: koeling afschermen

Bericht door Pébé » vr 30 nov 2018, 12:20

Hé Johan, het is duidelijk dat de olie 's winters niet goed op temperatuur komt ( zoek maar op sludge) , waardoor er toch makkelijker condens in het blok blijft. Bovendien is de optimale bedrijfstemperatuur qua smering en frictie al gauw 90°.
Dus........meten is weten :D

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » vr 30 nov 2018, 14:23

Dag Pébé, dat denk ik ook al heb ik geen last van sludge in de dop tot nu.
Eerst maar eens gaan controleren. ik zit eraan te denken om deze:
https://www.louis.nl/artikel/koso-multi ... 9b80ec2550 te installeren alleen heb ik net mn olie vererst :frusty:. Iemand ervaring met dit soort metertjes? het liefste heb ik er ook een voltmeter bij in zitten maar die kan ik nergens vinden

Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 16 nov 2018, 17:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTREME
Locatie: Lanaken

Re: koeling afschermen

Bericht door Dendrummer » vr 30 nov 2018, 14:33

Eigenlijk komt het erop neer dat bij koude temperaturen net hetzelfde is of was zoals bij oudere motoren dat langer de choke gebruikt moet worden(meer benzine)nu bij injectie motoren meet een temperatuursensensor dit.
Je kunt natuurlijk ook je motor effe stationair laten draaien tot hij sneller warm is.(rijd ook soepeler als een koude motor),maar dan krijg je natuurlijk weer een nieuw topic over dat het slecht of goed is voor je motor op te warmen.

greetz
Dendrummer

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » vr 30 nov 2018, 15:10

Ja ik begrijp je punt Dendrummer en ik ben het ook met je eens dat je het verbruik nooit gelijk krijgt met zomertemperaturen ivm de "choke achtige" brandstofverhouding bij koud weer. Mijn idee is alleen dat een motor die minder goed gekoeld wordt in de winter dat dit positief uitpakt voor zowel brandstofverbruik als interne slijtage omdat, zoals Pébé ook stelt, de motor zijn bedrijfstemperatuur eerder haalt. Het oliekoelcircuit heeft niet zoals het waterkoelsysteem een thermostaat die ervoor zorgt dat de olie eerst niet gekoeld wordt totdat hij op bedrijfstemperatuur is.

De warmdraaidiscussie laten we hier maar even achterwege.

AVC
DL650 berijder
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
Locatie: Leuven

Re: koeling afschermen

Bericht door AVC » vr 30 nov 2018, 19:45

Hallo,
Ik doe dat elke winter. Ik heb een plaatje waarmee ik m'n oliekoeler afdek. Ik heb een olietemperatuursensor op de vuldop. Dat is een onbetrouwbare meting aangezien er geen peilstok aanzit. Ik volg de trends, meer dan de graad die de sensor aangeeft. Zo kan je toch afleiden hoe het blok opwarmt. Ik merk dat de temperatuur van de olie sneller omhoog gaat wanneer de koeler afgedekt wordt. De motor oververhit helemaal niet.
Kan dus geen kwaad in mijn ogen.
Wel opletten dat je plaatje niet tegen de uitlaatbocht komt. Dat kan verbranden dan.

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 8869
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: koeling afschermen

Bericht door Eikie » vr 30 nov 2018, 19:52

https://moto-discovery.com/eshop/oil-te ... x14-5.html

Je zou voor zoiets als dit kunnen gaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5317
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: koeling afschermen

Bericht door RedStrom » vr 30 nov 2018, 22:40

https://www.promotor.nl/motornieuws/je- ... praat-mee/
Afplakken helpt de motor sneller op te warmen en makkelijker te houden.
Pas op met ducktape. Dat tast de verf aan.
1/3 afplakken is genoeg.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2888
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: koeling afschermen

Bericht door Tulipan » vr 30 nov 2018, 22:50

Kun je niet een plastic plaatje of zoiets knippen en achter de beschermer schuiven ?
Denk niet dat dat gaat smelten ...Iemand een praktischer goedkoop idee ?
Niet voor mij :oops: maar ik denk dat dus alle strommetjes in NL er last van hebbem.
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » za 01 dec 2018, 07:29

AVC schreef:
vr 30 nov 2018, 19:45
Hallo,
Ik doe dat elke winter. Ik heb een plaatje waarmee ik m'n oliekoeler afdek. Ik heb een olietemperatuursensor op de vuldop. Dat is een onbetrouwbare meting aangezien er geen peilstok aanzit. Ik volg de trends, meer dan de graad die de sensor aangeeft. Zo kan je toch afleiden hoe het blok opwarmt. Ik merk dat de temperatuur van de olie sneller omhoog gaat wanneer de koeler afgedekt wordt. De motor oververhit helemaal niet.
Kan dus geen kwaad in mijn ogen.
Wel opletten dat je plaatje niet tegen de uitlaatbocht komt. Dat kan verbranden dan.
Heb je een foto van de manier zoals jij t doet?

