Pagina 1 van 1

lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: za 13-10-2018, 20:27
door Strommeke
Hallo daar ben ik weer ,

heb een vraagje over V-Strom 1000 uit 2004 ,als ik met bijrijder optrek in 1 en snel naar 2 schakel dus bij lage toeren dan hoor ik bij het verder optrekken in 2 een hoop herrie uit de bak ( denk ik ) soort geklapper , is dat normaal en zou ik in 1 hogere toeren moeten maken voor ik overschakel naar 2 , of is het mis ?
Verder heerlijke motor hoor,maar heb het idee dat lage toeren in lage versnellingen niet goed samen gaat met een Strom ?
Of zou het een kwestie zijn van afstellen op de testbank ?

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: za 13-10-2018, 23:42
door Tulipan

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: zo 14-10-2018, 06:46
door RedStrom
Een 10 jaar jongere houdt er ook niet van. 2000-2500 is wel het minimum.
En die is al aardig geciviliseerd door allerlei electronica (ECM JO2 of jonger).
Het blijft een 1000cc V-twin.
Bij welke toeren schakel je?

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: zo 14-10-2018, 08:02
door Strommeke
Bij 1800 a 2000 naar 2 ongeveer

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: zo 14-10-2018, 08:21
door Eikie
Ahhhhh, dat is wel erg laag in toeren. Tis geen diesel hoor :schater: Probeer het eens met 1000 toeren meer. Denk dat dat wel verschil zal maken

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: zo 14-10-2018, 09:34
door Strommeke
Ok ga straks proberen , tnx is ook mijn eerste 2 cilinder had hiervoor een fazer reed heel anders, en ben nog beginnend motorrijder

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: zo 14-10-2018, 10:54
door Strommeke
Tulipan schreef: za 13-10-2018, 23:42 Heb je effe....
http://forum.v-strom.nl/search.php?keywords=bokken+
Ik lees veel over het koppelingshuis wat vervangen danwel gemodificeerd moet worden mijn Strom is van 2004 heeft die nog die kwaal , kan iemand zeggen wat is wijsheid , vervangen of modificeren
en waar kan ik dat het beste laten doen ? en wat zijn de kosten ongeveer .Woon in zoetermeer

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: zo 14-10-2018, 17:56
door Eikie
Lees dit topic eens Michael. Misschien heb je er iets aan

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... rf#p214072

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: zo 14-10-2018, 18:00
door RedStrom
2004? Dan is 3000-3500 een soort van minimum toerental. Daaronder is het bokken.
Een Fazer rij je veel meer op hoge toeren (4-cyl). De 1000 rij je juist veel meer onderin en middenin.
Hij heeft ook geen eindschot. Vanaf 7000 rpm gebeurt er niks meer.
Bijbehorend koppel, al vanaf lage toeren, is verslavend en ga je snel aan wennen.

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: ma 15-10-2018, 04:33
door Strommeke
:lol: :lol:

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: ma 15-10-2018, 21:26
door Koekerdt
2500 - 3000 toeren is een mooi moment om eens te schakelen. Overigens staat er in het boekje netjes een tabelletje met advies bij welke snelheid je moet op- dan wel terug schakelen

Sent from my SM-T820 using Tapatalk


Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: za 02-02-2019, 00:29
door Michielo
RedStrom schreef: zo 14-10-2018, 18:00 2004? Dan is 3000-3500 een soort van minimum toerental. Daaronder is het bokken.
Een Fazer rij je veel meer op hoge toeren (4-cyl). De 1000 rij je juist veel meer onderin en middenin.
Hij heeft ook geen eindschot. Vanaf 7000 rpm gebeurt er niks meer.
Bijbehorend koppel, al vanaf lage toeren, is verslavend en ga je snel aan wennen.
Dat vind ik niet van de 650 in vergelijk met de Diversion 600 die ik hiervoor had. 2cyl 49Kw/60Nm watergekoeld tegen 4cyl 45Kw/55Nm luchtgekoeld, maar de Div tokkelde zonder bokken met 2500 toeren in de 6e versnelling door de stad, waar Storm liever 3500 toeren in de 4e doet. Kon met de Div dan ook gewoon in 1 streep naar Vmax, al ging het niet van harte om vol gas te geven bij 2500, maar Storm is dan gewoon een hobbelpaard. Vind het een supermotor, begrijp me niet verkeerd, maar het 2cyl lage toeren veel koppel verhaal herken ik echt niet, sorry.

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: za 02-02-2019, 06:49
door Eikie
Strommeke stelt de vraag en heeft een 1000. Die heeft beduidend meer koppel bij lage toeren dan jouw 650 Michielo

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: za 02-02-2019, 20:18
door Piet Zahut
Strommeke schreef: zo 14-10-2018, 10:54
Tulipan schreef: za 13-10-2018, 23:42 Heb je effe....
http://forum.v-strom.nl/search.php?keywords=bokken+
Ik lees veel over het koppelingshuis wat vervangen danwel gemodificeerd moet worden mijn Strom is van 2004 heeft die nog die kwaal , kan iemand zeggen wat is wijsheid , vervangen of modificeren
en waar kan ik dat het beste laten doen ? en wat zijn de kosten ongeveer .Woon in zoetermeer
Die koppelingmodificatie lijkt voor sommige mensen wel de heilige graal maar dat is niet de oplossing voor jou probleem. Jij moet gewoon op een ander moment schakelen, de DL1000 vind alles onder de 3000 t/min niet tof, hou je hem daarboven dan is hij je dankbaar. Het karakter van een dikke twin is nou eenmaal een beetje bokkig. Ga eens voor de gein rijden op een Suzuki TL1000R, Ducati 1098 of een Honda VTR1000SP1en daarmee vergeleken is een DL1000 nog een suffe bandit 650.... Resumé Overvlakké: Tussen de 3500 en de 6000 t/min is het alleen maar plezierig met de DL, hou hem daar en je zult beloond worden!

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: di 05-02-2019, 17:15
door Michielo
@Eikie: Dat weet ik, maar wilde duidelijk maken dat bij een 600-650cc een twin niet soepeler is gebleken in de lage toeren.

Ik zou graag een vergelijking maken tussen een 1000cc twin en 4-cylinder, maar dat kan ik niet. Wellicht dat bij 1000cc wel blijkt dat een twin soepeler is, maar er zijn hier vast mensen die wel zo'n vergelijking kunnen posten.

Re: lage toeren 1ste en 2de versnelling

Geplaatst: di 05-02-2019, 18:28
door Gerry
Dat kun je zo helemaal niet zeggen .
Een yamaha XJR 1300 kun je op een veel lager toerental rijden al bv een R1
net als je een DUC op een hoger toerental moet rijden als vb een Strom
dus dat is per motor en type verschillend .