Zoals je zelf al aangeeft is dit niet de meest betrouwbare meting. Ik denk dat de link die ik eerder postte acurater is. Is wel wat meer installatiewerk maar dan meet je in het carter.

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: koeling afschermen

Bericht door Dyrck » za 01 dec 2018, 14:40

Had vandaag toch de mudguard er af liggen i.v.m. olie-/ filterwissel.
Meteen maar even een plaatje aluminium op maat gezaagd.
Moet uiteraard nog gespoten worden, maar nu even geen tijd voor

Afbeelding
(Dat gaas bovenin beeld is trouwens de onderkant van m'n radiatorbescherming)
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » za 01 dec 2018, 19:26

Heb jij een thermometer waarmee je olietemp kunt bijhouden of geloof je het zo wel?

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: koeling afschermen

Bericht door Dyrck » za 01 dec 2018, 22:24

Ik heb een thermometer als oliedop, maar die meet alleen de damp in het carter.
Is dus niet geschikt, om exacte temp te meten, maar geeft wel een goede indicatie.

Bij mijn vorige motor had ik 's winters ook een afdekplaat op de oliekoeler en bleek de olie een stuk eerder op temperatuur te komen, zonder te heet te worden.
(snap nog steeds niet waarom ik voor deze niet eerder een plaatje heb gemaakt.)
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2888
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: koeling afschermen

Bericht door Tulipan » za 01 dec 2018, 23:17

Waarschijnlijk geen tijd gehad 8)
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 16 mei 2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: koeling afschermen

Bericht door Gerry » zo 02 dec 2018, 08:14

Zit daar geen thermostaat op dan.. Ik heb div GSen gehad en daar zit vanaf de 1100 in 1984 standaard een olie temp meter op ..
maar of ik nou met 0 gr reed, 0f met 35 gr .. na een km of 5 komt de meter uit de hoek en even later staat die op 5 streepjes en blijft daar dan ook keurig staan..
En met het benz verbruik kon DenDrummer wel is gelijk hebben .. met koud weer geven ze wat langer meer benz..
Maar dat heb ik zelf nooit bij gehouden, ik gooi hem vol als hij leeg is..
je moet toch naar je werk (of waar je heen moet) dus of hij nou 1 op 16 loopt of 1 op 20, als het op is moet je tanken .. :wink:
dus om nou een hele boekhouding bij te houden hoe duur hij loopt , daar heb je alleen maar stress van en verder heb je er niks aan ..
dan zit je bij elke keer als je even gas wil geven te denken,,,, doe maar niet want dan loopt hij wat duurder. :roll:

Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding

Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 16 nov 2018, 17:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTREME
Locatie: Lanaken

Re: koeling afschermen

Bericht door Dendrummer » zo 02 dec 2018, 09:56

Tja ik denk er ook zo over,motorrijden is voor mij een hobby voordat ik s'morgens vroeg vertrek voor een rit van 300 a 400 km gooi ik heb vol en als ik terug thuis kom word meestal nog eens getankt.Ik kijk wel onderweg eens wat het verbruik is of wat hij verbruikt,ook bij terug tanken reken ik dan wel uit wat hij verbruikt heeft gewoon voor controle met het verbruik van de motor.In de winter periode rij ik zowiezo niet,maar voor sommigen is de motor het enigste vervoermiddel en daar is niets mis mee om te proberen hem iets zuiniger te laten lopen.Maar pas op met alles af te schermen als de motor oververhit word zou het wel eens kunnen dat je meer kosten krijgt dan 1litertje benzine.

greetz
Dendrummer

Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 16 mei 2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: koeling afschermen

Bericht door Gerry » zo 02 dec 2018, 11:23

Misschien is LPG wat voor hem :D dan rij je voor 70 ct per L

Afbeelding

Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 8869
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: koeling afschermen

Bericht door Eikie » zo 02 dec 2018, 14:26

In mijn topkoffer stond max 10 Kg... wat weegt zo’n gastank ?
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 16 mei 2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: koeling afschermen

Bericht door Gerry » zo 02 dec 2018, 14:41

Nou , het soortelijk gewicht van LPG is om en nabij de 500 gr per L .. dus zonder tank is 20 L al 10 kilo...
het was maar een grapje hoor , maar ik ga er niet over door want straks wordt ik er af gegooid omdat ik Afbeelding ben :wink:
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » ma 03 dec 2018, 10:09

Dendrummer schreef:
zo 02 dec 2018, 09:56
Tja ik denk er ook zo over,motorrijden is voor mij een hobby voordat ik s'morgens vroeg vertrek voor een rit van 300 a 400 km gooi ik heb vol en als ik terug thuis kom word meestal nog eens getankt.Ik kijk wel onderweg eens wat het verbruik is of wat hij verbruikt,ook bij terug tanken reken ik dan wel uit wat hij verbruikt heeft gewoon voor controle met het verbruik van de motor.In de winter periode rij ik zowiezo niet,maar voor sommigen is de motor het enigste vervoermiddel en daar is niets mis mee om te proberen hem iets zuiniger te laten lopen.Maar pas op met alles af te schermen als de motor oververhit word zou het wel eens kunnen dat je meer kosten krijgt dan 1litertje benzine.

greetz
Dendrummer
Dat ik in de winter vaker moet tanken vind ik op zich niet zo'n probleem (anders had ik wel een 650) maar het verbaasde mij vooral dat er in de winter zo 3 a 4 liter minder per km gereden kan worden. Als de motor sneler op temperatuur komt is dat alleen maar beter voor verbruik en slijtage lijkt me. Ik rijd in de winter door zolang het alleen maar koud is en nog niet glibberig zodat ik sneller op mn werk ben ivm files, bij gladheid pak ik de auto.
Zoals ik al had gemeld wil ik eerst een betrouwbare temperatuurmeter inbouwen alvorens ik de koeling ga afschermen.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8452
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: koeling afschermen

Bericht door Iron Horse » ma 03 dec 2018, 12:48

JohanG schreef:
ma 03 dec 2018, 10:09
...... maar het verbaasde mij vooral dat er in de winter zo 3 a 4 liter minder per km gereden kan worden.
Ik denk dat je bedoelt dat je 3 á 4 km per liter benzine rijdt. 3 á 4 liter per km zou betekenen dat je kennelijk een tankwagen achter je motor hebt hangen :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » ma 03 dec 2018, 13:48

Haha ja gelukkig wel :oops: . 3 a 4 km per liter minder dus...
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 03 dec 2018, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.

Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 249
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2018
Locatie: Amstelveen

Re: koeling afschermen

Bericht door Heppie » ma 03 dec 2018, 14:47

Ga lekker fietsen,dan rijd je pas echt zuinig,en als je flink door stoempt heb je het niet koud ook :mrgreen:
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte regenkleding.
:bye: Robert Jan :-)}

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2888
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: koeling afschermen

Bericht door Tulipan » ma 03 dec 2018, 16:21

8) Dan is emigreren een oplossing ?? 8)
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » di 04 dec 2018, 08:15

Heppie schreef:
ma 03 dec 2018, 14:47
Ga lekker fietsen,dan rijd je pas echt zuinig,en als je flink door stoempt heb je het niet koud ook :mrgreen:
30 km enkele reis is mij 5 dagen per week te veel van het goede.

Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 249
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2018
Locatie: Amstelveen

Re: koeling afschermen

Bericht door Heppie » di 04 dec 2018, 16:51

Watje :lol: :worship: zou ik voor een speedbike gaan,beetje stroom kost niets.
30 km kost je een 1/2 uurtje :-)}
https://www.fietsenwinkel.nl/stromer-st ... 3YEALw_wcB
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 04 dec 2018, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte regenkleding.
:bye: Robert Jan :-)}

JohanG
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: koeling afschermen

Bericht door JohanG » di 04 dec 2018, 21:13

zitten we hier niet op een motorforum? :? :wink:

Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: koeling afschermen

Bericht door F2ride2001 » wo 05 dec 2018, 07:48

Tering, wat een geld...... :shock: :shock:
TL1000 forever

AVC
DL650 berijder
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
Locatie: Leuven

Re: koeling afschermen

Bericht door AVC » wo 05 dec 2018, 11:03

Op die nieuwere V'stroms is de oliekoeler nagenoeg verdwenen. De oliekoeler afdekken zal geen enorm verschil maken in de winter denk ik. Van de radiator zou ik wel afblijven. Je kan er je er ook gewoon geen bal van aantrekken, dat klopt.
Ik ga eens kijken of ik een foto kan nemen van mijn schermpje.

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 8869
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: koeling afschermen

Bericht door Eikie » wo 05 dec 2018, 17:22

F2ride2001 schreef:
wo 05 dec 2018, 07:48
Tering, wat een geld...... :shock: :shock:
Maar wel gratis afgeleverd :schater:
Zou dat dan thuis zijn ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Plaats reactie